مقالات

کلاه ماسک جوشکاری چیست و چرا باید از آن استفاده کنیم؟

کلاه ماسک جوشکاری چیست و چرا باید از آن استفاده کنیم؟

ماسک های جوشکاری، یکی از اصلی ترین و معمول ترین تجهیزات مورد نیاز در جوشکاری است . مطمئنا جوشکاری بدون استفاده از کلاه ماسک جوشکاری یا هر نوع محافظ چشم ، کار دشواری است . از آن ها برای محافظت از چشم ها ، صورت و گردن استفاده می شود . ماسک ها می توانند صورت و چشمان شخص را از سوختگی ، پاشش های جوش ، نور ماوراء بنفش ، نور مادون قرمز و گرما محافظت کنند .

شغل جوشکاری پرمخاطره است . این خطرات با استفاده از تجهیزات نامرغوب بیشتر نیز می شوند . امروزه کم تر جوشکاری را پیدا می کنید که برای محافظت از خود از ماسک صورت یا عینک ایمنی استفاده نکند.

از ماسک بیشتر مواقع در فرایندهای جوشکاری قوس الکتریکی ، مانند جوشکاری قوس الکتریکی با گاز محافظ ، جوشکاری گاز تنگستن ، و جوشکاری قوس الکتریکی گاز استفاده می شود.

کلاه های جوشکاری دارای پنجره کوچکی هستند که لنز نیز نامیده می شود . از طریق این لنز جوشکار می تواند کار خود را ببیند . در بیشتر مواقع این پنجره از شیشه رنگی تیره ، پلاستیک رنگی تیره یا فیلتری با چگالی متغیر که از لنز های پلار در آن استفاده شده است ، ساخته می شود .

چرا نیاز است که در حین جوشکاری از ماسک استفاده کنیم؟

برای جلوگیری از برق زدگی چشم ها باید از ماسک جوشکاری استفاده کرد . برق زدگی فرایندی است که قرنیه چشم ملتهب و متورم می شود . ماسک جوشکاری همچنین از سوختگی شبکیه چشم نیز جلوگیری می کند . این نوع سوختگی منجر به نابینایی فرد جوشکار می شود . هر دوی این شرایط زمانی اتفاق می افتد که چشم ها در معرض پرتوها و اشعه های خروجی از جوشکاری قرار بگیرد . نور ماوارء بنفش ساتع شده از arc جوشکاری ، می تواند به پوست محافظت نشده نیز آسیب برساند ، و سوختگی‌ای شبیه آفتاب سوختگی در طول دوره کوتاه جوشکاری بوجود آورد . علاوه بر تشعشعات ، گازها و پاشیدگی های جوش نیز برای پوست و چشم مضر هستند .

قبل از اختراع کلاه ماسک جوشکاری ، افراد برای محافظت از چشمان خود از ماسک های مختلف صورت و یا عینک های ایمنی استفاده می کردند . رفته رفته به این فکر افتادند که باید از کلاهی استفاده کنند که امنیت کامل برای سر، صورت و چشمان آن ها بوجود آورد . در این زمان کلاه های جوشکاری که از لنز در ساخت آن ها استفاده شده بود وارد عرصه شدند .

ماسک جوشکاری چگونه کار می کند

ماسک جوشکاری ، جرقه های ساتع شده از جوشکاری را فیلتر می کند . طلق بکار رفته در ماسک این کار را انجام می دهد . ماده بکار رفته در این طلق دارای فیلتر کننده UV و IR است . ماسک های اتوماتیک بعد از ساتع شدن جرقه ها با تشخیص آن ها لنز مقابل چشم جوشکار را تیره می کنند و  با این روش از چشم های او با استفاده از فیلتر کننده های UV و IR محافظت می کنند .

تاثیرات جوشکاری بدون استفاده از ماسک جوشکاری

جوشکاری یک حرفه خطرناک است که باید در هنگام انجام آن چندین لایه محافظتی به تن داشت. بهترین موارد امنیتی در حین جوشکاری ، عینک ایمنی یا ماسک صورت است که دارای یک پنجره تیره است . بهتر است ماسک همراه با کلاهی باشد که جلوی برخورد مواد مذاب را نیز با سر و گردن بگیرد . دستکش و پیش بند بلند چرم همراه با دستکش نیز برای ایمنی بسیار لازم است . اگر ماسک جوشکاری بر سر نداشته باشید ، عوارض خطرناکی در پی خواهد داشت که نه تنها باعث آسیب دیدگی عمیق می شود بلکه ، می تواند شخص را برای ادامه زندگی ناتوان کند .

جوشکاری آهن باعث تولید دو نوع امواج رادیویی می شود . تشعشعات UV که مشابه آن در نور خورشید وجود دارد در جوشکاری آهن نیز وجود دارد . نزدیک بودن طولانی مدت به اشعه UV باعث بروز سرطان پوست می شود . بدون وجود ماسک ، این امواج مستقیم وارد پوست صورت می شود . و سرطان پوست را شدت می بخشد .

نوع دوم اشعه تولید شده ، مادون قرمز است . از این نوع اشعه در مایکروویو برای گرم کردن غذا استفاده می شود . این اشعه باعث مشکلات داخلی در بدن انسان می شود . استفاده از ماسک در حین جوشکاری میزان ورود این اشعه به داخل بدن را کاهش می دهد .

مشاهده طولانی مدت نورهای جوشکاری بدون استفاده از ماسک باعث بوجود آمدن آسیب های چشمی مانند آب مروارید ، مشکل بینایی یا در مواقعی نابینایی شخص می شود . همچنین حساسیت به نور نیز می تواند یکی دیگر از عوارض نور شدید جوشکاری باشد . در اینصورت فرد ممکن است در تمام مدت زندگی خود دیگر نتواند جوشکاری کند یا حتی نگاه کردن نور خورشید یا سایر نورهای روشن نیز برای او سخت باشد .

مشکلات شبکیه چشم نیز یکی دیگر از عوارض جوشکاری بدون ماسک است . مشکلات دیداری یا حتی نابینایی از این نوع عوارض است .

بدون استفاده از ماسک گرمای شدید حاصل از جوشکاری مستقیم به صورت برخورد می کند . این گرما در مواقی بسیار خطرناک است می تواند ابروها را بسوزاند و باعث ایجاد تاول پوستی شود .

پاشیدگی های جوش نیز بدون وجود کلاه ماسک جوشکاری ممکن است به صورت برخورد کنند . این قطعات مذاب باعث سوختگی های عمیق و جدی می شوند . همچنین برخورد آن ها به چشم باعث درد شدید و در مواقعی نابینایی می شود .

ماسک جوشکاری دستی چیست

ماسک های جوشکاری دستی ، اولین نوع محافظ های صورت و چشم در حین جوشکاری هستند . استفاده از آن ها به این صورت است که فرد جوشکار باید از یک دست خود برای نگه داشتن ماسک مقابل صورت استفاده کند . در نتیجه استفاده از این نوع ماسک ها برای افراد جوشکار، مخصوصا کاربرانی که طولانی مدت باید این کار را انجام دهند خوشایند نیست . استفاده از این نوع ماسک ها برای کارهای پراکنده جوشکاری با آمپر پایین مناسب است . همچنین میزان محافظت این نوع ماسک ها بسیار محدود است . استفاده از ماسک های جوشکاری دستی ، آسان نیست و فرد در حین استفاده از آنها احساس راحتی نمی کند .

کلاه ماسک جوشکاری

ماسک جوشکاری اتوماتیک چیست

در سال 1981 یک مخترع سوئدی، یک حائل الکترونیکی LCD ساخت . این حائل یک حسگر بود که با شناسایی نور قوس الکتریکی ، بصورت اتوماتیک تیره می شد . با استفاده از کلاه ماسک اتوماتیک جوشکاری ، جوشکار نیاز ندارد که جای آن را روی صورت خود تنظیم کند .  در نتیجه در زمان جوشکاری بسیار صرفه جویی می شود . ریسک برخورد تشعشات جوشکاری به صورت با استفاده از کلاه ماسک جوشکاری اتوماتیک کم است . جوشکاری مدرن بصورتی است که دیگر استفاده از ماسک جوشکاری قدیمی معمول نیست .

بیشتر بخوانید:

کلاه ماسک جوشکاری اتوماتیک

کلاه ماسک اتوماتیک جوشکاری چگونه کار می کند

زمانی که لنزهای جوشکاری خاموش هستند ، کریستال مایع موجود بین فیلترهای پلاریزه ، نور را به اندازه 90 درجه می شکنند. در این حالت لنز ها تیره بنظر می رسند . این یک ویژگی نهاده شده در کلاه ماسک جوشکاری است که زمانی که لنزهای تیره شونده اتوماتیک از کار می افتند ، چشم ها را از نورهای خیلی روشن محافظت می کند .

اجزای سازنده لنز های ماسک جوشکاری اتوماتیک مطابق شکل زیر هستند .

کلاه ماسک جوشکاری

 بهترین کلاه ماسک اتوماتیک جوشکاری چه ویژگی ای دارد

بهترین کلاه ماسک اتوماتیک جوشکاری باید در عرض کم تر از 0.1 میلی ثانیه نسبت به نور واکنش نشان دهد . باید بصورت اتوماتیک قوس الکتریکی جوشکاری را تشخیص دهد و باعث شود پنجره آن تیره شود . در این صورت شما می توانید سریع تر کار را انجام دهید و همچنین از چشمان خود محافظت کنید زیرا این تنظیمات بصورت اتوماتیک انجام می شوند.

کلاه های جوشکاری که دارای پنجره های جانبی هستند نیز بسیار پرکاربرد هستند . پنجره های جانبی ، باعث افزایش زاویه دید کاربر می شوند . گاهی اوقات این پنجره ها را می توان طوری تنظیم کرد که هر منطقه دید را توسط آن ها روشن تر یا تیره تر کرد .

کلاه های جوشکاری که متناسب با شکل ظاهری سر افراد هستند کاربری راحت تری دارند . این امر باعث می شود کاربر راحت تر بتواند از آن ها استفاده کند . کلاه های جوشکاری باید متناسب برای جوشکاری MIG و TIG باشند .

باتری های بکار رفته در این کلاه ها باید ماندگاری طولانی مدتی داشته باشند . همچنین ماسک های جوشکاری باید طوری ساخته شوند که گرما ، رطوبت و بخارهای محیط و داخل کلاه را کاهش دهند . وزن کلاه های جوشکاری نیز از جمله فاکتورهایی است که باید به آن دقت شود .

انواع مختلف کلاه های جوشکاری

آپشن های متفاوتی برای انتخاب کلاه ماسک جوشکاری وجود دارد . برای انتخاب کلاه ماسک جوشکاری باید به استانداردهای ایمنی توجه کرد . برخی از این نکات ایمنی عبارتند از محافظت سر جوشکار از اشیا پرتاب شده در هوا ، اشعه ماوراء بنفش ، و اشعه مادون قرمز . وزن کلاه های جوشکاری برای جلوگیری از درد گردن نیز بسیار مهم است . در بخش زیر انواع مختلف کلاه های جوشکاری را بررسی می کنیم.

کلاه های جوشکاری منفعل

یکی از پایه ای ترین مدل های کلاه ماسک جوشکاری است . ویژگی های زیادی ندارد اما این مساله چیزی از ارزش پوشیدن آن در حین جوشکاری کم نمی کند . این کلاه کاربر را از اشیایی که به سوی پرتاب می شود ، اشعه ماوراء بنفش ، و گرمای بالای حاصل از جوشکاری مصون می دارد . یکی از ویژگی های اصلی این کلاه مقرون بصرفه بودن آن است .
کلاه ماسک جوشکاری

کلاه ماسک جوشکاری تیره شونده اتوماتیک

یکی از معایب کلاه ماسک جوشکاری منفعل تنظیم مداوم دستی لتزهای آن است . این مشکل در کلاه ماسک جوشکاری تیره شونده اتوماتیک برطرف شده است . در حین فرایند جوشکاری ، کلاه ماسک جوشکاری اتوماتیک ، نور را تشخیص می دهد و لنزها را مطابق با آن تنظیم می کند . در نتیجه با افزایش این قابلیت کارایی جوشکاری نیز بالا می رود و بطور قابل توجهی در زمان صرفه جویی می شود .
کلاه ماسک جوشکاری

کلاه ماسک جوشکاری تغذیه شونده با نور خورشید

برخی از کلاه های جوشکاری اتوماتیک از باتری های ثابتی استفاده می کنند که قابل جایگزینی نیستند . از این گفته می توان  نتیجه گرفت که آنها با نور خورشید دوباره شارژ می شوند . باتری موجود در کلاه برای شروع به کار کلاه استفاده می شود . نور خورشید نیز باعث می شود کلاه به کار خود ادامه دهد .

استفاده از این کلاه مقرون بصرفه است . زیرا باتری در این کلاه زیاد استفاده نمی شود . در این نوع کلاه زمانی که از آن استفاده نمی شود لنزها بصورت اتوماتیک خاموش می شوند . این ویژگی نیز یکی دیگر از ویژگی هایی است که سبب مقرون بصرفه بودن استفاده از این کلاه می شود .

یکی از دلایلی که کاربران زیاد مایل به استفاده از این کلاه نیستند ، عدم آماده به کار بودن لحظه ای این کلاه ها است . زیرا باید قبل از استفاده آن را مقابل نور خورشید قرار داد تا شارژ شود . فراموش کردن این کار باعث اتلاف وقت در زمان انجام پروژه می شود که بسیار پر هزینه است .

کلاه ماسک جوشکاری

کلاه ماسک جوشکاری باتری خور

کلاه ماسک جوشکاری باتری خور، دارای باتری قابل شارژ و قابل تعویض است . جنس باتری قالبا از لیتیوم است .

اغلب جوشکارها ، اکثرا زمان زیادی را مشغول تکمیل کردن پروژه های جوشکاری خود هستند . آن ها همیشه از اینکه بخواهند بصورت دستی لنز های کلاه را تنظیم کنند گله مندند چه برسد به اینکه بخواهند منتظر شارژ شدن کلاه خود با نور خورشید شوند . از این رو بهتر است از کلاهی استفاده کنند که از باتری برای روشن ماندن استفاده می کند . اگرچه باز هم استفاده کردن از کلاه هایی که با نور خورشید شارژ می شود و کلاه هایی که با باتری روشن می ماند مزایا و معایب خود را دارد .

کلاه ماسک جوشکاری

کلاه ماسک جوشکاری با لنزهای تیرگی ثابت

این نوع کلاه ها دارای تیرگی با درجه 10 هستند . آن ها قابلیت تنظیم نسبت به روشنایی قوس های مختلف را ندارند . این کلاه ها برای کار بر روی یک پروژه خاص که فقط از یک نوع ماده استفاده می کند ، مناسب هستند .

کلاه ماسک جوشکاری

کلاه ماسک جوشکاری با لنزهای تیرگی متغیر

بر عکس کلاه با لنز تیرگی ثابت ، این نوع کلاه دارای ویژگی ای است که باعث می شود لنز نسبت به هر نوع نور با هر درجه روشنایی ساتع شده قابل تنظیم باشد . این کلاه مناسب برای جوشکارهایی است که می خواهند روی هر نوع پروژه ای با مواد مختلف کار کنند .

کلاه های جوشکاری ثابت و متغیر ، هر دو محافظ های خوبی هستند . با این حال کلاه های جوشکاری متغیر میزان تیرگی را تنظیم می کنند . با این ویژگی قدرت دید کاربر افزایش پیدا می کند . زیرا در صورت ساتع شدن نور های با روشنایی بسیار زیاد ، عمل جوشکاری به درستی انجام نمی شود و دوباره باید جوشکاری را از ابتدا انجام داد .

کلاه ماسک جوشکاری

برای مشاهده ماسک جوشکاری و کلاه ماسک جوشکاری وینر بر روی لینک های زیر کلیک کنید.

از اینکه در این مقاله با ما همراه بودید متشکریم. منتظر نظرات شما عزیزان هستیم.

منابع : wikipediaweldinghelmetgeniusweldingchamps

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها