مقالات

هفت ویژگی ارزشمند شغل جوشکاری

هفت ویژگی ارزشمند شغل جوشکاری

1. فعالیت در زمینه جوشکاری به مدرک دانشگاهی نیاز ندارد.

شغل جوشکاری که نیازی به مدرک دانشگاهی ندارد. جوشکاران می توانند گواهی نامه خود را ظرف چند ماه دریافت نموده و به کسب درآمد بپردازند. لازم به ذکر است که جوشکاران در اغلب مشاغل مربوطه نیاز به گذراندن آزمون مهارت دارند و با توجه سطح مهارت شان مورد ارزیابی قرار می گیرند.

2. جوشکاری دارای انتخاب های شغلی پایان ناپذیر است.

امکان انتخاب صنعت مورد نظر جهت فعالیت در جوشکاری بیش از هر شغل دیگری است. جوشکاران در تمامی صنایع مورد نیاز بوده و آنهایی که تمایل به پیشرفت دارند قادر به انجام اینکار از طریق شرکت در دوره های مربوطه می باشند. در ادامه تعدادی از زمینه هایی که جوشکاران می توانند فرصت های شغلی آتی خود را در آنها بیابند، آورده شده است:
•    بازرسی
•    مهندسی
•    رباتیک
•    آموزش
•    مدیریت پروژه
•    فروش

3. فرصت های باورنکردنی برای سفر به دنیای خارج

آیا می دانید گستره دنیای جوشکاری، از اعماق اقیانوس ها تا فضای لایتنهی و هر آنچه میان این دو قرار دارد، را در بر می گیرد؟ اغلب جوشکاران فرصت های فراوانی برای سفر دارند. این دست مشاغل اغلب بلند مدت بوده و بیشترین پرداخت ها را دارند. جوشکارانی که شغل آنها سفر را ایجاب می کند، در کشورهای امریکای شمالی به “سلحشوران جاده” معروف بوده و سبک زندگی مخصوص به خود را دارند. آنها در جاده ها زندگی می کنند، شب ها غذای آماده خورده و حقوق بسیار خوبی می گیرند. در ادامه شرح مختصری بر نمونه های این دست مشاغل جوشکاری در سفر آورده شده است:

تعطیلات صنعتی (Industrial Shutdowns)

کار در تعطیلات صنعتی یکی از زمینه های جذاب برای جوشکاران در سفر است. آنان از محلی به محل دیگر مسافرت نموده و به صنایع کمک می کنند تا از طریق به روزآوری تجهیزات خطوط تولید، آنها را فعال نگاه داشته و همچنان به تولید محصولاتی که ما خریداری می نماییم، ادامه دهند. تعطیلات صنعتی می توانند از چند روز تا چند ماه در سال ادامه یافته و جوشکارانی که به این کار اشتغال دارند، اغلب بخشی از زمان سالانه خود را در منزل و کنار خانواده سپری می کنند.

ساخت و تعمیر کشتی (Ship building and repair)

صنعت کشتی سازی اغلب شامل شهرک هایی است که برای جوشکاران ساخته شده و دلیل آن نیاز فراوان این صنعت به جوشکاران ماهر است. شرکت های کشتی سازی، به منظور تکمیل نیروی انسانی مورد نیاز جهت انجام پروژه های بزرگ، همواره در حال استخدام جوشکارانی هستند که به عنوان پیمانکاران مستقل (Independent Contractors) شناخته می شوند.

این کشتی ها از شناورهای کوچک تحقیقاتی تا کشتی های هواپیمابر را شامل می شوند. جوشکارانی که در کارگاه های کشتی سازی به کار اشتغال دارند، هر از گاهی جهت انجام برخی کارهای تخصصی به بنادر گسیل می شوند. پروژه های کشتی سازی، بسته به تعداد کشتی هایی که می بایست ساخته شوند، اغلب بین چند ماه تا چند سال به طول می انجامند و جوشکارانی که در زمینه ساخت و تعمیر کشتی تخصص دارند، اغلب در حال سفر به نقاط مختلف هستند.

صنایع نظامی (Military Industry)

صنایع نظامی نیازی همیشگی به جوشکاران جهت انجام امور پشتیبانی دارند. فعالیت های مربوط به پشتیبانی نظامی اغلب توسط شرکت های پیمانکاری که در ساخت و تعمیر زیرساخت ها و تجهیزات نظامی تخصص دارند، انجام می شود. برخی از این کارها عبارتند از: ساخت خطوط لوله، تعمیر مخازن و آماده سازی ادوات نظامی.

جوشکارانی که این قبیل کارها را انجام می دهند گاه در نزدیکی محل سکونت خود و گاه بسیار دور از آن فعالیت می نمایند.

تعمیر و نگهداری کشتی (On-Board Ship Maintenance and Repair)

تعمیر و نگهداری کشتی های مسافربری از زمینه های کاری محبوب در جوشکاری است. این نوع کار نیاز به حضور دائم متخصص بر روی کشتی حین سفر در نقاط مختلف دنیا دارد. کشتی های در حرکت همواره نیازمند جوشکاران به منظور جایگزین نمودن لوله های آسیب دیده و انجام تعمیزات مورد نیاز هستند. کار در کشتی به معنی سفر دائمی و حضور در کشورهای مختلف است. جوشکاران شاغل در این زمینه اغلب از حقوقی خوب، امکاناتی عالی و سبک زندگی منحصر به فرد بهره مند خواهند شد.

نصب خطوط لوله (Pipe line Installation)

جوشکاران خطوط لوله به هر محلی که خط لوله ای در حال نصب و یا تعمیر باشند، سفر می کنند. این نوع از کار اغلب نیازمند زندگی در مکان های دور افتاده است. این افراد می بایست تا زمانی که پروژه به آنان نیاز دارد در محل حضور داشته باشند. در برخی از موارد شرکت ها جوشکاران را با پرواز به محل پروژه منتقل نموده و از همان طریق به محل سکونت شان بازمی گردانند.

خودروهای مسابقه ای (Motor Sports)

تمامی ما مسابقات خودروها را از تلوزیون و یا از نزدیک دیده ایم، اما آیا می دانید که جوشکارانی در استخدام گروه های مسابقه ای بوده و به همراه آنان سفر می کنند؟ جوشکاری فناوری بسیار مهمی برای هر خودروی مسابقه ای است، زیرا که تمامی آنها دست ساز بوده و در ساختارشان از آلیاژهای خاص استفاده شده است.

خودروهای مسابقه ای اغلب از پایه و به کمک فرایندهای تولید گوناگون از جمله جوشکاری ساخته می شوند. بنابراین جوشکاران می بایست همراه گروه مسابقه ای حضور داشته باشند. کار در گروه های مسابقه ای، از جمله مشاغل مهیجی است که بسیاری از مردم دوست دارند، بخشی از آن باشند.

جوشکاری زیرآب (Underwater Welding)

برخی از جوشکاران در اعماق اقیانوس های جهان مشغول به کار هستند. این کار فعالیتی بسیار تخصصی بوده و می تواند آنها را به مکان هایی ببرد که هیچ کس هرگز پیش تر در آنجا حضور نداشته است. جوشکاران زیر آب اغلب به طور دائم از یک محل به محل دیگر در حرکت بوده و برای آنانی که قادر به سفر هستند، همواره تقاضای کار وجود دارد.

4. همواره تقاضای بالایی برای جوشکاران ماهر وجود دارد.

جوشکاری یکی از معدود مشاغلی است که همواره تقاضای بالایی برای آن وجود دارد. نیاز اغلب صنایع به جوشکاران، به آنان این انعطاف پذیری را می دهد که بدون تغییر شغل، صنعت خود را تغییر دهند. برخلاف اغلب مشاغل که پستی و بلندی های خاص خود را دارند، جوشکاری دارای فرصت های پایان ناپذیری است که تقاضا را تغذیه می نماید.

5. جوشکاران توانایی دریافتی حقوقی مشابه یک دکتر یا وکیل را دارند.

جوشکاری یکی از معدود مشاغلی است که می تواند بدون هرگونه مدرک دانشگاهی درآمد خوبی را برای جوشکار به همراه بیاورد. جوشکاران ماهری که امکان سفر و کار در شرایط پرخطر را دارند، می توانند درآمد سالانه بسیار خوبی، مشابه یک دکتر یا وکیل داشته باشند. در این میان جوشکاران ماهر زیر آب، پشتیبان نظامی و خطوط لوله برون شهری، در مقایسه با سایرین بیشترین درآمدها را به خود اختصاص می دهند.

در جوشکاری دامنه پرداخت ها بسیار متنوع است. میزان آن به سطح مهارت و فاصله از محل زندگی جوشکار بستگی دارد. مشاغل محلی، اغلب پرداخت زیادی نداشته و مهارت فراوانی را طلب می کنند. از سوی دیگر اگر دانش آموزی جوشکاری خطوط لوله را فراگرفته و امکان مسافرت داشته باشد، می تواند حقوق خوبی دریافت نماید. به عنوان یک جوشکار، میزان پیشرفت و درآمدتان وابستگی فراوانی با جدیت و پشتکارتان دارد. جوشکاری شغلی است که می تواند پاداش مالی خوبی را برای افرادی فراهم آورد که سعی در بهترین بودن داشته و می توانند سفر کنند.

6. جوشکاری انتخاب شغلی برای یقه سبزها است.

مشاغل یقه سبز در جایی حضور دارند که صنعت انرژی به آن سو می رود. نیاز فراوانی برای منابع انرژی جایگزین وجود دارد اما کسی نمی داند کدام یک از این منابع می تواند برنده نهایی باشد. برخی از دانشمندان معتقدند:

“هیچ راه حل واحدی نمی تواند نیاز انرژی آینده بشر را تامین کند. پاسخ در گروهی از فناوری های گوناگون انرژی نهفته است که بر اصلی واحد تکیه دارند: آنها منابع انرژی را تخلیه نکرده و محیط زیست را تخریب نمی نمایند. فناوری های مربوط به انرژی های تجدیدپذیر وابسته به چرخه ها و نظام های طبیعی بوده و انرژی هایی که همواره در کنار ما حضور داشته اند را به شکلی قابل استفاده تبدیل می نمایند.”

به عنوان جوشکار اهمیتی ندارد کدام یک از منابع انرژی جایگزین برنده است. تا زمانی که نیاز به ساخت مجموعه ای فلزی وجود دارد، جوشکاران مورد نیاز هستند. ایمن ترین شغل برای یک یقه سبز، جوشکاری است، زیرا که اهمیتی ندارد کدام فناوری توسعه می یابد، جوشکاری برای اجرای آن مورد نیاز است.

7. دورنمای جوشکاری عالی است.

جوشکاران هموار مورد نیاز خواهند بود. فارغ از عملکرد اقتصاد، تا زمانی که صنعت وجود دارد، جوشکاری نیز حضور خواهد داشت. به عنوان یک جوشکار تغییر صنعت بدون تغییر شغل به راحتی امکان پذیر است. در برخی از سال ها، رکود موجب صدمه دیدن بعضی از صنایع و مشاغل مربوطه شده، اما جوشکاران آنها به راحتی به صنایع دیگر نقل مکان نمودند. به هنگام وقوع جنگ، بسیاری از کسب و کارها آسیب می بینند اما جوشکاری از جمله مشاغل مورد نیاز جهت تعمیر ادوات جنگی آسیب دیده است.

با نگاهی به آینده، می توان فرصت های فراوانی را در تعمیر زیرساخت های موجود و توسعه انرژی های جایگزین مشاهده نمود. جوشکاران بخش مهمی از این فعالیت ها هستند. آنان برای ساخت پل ها، نیروگاه های هسته ای و آسیاب های بادی تا حفاری چاه های نفت و انتقال و پالایش حامل های انرژی مورد نیاز خواهند بود و این امر تا زمانی که دنیا به انرژی، زیرساخت و ادوات نظامی نیاز دارد، ادامه خواهد یافت. به بیانی دیگر، اقتصاد جهانی بدون فناوری جوشکاری امکان ادامه حیات نخواهد داشت. این ها عواملی هستند که باعث شده تا چشم انداز آینده جوشکاری رو به بهبود باشد.

از اینکه این مقاله را مطالعه نمودید متشکریم، اگر انتقاد و پیشنهادی در پیرامون این مقاله دارید در قسمت دیدگاه بنویسید.

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها