مقالات

فلنج جوش چه نوع قطعه ای است؟

فلنج جوش

فلنج جوش قطعه ای فولادی است که برای اتصال به کار می رود. پرکاربردترین انواع فلنج عبارتند از: گردن جوشکاری، لغزش، جوش سوکت، اتصال لپ، فلنج رشته ای و کور. در ادامه مقاله شما می توانید شرح و تعریف مختصری از هر نوع را بیابید که با یک تصویر دقیق تکمیل شده است.

انواع فلنج جوش

1- فلنج گردن جوشکاری

فلنج های گردن جوشکاری به راحتی در قطب مخروطی بلند قابل تشخیص هستند که از لوله یا اتصالات به تدریج به ضخامت دیواره می روند. توپی مخروطی بلند تقویت کننده مهمی را برای استفاده در چندین کاربرد شامل دمای فشار  زیر صفر و یا بالا فراهم می کند. انتقال آرام از ضخامت فلنج جوش به لوله یا ضخامت دیواره اتصالی که توسط مخروط انجام می شود، در شرایط خم شدن مکرر ناشی از انبساط خط یا سایر نیروهای متغیر، بسیار مفید است. این فلنج ها می توانند با قطر داخلی لوله جفت شوند یا با اتصالات مطابقت داشته باشند بنابراین محدودیتی در جریان محصول وجود ندارد. این از تلاطم در مفصل جلوگیری کرده و فرسایش را کاهش می دهد. آنها همچنین توزیع تنش بسیار خوبی را از طریق توپی مخروطی فراهم می کنند و به راحتی برای تشخیص عیب رادیوگرافی می شوند.

نکته

این نوع فلنج جوشکاری به یک لوله یا اتصالات با یک نفوذ کامل ، V جوش (Buttweld) جوش داده می شود.

فلنج جوش1

توضیحات تصویر “1 . فلنج گردن جوش 2 . فلنج لب به لب 3 . لوله یا اتصالات”

3- فلنج جوش لغزنده

قدرت محاسبه شده ازلغزش در فلنج جوش تحت فشار داخلی از نظم دو سوم فلنج های گردن جوشکاری است و عمر آنها در هنگام فرسودگی حدود یک سوم دومی است. اتصال با لوله با 2 جوش فیله ، و همچنین در خارج و در داخل فلنج انجام می شود. یک نقطه ضعف فلنج جوش این است که این اصل همیشه اول باید یک لوله جوش داده شود و سپس فقط کار روی اتصالات انجام شود. ترکیبی از فلنج و آرنج یا فلنج و سه راهی ممکن نیست، زیرا اتصالات نامگذاری شده دارای انتهای مستقیم نیستند و این کاملا در لغزش فلنج قرار می گیرد.

فلنج جوش2

توضیحات تصویر: 1 .  فلنج لغزنده 2 . جوش پر شده در خارج 3 . جوش پر شده در داخل 4 . لوله

4- سوکت فلنج جوش

در ابتدا سوکت های فلنج جوش برای استفاده در لوله کشی های فشار قوی در ابعاد کوچک ساخته شدند. مقاومت استاتیکی آنها برابر با فلنج های لغزنده است اما مقاومت خستگی آنها 50٪ بیشتر از فلنج های لغزنده دو جوش داده شده است. اتصال با لوله با 1 جوش، در قسمت خارج فلنج انجام می شود. اما قبل از شروع فرایند جوشکاری باید فضایی بین فلنج یا اتصالات و لوله ایجاد شود. در مونتاژ اتصال قبل از جوشکاری، لوله یا لوله باید حداکثر در سوکت قرار گیرد و سپس تقریباً (1.6 میلی متر) خارج شود و دور از تماس بین انتهای لوله و شانه سوکت قرار گیرد.

هدف استفاده از سوکت فلنج جوش

هدف از ترخیص کف در سوکت جوش معمولاً کاهش تنش باقیمانده در ریشه جوش است که می تواند در هنگام انجماد فلز جوش ایجاد شود. تصویر اندازه گیری X برای شکاف انبساط را به شما نشان می دهد. نقطه ضعف این فلنج درست در شکافی است که باید ایجاد شود. توسط محصولات خورنده و عمدتا در سیستم های لوله های فولادی ضد زنگ، شکاف بین لوله و فلنج می تواند مشکلات خوردگی ایجاد کند. برای این تعداد فلنج، این اصل همیشه باید رعایت شود که اولاً باید یک لوله جوش داده شود و سپس فقط یک اتصال بین آن ها انجام شود.

فلنج جوش3

توضیحات تصویر: جزئیات فلنج سوکت. 1 . سوکت فلنج 2 . جوش پر 3 . لوله X . = شکاف انبساط

5- فلنج جوش مفصل لپ

فلنج های مشترک لپ (Lap) دارای همان ابعاد مشترک مانند هر فلنج دیگر هستند که در این صفحه نامگذاری شده اند، اما صورت برجسته ای ندارد؛ آنها در رابطه با “انتهای خرد شده لپ مشترک” استفاده می شوند. این فلنج ها تقریباً شبیه فلنج Slip On یا لغزنده هستند؛ به استثنای شعاع در تقاطع صورت فلنج و سوراخ برای قرار دادن قسمت فلنج در پایان خرد است.

توانایی نگهداری و تحمل فشار آنها از فلنجهای لغزنده کمی بهتر است و عمر خستگی مونتاژ فقط یک دهم فلنجهای گردن جوشکاری است. ممکن است از آنها در تمام فشارها استفاده شود و در یک محدوده اندازه کامل موجود است. این فلنج ها از روی لوله می لغزند، و جوش داده نمی شوند یا در غیر این صورت به آن بسته نمی شوند. فشار پیچ و مهره جوشکاری با فشار فلنج به پشت دامان لوله به واشر منتقل می شود.

فلنج های مفصل لپ یا Lap Joint دارای مزایای خاصی هستند:

  • آزادی چرخش در اطراف لوله، صف آرایی سوراخ های پیچ و مهره جوشکاری را تسهیل می کند.
  • عدم تماس با مایع در لوله اغلب اجازه استفاده از فلنجهای ارزان قیمت فولادی کربنی با لوله مقاوم در برابر خوردگی را می دهد.
  • در سیستم هایی که به سرعت فرسایش می یابند یا از بین می روند، ممکن است فلنج ها برای استفاده مجدد جمع شوند.

فلنج جوش4

توضیحات تصویر: جزئیات فلنج لپ مشترک 1 . بوک مشترک فلنج 2 . خرد پایان 3 . جوش لب به لب 4 . لوله یا اتصالات

6- فلنج رشته ای

فلنج های رشته ای برای شرایط خاص مورد استفاده قرار می گیرند که مزیت اصلی آنها این است که می توانند بدون فرایند جوشکاری به لوله متصل شوند. گاهی اوقات از جوش مهر و موم به همراه اتصال رشته ای نیز استفاده می شود. اگرچه هنوز در اکثر اندازه ها و درجه بندی فشار موجود است اما اتصالات پیچ دار امروزه تقریباً به طور انحصاری در اندازه های لوله های کوچکتر استفاده می شوند. فلنج یا اتصالات رشته ای برای سیستم لوله با ضخامت دیواره نازک مناسب نیست زیرا نخ برش روی یک لوله امکان پذیر نیست. بنابراین ، ضخامت دیواره ضخیم تر باید انتخاب شود .

فلنج جوش5

توضیحات تصویر: جزئیات فلنج رشته ای :1 . فلنج رشته ای 2 . موضوع 3 . لوله یا اتصالات

7- فلنج کور

فلنجهای کور بدون سوراخ ساخته می شوند و برای خالی شدن انتهای لوله کشی، دریچه ها و دهانه های مخزن تحت فشار استفاده می شوند. از نظر فشار داخلی و بارگذاری پیچ و مهره جوشکاری و فلنج های کور، به ویژه در اندازه های بزرگتر، بیشترین فشارهای نوع فلنج را دارد. با این حال، بیشتر این تنش ها از نوع خمشی نزدیک مرکز هستند و از آنجا که قطر داخلی استانداردی ندارد، این فلنج ها برای کاربردهای دمای فشار بالاتر مناسب هستند.

فلنج جوش6

توضیحات تصویر: جزئیات فلنج کور 1 . فلنج کور 2 . گل میخ پیچ 3 . واشر 4 . فلنج دیگر

منابع: wermac

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها