مقالات

جوش نقطه ای چگونه انجام می شود؟

اهمیت جوشکاری نقطه ای10

جوش نقطه ای (همچنین به عنوان جوشکاری نقطه مقاومت شناخته می شود) یک فرایند جوش مقاومتی است.اهمیت  این فرآیند جوشکاری در درجه اول برای جوشکاری دو یا چند ورق فلزی است که با هم با اعمال فشار و گرما از جریان الکتریکی به ناحیه جوش استفاده می شود.

با تماس با الکترود جوش نقطه ای به سطوح ورق کار می کند ، به موجب آن فشار و جریان الکتریکی اعمال می شود و با عبور جریان از طریق مواد مقاومتی مانند فولادهای کم کربن ، گرما ایجاد می شود.

نحوه جوش نقطه ای

جوش نقطه ای از گرمای جریان الکتریکی برای پیوستن سریع به 2 قطعه فلز استفاده می کند. به طور معمول برای پیوستن به ورق فلز استفاده می شود. همچنین با دستگاه جوش نقطه ای که دارای 2 عدد الکترود در طول 6 اینچ (15 سانتی متر) است که یک جریان الکتریکی را از طریق فلز عبور می دهد تا آنها را در هم ادغام کنند ، کار ساده ای است.

فلز مورد نظر برای جوشکاری را به هم وصل کرده و یک جفت دستکش و عینک ایمنی را در آن قرار دهید تا ایمن باشد. سپس دستگاه را روشن کنید. قطعات بین فلز را بین 2 الکترود حرکت دهید و سوئیچ را نگه دارید تا انبرها را فشار دهید تا فلز آنها را به یکدیگر جوش دهد.

قسمت اول

اتصال قطعات فلزی

اهمیت جوشکاری نقطه ای

   1.توری های فلزی و الکترود را با یک پارچه تمیز پاک کنید.

 بقایای جوش های قبلی می تواند بر کیفیت جوش نقطه ای شما تأثیر بگذارد. اگر بر روی فلزی که می خواهید جوش یا الکترودها وجود داشته باشد ، گرد و غبار و خاک وجود دارد ، می توانید هنگام جوشکاری این فلز جرقه بزنید. یک پارچه تمیز برداشته و ناحیه فلزی را که قصد جوشکاری آن را دارید و همچنین نکات مش الکترود را پاک کنید.

  1. از پارچه تمیز استفاده کنید تا خاک و گرد و غبار بیشتری روی سطح آن نشود.
  2. برای تمیز کردن منطقه نیازی به استفاده از صابون یا آب ندارید.

اهمیت جوشکاری نقطه ای1

2.قطعه را بهمراه یک جفت آنتیست ویپ ببندید.

تکه های فلزی را که می خواهیم جوشکاری تصحیح کنید تا بتوانید به طور محدود شعر ور کنید. یک جفت چسبان به دست بکشید و روی فلز ببندید تا حرکت کنید و به شما امکان پذیر نیست.با داشتن محدودیت به شما امکان می دهد تا بتوانید آن را فعال کنید. شما می توانید آن را جدا کنید.

اهمیت جوشکاری نقطه ای2

3.الکترودها را طوری قرار دهید که بتوانید فلز را بین آنها قرار دهید

الکترود جوش نقطه ای قابل تنظیم است. از دکمه تنظیم یا چرخ برای پخش آنها استفاده کنید ، بنابراین آنها به اندازه کافی برای شما مناسب هستند تا فلزی را که قصد جوشکاری بین آنها را دارید ، قرار دهید

اهمیت جوشکاری نقطه ای3

قسمت دوم

فلز را با هم مخلوط کنید

1.یک جفت دستکش و عینک ایمنی را روی آن قرار دهید.

 جوش نقطه ای باعث ایجاد نور روشن و گرمای زیادی می شود ، اما هیچ جرقه ای وجود ندارد ، بنابراین نیازی به پوشیدن کامل ماسک جوشکاری نیست. برای محافظت از چشمان و دستان خود ، حتماً یک جفت دستکش شده مناسب و عینک ایمنی را در آن قرار دهید ، که این امر باعث می شود تا نور روشن از آسیب دیدن چشمان شما جلوگیری کند. [

  • googles ها را طوری تنظیم کنید که روی صورت شما ایمن باشد.
  • می توانید دستکش و عینک ایمنی را در فروشگاه های سخت افزاری و بصورت آنلاین پیدا کنید.

اهمیت جوشکاری نقطه ای4

2.اطمینان حاصل کنید که دستگاه جوشکاری وصل شده است و دستگاه را روشن کنید.

وقتی آماده جوشکاری شدید ، دوبار بررسی کنید که دستگاه جوش به یک پریز برق در نزدیکی وصل شده باشد. سپس ، سوئیچ برق را بکشید تا جوشکار روشن شود و آماده رفتن باشد.

اهمیت جوشکاری نقطه ای5

3.دستگاه را روشن نکنید تا زمانی که آماده جوشکاری نباشید.

اهمیت جوشکاری نقطه ای6

4.فلز را بین 2 توری الکترود قرار دهید.

دسته انبردست های ویپ را نگه دارید و فلز را بین 2 انشعاب حرکت دهید. این فلز را همچنان که می خواهید انبر جوش را نگه دارید ، نگه دارید تا جوش داده شود و آنها را به هم بپیوندد. برای نگه داشتن فلز از 1 دست استفاده کنید تا بتوانید از دسته دیگر برای فشار دادن دسته استفاده کنید.

5.پایین را فشار دهید تا دسته را ببندید.

دسته را روی دستگاه جوش فشار دهید تا بندها را ببندید. هنگامی که آنها با فلز متصل شوند ، 2 انتهای الکترود جریان را از طریق فلز عبور می دهند تا جایی که به هم وصل می شوند ، گرم شوند. خواهید دید که فلز بعد از چند ثانیه گرم می شود.

6.دسته را به مدت 3-5 ثانیه نگه دارید تا فلز در کنار هم قرار گیرد.

اهمیت جوشکاری نقطه ای7

برای ایجاد یک جوش مناسب که دوام خواهد داشت ، اجازه دهید تا توری الکترود حداقل 3 ثانیه به فلز متصل شود. دسته را پایین نگه دارید تا الکترود جوش نقطه ای به هم متصل شوند. دسته را بیش از 5 ثانیه نگه ندارید یا می توانید فلز را بیش از حد گرم کنید و ممکن است بیش از حد ذوب شود تا جوش تمیز ایجاد شود.

7.این فلز را برداشته و بگذارید 5 دقیقه خنک شود.

 این فلز را از بین 2 انبر جوش بکشید و از آن بازرسی کنید تا مطمئن شوید که به خوبی در کنار هم قرار گرفته اند. بگذارید فلز قبل از جوشکاری نقاط دیگر خنک شود.یک پارچه تمیز بگیرید و سریعاً فلز را تمیز کنید تا هر دوده ای که ممکن است روی سطح باشد پس از خنک شدن این فلز برداشته شود.

اهمیت جوشکاری نقطه ای8

 

1 1 رای
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
3 نظرات
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
پرویز

سلام ممنون از مطالب مفیدتون ،
یک سوال فنی بنده همین دستگاه جوش را از دبی خریدم آوردم ایران ، به موقع کار فیوز برق خانه قطع می‌شود. به نظرتون دلیل ش چه چیز می تواند باشد ؟؟

مدیر سایت

سلام وقت شما بخیر
بنظرم دستگاهتون برای تست به یک تعمیراتی تخصصی بفرستید تا از سلامت دستگاه مطمئن بشید.

پرویز

سپاس از پاسخ شما