مقالات

مزایا و معایب جوشکاری Co2 چیست؟

مزایا و معایب جوشکاری co2

جوشکاری یک فرایند ضروری برای اتصال قطعات فلزی است. روش‌های مختلفی برای جوشکاری وجود دارد که یکی از محبوب‌ترین آن‌ها، جوشکاری Co2 است. این روش برای جوشکاری فلزات سخت و غیر سخت در تمامی ضخامت ها مورد استفاده قرار می گیرد و یک روش بسیار مناسب برای جوشکاری صفحات فلزی نازک و مقاطع نسبتاً ضخیم فلزات غیر سخت می باشد. این فرایند شامل استفاده از گاز Co2 بعنوان گاز محافظ است. این روش هم مانند تمامی فرایندهای دارای ویژگی‌های خاصی است. در ادامه مقاله همراه ما باشید تا به بررسی مزایا و معایب جوشکاری Co2 بپردازیم.

مزایای جوشکاری Co2

جوشکاری Co2 مزایای فراوانی دارد. به کمک این روش می‌توان اکثر فلزات را جوش داد. از طرفی دیگر حوضچه جوش قابل مشاهده و کنترل بیشتری روی آن است.  در ادامه تک تک مزایای جوشکاری Co2 را به تفضیل بررسی می‌کنیم.

راندمان بالا

یکی از مهم‌ترین مزایای جوشکاری Co2 افزایش راندمان است. به صورت کلی فرایند جوشکاری Co2 به سرعت انجام می‌شود و موجب تولید جوش‌هایی با کیفیت در مدت زمان کوتاه خواهد شد. این ویژگی به ویژه برای کاربردهایی که نیاز به تولید با حجم بالا هستند، مفید است.  در هنگام جوشکاری Co2 نیاز به تعویض مداوم الکترودها یا جدا کردن سرباره ندارید، به همین دلیل در زمان خود صرفه جویی خواهید کرد.

انعطاف پذیری بالا

جوشکاری Co2 امکانات بی نظیری را برای جوشکاران حرفه ای و مبتدی به همراه دارد. یکی از مزایای مهم جوشکاری Co2، انعطاف پذیری و تطبیق پذیری بالای آن است. میتوان انواع فلزات فولادی، فولاد ضدزنگ، آلومینیومی و استیل را با روش جوشکاری Co2 جوش داد. از طرفی دیگر جوشکاری Co2 به شما کمک می‌کند تا در انواع پروژه‌ها، چه پروژه‌های بزرگ صنعتی و یا پروژه‌های کوچک خانگی از آن استفاده کنید.

مزایای جوشکاریco2

                                                                                  مزایای جوشکاریco2

حذف سرباره

در فرایند جوشکاری Co2 سرباره بسیار اندکی تولید می‌شود. این بدان معنی است که زمان و تلاش کمتری برای تمیز کردن پس از جوشکاری لازم است. به همین دلیل زمان عملیات جوشکاری کاهش می‌یابد. در مواردی هم اصلاً سرباره‌ای تولید نمی‌شود. به همین دلیل جوشکاری Co2 یک روش جوشکاری نسبتاً تمیز است.

تسلط و سرعت بالا

در جوشکاری Co2 امکان مشاهده حوضچه جوش وجود دارد. این فرایند به شما کمک می‌کند تسلط بیشتری داشته باشید و نتایج را دقیق تر ببینید. از مزایای دیگر این است که سیم جوش به صورت مداوم تغذیه خواهد شد. در جوشکاری Co2 نیاز به تعویض مداوم الکترود ندارید، به همین دلیل با سرعت و کنترل بیشتری می‌توانید از تورچ جوشکاری استفاده کنید.

یادگیری آسان

یکی از راحت‌ترین تکنیک‌‌های جوشکاری، جوشکاری Co2 است. افراد مبتدی در حرفه جوشکاری می‌توانند این روش را به راحتی بیاموزند. این در حالی است که یادگیری جوشکاری آرگون تا حدی چالش برانگیز است، در حالیکه با تمرین و تلاش به راحتی می‌توانید جوشکاری Co2 را بیاموزید. حتی بعضی از افراد در کارگاه‌های 1 روزه آموزش جوشکاری Co2، به خوبی به این روش مسلط می‌شوند.

ایمنی

ایمنی از دیگر موارد مهم در انتخاب گاز محافظ می باشد. گاز دی اکسید کربن در مقایسه با برخی دیگر از گازهای محافظ، خطرات کمتری به همراه دارد. هرچند به دلیل تولید گاز منو اکسید کربن و به منظور افزایش سطح ایمنی جوشکار، به ویژه هنگامی که جوشکاری در محیط بسته صورت می گیرد، استفاده از تهویه مناسب توصیه می گردد.

معایب جوشکاری Co2

تا اینجا با مزایای این روش آشنا شدیم، در ادامه مقاله مزایا و معایب جوشکاری  Co2، به بررسی مشکلات و معایب این روش خواهیم پرداخت.

معایب جوشکاری CO2

                                                                          معایب جوشکاری CO2

هزینه های نسبتاً بالا

راه اندازی و خرید یک دستگاه جوش Co2 نسبتاً بالاست. جوشکاری  Co2، شامل قطعات زیادی است از جمله گاز محافظ، تورچ، نازل و ابزارهای مرتبط. خوشبختانه تمامی دستگاه‌های جوش شرکت وینر همراه با تجهیزات جانبی ارائه می‌شود. البته باید توجه داشته باشید که هزینه‌های اولیه جوشکاری  Co2، کاملاً ارزش سرمایه گذاری را دارد. زیرا با هزینه‌های نگهداری و تعمیر کمتری خواهد داشت. در جوش CO2 به دلیل این که تجهیزات و ادوات جوشکاری نسبت به جوش‌های دیگر بیشتر است لذا عیوب آن هم نسبت به جوش‌های دیگر بیشتر است که در حد ممکن باید از مواد مصرفی مناسب مانندگاز CO2 مرغوب و خالی از رطوبت، سیم جوش متناسب با زاویه جوشکاری  و قطعه‌کار عاری از کثیفی مانند چربی، زنگ زدگی، اکسیده بودن، رنگ و رطوبت استفاده کرد

نامناسب برای موقعیت‌های مختلف

جوشکاری Co2 به دلیل حرارت زیاد و ماهیت سیال حوضچه جوش، برای کسانی که در موقعیت‌های مختلف جوشکاری می‌کنند مناسب نیست. از طرفی دیگر در باد و فضای باز نمی‌توانید از این دستگاه جوش استفاده کنید. به همین بهتر است که جوشکاری Co2 در یک فضای ثابت و تقریباً بسته انجام شود.

احتمال سوختگی در شرایط خاص

اگر قطعه شما کمتر از 0.5  میلی متر باشد، احتمال خطر سوختگی فلز افزایش می‌یابد. البته توجه داشته باشید که سطح مهارت شما، می‌توانید این خطر را رفع کند. به همین دلیل اگر تازه کار هستید و قصد دارید که جوشکاری قطعات خیلی نازک را با Co2 انجام دهید، به شدت دقت کنید تا فلز دچار سوختگی نشود.

گیر کردن سیم: خیلی اوقات در حین جوشکاری Co2، سیم در دستگاه گیر می‌کند. این گیر کردن موجب توقف فرایند جوشکاری خواهد شد. به همین دلیل به خصوص اگر سیم طویل است، اطمینان حاصل کنید که پیچ خوردگی نداشته و به صورت صاف درون قرقره قرار گرفته است. از طرفی دیگر حتی اگر کابل بلند باشد، ناحیه متحرک جوشکار محدود است.

سخن آخر

در این مقاله به بررسی مزایا و معایب جوشکاری Co2 پرداختیم. جوشکاری Co2 مانند تمامی روش‌های دیگر دارای مزایا و معایبی است. به کمک این روش میتوانید جوشی بدون تمیز و با سرعت بالا را انجام دهید. همچنین در این روش امکان مشاهده حوضچه جوش وجود دارد که موجب افزایش تسلط و دقت خواهد شد. با توجه به نوع پروژه خود می‌توانید به کمک این روش انواع جوشکاری را انجام دهید.

سوالات متداول

در ادامه مقاله به بررسی انواع سوالات شما عزیزان درباره مزایا و معایب جوشکاری Co2 می‌پردازیم.

شما می‌توانید خرید انواع دستگاه جوشکاری Co2 و تجهیزات جانبی را از طریق ابزار وینر تهیه کنید.

بله. جوشکاری Co2 نسبت به سایر روش‌ها به نسبت ساده‌تر بوده و فرایند آموزش آن به راحتی انجام می‌شود.

در جوشکاری Co2 سرعت بالاتر است، همچنین سرباره به مقدار بسیار کمی تولید می‌شود، در نتیجه فرایند حذف سرباره در مدت زمان کمتری انجام میشود. انعطاف پذیری برای جوشکاری انواع فلزات بالا بوده و از راندمان و کارایی زیادی برخوردار است.

 

منابع:

Austgen, kobelco

 

4 4 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
6 نظرات
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
دوست علی

سلام با تشکر از راهنمایی شما.ایا با دستگاهco2میشود جوش آلومینیوم زد

Admin

سلام خدمت شما دوست گرامی برای راهنمایی هرچه دقیق تر میتوانید با شرکت تماس بگیرید تا کارشناسان ما شما را راهنمایی بفرمایند

Admin

با سلام واحترام ممنون از سوالتون

دوست عزیز دستگاهای CO2 مدلهای زیادی دارد مثل سینرجیک یا مدل دبل پالس که میتوان با مدل دبل پالس جوشکاری آلومنیوم حرفه ی با سرعت بالا انجام داد .

با تشکر

بهرام

سلام . من جوشکاری نیستم . ولی خیلی علاقمندم که یه سری چیزها رو خودم بسازم . چه دستگاه جوشی بخرم که کار با هاش راحت باشه و خیلی به قلق خاصی نیاز نداشته باشه قیمتش مهم نیست .

Adminz

درود ب شما آقای بهرام
شما می توانید با آقای زند 09122933793 تماس بگیرید تا شما را راهنمایی کنند.

Adminz

درود بر شما بهرام عزیز
شما می توانید با شماره آقای زند (کارشناس فنی) 09122933793 تماس بگیرید تا شما را راهنمایی کنند.
با تشکر