مقالات

جوشکاری هوشمند چیست | smart welding

جوشکاری هوشمند

صنعت ساخت و ساز در حال حاضر در حال تحول دیجیتالی است – و قابل درک است به سمت دیجیتالی شدن پیش می روند و بسیاری از صنایع نیز در حال اضافه شدن به این گروه هستند . ما می خواهیم پیامدهای این فناوری جدید را بررسی کرده و قابلیت های آن را آزمایش کنیم تا بتوانید تصمیم آگاهانه تری بگیرید .  واضح است که منابع اخیر جوشکاری هوشمند دارای ویژگی های جدید زیادی هستند. همه آنها در جهت افزایش بهره وری از جوشکارهای انفرادی گرفته تا جوشکاری به صورت شرکتی و تیمی همه بدنبال افزایش بهره وری خود می باشند .  دو ویژگی اصلی که در این مقاله در مورد آنها بررسی خواهیم کرد عبارتند از:که بسیاری از سازندگان برای سرمایه گذاری محتاط هستند. صنایع ساخت و ساز امروزه توانایی تجهیزات جوشکاری در برقراری ارتباط با محیط خود ، و توانایی تجهیزات جوشکاری برای ثبت و ذخیره پارامترهای فرآیند جوشکاری .

چرا نیاز است با منابع برق ارتباط برقرار کرد و چه کسانی باید این ارتباط را برقرار کنند

جوشکاری فرایندی است که کیفیت و کارایی را در آن نمی توان به طور مستقیم و بدون از بین بردن کالایی که تولید شده است ، اندازه گیری کرد. در عوض ، باید به اندازه گیری های غیرمستقیم کیفیت پرداخت . همچنین می توان کل مجموعه ای از سیستم های تضمین کیفیتی که کیفیت و مقاومت جوش را مشخص می کنند بررسی کرد .

بخشی از سیستم تضمین کیفیت استفاده از روش های جوشکاری تایید شده ، جوشکاری واجد شرایط شخصی و ردیابی مواد مصرفی و متریال ها است. رعایت این شرایط قبل و بعد از عملیات جوشکاری باید بررسی شود.

دستگاه های جوشکاری هوشمند می توانند بار این تست ها و ارزیابی ها را کاهش داده و احتمال خطاهای انسانی را در این فرآیند کاهش دهند.  برای انجام این کار ، دستگاه باید پیکربندی فعلی خود را بشناسد ، چه کسی از آن استفاده می کند و تنظیم مورد نیاز دستگاه چیست.  همچنین برای از بین بردن فرایندهای ورودی طولانی نیاز به برقراری ارتباط با اپراتور دارد.

مراحل جوشکاری هوشمند موفق

در مرحله اول ، جوشکار با ورود به سیستم خود را به دستگاه می شناساند. این کار می تواند از طریق ورود به سیستم با استفاده از رابط دستگاه یا بدون لمس از طریق بارکد یا خواننده RFID  انجام شود. هنگامی که مواد مصرفی جوشکاری ( الکترود ، سیم جوش ، گاز محافظ، مواد فیلر ، داخل دستگاه وارد می شوند یا به آن متصل می شوند ، خود دستگاه ها می توانند این کار را انجام دهند یا اینکه این کار را با کمک  اپراتور انجام دهند . اطلاعات مربوط به این کار در خود دستگاه ذخیره نمی شود ، اما در یک پایگاه داده اصلی ذخیره می شود که دستگاه با آن ارتباط برقرار می کند و اطلاعات را دریافت می کند .

دستگاه باید مطابق با الزامات جوش از پیش تنظیم شود. این امر می تواند با انتخاب روشی از فهرست کاتالوگ شرکت توسط رابط ورودی دستگاه یا از طریق بارکد انجام شود.  در این مرحله ، معمولاً سرپرست جوشکاری است که تنظیمات را بررسی می کند و مطابق با الزامات روش جوشکاری را اعمال می کند و کار را پیش می برد.  به لطف اطلاعات وارد شده به تجهیزات جوشکاری ، این ارزیابی ها را می توان با الگوریتم های وارد شده در دستگاه انجام داد.  اطلاعات جمع آوری شده به پایگاه داده ارسال می شوند و بعداً مانند اسناد با کیفیت می توانند برای مقاصد دیگر مورد استفاده قرار گیرند.

با کامل شدن تنظیمات جوشکاری ، ماشین جوشکاری می تواند جوشکاری قطعه کار را انجام دهد .

جوشکاری هوشمند

 اطلاعات مورد نیاز برای جوشکاری هوشمند

سیستم نرم افزاری مدیریت کیفیت جوشکاری هوشمند ، داده ها را از 5 منبع جمع آوری می کنند . با استفاده از اطلاعات جمع آوری شده اطلاعات و گزارش هایی را ترتیب می دهند . این منابع عبارتند از :

موادی که در طی جوشکاری استفاده می شوند .

  • کارهایی که باید قبل از شروع به جوشکاری انجام شوند .
  • بازرسی های بصری که بمنظور کنترل کیفیت جوش باید انجام شوند .
  • تست های غیر مخرب ، که شامل تکنیک های تحلیل هستند و برای ارزیابی ویژگی های مواد یا کامپوننت های جوشکاری بدون آسیب رساندن به آن ها استفاده می شوند .
  • پایگاه داده دستگاه های جوشکاری ، که شامل لیستی از تمامی دستگاه های جوشکاری و گواهی نامه های دستگاه های جوش است .

نیازمندی های سیستم مدیریت کیفیت جوشکاری هوشمند

بمنظور دستیابی به سیستم مدیریت جوشکاری هوشمند باید نیازمندی های سخت افزاری و نرم افزاری مورد نیاز برای این کار را آماده کرد . از جمله نیازمندی های سخت افزاری و نرم افزاری عبارتند از :

  • سیستم سخت افزاری 64 بیتی و سیستم عامل 64 بیتی است .
  • باید پایگاه داده را بر روی سرور جداگانه ای از سیستمی که نرم افزار مدیریت جوشکاری بر روی آن نصب می شود نصب کرد تا کارایی سیستم بالا برود .

جوشکاری هوشمند

محل قرار گیری مشعل جوشکاری در سیستم هوشمند جوشکاری

یکی از موثرترین پارامترهای جوشکاری هوشمند ، مکان و محل قرار گیری مشعل جوشکاری است . محل قرار گیری مشعل به پارامترهایی مانند نحوه قرار گرفتن قطعه کار و زاویه جوش بستگی دارد . از آنجایی که مشعل جوشکاری دارای انحنا است نگهداری  این زوایا در طول جوشکاری روباتیک و در قطعات سه بعدی بسیار مشکل است . این اطلاعات باید برای نوشتن و تولید نرم افزاری که باید این موارد را حفظ کند در نظر گرفته شود . بمنظور کار با مشعل جوشکاری نیاز به روش هایی است که از GPS استفاده می کنند .

دستیابی به تضمین کیفیت

بخشی از کار تضمین کیفیت صرف این می شود که اطمینان پیدا کنیم که پارامترهای جوشکاری درست تنظیم شده باشند . نقش سوپروایزر جوشکاری این است که این محدودیت ها و باید ها را بررسی و تسهیل کند .

دستگاه های جوشکاری هوشمند می توانند با ضبط ، ذخیره و تجزیه و تحلیل داده های فرآیند در سراسر جوش به سرپرست در این امر کمک کنند. تجهیزات جوشکاری به دلیل توانایی در برقراری ارتباط ، می توانند ناظر را از هرگونه تخلف از این الزامات آگاه سازند.

داده های فرایند را می توان در پایگاه داده ای در کنار بقیه اطلاعات جمع آوری شده ذخیره کرد. و ، داده ها بعدا می توانند برای تجزیه و تحلیل در مراحل دیگر استفاده شوند .

پس از اتمام جوش یا کار ، جوشکار می تواند کار را با عنوان تمام شده علامت گذاری کند تا مرحله بعدی فرایند را شروع کند .

از داده های فرایند همچنین می توان برای داوری در مورد کیفیت جوش بدست آمده استفاده کرد.  هدف نهایی ایجاد سیستم تشخیص خطای فوری برای متوقف کردن پردازش کار در اسرع وقت برای جلوگیری از نیاز به کار مجدد است .

یک فقره اطلاعات مهم برای چنین سیستمی ، موقعیت مشعل جوشکاری و قطعه کار در طول فرآیند جوشکاری است. برای فرآیندهای جوشکاری دستی ، این اطلاعات در دسترس نیست و مدام باید توسعه داده شود . سیستم های جوشکاری مکانیکی و روباتیک می توانند این اطلاعات را ضبط کنند .

آیا جوشکاری هوشمند ارزش سرمایه گذاری دارد

هر روزه تعداد بیشتری از شرکت ها برای کارگاه خود روی سیستم های دیجیتال سرمایه گذاری می کنند. با این حال ، بیشتر اوقات آن را به موازات روش های سنتی و قابل اعتماد مبتنی بر کاغذ استفاده می کنند .

دستگاه های جوشکاری هوشمند وجود دارند ، اما هنوز در صنعت مورد استفاده قرار نمی گیرند .  آنها همچنین دارای قیمت بالایی هستند و نیاز به دانش تخصصی برای تنظیم و ادغام آنها در گردش کار نیاز است .

امروزه از دستگاه های جوش هوشمند بصورت سعی و خطا استفاده می شود . باید از دستگاه های جوشکاری هوشمند تولید شده توسط شرکت های مختلف استفاده کرد . در این آزمایشات هدف این نیست که یک برند را با برند دیگر مقایسه کرد . هدف این است که بتوان یک راهنمای جامع برای تمامی افرادی که می خواهند از این امکانات استفاده کنند بوجود آورد .

از اینکه در این مقاله با ما همراه بودید متشکریم . منتظر نظرات و پیشنهادات شما هستیم .

منابع : hexagonppmautomotivemanufacturingsolutions

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها