مقالات

جوشکاری شاسی ماشین | آموزش جوشکاری شاسی اتومبیل

جوشکاری شاسی ماشین | جوشکاری شاسی اتوموبیل

آیا شما یک تولید کننده قطعات شاسی تحت فشار هستید ؟ استانداردهای جدید CAFÉ باعث کاهش وزن و طراحی مجدد می شوند. قطعات نازک تر هستند و بسیاری از آنها از فولاد ملایم به جوشکاری سخت تر پوشش گالوانیزه یا آلومینیوم تبدیل شده اند . شما باید در جوشکاری شاسی ماشین و اتومبیل ، جوش های با کیفیت را تحویل بدهید و زمان و سرعت کار را بالا نگه دارید. باید بدانید که دوباره کاری به معنای تلف کردن پول است .

شاسی چیست و چرا ممکن است به تعمیر نیاز داشته باشد؟

اصولاً شاسی ستون فقرات هر وسیله نقلیه است و وظیفه اصلی آن پشتیبانی و حمل حداکثر بار با اطمینان در هر شرایطی است. شاسی به منظور انعطاف پذیری و جذب موتور و گشتاور رانندگی در هنگام حرکت در جاده های ناهموار طراحی شده است.

در بعضی از موارد ، شاسی شما ممکن است نیاز به تعمیر با استفاده از جوشکاری داشته باشد. این روند تا زمانی که رهنمودهای لازم رعایت شود بی خطر و قانونی تلقی می شود و یک بازرسی مناسب پس از اتمام جوشکاری شاسی ماشین انجام می شود.

تکنیک های جوشکاری شاسی ماشین

از بین بردن زنگ زدگی

برای مثال در عکس زیر زنگ زدگی در این خودرو کاملاً گسترده بود. برای این کار باید قلاب ها ، نصب سیستم تعلیق پایین و قسمت جانبی و پایین شاسی را جدا کرد. فلزی که باقی مانده است در وضعیت خوبی قرار دارد.

جوشکاری شاسی ماشین

برای این کار می توانید از یک دیسک برش فلز بر روی یک چرخ زاویه استفاده کنید تا تقریباً فلز زنگ زده را از بین ببرید ، سپس برای جدا کردن قسمت های زنگ زده از فلنج از دیسک سنگ زنی استفاده کنید. باید سعی کنید ساخت و ساز اصلی را تا حد امکان حفظ کنید.

فلز براق که در لبه ها می بینید، با سنگ زنی ملایم ، زدودن زنگ زدگی و رنگ کردن تهیه شده است. تمیز کردن و براق کردن فلزات برای جوشکاری بسیار مهم است. این نوع جوشکاری، یک جوشکاری الکتریکی است و از این رو باید اتصال خوبی بین مشعل و فلزی که جوش می دهید وجود داشته باشد.

تثبیت موقعیت

جوشکاری شاسی ماشین

می توانید قسمتی را که می خواهید جوش دهید به شکلی که می خواهید روی آن کار کنید با استفاده از گیره ثابت کنید. از روی عکس می توان فهمید که با استفاده از یک مربع می توانید گیره جدید را در زاویه ای مناسب به بالای شاسی قرار دهید.

تهیه یک الگو

جوشکاری شاسی ماشین

جعبه های پیتزا مقوایی منبع ایده آل برای ساخت قالب هستند. کارت به روشی بسیار شبیه به ورق فولاد رفتار می کند . خم شدن در یک منحنی مرکب بسیار دشوار است. مزیت آن نسبت به فولاد این است که برش آن بسیار ساده است ، بنابراین اگر اشتباه کنید می توانید به سرعت یک الگوی دیگر تهیه کنید.

ساخت بخشی که باید تعمیر شود

جوشکاری شاسی ماشین

برای تعمیر شاسی می توانید از فولاد 2 میلی متری استفاده کنید. قالب را بر روی صفحه بگذارید و دور آن را رسم کنید ، سپس فولاد را با استفاده از یک دیسک برش چرخ زاویه برش دهید.

روش های مختلفی برای ساخت خم وجود دارد. روش مورد علاقه برخی از افراد استفاده از خم کننده 4 فوتی فلز است. عکس بالا یک تکنیک دیگر را نشان می دهد. میتوان از یک نیمکت کار فولادی با ضخامت 2/1 اینچ استفاده کرد. اگر فولاد را روی نیمکت ببندید می توانید با چکش کردن فولاد روی لبه نیمکت خم شسته و رفته را ایجاد کنید.

جوشکاری بخش تعمیر شده

جوشکاری شاسی ماشین

بخش تعمیر شده را باید در فواصل 2 اینچ در محل قرار داد. همین کافی است که بخش تعمیر شده را در وضعیت صحیح قرار دهید و این کار به شما این امکان را می دهد که گیره را جدا کنید تا بتوانید دسترسی مناسبی برای جوشکاری پانل تعمیر در محل داشته باشید.

جوش درزی

جوشکاری شاسی ماشین

هر قسمت شاسی باید کاملاً جوش داده شود. برای این کار بهتر است از جوش لب به لب استفاده شود زیرا مفصل همپوشانی می تواند آب و زنگ زدگی را به دام بیندازد.

اعوجاج واقعاً در یک صفحه ضخیم مانند این پروژه مسئله نیست ، بنابراین می توان به سرعت جوش درز را ساخت.

بعد از جوشکاری شاسی ماشین

جوشکاری شاسی ماشین

قسمت پایین شاسی و نصب سیستم تعلیق با استفاده از یک جعبه واقعاً ساده متصل شد. گیره ها برای موقعیت یابی اتصالات تعلیق ضروری هستند.

آیا جوش شاسی ایمن است

اگر تعمیر و مراحل به درستی انجام نشود و دستورالعمل های مناسب رعایت نشود ، جوشکاری شاسی می تواند چندین مورد مشکلات ایمنی را ایجاد کند. شاسی استرس زیادی را که در پرتوهای جانبی توزیع می شود جذب می کند و اگر جوش به درستی انجام نشده باشد این می تواند منجر به خرابی شاسی یا ساییدگی و پارگی سایر اجزای انتگرال شود.

برخی از مشکلات و آسیب های ناشی از تکنیک های ضعیف جوشکاری و تعمیر آنها می تواند شامل موارد زیر باشد:

  • خسارت سیستم (های) برق – اگر جوشکاری شما توسط یک فرد حرفه ای با رعایت نکات صحیح انجام نشده باشد ، می تواند به سایر وسایل نقلیه الکتریکی مانند سیستم درون اتومبیل ، زنگ اتومبیل ، سنسورها و غیره صدمه بزنید. جوشکار برای جلوگیری از هرگونه پالس ولتاژ که ممکن است باعث ایجاد آسیب الکتریکی در سیستم های 12 ولت شما شود ، ترمینال مثبت را بر روی سیستم باتری شما قطع می کند.
  • ناهموار شدن لاستیک یا به اصطلاح کشیدن لاستیک به یک طرف – به دلیل توزیع نادرست وزن ناشی از هر گونه تعمیرات شاسی ضعیف ، لاستیک می تواند به سمت قسمتی که شاسی تعمیر شده است کشیده شود.
  • تراز نادرست – تعمیر شاسی شما می تواند تراز وسایل نقلیه شما را تغییر داده و منجر به مشکل شود. تعمیرات جوش ضعیف شاسی همچنین در شرایطی که قادر به بارگیری مساوی بار نیستید می تواند باعث ایجاد نقاط استرس شود.

احتمال که پس از تعمیر و جوشکاری شاسی اتومبیل وجود دارد این است اگر به درستی انجام نشود ، ممکن است مجبور شوید که شاسی را به طور کامل عوض کنید. حتما با یک فرد حرفه ای در این خصوص صحبت کنید که رویه ها ، الزامات قانونی را درک می کند ، از ابزار و تجربه صحیحی برخوردار است تا با خیال راحت تعمیر شاسی را انجام دهد.

شاسی شما به دلایل مختلف ممکن است نیاز به تعمیر ، تقویت یا تعویض داشته باشد. شایع ترین دلایل آسیب و سایش ناشی از ترک و زنگ زدگی است. معمولاً زنگ زدگی ناشی از آب نمکی است که از وسیله نقلیه شسته نشده بر روی شاسی باقی می ماند. نمک به آرامی فلز را تا یک هفته  شکننده می کند. وسایل نقلیه استفاده شده در جاده های آسفالت نشده معمولاً در معرض ضربه قرار می گیرند که باعث ایجاد خوردگی و آسیب رساندن به فلز می شود.

خطاهای متداول که منجر به جوشکاری شاسی اتومبیل می شوند

  • روش های نادرست جوشکاری یعنی زیر پوسته زدن ، بدون گرم شدن ، اجزاء سرباره ، جوشکاری عرضی فلنج ها و غیره
  • تغییر ناگهانی بخش یعنی انتهای مربع روی یک زیر آرماتور یا بدنه
  • بارگیری بیش از حد از شاسی یعنی وسایل نقلیه بیش از ظرفیت طراحی شده خود بارگیری شوند
  • تقویت نا کافی
  • سیستم تعلیق خیلی سفت است (ظرفیت سیستم تعلیق از ظرفیت شاسی بیشتر است)
  • نصب نادرست بدنه یعنی تانکر نصب شده
  • قطع بیش از حد شاسی ، حتی سنگ زنی بر روی فلنج می تواند باعث ایجاد ترک شود
  • تصادف

به یاد داشته باشید که تعمیرات شاسی شما نباید به عنوان یک راه حل سریع در نظر گرفته شود . این امر باید توسط یک متخصص انجام شود ، به درستی تعمیر شود و به یک کار قانونی و از نظر ساختاری سالم منجر شود.

علائم هشدار دهنده اولیه که ممکن است نشانگر مشکل برای شاسی باشد

اگر تعمیراتی در زمینه شاسی خود انجام داده اید باید همیشه موارد زیر را مد نظر قرار دهید تا از آسیب بیشتر جلوگیری کنید.

  • سر و صدا تعلیق غیرمعمول
  • تایر سریع یا ناهموار
  • تغییر در نحوه حرکت وسیله نقلیه ، گوشه ها ، دستگیره ها و غیره
  • کشیده شدن چرخ ها به یک طرف
  • رانندگی با سرعت زیاد در بزرگراه
  • وسیله نقلیه احساس ناپایداری می کند

چه موقع شاسی اتومبیل را جوش دهیم و چه موقع آن را تعویض کنیم

این واقعاً بستگی به میزان تعمیر و دوام و هزینه های مربوط به تعمیر دارد. اگر این تعمیر از زنگ زدگی جزئی تشکیل شده باشد ، جوشکاری شاسی ماشین و تعمیر آن معقول است. اگر تعمیر گسترده باشد و ساختاری باشد ، بهتر است شاسی اتومبیل را تعویض کنید در این صورت از امنیت و تمامیت وسایل نقلیه خود اطمینان حاصل می کنید.

منابع : miglincolnelectricoffroadaussie

3.9 11 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
2 نظرات
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
حمید رضا نساج

ممنون مطالب مفید بود

مدیر سایت

درود بر شما
خوشحالیم که مورد توجه شما قرار گرفته است.