مقالات

جوشکاری در صنعت کشتی سازی

جوشکاری در صنعتی کشتی سازی

جوشکاری کشتی سازی  یکی از پرکاربردترین فرایند هایی است که در صنعت کشتی سازی مورد استفاده قرار گرفته است. توسعه فن آوری باعث شده است که جوشکاری کشتی سازی، منجر به تولید اتصالات کاملا ضد آب و محکم شوند. این اتصالات در مقایسه با پرچین های تولیدی دیگر صنایع محکم تر هستند و باعث کاهش زمان پروژه ساخت کشتی می‌ شوند. بیشترین تولیدی که در صنعت جوشکاری کشتی سازی انجام می شود، برای تولید سطوح پوستی صاف است که بدنه کشتی و عرشه را شامل می شوند. این سطوح صاف با وزن کمی که دارند، باعث سبک شدن فولاد در نهایت کشتی می شوند.

روش های اصلی در جوشکاری کشتی سازی

جوشکاری در صنعتی کشتی سازی 2

جوشکاری کشتی سازی دارای سه روش تولیدی است که عبارت اند از :

1- جوش قوس الکتریکی که اصل اساسی در جوشکاری قوس الکتریکی انجام می شود وجود اتصال یک الکترود به منبع اصلی برق است. در زمانی  که الکترود با صفحه تماس پیدا کند، یک مدار تشکیل شده که با چند میلی متر از صفحه الکترود بولد می شود و جراین الکتریکی شکاف باعث ‌به وجود آمدن یک قوس الکتریکی در دمای بالا خواهد شد. این فرایند باعث ذوب فلز شده و اتصالات با یکدیگر جوش می خورند.

2-  در جوشکاری گاز باقی مانده های فلزات اصلی را با فلز الکترود ذوب کرده و این لایه را بر روی اتصالات جوش خواهند داد. این عمل با یک گاز بی خطر انجام می شود، که سرعت پروژه را بالا خواهد برد. کیفیت جوش در این  روش بیشتر است.

برخی دیگر از روش ها در این جوشکاری 

جوشکاری در صنعتی کشتی سازی 1

3- جوشکاری مقاوم با پرچ که این نوع جوش کاری در صنعت کشتی سازی با استفاده از یک پیج در فلز انجام می شود. این میخ یا پیج توسط دستگاه به روی قسمت مورد نظر زده شده و دو طرف را به یک دیگر متصل می کند. از این روش برای سفت شدن پانل های عایق اصلی کف کشتی استفاده می شود. و کف پوش های روی صفحات عرشه را نیز با این روش محکم می کنند.

روش های بالا اصلی ترین شیوه های جوشکاری کشتی سازی بود که در بسیاری از کشور ها استفاده می شود. اما روش های نوین دیگری هستند که تنها کشور های پیشرفته از آن استفاده می کنند. این روش ها عبارت اند از:

1- جوشکاری قوس پلاسما در صنعت کشتی سازی که این فرایند جوشکاری شباهت زیادی به جوشکاری TIG دارد که در روش جوشکاری گاز انجام می شود. تنها تفاوت آن وجود الکترود های پلاسما است که در دستگاه باعث افزایش دما شده و سرعت جوشکاری را افزایش می دهد. این روش در کارگاه های ورق زن نازوک انجام می شود. ورقه های نازوک برای بدنه کشتی استفاده زیادی دارند.

2- جوشکاری لیزر در صنعت کشتی سازی که فرایند جوشکاری با لیزر برای کشتی های جنگی و پیشرفته و گاهی زیر دریایی ها استفاده می شود. و این کار نیاز به حداقل گرما در دستگاه جوشکاری دارد. منبع گرمای لیزر در این روش کریستال های دی اکسیدکربن یا نئودیمیم گارنت آلومینیومی است.

جمع بندی

به طور کلی باید اشاره کرد که فرایند جوشکاری در بسیاری از صنایع استفاده می‌شود و می تواند کمک های زیادی در ساخت و تولید کالا کند. در زندگی امروز بشر که بیشترین نیاز خود را به فلزات و صنعت فولاد سازی دارد ، جوشکاری می تواند تاثیرات زیادی در پیشرفت تمدن بشری داشته باشد.

منبع: : marineinsight

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *