مقالات

جوشکاری برنز را چطور می توان انجام داد؟

جوشکاری برنز ، که گاه به آن جوش برنج نیز گفته می شود ، از میله های برنز پرکننده برای جوشکاری دو قطعه فلز با یکدیگر استفاده می کند. تفاوت جوشکاری برنز با دیگر انواع جوشکاری ها این است که این نوع جوشکاری طاقت فرسا است زیرا سطوح فلزی را گرم می کند و کمی آنها را ذوب می کند به طوری که آنها با برنز مخلوط می شوند و جوش قوی تری ایجاد می کنند. علاوه بر این ، اشیاء ظریف برنز را می توان با استفاده از محافظ گاز و جریان های برقی ترمیم کرد. با جمع آوری مواد مناسب و با نگاهی آرام ، حتی می توانید پروژه جوشکاری برنز خود را حرفه ای جلوه دهید.

اقدامات قبل از شروع جوشکاری برنز

1- یک دستگاه جوشکاری TIG بگیرید. برای جوشکاری برنز از یک جریان الکتریکی استفاده می شود. دستگاه شما باید دارای الکترود تنگستن و محفظه ای برای محافظت از گاز باشد. این موارد را می توان در فروشگاههای سخت افزاری محلی یافت. مشعل های اکسی استیلن گزینه ای برای تولید جوش ضعیف تر در فرآیند شناخته شده به عنوان برزنت هستند که نباید با جوش اشتباه گرفته شود.

2- بنزین آرگون را پیدا کنید. گاز محافظ همان چیزی است که از موادی که در آن جوشکاری می کنید محافظت می کند. اکسیژن و بخار آب در پروژه شما باعث ضعیف شدن جوش می شود. گازی که استفاده خواهید کرد آرگون است ، احتمالاً بسته به عمق جوش با مقداری هلیوم ترکیب می شود. سیلندر موجود در گاز در داخل محفظه روی جوشکار شما قرار دارد. آرگون خالص برای جوشکاری تا ضخامت دو میلی متر استفاده می شود. هر چه جوش ضخیم تر باشد ، هلیوم بیشتری در گاز می خواهید.

3- میله های پرکننده بگیرید. میله های پرکننده همان چیزی است که شما برای ایجاد جوش در جوشکاری استفاده می کنید. برای جوشکاری برنز از میله برنز استفاده خواهید کرد ، اما این میله ها با مقادیر مختلفی از مس ، آلومینیوم و سایر فلزات در انواع مختلفی قرار می گیرند. در حالت ایده آل می خواهید ترکیب میله مورد استفاده خود را با فلزی که جوش می دهید و ضخامت جوش مورد نیاز مطابقت داشته باشد.

جوشکاری برنز1

مثال

به عنوان مثال ، میله برنزی با 10٪ آلومینیوم برای اتصالات نزدیک چوبی مناسب است. اما یک میله برنز با قلع 7٪ برای جوشکاری فلزات متفاوت و ناشناخته مناسب است. میله های جوش ضخیم تر از میله های برنج هستند. میله های برنجی بسیار باریک به نظر می رسند زیرا از آنها فقط می توان یک خط برنز را روی فلز گذاشت.

4- شار مناسب را انتخاب کنید.  شار ماده ای است که فلز را تمیز می کند و انتقال حرارت را تسهیل می سازد. پس شار مناسبی را انتخاب کنید که با فلزات موجود در اشیاء و میله هایی که جوش می دهید مطابقت داشته باشد. اگر از مشعل اکسی استیلن استفاده می کنید ، برای محافظت از فلز در برابر اکسیدها به شار نیاز دارید.

نکات مهم در زمان شروع جوشکاری برنز

1- اقدامات احتیاطی را انجام دهید.جوش فقط باید پس از محافظت از پوست شما شروع شود. برای جلوگیری از اسیدها،جرقه ها و … از ماسک جوشکاری استفاده کنید. در زیر لباس جوشکاری هنگام جوشکاری برنز لباسی بپوشید که بازوها و پاهای شما را بپوشاند. دستکش را قبل از شروع کار با هر نوع جوش مشعل دست کنید.

2- فلزات را تمیز کنید. برای بدست آوردن یک جوش خوب، سطح فلزی که استفاده می کنید باید از موادی مانند اکسید، گریس و روغن عاری باشد. ابتدا از محلول چربی زدایی استفاده کنید تا چربی و روغن آن جدا شود. زنگ زدگی و مقیاس را می توان با ترشی از بین برد و باعث خیساندن فلز در یک اسید قوی سازگار مانند اسید هیدروکلریک شد. برای از بین بردن کثیفی از روی دستگاه جوش از پارچه های ساینده استفاده کنید. این فلز را در آب گرم بشویید تا قبل از فرایند جوشکاری، اسید و مواد باقی مانده برداشته شود.

3- قطعات را با شار بپوشانید.در صورت استفاده از شار ، از برس استفاده کنید تا جایی که فرایند جوشکاری اتفاق می افتد را بپوشاند. شار مانند خمیر به نظر می رسد و باید بطور مساوی در طول سطح پخش شود. میله پرکننده را بیش از حد پوشانده یا آن را درون شار فرو کنید. آن را کاملاً با شار بپوشانید. هر چه قطعه جوش و میله بزرگتر باشد، شار بیشتری نیز برای دریافت گرمای بیشتر احتیاج خواهید داشت.

4- جوشکاری خود را شروع کنید. اگر از جوشکاری TIG استفاده می کنید، آن را روی جریان کم، حدود 80-95 آمپر تنظیم کنید. تنظیم AC (جریان متناوب) برای دور نگهداشتن اکسید در هنگام استفاده از برنز آلومینیومی مناسب است، اما در غیر این صورتDC(جریان مستقیم) یک انتخاب معمول است. جریان DC سریعتر گرم می شود و نیاز به ری استارت مجدد کمتری دارد.

تکمیل فرایند جوشکاری برنز

1- سطح جوش را گرم کنید. مشعل خود را روشن کرده و گرما را به سطح فلز خود نزدیک کنید. این فلز دارای نقطه ذوب بالاتری نسبت به میله های پرکننده خواهد بود، اما با این وجود از نشان دادن گرما به طور مستقیم روی سطح خودداری کنید. جوش مشعل را در حال حرکت نگه دارید تا فلز به طور مساوی گرم شود. به دنبال این فلز باشید تا رنگ ها را  به رنگ قرمز یا نارنجی تغییر دهد. فلز در گرما منبسط می شود. این باعث می شود مواد پرکننده به طور کامل به آن ملحق شوند.

2- میله را روی حرارت کم نگه دارید. جوش مشعل را با زاویه ای نگه دارید که به انتهای میله برخورد کند. برای گرم نگه داشتن آن باید کمی گرما به فلزی که در حال جوشکاری آن هستید برسد. میله را در طول سطح حرکت داده و جوش را تشکیل می دهد.  اگر از شار استفاده می کنید، شار تغییر رنگ می دهد و هنگام داغ شدن ناپدید می شود. پرکننده شما به سمت گرمترین مناطق حرکت خواهد کرد.

جوشکاری برنز3

3- بگذارید دستگاه جوش خنک شود. مشعل خود را خاموش کنید و آنچه از میله پرکننده شما مانده است را کنار بگذارید. بگذارید مجموعه جوش قبل از تلاش برای تمیز کردن آن ، جامد شود.

4-  دستگاه جوش را تمیز کنید. اگر از شار استفاده می کنید، باید اطمینان حاصل کنید که تمام آن از بین رفته است وگرنه فلز را دچار فرسایش می کند. در صورت امکان فلز جوش داده شده را در آب داغ بشویید. برای جدا کردن مقیاس های سرسخت از یک برس سیم استفاده کنید. برای اکسید ایجاد شده در هنگام جوشکاری برنز ، فرایند ترشی فلز در یک حمام اسیدی مانند اسید هیدروکلریک را تکرار کنید. پس از اتمام اسید را بشویید.

منابع: wikihow

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها