مقالات

تنظیم دستگاه جوش و مراحل انجام آن چگونه است؟

تنظیم دستگاه جوش در انواع مختلف دستگاه جوش متفاوت می باشد. شما می توانید برای تنظیم نحوه جوشکاری آنها را تغییر دهید. سه نوع اصلی دستگاه جوشکاری که ممکن است خودتان با آنها کار کنید جوشکاری چوب، جوشکاری MIG و جوشکاری TIG هستند. توجه داشته باشید که بعضی از ماشین ها به طور خودکار تنظیمات خاصی را کنترل می کنند و همه دستگاه های جوشکاری به شما امکان تنظیمات یکسان را نمی دهد ، بنابراین تنظیماتی که می توانید انجام دهید به جوش خاصی که استفاده می کنید، بستگی زیادی دارد. هیچ دو دستگاه جوش دقیقاً یکسان نیستند ، بنابراین می توانید با تنظیمات خود بازی کنید تا تنظیمات عالی برای دستگاه خود و ماده مورد نظر برای جوش پیدا کنید.

مراحل انجام تنظیم دستگاه جوش برای جوشکاری های استیک

 

1- آمپراژ نوع و ضخامت فلز را در نمودار جوش پیدا کنید. به دنبال نمودار آمپر جوشکاری بصورت آنلاین یا در دستورالعمل سازنده جوشکار چوب خود باشید. نوع فلز و ضخامت موادی را که می خواهید برای جوشکاری در نمودار پیدا کنید و به سطح آمپراژ توصیه شده که با آن مشخصات مطابقت دارد ، پیدا کنید.

نکته

توجه داشته باشید که از جوشکارهای چوب می توان برای جوشکاری فولاد ، آهن ، آلومینیوم ، مس و نیکل استفاده کرد. به عنوان مثال ، اگر می خواهید یک قطعه از فولاد را ضخامت 1 در (2.5 سانتی متر) جوش دهید ، سطح آمپراژ توصیه شده حدود 200 آمپر خواهد بود.

2- آمپرها را با استفاده از دستگیره که در قسمت جلویی دستگاه جوشکاری قرار گرفته، تنظیم کنید. به شماره های موجود در شماره گیری آمپراژ نگاه کنید و آمپراژ توصیه شده برای ضخامت و نوع فلز مورد نظر برای جوش را پیدا کنید. شماره گیر را بر روی جوشکار چوب بچرخانید تا آمپر را افزایش داده یا به سمت چپ بکشید تا آمپر را کاهش دهید تا زمانی که فلش روی دستگیره در تعداد صحیح آمپرها قرار بگیرد.

نکته

اگر می خواهید در هنگام جوش زدن ، گرمای جزئی ایجاد کنید ، می توانید قوس الکتریکی را به عقب بکشید تا گودال جوش گرمتر و گسترده تر شود. به این ترتیب ، لازم نیست که وسط جوش، تنظیم دستگاه جوش را تغییر دهید.

3- از میله جوش چوب با قطر معادل آمپردستگاه استفاده کنید. قطر میله که به عنوان الکترود نیز شناخته می شود، یک نسخه اعشاری از آمپر خواهد بود. به عنوان مثال میله جوشکاری 0.125 در (0.32 سانتی متر) در هنگام جوشکاری مواد در 125 آمپر استفاده کنید.

نکته

نمودار جوشکاری چوب که برای تنظیم آمپراژ دستگاه جوشکاری از آن استفاده می کنید برای موادی که جوش می دهید باید اندازه الکترود را نیز پیشنهاد کند.

تنظیم دستگاه جوش1

مراحل تغییر تنظیم دستگاه جوش:

 

1- به عنوان یک قاعده کلی از 1 آمپر در هر 0.001 در (0.0025 سانتی متر) از ضخامت فلز استفاده کنید. ضخامت موادی که در حال جوشکاری آن هستید تعیین می کند که چه مقدار آمپراژ لازم برای جوشکاری موثر آن است. شماره گیرنده برق را به جوشکاری MIG برسانید تا عددی مطابق با ضخامت ماده مورد نظر برای جوشکاری برای تنظیم آمپراژ شروع باشد. به عنوان مثال ، اگر در حال جوشکاری فولادی با ضخامت 0.125 در (0.32 سانتی متر) هستید ، شماره گیری آمپر را روی 125 آمپر تنظیم کنید.

نکات مهم
  •  توجه داشته باشید ممکن است بعد از شروع جوشکاری ، نیاز به تنظیم جریان برق داشته باشید. ممکن است با استفاده از آمپراژهای کمی بالاتر یا پایین تر ، انواع مختلف فلز جوش داده شود.
  • برای جوشکاری انواع فلزات از جمله فولاد کربن ، فولاد ضد زنگ ، آلومینیوم ، منیزیم ، مس ، نیکل و برنز می توانید از جوشکاری MIG استفاده کنید .
  • دستگاه جوشکاری دارای نمودار چاپی بر روی آنها است که تنظیمات پیشنهادی را برای انواع مختلف مواد و ضخامت ها ارائه می دهد. همواره می توانید به این مورد مراجعه کنید تا آمپراژ و سایر تنظیمات را نیز انتخاب کنید.

2- اندازه سیم جوش  را برای دامنه های آمپری بالاتر افزایش دهید. توصیه می شود از سیم 0.20  برای 30-120 آمپر ، 0.030 برای 40-145 آمپر ، .035 برای 50-180 آمپر و 0.05 در 75-250 آمپر استفاده کنید. انتخاب ضخامت سیم که برای ضخامت های مختلف فلز که معمولاً جوش می دهید کار می کند به این معنی است که شما اغلب نیازی به تغییر سیم ندارید.

به عنوان مثال

اگر معمولاً فلزاتی را جوش می دهید که بین 12/0 در (0.32 سانتی متر) ضخامت و .150 در (0.38 سانتی متر) ضخامت داشته باشند ، از سیم جوش 0.035 در (0.089 سانتی متر) استفاده کنید زیرا دامنه آمپری که معمولاً در آن جوش دارید حدود 125- 150 آمپر است.

3- سرعت تغذیه سیم را بر اساس آمپلی که استفاده می کنید ، انتخاب کنید. سرعت تغذیه سیم را بر روی تعداد اینچ در دقیقه (ipm) که توسط نمودار تنظیم دستگاه جوش شما توصیه می شود تنظیم کنید و در صورت وجود نیز برای سطح آمپراژ که در آن جوشکاری می کنید، استفاده کنید. در صورت نداشتن نمودار تنظیمات  آمپری را که در آن جوشکاری می کنید ضرب کنید در ضخامت سیم جوش مورد استفاده خود کنید.

4- شماره گیری ولتاژ را با ولتاژ پیشنهادی سازنده روشن کنید. نمودار مورد نظر را در دستگاه جوش خود مشاهده کنید و ولتاژ متناسب با موادی را که جوش می دهید پیدا کنید. شماره گیری ولتاژ را به عددی که نمودار پیشنهاد می کند برای پیدا کردن ولتاژ شروع خوب حرکت دهید.

نکته

به عنوان یک قاعده کلی ، هرچه فلزی که جوش می دهید نازک تر باشد ، ولتاژ شما برای جوشکاری آن کم می شود.

5- ولتاژ میانی را انتخاب کنید که یک قوس الکتریکی قوی و پایدار ایجاد می کند. شروع به ساختن جوش روی ضایعات فلزی کنید که همان مواد و ضخامت همان فلز مورد نظر برای جوشکاری باشد. از کسی بخواهید که ولتاژ را روی دستگاه شما کاهش دهد تا اینکه قوس شروع به لک زدن کند ، سپس دوباره آن را افزایش دهید تا قوس الکتریکی ناپایدار شود. یک ولتاژ را در وسط بین این 2 نقطه ولتاژ انتخاب کنید. سیم کشی زمانی است که سیم جوش به اندازه کافی سریع نمی سوزد و به کف استخر جوش می خورد ، که می توانید هنگام جوش احساس آن را حس کنید.

6- جریان گاز را در صورتی روشنه کنید که هوا در اطراف شما گردش داشته باشد.  جریان گاز جوشکاری در فوت مکعب در دقیقه  اندازه گیری می شود. اگر مشغول کار در یک فروشگاه محصور در جایی هستید که تعداد زیادی جریان هوای اطراف وجود نداشته باشد ، cfm را اگر در یک منطقه پیش نویس کار می کنید یا آن را کم نگه دارید ، افزایش دهید. پیدا کردن جریان مناسب گاز مورد مهمی برای آزمایش است. هدف این است که به اندازه کافی جریان گاز برای محافظت از جوش در برابر هوا ، که می تواند آن را آلوده کند ، تأمین شود.

نکته

اگر جریان گاز جوشکاری کافی وجود ندارد که جوش خود را از هوا محافظت کند ، می توانید تخلخل و سوراخ های قابل مشاهده در جوش را مشاهده کنید. اگر این اتفاق می افتد ، جریان گاز را افزایش دهید.

کنترل گرما بر روی جوشکاری TIG

کنترل پدال یا آمپر دستی پا را تغییر دهید تا گرمای جوشکاری TIG تغییر کند. اگر جوشکاری TIG دارای یک کنترل آمپر پدال است ، پای خود را روی پدال فشار دهید تا آمپراژ را افزایش داده یا پدال را بالا بکشید تا آمپراژ را کاهش دهد. اگر جوشکاری TIG دارای کنترل دستی است ، چرخ کنترل آمپراژ دستی را به جلو فشار دهید تا آمپراژ را افزایش داده یا آن را به عقب بپیچانید تا قدرت کاهش یابد. هنگامی که شما به طور دستی گرما را روی یک جوشکار TIG تنظیم می کنید ، واقعاً آمپراژ را به سمت بالا یا پایین می چرخانید.

منبع:  wikihow

1 2 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها