مقالات

دستگاه برشکاری پلاسما چه ویژگی هایی باید داشته باشد

دستگاه برشکاری پلاسما چه ویژگی هایی باید داشته باشد

خرید دستگاه برشکاری پلاسما CNC بدون داشتن اطلاعات کافی آسان نیست. برای خرید سیستم برشکاری پلاسما باید به یک سری از سوالات پاسخ بگویید تا تصمیم خریدتان راحت تر شود و در هزینه و وقت خود صرفه جویی کنید

بیشتر صاحبان مغازه ها و کسب و کارها به این موضوع فکر می کنند که میزهای برش دهنده پلاسما CNC برای مغازه هایشان یک آپشن مناسب است. بازوی رباتیک کنترل شده توسط کامپیوتر می تواند مشعل پلاسما را بر روی سطح کار هدایت کند تا الگوهای برش پیچیده ای ایجاد کند.

با توانایی برش دقیق ، امکان رسیدن به پول بیشتر بینظیر است. ایجاد شکل های هنری فلزی برای فروش در نمایشگاه ها و گالری های هنری. ایجاد کانالهای HVAC پیچیده با سهولت همه جزء کارهایی است که می توانید با داشتن دستگاه برش پلاسما انجام دهید. اما خرید دستگاه CNC به آسانی ورود به فروشگاه سخت افزار فروشی و برداشتن آن نیست. برای سهولت تصمیم گیری در خرید ، باید به چند سوال پاسخ دهید. با تحقیق و داشتن اطلاعات کامل می توانید در زمان و هزینه بصورت قابل توجهی صرفه جویی کنید.

بیشتر بخوانید:

برش پلاسما چیست؟ کاربرد – مزایا و معایب برشکاری پلاسما

کیفیت ماشین برشکاری پلاسما

اولین و مهمترین چیزی که باید از آن اطمینان حاصل کنید این است که دستگاهی با کیفیت بالا تهیه می کنید. میزهای برش پلاسما CNC گران هستند. اطمینان حاصل کنید که بالاترین کیفیتی را که بودجه شما برای شما فراهم می کند ، تهیه می کنید.

مواد بکار رفته در ساخت دستگاه برشکاری پلاسما

شما باید کیفیت مواد استفاده شده در ساخت فریم دستگاه را بررسی کنید. فولاد است؟ آلومینیوم؟ یا یک چیز دیگر؟ مسلماً فولاد از آلومینیوم قویتر است ، بنابراین ماشین آلات فولادی به مواد کمتری احتیاج دارند و سبک تر خواهند بود ، اما دارای شکل ظاهری خوبی نیستند. ماشین آلات آلومینیوم حجیم تر خواهند بود ، اما دارای استحکام ظاهری می باشند. ماشین آلات ساخته شده با هر یک از این دو نوع مواد حتی برای بزرگترین مشاغل نیز مقاومت کافی خواهند داشت.

طراحی دستگاه برشکاری پلاسما

شما باید در این گام کیفیت طراحی میز برش را بررسی کنید. عوامل زیادی می تواند عملکرد میز را تحت تأثیر قرار دهند و کوچکترین تغییر حتی در کوچکترین عامل می تواند عملکرد میز را تغییر دهد. به عنوان مثال ، اگر دروازه (میله سنگین بزرگی که در طول میز به بالا و پایین می لغزد) بیش از حد سنگین باشد ، کنترل مشعل با سرعت و دقت بالا را دشوار می کند. از طرف دیگر ، یک دروازه سبک وزن می تواند نتایج بسیار شگفت انگیزی را در سرعت های بالا بدست آورد.

همچنین سطوح نورد را نیز در نظر بگیرید. راه های محفوظ از ورود گرد و غبار جلوگیری می کنند ، اما نمی توانند از تمام گرد و غبار حاصل از برش پلاسما جلوگیری  کنند ، در نهایت گرد و غبار با روغن مخلوط می شود و لجن ریز ایجاد می کند که قطعات را ساییده می کند. از آنجا که بسیاری از قطعات این نوع دستگاه ها مهر و موم شده هستند، شما باید کل آن قطعه را جایگزین کنید. قطعات مهر و موم نشده ، بسیار ساده تر هستند. غلتک مهر و موم نشده به روش ساده می تواند در یک ثانیه کاملاً پاک شود و در صورت نیاز به تعویض قطعه ، بدون جایگزینی کل آن قسمت، می توان به آن دسترسی داشت.

موتورهای بکار رفته در دستگاه برشکاری پلاسما

چه نوع موتورهایی مشعل را کنترل می کنند؟ سروو موتورها به طور بالقوه برتر از موتورهای پله ای شناخته می شوند. سروو موتور می تواند در محدوده حرکتی خود به تعداد بی نهایت موقعیت منتقل شود و با بازخورد به کنترل کننده ، به کنترل کننده می گوید که در آن لحظه کجا قرار دارد. یک موتور پله ای دارای تعداد محدودی موقعیت است که می تواند به آن منتقل شود و هیچ بازخوردی برای کنترل کننده ارائه نمی دهد. بنابراین ، گاهی اوقات اتفاق می افتد که کنترل کننده به موتور پله ای می گوید که تعداد مشخصی از مراحل را حرکت دهد ، اما کنترل کننده راهی ندارد که بفهمد حرکت درخواستی واقعاً رخ داده است یا خیر.

اگر مشعل به مانعی برخورد کند یا به هر دلیلی حرکت نکند ، کل مسیر برش از جایی که کنترل کننده تصمیم می گیرد دوباره برش داده می شود. البته باید گفت که سروو موتورها از موتورهای پله ای گران تر هستند. فقط دقت داشته باشید که بمنظور کاهش هزینه ، تصمیم خود را از انتخاب نوع مناسب موتور تغییر ندهید.

نرم افزار کنترل کننده دستگاه برش پلاسما

عکس 3

نرم افزاری که تجهیزات را هدایت می کند و نقشه ها را طراحی می کند بدون شک مهمترین مولفه تنظیم میز پلاسما CNC شما است. این نرم افزار دو عملکرد مشخص را انجام می دهد. طراحی قطعه برای برش ، و کنترل میز و برش پلاسما.

اتوکد و نرم افزارهای مشابه دارای توابع داخلی زیادی برای پاسخگویی به نیازهای بسیار پیچیده هستند و اغلب این عملکردهای اضافی می توانند حواس کاربر را پرت کرده و در واقع ایجاد مسیرهای برش کامل را مهار کنند. گزینه بهتر، جستجوی نرم افزاری است که مخصوص ایجاد نقشه های برش پلاسما CNC است. این نرم افزار برای ایجاد مسیرهای برش کامل بهینه شده است و می تواند این کار را به راحتی و سریع انجام دهد. کنترل میز و برش دهنده پلاسما، باید توسط نرم افزاری که همراه با میز شما ارائه شده است انجام شود.

اطمینان حاصل کنید که از نرم افزاری استفاده کنید که برای میز شما طراحی شده باشد و بهینه باشد. در حالت ایده آل ، نرم افزار میز برش باید توسط همان شرکتی که میز را می سازد، نوشته شده باشد.

دود و گرد و غبار خروجی از دستگاه برشکاری پلاسما

برش پلاسما مقدار زیادی گرد و غبار و دود تولید می کند. بدون تهویه مناسب یا اقدامات دیگر، مهار گرد و غبار و دود می تواند به سرعت یک اتاق محصور با مشکل مواجه کند. اکثر تولیدکنندگان دستگاه برش توصیه می کنند از از این دستگاه در فضای باز استفاده نشود ، این بدان معناست که شما مجبورید اقدامات مهار دود و گرد و غبار را در محیط داخلی کارگاه خود ارائه دهید.

سیستم دون درافت

دستگاه برشکاری پلاسما

سیستم دون درافت، شامل کاور های اطراف پایه میز است که تمام قسمت های زیر میز را محصور می کند و یک فن که هوا را از داخل میز و خارج به بیرون می مکد. این یک سیستم بسیار ساده و موثر برای از بین بردن گرد و غبار و دود است ، اما به طور معمول باید برای هر نصب پیکربندی شود. هنگام مقایسه میزها ، حتماً در مورد سیستم دون درافت سوال کنید. آیا دستگاه با اجزای دون درافت همراه است و آیا می توان آن ها را سفارش داد؟

میز آب

دستگاه برشکاری پلاسما

میز آب یکی دیگر از سیستم های مهار گرد و غبار و دود است که متشکل از یک میز کم عمق آب است که در زیر سطح برش میز قرار گرفته است. همانطور که دستگاه در حال برش فلز است ، جرقه ها و گرد و غبار به درون آب وارد می شوند و در آنجا غوطه ور می شوند. هنگام استفاده از یک میز آب، بسیار مراقب باشید تا تمام اجزای الکتریکی را از آب دور نگه دارید. همچنین حتماً از سازنده میز سوال کنید که آیا میز آب برای نوع میز برشی که انتخاب کرده اید توصیه می شود؟ آب می تواند پاشیده شود و گاهی اوقات قسمت زیرین میز برش با استفاده بیش از حد یا نادرست از آن ، زنگ زده می شود.

گارانتی و تعویض کالا

آخرین اما مهمترین نکته ای که باید مدنظر داشته باشید گارانتی ارائه شده همراه میز است. آیا شرکت تولید کننده پشت محصولات خود ایستاده است؟ یک دوره ضمانت طولانی تر از یک دوره ضمانت کوتاه بهتر است. آیا گارانتی شامل تمام قطعات یا فقط برخی از قطعات است؟ اگر پس از انقضا ضمانت نامه مشکلی پیش آید ، چه اتفاقی می افتد؟ هزینه تعویض قطعات چقدر است؟

دستگاه برش پلاسما چگونه کار می کند

برش پلاسما CNC چگونه کار می کند؟ فرایند برش پلاسما ، همانطور که در برش فلزات رسانای الکتریکی استفاده می شود ، از گاز رسانای الکتریکی برای انتقال انرژی از یک منبع برق الکتریکی از طریق مشعل برش پلاسما به ماده برش خورده استفاده می کند.

خصوصیات دستگاه برش پلاسما CNC

  • ضخامت صفحه: 1/32 اینچ (0.8 میلی متر) تا 6 اینچ (150 میلی متر).
  • معمولی: ⅛ اینچ (3 میلی متر) تا 3 اینچ (75 میلی متر).
  • ویژگی های کلیدی دستگاه برش پلاسما CNC
  • برش های کم کیفیت تا کیفیت بالا
  • سطح لبه های صاف
  • سطوح عالی متالورژی برای جوشکاری.
  • ورودی حرارت متوسط.
  • برش با سرعت بالا

توانایی برش طیف گسترده ای از مواد مانند فولاد ضد زنگ ، فولاد ملایم و آلومینیوم.

سخن آخر

زمانی که همه گزینه ها را با هم مقایسه کرده و به همه این سوال ها پاسخ دادید، برای خرید عاقلانه در وضعیت روشنی خواهید بود. دیگر لازم نیست پروژه های برش خود را به کارگاه های برشکاری ببرید، خیلی راحت می توانید دستگاه برش پلاسما خود را انتخاب کنید حتی می توانید در انتخاب دستگاه برش دیگران نیز به آن ها کمک کنید.

منابع: fabricatingandmetalworking

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *