مقالات

جوشکاری جواهر چگونه است

جوشکاری جواهر چگونه است

بمنظور جوشکاری جواهر و لحیم کاری جواهر اولین کاری که لازم است انجام دهید این است که یک مکان امن برای این کار انتخاب کنید . یک کاشی سرامیک بزرگ یا یک لایه مقاوم به حرارت ، گزینه مناسبی برای این کار است . سپس یک آجر باید روی کاشی قرار دهید . همچنین به این نکته توجه کنید که محیط تهویه مناسبی داشته باشد .

تجهیزات دیگری که به آن نیاز دارید یک انبرک مسی ، یک پارچ آب ، یک قلموی رنگ ، دستگاه جوش یا لحیم و فلوکس و یک ظرف سرکه است .

قطعه جواهر را برای لحیم کاری آماده کنید

بعد از این که محل لحیم کاری را به درستی آماده کردید ، باید مطمئن شوید که مواردی که قرار است به هم جوش دهید به درستی کنار هم فیت می شوند .

مورد بعدی اطمینان از تمیز بودن و روغنی و گریسی نبودن قطعات طلا و نقره و همچنین سیم لحیم است که قرار است جوش داده شوند . باید دقت کنید که قطعات هنگام جابجا شدن روغنی و کثیف نشوند . برای این منظور هر قطعه ای که قرار است جوش و لحیم داده شود باید برای چند دقیقه در سرکه قرار داده شود . بعد از خارج کردن از ظرف سرکه ، از یک مقاش یا انبر برای جابجا کردن آن و آماده کردن آن برای لحیم کاری استفاده کنید .

جوشکاری جواهر

اضافه کردن فلوکس

زمانی که قطعاتی که باید جوش و لحیم شوند تمیز شدند و به درستی بر روی آجر قرار گرفتند ، زمان آن رسیده که سیم های لحیم و جواهرات را برش دهید . همانطور که قطعات را تمیز کردید ، دستگاه را نیز تمیز کنید . از کاتر سیم یا قیچی بسیار تیز برای تکه کردن سیم لحیم استفاده کنید . قطعاتی که تکه کردید را برای کار کردن بر روی آن ها روی کاشی و کناری بگذارید .

حال نوبت به فلوکس رسیده است . دو راه متفاوت وجود دارد که از دو نوع متفاوت فلوکس استفاده کنید . انتخاب هر کدام از آن ها به خود شما بستگی دارد . می توانید هر یک از راه های زیر را انجام دهید :

  • می توانید از نوعی از فلوکس به نام بترن ( Battern ) استفاده کنید . رنگ آن زرد کم رنگ است . برای استفاده از این فلوکس می توانید از یک قلموی رنگ باریک استفاده کنید و به محلی که قرار است جوش و لحیم شود بمالید . سپس لحیم را بر روی فلز قرار دهید . به این روش فلوکس و فلز در یک زمان و با هم گرم می شوند .
  • راه دوم استفاده از شار و فلوکس بوراکس است که بیشتر شبیه به خمیر است . در این روش نیز فلوکس توسط یک قلم موی باریک روی کار مالیده می شود . در این روش به جای اینکه به سرعت لحیم را گرم کنید ، فلز را باید اول گرم کنید . این کار را باید تا جایی ادامه دهید که محل شار شبیه به شیشه شود . بعد از دیدن این حالت اکنون باید لحیم را روی فلز قرار دهید .

اگر به زمان بیشتری برای تنظیم کردن لحیم نیاز دارید آنگاه گزینه دوم راه حل مناسب تری برای شما خواهد بود . البته با انتخاب گزینه دوم یک مرحله به کار شما اضافه می شود چون در اینصورت باید دو بار فلز طلا یا نقره را داغ کنید . این در حالی است که با انتخاب گزینه اول لحیم و شار را در یک مرتبه باید گرم کنید .

جوشکاری جواهر

لحیم را سرجای خود قرار دهید

قطعات کار را با استفاده از یک موچین یا دم باریک محکم نگه دارید . سپس لحیم را روی کار قرار دهید . لحیم را در جایی قرار دهید که به بهترین نحو بتوانید جواهر را به هم متصل کنید . اگر لحیم را به درستی در جای خود قرار دهید می توانید ناحیه بزرگی را جوش دهید . البته باید بدانید که برای این کار نیاز به تمرین فراوان دارید .

جوشکاری جواهر

مشعل را روی کار بگیرید

زمانی که لحیم را سر جای خود قرار دادید زمان آن رسیده است که مشعل را روشن کنید . ابتدا باید توجه کنید که تمام قطعه طلا یا نقره داغ شود تا به دمای برابر با لحیم کاری برسد . لحیم از دمایی که در قطعه کار و جواهر ایجاد کرده اید پیروی می کند . بناربراین سعی کنید مشعل را فقط روی قسمتی که لحیم را قرار داده اید نگیرید . آنقدر گرما توسط مشعل به قسمتی از جواهر که لحیم روی آن است منتقل کنید تا سیم لحیم آب شود و جریان یابد . در این لحظه باید به سرعت مشعل را کنار بگذارید .

جوشکاری جواهر

سرد کردن جواهر

با استفاده از یک انبر یا موچین فلز جواهر را بردارید و درون آب بیاندازید . اگر نیاز بود تا دوباره قطعات طلا یا نقره را لحیم کاری کنید ، باید دوباره این گام ها را تکرار کنید .

جوشکاری جواهر

بیش از 99 درصد موارد برای جوشکاری طلا و نقره یا جواهرات از لحیم کاری استفاده می شود . البته برای کارهای حساس و ظریف می توان از دستگاه جوشکاری لیزری نیز استفاده کرد . با استفاده از این سیستم می توانید یک حوضچه جوش بوجود آورید و مانند جوشکاری Tig ، آن را با مواد فیلر پر کنید .

البته از جوشکاری MIG با استفاده از سیم جوش طلا نیز می توانید جوشکاری جواهرات را انجام دهید . شیوه کار به این صورت است که از یک دستگاه جوشکاری میگ و سیمی از جنس طلا استفاده می کنند تا اطراف الماس را پایه گذاری کنند . در این روش از تکنیک جوش بر روی جوش برای مقاوم سازی جوشکاری استفاده می کنند .

جوشکاری طلا و نقره به روش جوش TIG

همانطور که می دانید استفاده عمده از طلا برای ساخت و ترمیم جواهرات است . البته در کاربردهای دندان پزشکی و با استفاده از تماس های الکتریکی نیز از طلا استفاده می شود . به طور مشابه از نقره نیز برای ساخت جواهرات استفاده می شود . البته نقره کاربرد کم تری در کاربردهای دندانپزشکی دارد .

باید گفت برای جوشکاری جواهر و طلا و نقره می توانید از جوش TIG استفاده کنید . برای اینکه طلا و نقره را جوش دهید باید نوع درستی از تجهیزات جوشکاری TIG را به همراه داشته باشید . همچنین نیاز به یک دستگاه جوش اینورتر دارید که بتواند با 1 آمپر شروع به کار کند . سپس به یک مشعل جوشکاری 50 آمپری دارید . الکترود هایی که برای اینکار نیاز دارید برای متریال ها و مواد باریک تر الکترود های .020 یا .040 هستند . در نهایت نیاز به گاز محافظ آرگون خالص دارید .

با داشتن تجهیزات مناسب و آماده کردن آن ها با تکنیک های درست ، می توانید طلا و نقره را درست مانند یک فرد حرفه ای جوشکاری کنید .

تجهیزات مورد نیاز برای جوشکاری TIG طلا و نقره

رنج گسترده ای از تجهیزات جوشکاری TIG وجود دارد . بسیاری از آن ها کاربردهای صنعتی و تجاری دارند . جوشکاری تیگ طلا و نقره ، فرایند بسیار ظریف و حساسی است و قابل مقایسه با جوشکاری تیگ فولاد ضد زنگ و آلومینیوم نیست . به این منظور برای جوشکاری جواهر پیش نیازهایی وجود دارد که باید آن ها را آماده کنید . در زیر لیست تجهیزات مورد نیاز را با هم می بینیم.

  • دستگاه جوشکاری
  • مشعل جوشکاری
  • الکترود
  • گاز محافظ

دستگاه جوشکاری جواهر

امروزه دستگاه های جوشکاری آنقدر متنوع هستند که از پس هر کاری بر می آِیند . همچنین آن ها دارای مصرف بهینه هستند و استفاده و کاربرد آن ها بسیار آسان و راحت است . زمانی که صحبت از جوشکاری TIG ، طلا و نقره می شود ، آیتم های متفاوتی وجود دارد که باید در دستگاه جوش وجود داشته باشد . از آن آیتم ها می توان به موارد زیر اشاره کرد :

  • یکی از آن ها قابلیت پالس است . باید پالسر را بر روی پالس بر ثانیه تنظیم کنید . فرکانس چرخه پالس دهی ، عمق حوضچه جوش را کنترل می کند . این امر سبب جوش های با کیفیت بالا می شود . البته برای کار کردن با جواهرات باریک تر باید دقت کنید که تعداد پالس های در ثانیه را زیاد عدد بالایی تنظیم نکنید زیرا این کار باعث سوراخ شدن جواهر می شود . اگر پالس برثانیه روی عدد 3 تنظیم شده باشد به این معناست که 3 پالس در هر ثانیه توسط دستگاه جوشکاری تولید می شود .
  • آمپر پیک کاری . این آمپر اغلب توسط یک پدال که با پا کنترل می شود ، تنظیم می شود . قانون کار به این صورت است که هرچه مقدار آمپر بالاتر باشد ، حرارت و دمای موجود در نقطه جوش بالاتر است . برای کارهای ظریف مانند جوشکاری جواهر که قطعات نازک و کوچک و باریک تر هستند ، آمپراژ پایین این موضوع را تضمین می کند که کامپوننت ها و قطعات کاری در حین جوشکاری TIG آسیب نبینند .
  • تنظیم درصد آمپراژ پس زمینه کار : این آمپراژ ، درصد آمپراژ پیک است و معمولا روی 30 تا 60 درصد تنظیم می شود .
  • دستگاه های جوشکاری اینورتر : استفاده از دستگاه جوش اینورتر برای جوشکاری تیگ جواهرات طلا و نقره ، شما را قادر می سازد که به راحتی دستگاه را به پریز های برق معمولی و دیواری وصل کنید و جریان برق خانگی AC را به DC تبدیل کنید و به وسیله آن مشعل جوشکاری روشن کنید .

برخی از پروژه های جوشکاری تیگ جواهرات طلا یا جواهرات نقره نیاز به پالس فرکانس پایین ( یک پالس در ثانیه یا کم تر ) دارند . همچنین نیاز به آمپراژ پایین دارند . در صورتی که جواهرات بزرگ تر و ضخیم تر شاید نیاز به آمپراژ برای مثال حدود 100 آمپر یا بیشتر برای نفوذ دارند .

مشعل جوشکاری

در بسیاری از مواقع کار کردن با قطعات ارزشمندی مانند طلا و نقره به این صورت است که قطعات بسیار نازک و کوچک هستند . در این مواقع بسیار مهم است که سایز مشعل جوشکاری را به درستی انتخاب کنید . در غیر اینصورت قطعات می سوزند و به شکل مایع در می آیند .

نمونه هایی از تعمیرات جواهرات

استفاده از جوشکاری TIG به فرد جوشکار جواهر کمک می کند تا قطعات را به راحتی تعمیر کند . نمونه هایی از تعمیرات جواهرات به شرح زیر است :

  • تغییر سایز جواهر : جواهرات را می توان با بریدن آن ها و اضافه کردن طلا یا نقره اضافی بزرگ کرد . قسمتی که بریده شده و دوباره جوش داده شده است را می توان دوباره صاف کرد و پولیش داد .
  • تعمیر شکستگی جواهر
  • رفع نقص ریخته گری
  • دوباره سازی کانال

از اینکه در این مقاله با ما همراه بودید متشکریم . منتظر نظرات و پیشنهادات شما هستیم .

منابع : thesprucecraftsinstructablesreddit

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *