مقالات

تکنولوژی های نوین جوشکاری در هواپیما از امروز تا فردا

تکنولوژی های نوین جوشکاری در هواپیما از امروز تا فردا 3

 ابتدا قبل از آشنایی با تکنولوژی های نوین جوشکاری هواپیما باید با خود این صنعت و دست آورد های آن آشنا شویم .

تکنولوژی های نوین جوشکاری در هواپیما از امروز تا فردا 2

از آنجا که هواپیماها کاربرد های متفاوتی دارند ، سیستم ساختاری آن ها نیز حدودی با یکدیگر متفاوت است . هواپیما ها از آلیاژها و فلزهای سبک ساخته می شوند ؛ فولاد، آلیاژهای آلومینیوم، آلیاژهای تیتانیوم، آلیاژهای نیکل، منیزیم، کبالت، برلیم، نیوبیم، تانتالیم، مولیبدم، تنگستن، وانادیم، زیرکنیوم و سوپر آلیاژها ، نمونه هایی از مواد اولیه ساخت هواپیما هستند ، اما بیشترین میزان استفاده ، از فلز آلمینیوم است.

این آلیاژ ها نیاز دارند که به یکدیگر از طریق جوشکاری متصل شوند و بدنه ی هواپیما را تشکیل دهند ؛ حال اما خود فرآیند جوشکاری بسیار وسیع است . جوشکاری آلومینیوم ، از طریق فرآیند ترمیت ساده صورت می گیرد .

تکنولوژی های نوین در جوشکاری

 

تکنولوژی های نوین جوشکاری در هواپیما از امروز تا فردا

امروزه تکنولوژی های نوین در جوشکاری به کمک صنعت جوشکاری وسیع آمده و راه را برای شرکت های هواپیما سازی راحت تر و فرآیند جوشکاری را سریع تر کرده است . امروزه بشر توانسته با استفاده از چاپگرهای سه بعدی ، فرآیند جوشکاری را بهبود بخشد چراکه دارای مزیت هایی هست که به صورت خلاصه و موردی به آن ها می پردازیم.

مزیت های تکنولوژی های نوین

 

تکنولوژی های نوین جوشکاری در هواپیما از امروز تا فردا 1

_ کاهش دمای جوش برای فرآیند جوشکاری

_ سریع تر کردن فرآیند کلی جوشکاری

_ سبک تر کردن هواپیما

_ بالا بردن استحکام سازه

_ بالا بردن استحکام بدنه ی هواپیما و …

ربات های جوشکاری

 

تکنولوژی های نوین جوشکاری در هواپیما از امروز تا فردا 6

یکی دیگر از تکنولوژی های نوین در جوشکاری هواپیما ، استفاده از ربات های جوشکاری است که سرعت آن ها چند برابر جوشکاری هایی است که  توسط انسان صورت می گیرد . استفاده از این ربات ها در جوامع پشرفته امروزی بسیار رونق گرفته است و اکثر مراحل جوشکاری در صنعت هواپیما توسط این ربات های جوشکاری صورت می گیرد .

جوشکاری اصطکاک خطی

 

جوشکاری اصطکاک خطی

یکی از ارزان ترین تکنولوژی های نوین در جوشکاری هواپیما ، استفاده از جوشکاری اصطکاک خطی است . این روش بر خلاف سایر روش ها نیازی به استفاده از الکترود برای اتصال مواد و گازهای دفاعی و … ندارد ؛ بلکه آزمایش ها ثابت کرده استحکام بی سابقه ای در سازه های موجود به وجود می آورد ؛ همین ویژگی موجب سبک تر شدن آلمینیوم می شود ، که یکی از حیاتی ترین مسائل در ساختن بدنه هواپیما است. از جوشکاری اصطکاک خطی ابتدا برای فلز تیتان استفاده می شد اما امروزه با تغییر دادن ساختار آن و با استفاده از تکنولوژی برای آلومینیوم هم قابل استفاده شده و استحکام بدنه هواپیما را تا 10 درصد افزایش و وزن آن را تا 30 درصد کاهش می دهد که رقم به شدت قابل توجهی است .

صنعت نانو

 

صنعت نانو      

امروزه صنعت نانو ، به یکی از مدرن ترین صنعت های رو به رشد جهان مبدل شده که البته صنعت جوشکاری نیز با این صنعت آمیخته شده و روش های جدیدی در این راستا ابداع شده است .

تکنولوژی های نوین جوشکاری در هواپیما از امروز تا فردا 2

این روش از طریق  تزریق نانو ذرات کاربید تیتانیوم به سیم جوش صورت می گیرد . با استفاده از این روش می توان علاوه بر ایجاد استحکام بالاتر در آلیاژ ، نیاز به سوخت هواپیما را کاهش داد . همچنین دیگر ویژگی این تکنولوژی نوین در جوشکاری ، سبک تر و کارآمد تر ساختن هواپیما است .بشر همواره در طول تاریخ در حال جهش و جویایی زندگی راحت تر و با آرامش بیشتر بوده است . پیشرفت علم همواره ثابت کرده که بشر را به اهداف خود نزدیک تر می کند . امید است انسان در همین راستا دست از تلاش خود برندارد و برای ساختن دنیای بهتر تلاش کند .

منابع : ebindustries _ tws

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *