مقالات

مشعل پروپان را چگونه استفاده کنیم؟

مشعل پروپان

مشعل پروپان ابزاری بسیار متنوع برای بسیاری از مشاغل تعمیر منازل است. مشعل پروپان که در کاربردهای کم حرارت مورد استفاده قرار می گیرد، می تواند به شما در نرم کردن رنگ قدیمی یا شل کردن پیچ زنگ زده کمک کند. با داشتن گرمای بالاتر، مشعلها می توانند لوله کشی یا اتصالات برق را لحیم کنند. دانستن نحوه استفاده صحیح از مشعل پروپان ، اطمینان حاصل می کند که ضمن حفظ یک محیط کار ایمنی جوشکاری ، کار را به طور موثری انجام دهید.

نکات مهم در زمان استفاده از مشعل پروپان

1- مشعل پروپان مناسب را برای نیازهای خود انتخاب کنید. بیشتر مشعل پروپان شامل یک مخزن کوچک گاز مجهز به یک تنظیم کننده ، یا بدون احتراق برقی است. اگر به گرما کم نیاز دارید ، مشعل پروپان را با نوک پخش شعله انتخاب کنید ، که به شما امکان می دهد شعله را پخش کنید تا گرمای آن پایین بیاید.

2- از وسایل ایمنی جوشکاری مناسب استفاده کنید. قبل از استفاده از مشعل پروپان ، باید یک جفت دستکش کار سنگین و عینک ایمنی را قرار دهید. همچنین بهتر است آستین و شلوار بلند بپوشید. مشعل پروپان شما فقط باید در مناطق با تهویه مناسب استفاده شود.

نکات

  • در هنگام استفاده از مشعل خود از باد محتاط باشید. این می تواند باعث پرش شعله و گرفتن موارد غیرعادی در آتش شود. هرگز مشعل خود را در نزدیکی مواد قابل اشتعال نسوزانید.
  • از پوشیدن لباس گشاد و آویزان خودداری کنید. لباس های گشاد یا آویزان به احتمال زیاد هنگام کار مشعل دچار آتش سوزی می شوند.

مشعل پروپان1

3- مشعل پروپان را روشن کنید.  مشعل را به وسیله نوکی که در طرف شما قرار دارد دور نگه داشته و شیر گاز را باز کنید. اگر مشعل شما دارای یک اشتعال برقی است ، ماشه را بکشید تا گاز آن را مشتعل کنید. این ممکن است به چندین بار تلاش نیاز داشته باشد.

4- ارتفاع شعله را تنظیم کنید. پس از روشن شدن مشعل پروپان ، می توانید با چرخاندن شیر گاز ، ارتفاع شعله را تنظیم کنید. برای لحیم کاری یا سایر کاربردهای گرمایی، شعله کوچک بهترین راه حل است. شعله بزرگتر برای کاربردهای کم حرارت بهتر کار می کند.

5- شعله را در برابر ماده موردنیاز برای گرم کردن قرار دهید. برای لوله لحیم کاری نوک مخروط داخلی را بر روی مفصل قرار داده و مشعل را ثابت نگه دارید. در هنگام جوشکاری، برای شل کردن پیچ های زنگ زده ، سعی کنید شعله را فقط روی مهره یا فلز اطراف آن متمرکز کنید. برای کاربردهای کم حرارت ، شعله را از مواد دور نگه دارید و مشعل را در حرکت نگه دارید.

نکته

  • اعمال جوش مشعل به فلز باعث گسترش این فلز می شود. هنگام شل کردن پیچ ها ، بهتر است فلز اطراف را گرم کنید تا مانع از پراکنده شدن پیچ شوید.

6- وقتی کار جوش مشعل را انجام دادید ، گاز را خاموش کنید. پس از استفاده ، شیر گاز را بچرخانید تا کاملاً بسته شود. اجازه دهید مشعل پروپان خنک شود و سپس آن را در مکانی خشک نگه دارید.

موارد لازم درباره جوشکاری لوله لحیم کاری شده

1- در زمان جوشکاری لوله، در صورت لزوم لبه های خشن را روی لوله خود قرار دهید. هنگامی که لبه های فشرده لوله شما ریخته شد، هر قطعه باقی مانده را با یک دستمال تمیز پاک کنید.

2- لوله را خشک کنید. در بیشتر موارد جوشکاری لوله، شما می توانید این کار را با نوک زدن لوله به صورت وارونه انجام دهید تا یک طرف لوله از آب خارج شود. اگر این کار غیرممکن است ، از پارچه ای تمیز برای جذب تمام آب یا مایع در نزدیکی محل اتصال لحیم استفاده کنید.

نکته

  • آب می تواند در فرآیند لحیم کاری اختلال ایجاد کند و پیوند ضعیفی در آن ایجاد کند. هنگام خشک کردن لوله کاملاً مراقب باشید.

3- لوله را برق بیاندازید. در جوشکاری لوله، یک لوله براق راحتتر از لوله هایی که براق نیستند، لحیم می شود. در بخشی از لوله که لحیم کاری می کنید از یک برس سیمی استفاده کنید. لوله را تا زمانی که درخشید، مسواک بزنید و همین کار را به مفصل که لحیم می شود، انجام دهید.

4- از جریان آب در لوله جلوگیری کنید.برای جلوگیری از جریان آب، یک پلاستیک تخلیه  را در داخل لوله قرار دهید. در جایی که لحیم می کنید، شار را به لوله بمالید. در هنگام انجام این کار حتماً از دستکش و عینک ایمنی استفاده کنید. از شار خود استفاده کنید تا یک لایه نازک از آن را روی سطح خارجی لوله ای که می خواهید لحیم کنید، بمالید.

5- شار را گرم کنید. مشعل پروپان خود را روشن کرده و آن را در 1.5 سانتی متری از قسمتی از لوله با شار روی آن نگه دارید. حدود 10 تا 20 ثانیه آن را به عقب و جلو از این ناحیه عبور دهید. ابتدا شار براق خواهد شد، اما پس از آن لوله باید تاریک شود. هنگامی که شار کمی صاف می شود و دود می کند، لوله برای لحیم آماده است.

6- قطعات لوله را جمع کنید و آنها را گرم کنید. شعله مشعل جوشکاری را بطور مساوی به عقب و جلو حرکت دهید. عدم گرم کردن این مواد بطور مساوی می تواند باعث شود تا لحیم کاری شما به طور یکنواخت ذوب شود و باعث می شود آب نشت کند. لحیم را روی لوله بمالید. اگر لحیم کاری انجام شود، اجزای لوله شما به اندازه کافی داغ هستند تا بتوانید لحیم کاری را شروع کنید.

نکته

  • اگر اجزای لوله درخشان است به این معنی است که گرمای زیادی اعمال کرده اید. اگر گرمای زیادی به لوله خود وارد کرده اید، صبر کنید تا کاملاً خنک شود. وقتی لوله خنک شد ، با تکرار این روند از ابتدا دوباره سعی کنید.

7- در زمان جوشکاری، لوله را بعد از لحیم کاری تمیز کنید.در حالی که لوله هنوز گرم است، یک لایه نازک دیگر از شار را روی لحیم کننده بزنید. پس از آن ، از یک پارچه تمیز برای پاک کردن مفصل لحیم شده استفاده کنید. سعی نکنید سریع مفصل را خنک کنید. انجام این کار می تواند به آن آسیب برساند. از محکم کردن فیکسر یا جابجایی مفصل خودداری کنید تا لحظه ای که کاملاً خنک شود.

مشعل پروپان3

عیب یابی مشعل شما

1- از گذاشتن درجه مشعل جوشکاری بیش از 60 درجه به حالت ایستاده خودداری کنید. نوک زدن مشعل شما به این روش می تواند باعث شعله ور شدن مشعل شود. این می تواند به ویژه در روزهای بادی خطرناک باشد. باد می تواند باعث پرت شدن شعله به محیط اطراف و شروع آتش سوزی شود.

2- تأثیر دما را روی شعله مشعل جوشکاری خود تشخیص دهید. اگر از مشعل خود در هوای سرد استفاده می کنید و اگر مشعل شما تنظیم نشده باشد ، ممکن است متوجه شوید که شعله از حد معمول کوچکتر است.

3- مشعل خود را برای نشت بررسی کنید.  ممکن است متوجه شوید که مشعل شما حتی در هنگام استفاده نیز گاز از دست می دهد و این نشانه نشت است.

4- مشعل خود را برای تعمیرات بفرستید. بسیاری از مشعلها برای جذب ضربه در حین طراحی به منظور جلوگیری از آسیب رسیدن به سیلندر سوخت تحت فشار طراحی شده اند. این ممکن است گاهی اوقات منجر به شکستن مشعل شما در حفره های هوا هنگام ریزش شود و یا به یک جزء دیگر آسیب برساند. مشعل آسیب دیده می تواند بسیار خطرناک باشد. مشعل خود را برای تعمیرات به سازنده بفرستید.

منابع:  wikihow

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها