مقالات

نکات نگهداری از دستگاه جوش اینورتر

نکات نگهداری از دستگاه جوش اینورتر

تمیز کردن دوره ای دستگاه جوش اینورتر جوشکاری باعث افزایش طول عمر دستگاه و جلوگیری از صرف هزینه زیاد برای جایگزین کردن آن با یک دستگاه جدید می شود. می دانیم که نگهداری از دستگاه جوش اینورتر قسمتی از کار کردن با آن است. به هر حال شما باید هر چند وقت یکبار دستگاه را باز کنید و آن را تمیز کنید. از آنجایی که این وسایل غالبا در محیط های کثیف و پر گرد و خاک نگهداری می شوند نسبت به سایر وسایل الکتریکی، نیازمند توجه بیشتری هستند.

در ماشین های جوشکاری اینورتر، فن وجود دارد . فن ها در دستگاه جوش، هوا را بهمراه گرد و غبار به درون وسیله هدایت می کنند. گرد و غبار ورودی به دستگاه، بر روی برد اصلی دستگاه جوش اینورتر می نشیند. نه تنها گرد و خاک موجب خراب شدن دستگاه جوش اینورتر می شود بلکه قدرت خنک کردن آن را نیز پایین می آورد. در نتیجه نرخ چرخه کاری و طول عمر دستگاه جوش کاهش پیدا می کند.

اینورتر را کجا قرار دهیم

اگر می خواهید بدانید که دستگاه جوش اینورتر را کجا باید قرار دهید، به این موضوع فکر کنید که فن آن رو به کجا قرار می گیرد. آیا جایی که بیشترین حجم برش اتفاق می افتد قرار می گیرد؟ آیا دستگاه برش CNC در آن محدوده قرار دارد؟ آیا بیشترین دما از آن طرف فن ها وارد سیستم می شود؟ تمام این سوالات، برای اینکه بدانید چه موقع نیاز است دستگاه جوش را تمیز کنید ضروری است.  جواب به این سوالات باعث می شود بدانید دستگاه جوش اینورتر تا چه زمانی دوام می آورد. با پاسخ دهی به این سوالات جایگاه قرار گیری مناسب دستگاه جوش اینورتر را نیز پیدا می کنید.

چه موقع باید دستگاه جوش اینورتر را تمیز کنیم

در این قسمت تعدادی سرنخ به شما داده می شود. زمان هایی که زیاد از دستگاه استفاده می کنید؛ زمانی که در محیط آلوده مشغول به کار هستید، بهتر است هفته ای یکبار دستگاه جوش اینورتر را تمیز کنید. مواقعی که بصورت دوره ای از دستگاه جوش استفاده می کنید، محیطی که در آن کار می کنید نسبتا تمیزتر است، هر چند ماه یکبار بهتر است دستگاه را تمیز کنید. با داشتن این دو بازه می توانید نسبت به حجم کاری که انجام می دهید و محیطی که دستگاه را در آن نگهداری می کنید، زمان تمیز کردن آن را بدست آورید.

چگونه دستگاه جوش را تمیز کنیم

در ابتدا آن را از برق در آورید. به گارانتی یا وارانتی دستگاه دقت کنید که به شما اجازه می دهد، درپوش دستگاه را باز کنید. تمام پیچ های درپوش را باز کنید. در پوش را بردارید. با استفاده از یک تفنگ دمنده یا کامپرسور، که قدرت آن روی 50 psi، تنظیم شده است؛ تمام سطح دستگاه جوش را پاک کنید. برد مدار مجتمع دستگاه جوش را فراموش نکنید. این کار را تا زمانی ادامه دهید که گرد و غباری روی برد مدار مجتمع نبینید. تمام اجزای برد باید قابل شناسایی باشند. باید این مرحله را تا جایی ادامه دهید که انگار دستگاه را تازه تهییه کرده اید. اگر دستگاه خیلی کثیف است یعنی شما باید دوره های زمانی تمیز کردن آن را کوتاه تر کنید. دستگاه را در جای تمیز تر نگهداری کنید . هیچ گاه از قسمت فن دستگاه با دمنده آن را تمیز نکنید . این روش، برای تمیز کردن دستگاه مناسب نیست.

نکات نگهداری از دستگاه جوش اینورتر

دستگاه جوش اینورتر را با یک محافظ بپوشانید

یکی از مهم ترین نکات جوشکاری نگهداری از دستگاه جوش اینورتر این است که ، زمانی که دستگاه خاموش است روی آن را بپوشانید. یکی از بهترین راه ها برای اطمینان خاطر از امنیت آن، پوشاندن دستگاه جوش با یک پوشش محافظ است. پارچه برزنتی گزینه خوبی برای این کار است. نگهداری از دستگاه جوش اینورتر

تمیز کردن دستگاه جوش اینورتر

بمنظور گرفتن خروجی بهتر از کار دستگاه ، باید هر چند وقت یکبار آن را تمیز کنید . اطمینان پیدا کنید که تمام گرد و خاک ها را پاک کرده اید. گرد و خاک و کثیفی باعث می شود دستگاه درست کار نکند. کارایی پایین زمانی بوجود می آید که قسمت هایی از دستگاه از گرد و خاک پوشیده شده باشد. در این صورت باید دستگاه جدید تهییه کنید یا آن را تعمیر کنید. پس نتیجه می گیریم پاک کردن دوره ای و منظم دستگاه یکی از راه کار های افزایش طول عمر آن است.

قطعات الکتریکی دستگاه جوش اینورتر را بازبینی کنید

قطعات الکتریکی دستگاه جوش باید هر چند وقت یکبار چک شوند. مطمئن شوید که از فیوز مناسب استفاده می کنید. مطمئن شوید ولتاژ به درستی تنطیم شده باشد. برای تنظیم درست ولتاژ از دفترچه راهنما استفاده کنید. همچنین باید از تنطیم بودن درست آمپراژ دستگاه نیز مطمئن شوید. نکته آخر این که اطمینان حاصل کنید مشکلات مداری در ماشین جوش وجود ندارد.

غلطک های حرکتی دستگاه جوش باید تمیز باشند و به درستی مستقر شده باشند

غلطک های حرکتی دستگاه جوش باید به درستی تمیز شده باشند . این غلطک ها کار هدایت سیم را بر عهده دارند. این غلطک ها باید به درستی سر جای خود قرار گرفته باشند. نباید خیلی سفت و یا خیلی شل تنطیم شده باشند. هر کدام از این شرایط مشکلات جدی برای دستگاه بوجود می آورد. هر گاه این غلطک ها فرسوده شوند باید حتما تعویض شوند. نگهداری از دستگاه جوش اینورتر

نازل تفنگ دستگاه جوشکاری اینورتر باید تمیز باشد

تفنگ جوشکاری نیز باید بصورت دوره ای تمیز شود. این قسمت از دستگاه جوش بیشترین تعداد دفعات تعویض را دارد زیرا فشار گرما و پاشیدگی قطرات جوش زیادی را تحمل می کند. تفنگ جوشکاری اغلب زمان ها در حین عمل جوشکاری از جوش های پاشیده شده پر می شود. در نتیجه باید نازل را تمیز نگه دارید تا کثیفی و پر شدن آن مانع خروج گاز نشود. کثیف بودن آن مانع جوشکاری دستگاه می شود. نگهداری از دستگاه جوش اینورتر

خطوط گاز دستگاه جوش اینورتر را چک کنید

خطوط گاز دستگاه جوش اینورتر باید بررسی شوند . هر گونه گرفتگی و انسداد در آن ها باید مرتفع شود. خروج کم و نا مرتب گاز منجر به جوشکاری نامناسب می شود. یکی دیگر از نکاتی که باید به آن دقت کنید قرار گیری درست نازل گاز است. اگر نازل گاز درست در جای خود قرار نگیرد سبب نشت آن خواهد شد.

اتصالات فیدر در دستگاه جوش اینورتر

اتصالات فیدر باید هر چند وقت یک بار بررسی شود. مشکلات مربوط به اتصالات فیدر زمانی رخ می دهد که غلطک حرکتی فرسوده شده باشد. در این مواقع غلطک ها باید هر چه سریع تر تعویض شوند. همچنین یک اتصال کثیف یا شل در سیم ها باعث بوجود آمدن خطا در وسیله خواهد شد. برای جلوگیری از این مشکلات باید بطور مرتب اتصالات را بررسی کنید. نگهداری از دستگاه جوش اینورتر

بررسی دستگیره ها و ماشه های دستگاه جوشکاری

دستگیره ها و ماشه های دستگاه جوشکاری باید بصورت دوره ای بررسی شوند. درست مانند سایر قطعات از آن ها نیز نباید چشم پوشی کرد. باید آن ها را تمیز کنید و از گرد و خاک پاک کنید. یک دستگیره آسیب دیده ممکن است سبب شوک الکتریکی شود. همچنین یک ماشه خراب باعث بوجود آمدن، مشکلات جوشکاری زیادی خواهد شد.

گلوگاه و گردن دستگاه جوش را بررسی کنید

یک گردن در دستگاه جوشکاری اینورتر برای انتقال جریان الکتریکی از کابل به مصرف کننده استفاده می شود. اگر اتصال هر دو طرف آن شل باشد، باعث عبور جریان ضعیف برق می شود و آسیب های جوشکاری بوجود می آورد. بنابراین برای حصول اطمینان هر زمان خواستید از دستگاه استفاده کنید، گردنی آن را سفت کنید. نگهداری از دستگاه جوش اینورتر

دمای دستگاه جوشکاری را مرتب بررسی کنید

اتصالات ضعیف و شل و چرخه وظیفه نا مناسب دستگاه ، باعث می شود دستگاه جوشکاری بیش از اندازه داغ شود. مهم است که میزان دمای دستگاه را حین کار کردن با آن مرتب چک کنید. اگر می بینید که کابل دستگاه خیلی زود داغ می شود، مشکل از سایز کابل است . باید کابلی با سایز مناسب استفاده کنید. دمای بالا و نامناسب باعث بوجود آمدن مشکل در دستگاه جوشکاری می شود.

سیم برق دستگاه جوشکاری را بررسی کنید

کابل ها و سیم های مصرفی در دستگاه جوش اینورتر به دلیل استفاده طولانی مدت خراب می شوند. مطمئن شوید که هر زمان نیاز به تعویض دارند آن ها را عوض کنید. کابل های آسیب دیده باعث مشکلات عدیده در حین جوشکاری می شوند. این مشکلات کیفیت کار را پایین می آورند.

پیچ منتشر کننده در دستگاه جوش را تمیز کنید

پیچ منتشر کننده در دستگاه جوش را باید بصورت دوره ای تمیز کنید. وجود ذرات گرد و غبار در آن باعث بوجود آمدن مشکلات جوشکاری می شود. نگهداری از دستگاه جوش اینورتر

نوک دستگاه جوش را عاری از مشکل نگه دارید

نوک دستگاه جوش، قطعه ای است که به کرات تعویض می شود. تعداد بالای تعویض ها به این دلیل است که آخرین نقطه مشعل است و گرما و جوش های پخشی زیادی به آن اصابت می کند. اگر این قسمت فرسوده شود باید سریع آن را عوض کنید.

سیم اتصال به زمین در دستگاه جوش اینورتر را چک کنید

به عنوان آخرین نکته، سیم اتصال به زمین را چک کنید. اگر به درستی قرار نگرفته باشد ، باعث می شود سیم به درستی کار نکند. در این صورت باید سرعت و ولتاژ دستگاه را تنظیم کنید. بصورت دوره ای اتصال به زمین را بررسی کنید.

با رعایت نکات نگهداری دستگاه جوش اینورتر، طول عمر دستگاه را بالا ببرید و جوشکاری لذت بخشی داشته باشید. از اینکه با ما همراه بودید سپاسگزاریم، در قسمت نظرات، منتظر پیشنهادات شما هستیم.

منابع | iedepotweldermagazine

5 1 رای
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها