نمایش همه

دستگاه جوش اینورتر چیست؟

دستگاه جوش اینورتر (به انگلیسی: Inverter Welding Machine یا Inverter Welder) نوعی دستگاه جوش نسبتاً جدید و ابتکاری است که علاوه بر داشتن مزایای زیادی در مقایسه با دستگاه های جوش معمولی مثل ترانسفورماتورها و رکتیفایرهای سنگین مسی یا آلومینیومی که اکثر ما از آن استفاده می کنیم، از فناوری پیچیده مبتنی بر سیلیکون برای کنترل الکترونیکی فرآیند جوش بهره می گیرند.

قطعات مبتنی بر سیلیکون این دستگاه، کنترل حیاتی فرآیندهای تقویت فرکانس و تصحیح جریان را امکان پذیر می سازد. همچنین ویژگی هایی مانند حفاظت در برابر اضافه بار و همچنین کنترل توان خروجی دستگاه را به سایر ویژگی های آن می افزاید.

نمی توان انکار کرد که هنگامی که دستگاه های جوشکاری اینورتر برای اولین بار به بازار عرضه شدند، مانند هر فناوری جدید، با مسائل و مشکلات خاصی مواجه بودند. با این حال از آن زمان به بعد با گسترش و پیشرفت فناوری ها، آنها هم اکنون قابل اعتماد، مقرون به صرفه و دارای مزایای خاص خود هستند.

از آنجایی که توان خروجی اینورترها به صورت الکترونیکی تنظیم می شود، طیف وسیعی از تنظیم توان را از صفر تا 100% در اختیار شما قرار می دهند که به شما امکان می دهد آنها را مطابق با نیازهای خاص خود تنظیم کنید.

البته این بدان معنا نیست که دستگاه جوش اینورتر یک ابزار کامل و یک دستگاه ایده آل برای انواع نیازها و عملیات جوشکاری است. این واقعیت که یک جوشکار اینورتر قادر است با جریان ولتاژ کمتر کار کند، به دلیل وجود قطعات الکترونیکی با تکنولوژی بالا در آنها است. این استدلال تا حدی معتبر است که دستگاه های جوشکاری اینورتر نسبتاً شکننده و از این رو مستعد خرابی های مکرر هستند و استفاده از آن هزینه بیشتری را برای هر آمپر به همراه خواهد داشت.

مزایای استفاده از دستگاه جوش اینورتر

یکی از مزیت های اصلی دستگاه جوشکاری اینورتر این است که چون آنها از ترانسفورماتورهای بسیار کوچکتری استفاده می کنند، کوچک، جمع و جور و به نوعی قابل حمل بوده و می توان آن را مانند یک کیف سبک وزن حمل کرد. این امر در مقایسه با یک دستگاه جوش معمولی که به شدت دست و پا گیر است و نمی تواند در فضاهای باریک قرار بگیرد، مزیت قابل توجهی به حساب می آید. در ضمن استفاده از آنها بسیار آسان است.

علاوه بر این آنها از آنجایی که آنها برق کمتری مصرف می کنند، علاوه بر اینکه در کل هزینه های انرژی صرفه جویی می شود، می توانید آن را به پریز برق خانگی وصل کنید. آنها نوسان های برق را به خوبی تحمل می نمایند. مصرف برق کمتر به این معنی است که دستگاه جوش اینورتر را می توان به جای جریان ولتاژ بالا به هر پریز دیواری معمولی 110 ولتی با جریان خانگی وصل کرد و در نتیجه نیازی نیست که هنگام استفاده از آن، از یک ژنراتور صنعتی یا برق سه فاز استفاده کرد.

​برخی دیگر از مزایای استفاده از دستگاه جوش اینورتر عبارتند از:

کارآمد از نظر مصرف برق (Power Efficient)

این دستگاه به شما اجازه می دهد تا آن را به یک سوکت منبع تغذیه خانگی متصل کنید، زیرا ترانسفورماتور آن به دلیل اندازه کوچکش مقدار کمتری برق مصرف می کند. در نتیجه می توانید برای انجام عملیات جوشکاری به یک پریز برق معمولی بسنده کنید و در عین حال هزینه های برق خود را به حداقل برسانید.

اندازه جمع و جور (Compact Size)

هنگام استفاده از دستگاه جوش اینورتر به هیچ ترانسفورماتور یا ژنراتور بزرگی نیاز ندارید. این امر به شما امکان می دهد از آن در مکان های مختلف که فقط یک سوکت 110 ولتی دارند، استفاده کنید. این دستگاه های جوشکاری از یک کنترل کننده قدرت استفاده می کند، به این معنی که برای ایجاد ولتاژ بالاتر به ترانسفورماتور بزرگ نیاز ندارید.

کنترل انعطاف پذیر (Flexible Control)

دستگاه جوش اینورتر دارای قطعات الکترونیکی است که منبع تغذیه را تنظیم می کند. در نتیجه می توانید جوشکاری های دقیقی را که نیاز به تنظیمات دقیق دارند، به راحتی انجام دهید. این امر بسته به نوع ماده و نوع جوش مورد نیاز، به شما انعطاف بیشتری در حین جوشکاری می دهد.

تأمین برق می تواند در برخی مکان ها کاملا نامنظم باشد. نوسانات ولتاژ و نوسانات فرکانس اغلب می تواند بر قطعات داخلی حساس دستگاه جوش تأثیر بگذارد و به دستگاه شما آسیب برساند. اینورترهای جوشکاری تحمل بیشتری نسبت به چنین مسائلی دارند و از قطعات در برابر آسیب محافظت کرده و تضمین می کنند که قوس جوش بدون تأثیر باقی می ماند.