مقالات

نکات ضروری هنگام استفاده از دستگاه جوشکاری اینورتر

دستگاه جوشکاری اینورتر

در این مقاله ما به نکات ضروری هنگام استفاده از دستگاه جوشکاری اینورتر و ویژگی های موجود در دستگاه های جوشکاری ، نوع برنامه ها و فلزات مناسب برای آنها می پردازیم . همچنین برخی از مشکلات مربوط به جوشکاری را شرح می دهیم . با استفاده از این نکات جوشکاری به عنوان یک جوشکار تازه کار ، قادر خواهید بود به راحتی پروژه جوشکاری خود را انجام دهید .

جوش کردن ، مانند هر مهارت دیگری سال ها طول می کشد تا بطور کامل برای فرد یک امر عادی شود . با این حال بهتر است اطلاعات فیزیکی لازم برای یادگیری آن را همیشه با خود مرور کنید .

تجهیزات ایمنی جوشکاری مانند کلاه ایمنی تیره شونده باعث می شود روند کار بسیار سریع تر ، ایمن تر و موفق تر از سال های قبل باشد زمانی که این تجهیزات وجود نداشتند . ما در این مقاله مهمترین نکات مربوط به جوشکاری را که حدود 90٪ از مبتدیان نمی دانند شرح می دهیم . از دستگاه های جوش قوسی گرفته تا جوشکاری تو پودری در این مقاله بررسی خواهند شد. در درجه اول به اطلاعات مورد نیاز برای کار با دستگاه جوشکاری خواهیم پرداخت ، سپس برخی از اطلاعات مربوط به اقدامات واقعی جوشکاری را شرح می دهیم .

نکات ایمنی مهم در استفاده از دستگاه جوشکاری اینورتر

این کلاه جوشکاری تیره کننده خودکار است. اکثر مدل ها دارای تنظیم تاریکی قابل تنظیم هستند.

دستگاه جوشکاری اینورتر

تقریباً هر پیشرفت فنی در زمینه جوشکاری ، آن را ایمن تر از گذشته کرده است. دستگاه جوشکاری اینورتر در مصرف انرژی مقرون به صرفه تر است و خطر آتش سوزی یا برق گرفتگی را تا حد زیادی کاهش می دهد . كلاه هاي تاريك شونده اتوماتيك ، عملاً خطر سوزش چشم و ساير آسيب هاي ناحيه صورت را از بين می برند . درک عناصر و فیزیک جوش به طور کلی بسیار حائز اهمیت است ، تا زمانی که به این موارد احترام بگذارید می توانید در طولانی مدت از صدمه دیدن جلوگیری کنید . همیشه از دستکش و کلاه ایمنی استفاده کنید . نکته مهم در جوشکاری این است که  ، عدم استفاده از کلاه ایمنی جوشکاری استاندارد و کلاه ایمنی تیره شونده درست است که مقرون به صرفه بوده و شما نیز می توانید کار خود را بدون آن ها انجام دهید اما به محض برق زدگی چشم به عوارض نخریدن و استفاده نکردن از آن ها پی خواهید برد . پیش بند جوشکاری برای محافظت از ناحیه پاها و

کفش ایمنی یا حداقل کفش چرمی برای جلوگیری از هدایت برق امری ضروری در جوشکاری هستند .

دستگاه جوشکاری اینورتر

دستگاه جوشکاری اینورتر

این دستگاه جوشکاری اینورتر را در همه جا مشاهده خواهید کرد. تفاوت اصلی بین این ماشین ها و فناوری قبل از آنها (دستگاه های جوشکاری خنک شونده با روغن ) در خروجی جریان  DC  است . جریان AC (جریان متناوب) به دستگاه وارد می شود ، ترانسفورماتور اینورتر آن را به ولتاژ DC (آمپراژ ولتاژ پایین) تغییر می دهد و نتیجه آن داشتن یک ماشین بسیار سبک تر و مقرون بصرفه تر در مصرف انرژی است . جریان DC همچنین تمایل به چسبندگی و پراکندگی کمتری نسبت به ماشین های بزرگ ، ترانسفورماتور دارد . دستگاه جوشکاری اینورتر نیز از نظر اندازه و هزینه و چرخه وظیفه ، بسیار مناسب است . زمانی که از ماشین های صنعتی بیشتری استفاده کنید متوجه خواهید شد که ترانسفورماتورهای مس سنگین هنوز هم محبوب هستند .

با توجه به ماهیت دیجیتالی اجرای  ترانسفورماتور ، می توان خروجی دقیق تری برای جریان خروجی انتخاب کرد . این ماشین ها به طور معمول توسط هوا خنک می شوند ( این ماهیت خنک شدن آن ها  خیلی سریعتر از ماشین های قدیمی است که با روغن خنک می شدند . )

چرخه ی وظیفه دستگاه جوشکاری اینورتر

دستگاه جوشکاری اینورتر

در اکثر مواقع اطلاعات الکتریکی را پشت دستگاه جوشکاری اینورتر پیدا خواهید کرد. اگر در آنجا نبود ، سعی کنید دفترچه راهنما را بررسی کنید . دستگاه های جوشکاری اینورتر تنظیم دقیق جریان خروجی را آسان تر انجام می دهند . هرچه جریان خروجی پایین تر باشد چرخه وظیفه بالاتر است.

یکی از اصلی ترین نکات خرید در مورد دستگاه های جوشکاری، چرخه وظیفه است . چرخه وظیفه عمدتاً توضیح این است که چه مدت دستگاه جوش می تواند در یک جریان خاص معین کار کند و عمل جوشکاری را انجام دهد . اکثر دستگاه های جوش درصد چرخه وظیفه را به همراه خروجی خود مثلاً بصورت 60% @ 200A ،  نشان می دهند . این درصد نشان دهنده آن است که دستگاه جوش چقدر می تواند در یک بازه 10 دقیقه ای بدون گرم شدن بیش از حد (تحت دمای خاص اتاق) در جریان مشخص شده کار کند.

بنابراین این دستگاه جوش به مدت 6 دقیقه با جریان  200 آمپر کار می کند تا ترانسفورماتور آن خیلی داغ شود و خاموش شود . سپس دستگاه جوش باید در یک تایم 10 دقیقه ای 4 دقیقه استراحت کند تا مجدداً مورد استفاده قرار گیرد. البته وقتی جریان خروجی کاهش یابد ، چرخه وظیفه تا حد زیادی افزایش می یابد . نکته جوشکاری که به مشتریان توصیه می شود این است که در شرایط عادی سعی کنید که دستگاه جوشکاری را به حداکثر مقدار چرخه وظیفه نرسانید .

چند نکته در مورد الکترود های جوشکاری

کیفیت جوش تا حد زیادی به الکترود مورد استفاده بستگی دارد . مواردی که باید به آن ها توجه کرد کیفیت ، ضخامت ، فلز ، نوع جریان ، و جهت جوش است . تمام این جنبه ها روی پوشش بسته بندی محصول توضیح داده شده است .

با این حال ، برخی از مارک ها آمپراژ مورد استفاده برای هر ضخامت الکترود را پیشنهاد نمی کنند ، بنابراین برای انتخاب دقیق ماشین جوش و الکترود مناسب باید تحقیقات قبلی انجام شود . برای مشخص کردن ضخامت مناسب الکترود می توان از ماشین حساب های مخصوص این کار استفاده کرد .  ضخامت الکترود بستگی به این دارد که چه ضخامت فلزی را برای جوشکاری برنامه ریزی کرده اید . هر چه میله ضخیم تر باشد ، عمق نفوذ جوش بیشتر خواهد بود .

نکته خوشایند دیگر در مورد انتخاب الکترود مناسب این است که در صورت استفاده از تنظیمات پایین تر در دستگاه جوشکاری می توانید به چرخه کار بسیار خوبی روی دستگاه جوش برسید . در صورت استفاده از الکترود 1.5 میلی متر در آمپراژ پایین تر از حداکثر دستگاه ، می توانید یک دستگاه کوچک 160آمپری  بخرید و به مدت چند ساعت جوشکاری کنید . به عبارت دیگر ، می توانید با در اختیار داشتن یک دستگاه بزرگتر و با تنظیمات چرخه وظیفه روی مقدار پایین تر می توانید  در دراز مدت در هزینه ها صرفه جویی کنید . فقط به یاد داشته باشید که الکترود ها را همیشه خشک نگه دارید .

جوشکاری قوس الکتریکی ( دستگاه های جوش MMA )

این نوع جوشکاری به نام جوش قوس فلزی محافظ نیز شناخته می شود . اصلی که هر کارگاه جوشکاری باید داشته باشد ، همه چیز با دستگاه های جوش قوس الکتریکی آغاز شد.  جوشکاری با ایجاد یک جوش بین میله فلزی محافظ و فلز جوش انجام می شود . میله های جوش قوس با نوعی فلوکس یا پودر پوشانده شده اند که هنگام ایجاد جوش و گرما ، پودر می سوزد و باعث ایجاد یک گاز محافظ در اطراف جوش می شود و جوش را در برابر اکسیژن ، رطوبت و سایر گازهای موجود در هوا و در اطراف شما محافظت می کند.

دستگاه های جوش MMA ( جوشکاری قوس فلزی دستی ) به دلیل این که بسیار مورد استفاده هستند و قطعات متحرک ندارند در حال حاضر ارزان ترین و مطمئن ترین دستگاه ها هستند. معمولاً با استفاده از دستگاه های جوش MMA است که اکثر جوشکارها مهارت جوشکاری را یاد می گیرند . جوشکاری MMA هنوز محبوب ترین نوع جوشکاری است و بیشتر در فلزات آهنی مورد استفاده قرار می گیرد . تنها مشکلی که آن ها دارند این واقعیت است که فرد جوشکار برای تغییر میله باید هر چند ثانیه یکبار عمل جوش را متوقف کند . دستگاه های جوش  ARC به دلیل نفوذ عمقی که دارند برای کار های دقیق و فلزات غیر آهنی خیلی مناسب نیستند و در اطراف جوش پاشیده می شوند .

مزایا و معایب دستگاه جوش MMA

  • دستگاه های مقرون به صرفه و فوق العاده کم مصرف
  • می توان از آن ها به عنوان دستگاه جوش TIG روی فلزات آهنی استفاده کرد .
  • بدون نیاز به گاز
  • یادگیری بسیار آسان (عالی برای مبتدیان)
  • برای ساخت و ساز یا تولید فوق العاده محسوب نمی شود (میله ها کاملاً کوتاه هستند و باید هر چند ثانیه جایگزین شوند)
  • مواد مصرفی کمتری نیاز دارند ، فقط نیاز به میله های جوشکاری هستند .

دستگاه جوش MIG ( جوشکاری گازی فلز بی اثر )

دستگاه های جوش MIG ، از آن نظر با دستگاه های جوش ARC متفاوت هستند که به جای الکترود از سیم تغذیه استفاده می کنند . سیم (فولاد) از طریق مشعل یا فیدر تغذیه می شود و سپس از نوک مشعل جوش بیرون زده می شود . از آنجا که اکثر سیم ها فقط فلز هستند ، جوش باید همچنان به وسیله یک گاز بی اثر محافظت شود تا جوش را از اکسیژن و رطوبت محافظت کند . دلیل استفاده گسترده از دستگاه های جوش MIG ، امکان جوشکاری مداوم و طولانی تر در مقایسه با میله ها یا جوشکاری TIG است . دستگاه جوش می تواند تا زمانی که رول هنوز تغذیه می شود به عمل جوشکاری ادامه دهد البته باید چرخه وظیفه در نظر گرفته شود .

جوش حاصل نیز تمیزتر بوده و با پراکندگی کمتری نسبت به جوشکاری ARC ایجاد می شود. مشکلات مربوط به جوشکاری MIG شامل مقابله با بطری های گاز یا سیم های گران قیمت پوشیده شده با پودر است . آن ها همچنین برای شروع کار نیاز به آموزش بیشتر و تنظیمات اضافی دارند . دستگاه جوش اینورتر به دلیل سیستم تغذیه سیم اضافی و مکانیسم های پیچیده تر و مشعل ، ماشین های پرهزینه تری هستند .

برخی از مواردی که باید هنگام تهیه یک دستگاه MIG به آن ها توجه کرد .

  • به ضخامت سیم جوش و سازگاری اندازه فیدر توجه کنید
  • تصمیم بگیرید که آیا شما نیاز به استفاده از گاز دارید یا خیر . اگر شما نیاز به استفاده از هسته تو پودری دارید ، به یک دستگاه با قطبیت معکوس نیاز دارید

انواع گاز جوشکاری برای جوشکاری MIG یا  TIG

دستگاه جوشکاری اینورتر

در هنگام ذوب شدن فلزات ، مقادیر زیادی گرما ایجاد می شود ، در طی این فرآیند ، گرما ، اکسیژن و رطوبت را از محیط جذب می کند و این باعث می شود که جوش بسیار شکننده شود. بنابراین گاز ( در اکثر موارد گاز CO2 یا  ARGON) برای ایجاد یک محافظ موقت در اطراف منطقه گرم شده استفاده می شود تا جوش را از آب موجود در محل در امان نگه دارد . مزایای استفاده از گاز این است که جوش عملا تمیز و بدون سرباره می شود.

تنها تصمیمی که باقی مانده است این است که از گاز CO2 استفاده کنیم یا ARGON  . گاز CO2  رایج تر و ارزان تر است.  امروزه ، بیشتر احتمال دارد که با مخلوط های CO2 و ARGON  روبرو شوید ، دلیل این امر این است که مخلوط این دو پراکندگی کم تری نسبت به CO2  خالص تولید می کند  . گاز CO2 معمولاً برای فلزات آهنی استفاده می شود. این فلزات حاوی آهن هستند. بنابراين گاز خالص آرگون نسبت به مخلوط های CO2 نفوذ بسیار کمتری دارد و به همین دلیل استفاده از آن در فلزات غیر آهنی مانند آلومینیوم ، منیزیم یا مس محبوبیت دارد. در بیشتر فروشگاه ها مخلوط آرگون CO2 را پیدا خواهید کرد و 90٪ از زمان این گاز ها کار خواهند کرد . فقط زمانی که روی فلزات پیچیده تری کار می کنید ، مجبور خواهید بود از گازهای خالص یا مخلوط های متفاوت استفاده کنید .

مزایا و معایب جوشکاری MIG یا TIG

  • گرد و غبار و پراکندگی کمتر نسبت به جوشکاری مبتنی بر شار (MMA و هسته تو پودری )
  • انتخاب بهتر برای فلزات غیر آهنی در مقایسه با هسته تو پودری .
  • بسته به مارک مورد استفاده ، قیمت آن نسبت به هر متر ، در مقایسه با سیم های با هسته تو پودری ارزان تر است .

جوشکاری قوس الکتریکی با هسته تو پودری

دستگاه جوشکاری اینورتر

مشابه نحوه عملکرد میله های دستگاه های جوشکاری ARC ، این کار با استفاده از پودر که در داخل سیم جوشکاری وجود دارد ، انجام می شود. می دانید که جوش باید در برابر اکسیژن و رطوبت محیط محافظت شود ، بنابراین پودر ، درون سیم پر می شود تا جوش گرم شده را محافظت کند . از مزایای این امر نیاز به تلاش کمتر و عدم نیازبه توجه  بطری های گاز است . بزرگترین مشکل سیم هسته تو پودری هزینه اضافی سیم و مقداری سرباره است که بر روی جوش خنک شده باقی می ماند . در این روش دیگر لازم نیست نگران مخزن های اضافی گاز باشید ، زیرا این محلول فشرده تر است . برای جوشکاری روی آلیاژهای نازک در بیشتر موارد ، مجبور خواهید بود قطبیت دستگاه  جوش MIG را تغییر دهید . دسته دستگاه های جوش اغلب از + به – تغییر داده می شوند . این تغییر جهت جریان و نفوذ جوش را تغییر می دهد . نکته مهم جوشکاری این است که جوشکاری تو پودری را روی دستگاه MIG انجام ندهید .

مزایا و معایب جوشکاری با سیم هسته تو پودری

  • در شرایط وزش باد می توان از آن استفاده کرد .
  • بسته به تجهیزات مورد استفاده ، جوشکاری محافظ شده با گاز تا 100٪ سریعتر انجام می شود .
  • سرباره پس از جوشکاری باید تمیز شود .

جوشکار ARC MMA

نکته جالب در جوشکاری اینورتر این است که ، شما می توانید با اتصال یک مشعل TIG ، جوشکاری TIG را با هر نوع دستگاه جوشکاری اینورتر DC انجام دهید ، این گاز فقط باید از بطری مستقیماً به مشعل تغذیه شود. هنگام استفاده از دستگاه جوش قوس برای جوشکاری TIG ، فقط بخاطر بسپارید که قطبیت همچنان یکسان باشد ، بنابراین فقط روی فلزات آهنی نازک تر کار کنید . از آنجا كه دستگاه هيچ كنترلي روی مشعل  ندارد ، قوس با خراشيدن سطح يا فلز بصورت دستی شروع مي شود .

جوشکاری TIG (جوشکاری گاز بی اثر تنگستن)

دستگاه جوشکاری اینورتر

همانطور که می بینید پرکننده (فلز) توسط جوشکار به داخل قوس تغذیه می شود ، همه این ها در حالی است که گاز از نوک سرامیک خارج می شود تا از فرایند جوش محافظت شود.

جوشکاری TIG در حالی که احتمالاً کم تر مورد استفاده قرار می گیرد و تمرین شده است ، پیشرفته ترین و دقیق ترین نوع جوشکاری است. یک انتخاب بسیار محبوب برای فلزات غیر آهنی به دلیل نفوذ کم عمق و کنترل بهتر جریان و قوس جوش است . به جای استفاده از میله یا سیم ، کاربر به صورت دستی فلز را تغذیه می کند در نتیجه فرد جوشکار کنترل کاملی بر تمام جنبه های فرآیند دارد . نتیجه کار هنگام کار با یک ماده حساس مانند آلومینیوم یا منیزیم بسیار دقیق تر است ، اما سرعت فرایند جوش بسیار کندتر است . مشکلات دیگر شامل این واقعیت است که دسته مشعل به مرور زمان گرم می شود و حتی در صورت عدم احتیاط نیز می تواند ذوب شود . گاز آرگون معمولاً از آنجا که فلزات غیر آهنی در اکثر موارد توسط جوشکاری TIG جوش داده می شوند ، انتخاب مناسبی است . جوشکاری TIG بدون گاز به هیچ وجه امکان پذیر نیست .

مزایا و معایب جوشکاری TIG

  • بسیار دقیق
  • انتخاب مناسب برای جوش آلومینیوم نازک و سایر فلزات غیر آهنی
  • یادگیری زمان بری دارد تا بتوانید در آن با مهارت شوید .
  • نسبت محیط جوش داده شده به سرعت انجام کار پایین است
  • مواد مصرفی در این فرایند عبارتند از نوک تنگستن ، میله های گازی و فلزی
  • با توجه به مواد جوش داده شده ، نوک تنگستن تیز می شود

از اینکه در این مقاله با ما همراه بودید متشکریم. منتظر نظرات و پیشنهادات شما هستیم .

منابع : adendorffeastwood

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *