مقالات

موارد استفاده از جوشکاری را بشناسیم

موارد استفاده از جوشکاری را بشناسیم

اگر می خواهید به عنوان یک جوشکار زندگی کنید، باید بدانید که مقدار دریافتی شما رابطه مستقیم با تلاش شما در این عرصه دارد . جوشکاری شغلی است که کسانی که می خواهند بهترین باشند، بالاترین درآمد را نصیبشان می کند. شما می توانید با مهارت در این کار بصورت بین المللی در این حرفه کار کنید و در آمد حاصله خود را به دلار دریافت کنید . در این مقاله به موارد استفاده از جوشکاری  می پردازیم .

بیش از نیمی از صنایع دنیا از جوشکاری استفاده می کنند.  تا قبل از قرن 19 آهنگری تنها راه شکل دادن به مواد بود اما بعد از قرن 19 جوشکاری arc و جوشکاری سوخت اکسی رواج پیدا کردند . رشد ابزار آلات جنگی در اوایل قرن 20 وسیع ترین مورد استفاده از فرایندهای جوشکاری بود .

فرایندهای دستی مانند جوشکاری قوس فلزی محافظ (SMAW) به سرعت ظاهر شدند و امروزه نیز از محبوبیت آن ها کم نشده است . از این زمان به بعد جوشکاری MIG و جوش کاری قوس الکتریکی فلوکس (FCAW) گسترش پیدا کرد . پیشرفت در زمینه جوشکاری تا اواخر قرن 20 ادامه پیدا کرد . در این قرن جوشکاری پرتو لیزری و جوشکاری ربات در صنایع گسترش پیدا کرد .

دسته بندی موارد استفاده از جوشکاری

در این مقاله می خواهیم توضیح اجمالی راجع به صنایعی که از اشکال مختلف جوشکاری استفاده می کنند را بیان کنیم . در ادامه خواهید دید که جوشکاری MIG پر کاربرد ترین نوع جوشکاری است که در اکثر صنایع مورد استفاده قرار می گیرد .

جوشکاری در صنایع مربوط به هوا و فضا

موارد استفاده از جوشکاری

از آنجایی که جوشکاری یکی از موثرترین متدهای ذوب فلز است، صنعت هوا و فضا بسیار از آن استفاده می کند . در واقع مهندسان هوا و فضا از جوشکاری برای ساخت انواع هواپیماها استفاده می کنند .

جوشکاری گاز، از اولین استاندارهای تولیدات در این زمینه بود . از این جوشکاری هم اکنون برای تعمیر هواپیما ها استفاده می شود . امروزه جوشکاری قوس الکتریکی جایگزین جوشکاری گاز شده است . این جابجایی برای اکثر فلزات به خوبی جواب داده است . جوشکاری TIG برای اولین بار در صنعت هوا و فضا مورد استفاده قرار گرفت . از جوشکاری TIG، برای کار با منیزیم از آن استفاده می شد . این نوع جوشکاری در سال 1940 ، بسیار مشهور شد.

امروزه مهندسان از جوشکاری MIG برای صنعت هوا و فضا استفاده می کنند . اگرچه جوشکاری قوس الکتریکی پلاسما و جوشکاری مقاوم الکتریکی نیز برای اتصال صفحات و قطعه های کاری به یکدیگر استفاده می شوند .

جوشکاری در صنعت اتوموبیل سازی

موارد استفاده از جوشکاری

جوشکاری MIG بهترین نوع جوشکاری برای اتصال محکم و سخت فلزات، حتی نازک ترین نوع آن ها است. بهترین گزینه برای جوشکاری آلومینیوم در خط تولید، جوشکاری MIG است . جوشکاری میگ لیزری، برای صنایع ماشین سازی مورد استفاده قرار می گیرد . مقرون بصرفه ترین نوع جوشکاری در این عرصه MIG است که عمق جوش خوبی ایجاد می کند . یک ماشین بطور معمول از هزاران جوش استفاده می کند . بنابراین با وجود پیشرفت و تغییر سریع همه تکنولوژی ها این جوشکاری است که همچنان پابرجا باقی مانده است و پایه و اساس رشد همه تکنولوژی هاست .

تکنولوژی های جوشکاری مورد استفاده در صنعت ماشین سازی بطور عمده، جوشکاری نقطه مقاوم (RSW) ، جوشکاری شکاف مقاوم ، MIG، TIG ، جوشکاری پرتو لیزر ( LBW) ، جوشکاری سایشی ( FW) و جوشکاری قوس الکتریکی پلاسما ( PAW)  هستند .

استفاده از جوشکاری در کارهای زیر ساختی

موارد استفاده از جوشکاری

یکی از دیگر از موارد استفاده از جوشکاری، جوشکاری میگ برای فلزات غیر آهنی مانند آلومینیوم است . در صنایع ساخت و زیر ساخت، اکثرا از استیل استفاده می شود . جوشکاری میگ از بهترین گزینه ها برای جوش استیل است .

بیش از نیمی از استفاده های استیل در صنایع ساخت و ساختمان ها است . در نتیجه تقاضا برای جوشکاری میگ در سایت ها به شدت چشمگیر است . ورای کارهای ساختمانی ، جوشکاری راه بسیار موثر در تعمیر ماشین ها و ابزار آلات آسیب دیده است .

جوشکاری فلوکس نیز ، در صنایع ساخت و ساز استفاده می شود . جوش کاری قوس الکتریکی محافظت شده نیز یک راه حل مقرون بصرفه اما نه چندان تمیز در این عرصه است . برای انجام پروژه های دقیق جوشکاری قوس الکتریکی پلاسما بخوبی جواب می دهد.

استفاده از جوشکاری در ساخت و سازهای روزمره

موارد استفاده از جوشکاری

عرصه دیگری که جوشکاری MIG در آن استفاده می شود ، صنعت کامپیوتر و سیم پیچ ها هستند . مقرون بصرفه بودن و سرعت بالای استفاده از جوشکاری میگ ، آن را به بهترین گزینه برای ساخت و سازهای این چنینی تبدیل کرده است.

جوشکاری میگ در همه زمینه ها بکار می رود . از آنجایی که صنعت از مواد مختلف فراوانی استفاده می کند خود شاهد این موضوع است که جوشکاری میگ مناسب ترین گزینه در این عرصه است. در کل 60 درصد تمام پروژه های جوشکاری،  در زمینه ساخت و ساز ها دیده می شوند .

از مبلمان گرفته تا ابزارهای کشاورزی، قطعات کامپیوتر تا ماشین های حفاری، هر چیزی که در خط تولید باید در کنار یکدیگر قرار بگیرد، از جوشکاری در حین فرایند ساخت آن استفاده می شود.

جوشکاری در صنعت راه آهن

موارد استفاده از جوشکاری

جوشکاری یکی از قسمت های محوری صنعت راه آهن است . زمانی که 100 ها سال قبل ریل های استیل معرفی شدند ، جوشکاری مهم ترین فاکتور برای اتصال این ریل ها بود . جوشکاری شات یا پرتابی نمونه اولیه جوشکاری اسپات بود که در سال 1932 اختراع شد. این نوع جوشکاری برای اتصال استیل به یکدیگر به کار می رود .

با پیشرفت سریع راه آهن، ریل های بیشتر و بیشتری با استفاده از تکنولوژی جوشکاری به یکدیگر متصل می شوند . جوشکاری راه آهن، برای ریل های معمولی تا پیشرفته مورد استفاده قرار می گیرد . با عبور قطار از روی ریل اگر از جوشکاری برای چسباندن ریل ها استفاده شود دیگر بین آن ها فاصله بوجود نخواهد آمد . از جمله انواع جوشکاری مورد استفاده در صنعت راه آهن ، می توان به جوشکاری ریل فلش لب به لب ، جوشکاری با استفاده از فشار گاز، جوشکاری ترمیت و جوشکاری قوس الکتریکی اشاره کرد . هر کدام از این نوع تکنولوژی های جوشکاری ، مزایا و معایب خاص خود را دارد که در مقاله های مربوط به ساخت راه آهن به آن اشاره خواهیم کرد .

جوشکاری در عرصه کشتی سازی

موارد استفاده از جوشکاری

از خطوط مسافربری تا تانکرهای بزرگ گرفته، کشتی های حمل بار و هواپیماهای مسافربری، جوشکاری، زیر ساخت همه تکنولوژی های بوجود آمده است . از دیگر موارد استفاده از جوشکاری، ساخت اکثر کشتی ها است . در صنعت کشتی سازی اگر چه می توان از میخ پرچ استفاده کرد اما جوشکاری خیلی سریع تر مهندسان را به نتیجه می رساند . حرفه جوشکاری در کشتی سازی نیز یکی دیگر از شغل هایی هست که با مهارت در جوشکاری می توانید در آن موفق شوید.

بسیاری از صنایع دیگر وجود دارند که از جوشکاری استفاده می کنند . بیشترین صنایع، مربوط به معماری و ساخت و سازها هستند . همچنین در کارهای مربوط به معدن و کشاورزی نیز از جوشکاری استفاده می شود .

جوشکاری قسمتی از زندگی روزمره

خرید و فروش مواد وابسته به جوشکاری یکی از مهم ترین وقایع شکل گرفته در کل دنیا است . از کوچکترین وسایل آشپزخانه گرفته تا ساختمان هایی که در آن ها زندگی می کنیم، ماشین هایی که سوارشان می شویم ، همه چیز و همه چیز نیازمند جوشکاری است . به جرات می توان گفت که بدون جوشکاری دنیا به این صورت که آن را می بینیم نبود . بدون وجود ابزارآلات جوشکاری، هواپیما ، قطار ، سفینه های فضایی، ساختمان و خیلی چیزهای دیگر را نداشتیم . همچنین جوشکاری یکی از حرفه های پر درآمد دنیا است . با استفاده از جوشکاری است که می توانیم چیزهای جدید درست کنیم یا وسایل خراب خود را تعمیر کنیم .

جوشکاری قسمتی از هرچیزی که در اطراف خود می بینید است . بدون استفاده از آن نمی توانستیم کارها را به صورتی که اکنون انجام می دهیم، انجام دهیم . هدف ما در این مقاله آشنا سازی شما با موارد استفاده از جوشکاری بود، از اینکه با همراه بودید متشکریم. منتظر نظرات و پیشنهادات شما هستیم.

منابع : weldinginsiderijmer  – weldwire

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها