مقالات

دستگاه جوش ای سی دی سی AC/DC

دستگاه جوش ای سی دی سی AC/DC

جوشکاری AC و DC اشکالی از جوشکاری قوس الکتریکی هستند که از جریان های مختلف برای تولید قوس الکتریکی استفاده می کنند. این نوع جوشکاری شامل ایجاد قوس الکتریکی بین الکترود و فلز در حال جوش می شود. قوس الکتریکی گرما را برای ذوب فلزات به یکدیگر فراهم می کند. برای تولید قوس از منبع تغذیه استفاده می شود که می تواند از جریان متناوب (AC) یا جریان مستقیم (DC) استفاده کند. انتخاب منبع تغذیه (AC یا DC) قطبیت جریان الکتریکی را که از الکترود عبور می کند، تعیین می کند. منبع تغذیه مورد استفاده نیز بر جوش تولید شده تأثیر می گذارد. در این مقاله به بررسی دستگاه جوش AC/DC می پردازیم.

بیشتر بخوانید:

جریان DC در دستگاه جوش و مقایسه آن با جریان AC

انتخاب قطبیت صحیح الکترود بر استحکام و کیفیت جوش شما تأثیر می گذارد. این دو نوع جریان که معمولاً به عنوان “مستقیم” یا “معکوس” شناخته می شوند، “الکترود منفی” و “الکترود مثبت” نیز نامیده می شوند. قطبیت DC ثابت است در حالی که قطبیت AC در نیمی از زمان در یک جهت و نیمی در یک جهت دیگر جریان دارد.

دستگاه جوش ای سی دی سی AC/DC

برای بسیاری از افراد، AC/DC باعث می‌شود که دوران خاصی از موسیقی راک را به یاد بیاورند، اما برای جوشکاران این به معنای قطبیت است. جوشکاری شامل ایجاد قوس الکتریکی بین الکترود و فلزی است که در حال جوشکاری است. با این حال، برای ایجاد بهترین جوش ها، استفاده از منبع تغذیه مناسب، که می تواند جریان متناوب (AC) یا جریان مستقیم (DC) باشد، مهم است. استحکام و کیفیت جوش به استفاده از الکترود مناسب و قطبیت مناسب بستگی دارد. بنابراین اگر در مورد زمان استفاده از آن سردرگم هستید، در زیر اطلاعاتی وجود دارد که به شما کمک می کند تا تفاوت بین جوشکاری AC و DC را درک کنید.

جوشکاری AC در مقایسه با DC

دستگاه جوش ای سی دی سی AC/DC

جریان الکتریسیته به دو صورت جریان دارد: جریان متناوب یا مستقیم. این جریان در اثر حرکت الکترون ها از طریق یک هادی است. تفاوت بین قطبیت AC و DC در نحوه حرکت این الکترون ها است.

بیشتر بخوانید:

چه دستگاه جوشی برای جوشکاری آلومینیوم مناسب است؟

جوشکاری DC

جریان های DC الکترون ها را در یک جهت ثابت حرکت می دهند. این جریان قطبیت ثابتی دارد که می تواند مثبت یا منفی باشد. DC اغلب در دستگاه های ولتاژ پایین مانند باتری تلفن های همراه و کنترل از راه دور استفاده می شود.

قطبیت DC، در بیشتر کاربردهای جوشکاری استفاده می شود. در مقایسه با AC خروجی جوش نرم تری ایجاد می کند. این قوس پایدارتر ست، جوشکاری آسان تر و پاشش کمتر ایجاد می کند. همچنین می توانید از DC منفی برای سرعت رسوب گذاری سریعتر هنگام جوشکاری ورق فلزی نازک استفاده کنید یا از DC مثبت برای نفوذ بیشتر به فولاد استفاده کنید.

کاربردهای جوش DC

  • در اکثر کاربردهای جوشکاری استیک Stick welding استفاده می شود.
  • جوشکاری سربار و عمودی.
  • جوشکاری TIG فولاد ضد زنگ.
  • هنگام جوشکاری فلزات نازکتر.
  • لحیم کاری تک کربنی.
  • معایب جوش DC
  • نمی توان ضربه قوس را ثابت کرد.
  • جریانهای DC معمولاً به یک ترانسفورماتور داخلی برای تغییر جریان نیاز دارند که این امر جوشکارهای DC را گرانتر می کند.
  • برای جوشکاری آلومینیوم به خوبی کار نمی کند زیرا نمی تواند گرمای با شدت بالا را تولید کند.

جوشکاری AC

در AC، جریان الکترون‌ها به تغییر جهت ادامه می‌دهد و به جلو و عقب می‌رود. می تواند قطبیت خود را 120 بار در ثانیه تغییر دهد. هر بار که قطبیت از DC منفی به DC مثبت می‌رود، خروجی برای یک ثانیه دارای آمپراژ صفر است. این لحظه بدون خروجی منجر به این می شود که قوس تمایل به سرگردانی یا خاموش شدن دارد. برای غلبه بر این مشکل، به دنبال الکترودهایی باشید که به طور خاص برای جوشکاری AC طراحی شده اند. آنها پوشش خاصی دارند که قوس را مشتعل نگه می دارد. با این حال، قوس همچنان نسبت به قطبیت DC دارای نوسانات و لرزش بیشتری خواهد بود.

جریان متناوب به انتقال الکتریسیته در فواصل زیاد کمک می کند. بنابراین شما معمولاً می توانید این جریان را در دستگاه های ولتاژ بالا مانند پریزهای خانگی و لوازم خانگی استفاده کنید.

AC معمولا یک انتخاب ثانویه در جوشکاری است. با این حال، چند مورد وجود دارد که AC ترجیح داده می شود. اول از همه، اگر تنها منبع تغذیه ای که موجود است این نوع باشد، می توانید از آن استفاده کنید. برای مثال، ماشین‌های ارزان‌قیمت، گاهی اوقات فقط برق AC را ارائه می‌دهند.

بیشتر بخوانید:

با جوشکاری آلومینیوم و روش های جوشکاری آن آشنا شوید

ثانیاً، تغییر جریان به AC می تواند به رفع مشکلات ضربه قوس کمک کند، به این معنی که قوس شروع به سرگردانی می کند یا از مفصل جوش خارج می شود. علت ضربه قوس می تواند مغناطیس یا جریان قوس باشد که جوش می دهید. جریان متناوب بین قطب مثبت و منفی باعث ایجاد قوس پایدارتر در هنگام جوشکاری قطعات مغناطیسی می شود. مشکلات ضربه قوس نیز می تواند دلایل خارجی مانند شرایط آب و هوایی مانند باد داشته باشد.

کاربردهای جوشکاری AC

  • جوشکاری TIG آلومینیوم از آنجایی که AC از جوشکاری در دمای بالاتر پشتیبانی می کند. آلومینیوم همچنین دارای یک لایه اکسید مقاوم بر روی سطح است و هنگامی که AC به الکترود مثبت تغییر می کند، به حذف اکسید و تمیز کردن سطح کمک می کند.
  • در کشتی سازی زمانی که نیاز به نفوذ عمیق تری به فلزات ورق دارید.
  • هنگام جوشکاری موادی که میدان مغناطیسی دارند.

معایب جوشکاری AC

  • کیفیت جوش معمولاً مانند جوش DC صاف نیست.
  • همچنین پاشش بیشتری ایجاد می کند.
  • کنترل قوس دشوارتر است و به اندازه جوشکاری DC قابل اعتماد نیست.

هنگام جوشکاری ای سی دی سی از کدام الکترود استفاده کنیم

برای جوشکاری DC، به دنبال الکترود 6010 باشید. این الکترود فقط برای استفاده از جریان مستقیم در نظر گرفته شده است. دارای پوشش سدیمی با سلولز بالا است. نفوذ بهتری را فراهم می کند و کاربردهای زیادی در این زمینه دارد.

بیشتر بخوانید:

جوشکاری آلومینیوم و مشکلات رایج در این جوشکاری

هنگام جوشکاری با قطبیت AC، قوس تمایل به بیرون رفتن دارد و سپس نیاز به برقراری مجدد دارد. بنابراین برای جوشکاری AC، از الکترودهایی استفاده کنید که دارای عناصر خاصی در پوشش خود هستند، که به شعله ور ماندن قوس کمک می کند. میله های جوش AC شامل 6011، 6013، 7018 و 7024 می باشد.

6011 دارای پوشش پتاسیم با سلولز بالا است. می توان از آن برای جوشکاری تمام موقعیت استفاده کرد. آنها همچنین روی فلز زنگ زده و کثیف و همچنین هنگام جوشکاری در بیرون در شرایط باد خوب کار می کنند.

میله های 6013 برای جوشکاری ورق فلزی تمیز استفاده می شود. آنها نفوذ کمتری دارند و از سوختن فلز جلوگیری می کنند.

میله های 7018 معمولاً برای جوشکاری DC استفاده می شوند، اما می توانند با AC نیز استفاده شوند. آنها یک مهره خوب جوش قوی ارائه می کنند.

میله های 7024 را می توان در سطوح جریان بالا استفاده کرد. آنها به خوبی در AC برای جوش های صاف و افقی اجرا می شوند. این میله ها همچنین برای ساخت عمومی در مواقعی که میزان رسوب بالاتری مورد نیاز است استفاده می شود.

دستگاه جوش ای سی دی سی AC/DC، مدل Hipower1850 – 315 T.A.D از محصولات دستگاه جوشکاری وینر است. این دستگاه جوشکاری جز دستگاه های جوشکاری تیگ و الکترود است. دستگاه جوشکاری وینر مدل 1850، دارای پنل پلاستیکی با طراحی به روز و ظاهر منحصر به فرد و جذاب با حفاظت قوی تر است. دارای طلق محافظ شفاف جهت جلوگیری از ورود گرد و غبار ، رطوبت و فرسودگی است که باعث عملکرد مناسب در شرایط بد اب و هوایی می شود. دارای سیستم پیشرفته و به روز دنیا به نام IGBT است. جوشکاری برق MMA جوشکاری MAG، MIGو  CO2انواع جوشکاری هستند که با این دستگاه قابل انجام می باشند. جوشکاری آرگون  TIG نیز با این دستگاه قابل انجام است.

دستگاه جوش ای سی دی سی AC/DC

موج مربعی AC   در این دستگاه جوش تولید می شود که مناسب برای جوشکاری آلومینیوم و آلیاژی می باشد. موج مربعی DC  که مناسب برای جوشکاری استنلس استیل و استیل آلیاژ ، استیل کربن ، مس و فلزات غیر آهنی است توسط این دستگاه انجام می شود. دستگاه جوش 1850، دارای صفحه نمایشگر دیجیتال  و پنل دیجیتالی لمسی جهت تنظیم دقیق جوشکاری است. استانداردهای بکار رفته در این دستگاه  CE,ICE,ISIRI هستند. دستگاه جوش 1850، دارای سیستم محافظ اضافه ولتاژ و اضافه جریان است. کارآیی بهتر و صرفه جویی در مصرف انرژی از دیگر ویژگی های این دستگاه است. قابلیت جوشکاری با کیفیت بالا در الکترودهای 4 به صورت دائم (100 درصد) قابل انجام است. دارای ترولی (گاری حمل ) برای قرار دادن کپسول گاز و جابجایی آسان است. دارای واتر تانک (منبع آب) برای خنک کردن تورچ جهت کارهای صنعتی است.

برای دیدن این دستگاه جوشکاری وینر بر روی لینک زیر کلیک کنید:

دستگاه جوشکاری تیگ و الکترود Hipower1850 – 315 T.A.D

سخن آخر

جوشکاری اس سی دی سی AC/DC را می توان برای انجام کارهای مختلف استفاده کرد. در بیشتر موارد، جوشکاری DC نسبت به جوشکاری AC مزیت بیشتری دارد. با این حال، در موارد خاص، AC نیز انتخاب بهتری خواهد بود. به خاطر داشته باشید که برای دستیابی به نفوذ مناسب، یک مهره خوب و یک جوش قوی، انتخاب جریان و قطبیت مناسب و همچنین الکترود مناسب مهم است.

همچنین، هنگام استفاده از هر دستگاه جوشکاری، مراحل ایمنی را فراموش نکنید. اطمینان حاصل کنید که لباس، دستکش، کفش و کلاه ایمنی مناسب ضد آتش دارید.

منابع

https://www.twi-global.com/technical-knowledge/faqs/ac-vs-dc-welding

https://welderportal.com/what-is-the-difference-between-ac-and-dc-welding/

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *