مقالات

جوشکاری مس به چه صورت انجام می شود؟

جوشکاری مس

جوشکاری مس و آلیاژهای آن به طور گسترده در ساخت و سازها بویژه در تجارت برق و لوله کشی مورد استفاده قرار می گیرد. مس رسانای عالی برق است و در برابر خوردگی و سایش مقاومت بالایی دارد. این دارایی های منحصر به فرد نیز چالش های بی نظیری را ارائه می دهد. کار با مس، به خصوص جوشکاری مس، به تکنیک های خاص خود نیاز دارد. قبل از کار با مس، یاد بگیرید که با استفاده از اقدامات احتیاطی مناسب، شناسایی آلیاژها و ضخامت، با خیال راحت از آن استفاده کنید.

نکات ایمنی مناسب در زمان جوشکاری

1- از وسایل محافظ مناسب استفاده کنید. هر وقت جوش صورت می گیرد ، شما نباید وسایل ایمنی و محافظ را فراموش کنید. دستکش، عینک ایمنی ، حتی در داخل کلاه ایمنی ، باید پوشیده شود. کلاه جوش احتمالاً مهمترین تجهیزات ایمنی است زیرا از هرگونه جرقه از چشم و پوست شما محافظت می کند. همچنین از اشعه ماوراء بنفش محافظت می کند و می تواند به بینایی شما آسیب برساند.

نکات مهم
  • دستکش سنگین و مقاوم در برابر شعله باید برای محافظت از بازوها و دستها از سوختگی و خراش استفاده شود. انتخاب موادی مانند چرم همچنین به محافظت در برابر شوک الکتریکی کمک خواهد کرد.
  • فراموش نکنید که از پای خود با چکمه های چرمی و سنگین محافظت کنید. داشتن محافظ متاتارس بر روی توری ها می تواند از مچ پا و کف پای شما در برابر افتادن اشیاء محافظت کند. عینک ایمنی نیز باید در هنگام کار استفاده شود.

جوشکاری مس1

ادامه نکات ایمنی مناسب در زمان جوشکاری

2- در یک منطقه با تهویه مناسب کار کنید. هنگام جوشکاری مس می تواند دودهای خطرناکی ایجاد شود. همیشه مطمئن باشید که تهویه کافی به خصوص در مناطق محدود وجود دارد. اگزوز را در نزدیکی قوس نگه دارید در حالی که مرتباً فیلتر را عوض می کنید تا حداقل میزان دودها حفظ شود. یک ماسک جوشکاری مصوب همیشه باید در مناطق محدود استفاده شود تا از ریه های شما در برابر دود محافظت کند.

3- از لمس کردن قطعات برق زنده خودداری کنید. شوک الکتریکی هر ساله افراد زیادی را می کشد. چکمه های عایق را حتما بپوشید و هرگز از دستکش سوراخ استفاده نکنید. ماشین آلات جوش همیشه باید به درستی زمین خورده و تجهیزات در هنگام استفاده از دستگاه خاموش شوند. برای محافظت بیشتر از خود ، همیشه قطعات تعمیر شده را به موقع تعویض کنید و فقط در شرایط خشک جوشکاری کنید. این شامل پوشیدن لباس خشک نیز هست.

نکته 

به یاد داشته باشید: هیچ کس از داشتن تجهیزات آتش نشانی پشیمان نیست. داشتن یک کپسول آتش نشانی می تواند شما یا خانواده شما را از مرگ نجات دهد.

جوشکاری مس2

نکات مهم در انتخاب مس

1- استفاده از مس کثیف و فلزی که قبلاً نقاشی شده برای جوشکاری مس اشتباه است. هنگام جوشکاری ، فقط باید از فلز تمیز استفاده شود. موادی را که رنگ شده یا قبلاً آبکاری شده اند ، جوش ندهید. این فلزات می توانند دود اضافی را آزاد کنند. اگر می دانید فلز با ماده خطرناکی در تماس بوده است ، جوشکاری نکنید مگر اینکه آنها به درستی تمیز شوند. مواد خطرناک می توانند تهدید کننده زندگی باشند و دود اضافی را آزاد می کنند. اگر باید یک مسی نقاشی شده یا آبکاری شده را جوش دهید ، از تهویه آن مراقبت کنید. از ماسک جوشکاری خود استفاده کرده و در یک فضای باز جوشکاری کنید.

2- هنگام جوشکاری مس ، سعی کنید از مس بدون اکسیژن یا P-deoxidized استفاده کنید. مس بدون اکسیژن با جلوگیری از اکسیداسیون ، مس را قادر به حفظ رنگ اصلی برنز پس از جوشکاری می کند. این آلیاژ به طور کلی کمتر از 0.02٪ اکسیژن دارد. مس اکسید شده بدون اکسیژن حاوی مقدار کمی اکسیژن است اما تمایل دارد تا 0.05٪ فسفر و 0.05٪ آرسنیک داشته باشد که می تواند دود را آزاد کند. مس بدون اکسیژن متداول ترین مس است و به راحتی قابل جوشکاری است.

3- از آلیاژ جلوگیری کنید. در حالی که آلیاژهای مس قابل جوشکاری هستند ، هر آلیاژ متفاوت از دیگری جوش می یابد. ناخالصی می تواند باعث ایجاد نسبیت های مختلف انبساط حرارتی ، هدایت حرارتی یا هدایت الکتریکی شود. آلیاژهای مس فقط باید توسط جوشکار باتجربه تر استفاده شوند.

مثال

به عنوان مثال ، آلیاژهای مس و روی را نگاه کنید. روی باعث کاهش جوشکاری در مس می شود. همچنین حاوی دمای جوش کم است و در نتیجه بخارات سمی تولید می شود که می توانند هنگام جوشکاری مس تولید شوند.

جوشکاری مس3

موارد مهم در زمان جوشکاری مس

1- از نسبت گاز مناسب استفاده کنید. بسته به استفاده از TIG (گاز بی اثر تنگستن) یا MIG (گاز بی اثر فلزی) و ضخامت مس خود ، نیاز به تنظیم نسبت گاز و دما خود دارید. به عنوان یک قاعده کلی انگشت شست ، مس زیر 2 میلی متر باید دارای گاز آرگون و حداکثر 160 A باشد. به کتابچه راهنمای آنلاین یا جوشکار نگاه کنید تا بهترین نسبت برای مس خود را تعیین کنید. اگر جوش به راحتی انجام نشده است ، سعی کنید از گاز 100٪ هلیوم استفاده کنید. از قدرت بالاتری نسبت به آرگون برخوردار است و این باعث می شود تا گرمای بیشتری به مس شما وارد شود.

2- مس را قبل از فرایند جوشکاری گرم کنید.  از آنجایی که مس از هدایت حرارتی بالایی برخوردار است ، گرمای زیاد و پیش گرم کردن در ضخامت های بالاتر از 0.01 “(2 میلی متر) لازم است. پیش گرم کردن همیشه به صورت درجه ای اندازه گیری می شود و می تواند در هر نقطه از 50 درجه فارنهایت تا 752 درجه فارنهایت (10 درجه سانتیگراد -400 درجه سانتیگراد) باشد.  برای گرم کردن ، کافی است مس خود را در کوره قرار دهید تا افزایش درجه حرارت مطلوب پیدا شود. پیش گرم کردن به فلز اجازه می دهد تا بعد از جوشکاری کندتر عمل کند تا تولید جوش ظریف تری انجام شود. این همچنین خطر ترک خوردگی را کاهش می دهد.

ادامه موارد مهم در زمان جوشکاری مس

3- برای بدست آوردن گودال ، قوس را شروع کنید. پس از روشن شدن دنده ایمنی و آماده رفتن ، قوس الکتریکی را شروع کنید. قوس را برای مدت زمان 2-3 ثانیه ثابت نگه دارید تا ظاهر شود.  هنگام جوشکاری با مس ، قوس باید تقریباً 70 درجه با مس باشد. این قوس بین الکترود جوشکاری و موادی که جوش می دهید ایجاد شده است.

4- پرکننده را به داخل گودال اضافه کنید. به محض ظاهر شدن گودال ، مقداری از پرکننده را از طریق قوس الکتریکی به آرامی بکشید تا فلزات با هم جوش داده شوند. پرکننده را به آرامی در داخل پودینگ بمالید زیرا قوس مس را با هم جوش می دهد. پرکننده با این دو مایع مخلوط می شود و به فلزات کمک می کند تا در یک جا جمع شوند. انتخاب شما از میله پرکننده بستگی به انواع جوشکاری که شما انجام می دهید دارد، با این وجود همیشه باید یک میله مسی یا آلیاژ مس باشد.

5- بگذارید مس خنک شود. خنک شدن بیش از حد سریع می تواند به معنای شکست و ترک خوردگی جوش در هنگام جوشکاری مس می باشد. خنک شدن آهسته و پیش گرم کردن مس کمک می کند. اجازه رسیدن مس به درجه حرارت بالاتر از قبل از جوشکاری مس ، جوش تازه را گرم نگه می دارد. در صورت جوشکاری در داخل خانه ، قابل قبول است که اگر گرمایش از قبل گرم شود ، هوا را خنک کند.

منابع: wikihow

3 3 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
1 دیدگاه
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
مهدی موسوی

الان منظور توضیح شما جوش با دستگاه ارگون یا همون tigهستش .پس ترکیب اکسیژن و گاز کهاستفاده میشه چجوریه