مقالات

از دستگاه برش پلاسما چه استفاده ای می توان کرد؟

از دستگاه برش پلاسما چه استفاده ای می توان کرد؟

مشعل درخشان خیره کننده یک دستگاه برش پلاسما را می توان در اکثر مغازه های تولید فلز یافت. شاید برای شما سوال پیش بیاید که از دستگاه برش پلاسما چه استفاده ای می توان کرد؟ باید گفت برای برش دادن ورق های بزرگ فلزی با هر ضخامتی استفاده می شود، این تکنیک برای ساخت انواع اشیاء فلزی مانند دروازه ها، تابلوها و مجسمه ها استفاده می شود. اما چرا برش پلاسما را نسبت به سایر فرآیندهای برش پروفیل انتخاب می کنند؟ در این مقاله به بررسی کاربرد برش پلاسما می پردازیم.

بیشتر بخوانید: مقایسه برشکاری پلاسما و برشکاری اکسی سوخت (oxyfuel cutting)

کاربرد برش پلاسما چیست؟

برش پلاسما یک روش برش پروفیل است که می تواند هر فلز رسانا را برش دهد. برش پلاسما  را می توان برای فلزاتی مانند فولاد، آلومینیوم، برنج، تیتانیوم و مس استفاده کرد. ضخامت فلزات فرقی نمی کند چه صفحه های ضخیم باشند یا نازک در هر دو مورد می توان از دستگاه برش پلاسما استفاده کرد. برش پلاسما را می توان به صورت دستی و یا با استفاده از مشعل پلاسما دستی انجام داد. دستگاه برش پلاسما گاهی اوقات به عنوان قوس پلاسما، تفنگ پلاسما یا برشکار پلاسما نیز شناخته می شوند. بسته به ضخامت فلزی که احتمالا می خواهید برش دهید، انواع مختلفی از مشعل پلاسما وجود دارد. برش پلاسما همچنین کاربردهای صنعتی بیشتری دارد، مانند برش پلاسما سی ان سی (CNC Plasma Cutting) که پروفیل ها را از فایل های دیجیتال بر روی ورق های فلزی بزرگتر برش می دهد. این نوع فرآیندها برش پلاسما را در برشکاری پروفیل بسیار دقیق می کند.

از دستگاه برش پلاسما چه استفاده ای می توان کرد؟

به طور کلی، برش پلاسما هزینه بسیار کمتری نسبت به سایر فرآیندهای فلزکاری مانند برش لیزری یا برش با جت آب دارد. همچنین به ویژه زمانی که با دست انجام شود یک فرآیند بسیار فوری است.

بیشتر بخوانید: دستگاه برشکاری پلاسما چه ویژگی هایی باید داشته باشد

دستگاه برش پلاسما چگونه کار می کند

برش پلاسما با عبور یک جت فوق سریع پلاسمای داغ از میان فلزات رسانا آن ها را برش می دهد.

از دستگاه برش پلاسما چه استفاده ای می توان کرد؟

برای ساختن پلاسما، قوس الکتریکی از گازی مانند نیتروژن یا اکسیژن عبور داده می شود. این حالت چهارم ماده به نام پلاسما را ایجاد می کند. سپس پلاسما را می توان از طریق یک سوراخ کوچک مانند یک نازل عبور داد، که سپس می تواند فلز رسانا را برش دهد. به طور کلی، روش پلاسما ایمن تر از استفاده از اره برای برش فلزات است، به همین دلیل است که مورد علاقه بسیاری از برشکاران صنایع فلزی است.

بیشتر بخوانید: تکنولوژی برش پلاسما

برش پلاسما برای چه نوع کاری استفاده می شود؟

از دستگاه برش پلاسما چه استفاده ای می توان کرد؟

از کابرد برش پلاسما می توان به پروژه های ساخت فلز اشاره کرد. برشکاری پلاسما را می توان در محل پروژه یا محوطه های فضای باز انجام داد. طراحان و هنرمندان، از برش پلاسما بیشترین استفاده را می کنند. در تابلوسازی و مجسمه سازی و همچنین استفاده در پانل های تزئینی برای پروژه های داخلی می توان از برش پلاسما استفاده کرد. همچنین سایر موارد استفاده از برش پلاسما عبارتند از:

  • کاربرد برش پلاسما در سی ان سی
  • ساخت انواع اشیاء فلزی مانند دروازه ها، تابلوها و مجسمه ها
  • کاربرد برش پلاسما برای بریدن ورق های بزرگ فلزی با هر ضخامتی
  • برش های پلاسما اغلب توسط کارگاه های ساخت، تعمیر و ترمیم خودرو، ساخت و ساز صنعتی و عملیات نجات و اسقاط استفاده می شود. با سرعت بالا، برش های دقیق و هزینه کم، برش پلاسما صنعتی در مقیاس بزرگ استفاده می شود.
  • کاربردهای ایده آل برای پلاسما شامل برش فولاد، برنج و مس و سایر فلزات رسانا است. برش فولاد ضد زنگ و آلومینیوم با پلاسما امکان پذیر است. با این حال، به دلیل انعکاس مشعل و نقطه ذوب پایین فلز، ایده آل نیست.
  • پلاسما برای برش قطعات بزرگتر، معمولاً از ضخامت یک اینچ تا طول 20 تا 30 فوت با دقت هایی در محدوده +\- .015″-.020″ اینچ عالی است. اگر به دنبال برش صفحه عمومی هستید، پلاسما می تواند سریع و با هزینه کمتری نسبت به سایر روش های برش برش دهد.
  • پلاسما همچنین می تواند در عملیات ثانویه بر روی یک قطعه از پیش برش استفاده شود. علاوه بر این، برش های پلاسما را می توان برای اچ کردن مواد استفاده کرد. بهبودهای اخیر Hypertherm XPR، با استفاده از آرگون، توانایی اچ کردن یا علامت گذاری عالی را در فولاد ملایم، فولاد ضد زنگ یا آلومینیوم فراهم می کند.

بیشتر بخوانید: جوشکاری قوس پلاسما (PAW) چیست

پیشرفت هایی که در زمینه برش پلاسما صورت گرفته است

سه جایگاه نوظهور اصلی در بازار جهانی که ماشین های برش پلاسما در آن ها استفاده می شوند عبارتند از:

  • ادغام بیوشیمی با برش پلاسما
  • سیستم های برش پلاسما با کیفیت بالا
  • استفاده از تکنیک برش پلاسما در CNC

ادغام بیوشیمی با برش پلاسما بمنظور بهبود استفاده از دستگاه پلاسما کاتر

صنعت برش پلاسما از طریق ادغام بیوشیمی شاهد یک روند تکنولوژیکی قابل توجه است که تأثیر قابل توجهی بر بازار خواهد داشت. به عنوان مثال یک شرکت کانادایی، مایعی را برای تصفیه آب روی میزهای برش پلاسما ارائه کرده است که هدف اصلی این سیال جلوگیری از ایجاد زنگ زدگی و خوردگی است. همچنین هر گونه باکتری را که با قسمت های برش خورده تماس پیدا می کند به طور موثر تجزیه زیستی می کند. صفحات برش خورده در سیال غوطه ور می شوند که پوششی را برای ایجاد حفاظت لازم تشکیل می دهد. اگر صفحات برای رنگ آمیزی یا جوشکاری نیاز به پردازش بیشتر داشته باشند، قطعات فقط باید شسته و تمیز شوند تا پوشش از بین برود.

سیستم های برش پلاسما با کیفیت بالا

پیشرفت های صورت گرفته در فن آوری تضمین می کند که تمام پارامترهایی که پلاسمای کلاس وضوح بالا را کنترل می کنند با استفاده از نرم افزار CAM و سیستم های کنترل مبتنی بر PC به شکل خودکار قابل انجام هستند. رابط های الکتریکی، شامل رابط های مبتنی بر اترنت بین پلاسما، کنترل کننده جریان گاز، کنترل کننده ارتفاع مشعل و سیستم CNC هستند. سیستم های برش پلاسما با کیفیت بالا به چندین مسئله پیچیده کیفیت در مورد مواد برش می پردازند. همچنین طول عمر قطعات مصرفی پلاسما به دلیل استفاده از سیستم های کنترل جریان گاز و منبع تغذیه پیشرفته افزایش پیدا می کنند.

بکارگیری تکنولوژیکی در استفاده از برش پلاسمای سی ان سی

امروزه کارمندان سازمان ها اکثرا کارها را بصورت دورکاری انجام می دهند. تخمین زده می شود که یک فرد به طور متوسط ​​40 درصد از زمان خود را دور از میز کار می گذراند. به همین منظور بهتر است تا اپراتورها بتوانند کارهای خودکار شرکت و دستگاه ها را از طریق تلفن همراه کنترل کنند. راه حل های CNC علاوه بر استفاده از حداقل نیروی کار، بهره وری را افزایش می دهند.

منبع: https://akscutting.com/top-applications-for-plasma-cutting/

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *