مقالات

تکنولوژی های نوین جوشکاری در هواپیما از امروز تا فردا

تکنولوژی های نوین جوشکاری در هواپیما

 ابتدا قبل از آشنایی با تکنولوژی های نوین جوشکاری هواپیما باید با خود این صنعت و دست آورد های آن آشنا شویم .

تکنولوژی های نوین جوشکاری در هواپیما از امروز تا فردا 2

از آنجا که هواپیماها کاربرد های متفاوتی دارند ، سیستم ساختاری آن ها نیز حدودی با یکدیگر متفاوت است . هواپیما ها از آلیاژها و فلزهای سبک ساخته می شوند ؛ فولاد، آلیاژهای آلومینیوم، آلیاژهای تیتانیوم، آلیاژهای نیکل، منیزیم، کبالت، برلیم، نیوبیم، تانتالیم، مولیبدم، تنگستن، وانادیم، زیرکنیوم و سوپر آلیاژها ، نمونه هایی از مواد اولیه ساخت هواپیما هستند ، اما بیشترین میزان استفاده ، از فلز آلمینیوم است.

این آلیاژ ها نیاز دارند که به یکدیگر از طریق جوشکاری متصل شوند و بدنه ی هواپیما را تشکیل دهند ؛ حال اما خود فرآیند جوشکاری بسیار وسیع است . جوشکاری آلومینیوم ، از طریق فرآیند ترمیت ساده صورت می گیرد .

تکنولوژی های نوین در جوشکاری

 

تکنولوژی های نوین جوشکاری در هواپیما از امروز تا فردا

امروزه تکنولوژی های نوین در جوشکاری به کمک صنعت جوشکاری وسیع آمده و راه را برای شرکت های هواپیما سازی راحت تر و فرآیند جوشکاری را سریع تر کرده است . امروزه بشر توانسته با استفاده از چاپگرهای سه بعدی ، فرآیند جوشکاری را بهبود بخشد چراکه دارای مزیت هایی هست که به صورت خلاصه و موردی به آن ها می پردازیم.

مزیت های تکنولوژی های نوین

 

تکنولوژی های نوین جوشکاری در هواپیما از امروز تا فردا 1

_ کاهش دمای جوش برای فرآیند جوشکاری

_ سریع تر کردن فرآیند کلی جوشکاری

_ سبک تر کردن هواپیما

_ بالا بردن استحکام سازه

_ بالا بردن استحکام بدنه ی هواپیما و …

ربات های جوشکاری

 

تکنولوژی های نوین جوشکاری در هواپیما از امروز تا فردا 6

یکی دیگر از تکنولوژی های نوین در جوشکاری هواپیما ، استفاده از ربات های جوشکاری است که سرعت آن ها چند برابر جوشکاری هایی است که  توسط انسان صورت می گیرد . استفاده از این ربات ها در جوامع پشرفته امروزی بسیار رونق گرفته است و اکثر مراحل جوشکاری در صنعت هواپیما توسط این ربات های جوشکاری صورت می گیرد .

جوشکاری اصطکاک خطی

 

جوشکاری اصطکاک خطی

یکی از ارزان ترین تکنولوژی های نوین در جوشکاری هواپیما ، استفاده از جوشکاری اصطکاک خطی است . این روش بر خلاف سایر روش ها نیازی به استفاده از الكترود براي اتصال مواد و گازهاي دفاعي و … ندارد ؛ بلکه آزمایش ها ثابت کرده استحکام بی سابقه ای در سازه های موجود به وجود می آورد ؛ همین ویژگی موجب سبک تر شدن آلمینیوم می شود ، که یکی از حیاتی ترین مسائل در ساختن بدنه هواپیما است. از جوشکاری اصطکاک خطی ابتدا برای فلز تیتان استفاده می شد اما امروزه با تغییر دادن ساختار آن و با استفاده از تکنولوژی برای آلومینیوم هم قابل استفاده شده و استحکام بدنه هواپیما را تا 10 درصد افزایش و وزن آن را تا 30 درصد کاهش می دهد که رقم به شدت قابل توجهی است .

صنعت نانو

 

صنعت نانو      

امروزه صنعت نانو ، به یکی از مدرن ترین صنعت های رو به رشد جهان مبدل شده که البته صنعت جوشکاری نیز با این صنعت آمیخته شده و روش های جدیدی در این راستا ابداع شده است .

تکنولوژی های نوین جوشکاری در هواپیما از امروز تا فردا 2

این روش از طریق  تزریق نانو ذرات کاربید تیتانیوم به سیم جوش صورت می گیرد . با استفاده از این روش می توان علاوه بر ایجاد استحکام بالاتر در آلیاژ ، نیاز به سوخت هواپیما را کاهش داد . همچنین دیگر ویژگی این تکنولوژی نوین در جوشکاری ، سبک تر و کارآمد تر ساختن هواپیما است .بشر همواره در طول تاریخ در حال جهش و جویایی زندگی راحت تر و با آرامش بیشتر بوده است . پیشرفت علم همواره ثابت کرده که بشر را به اهداف خود نزدیک تر می کند . امید است انسان در همین راستا دست از تلاش خود برندارد و برای ساختن دنیای بهتر تلاش کند .

منابع : ebindustries _ tws

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *