مقالات

جوشکاری طلا و کاربردهای آن را بهتر بشناسید

جوشکاری طلا شاید به دلیل کاربردهای صنعتی آن در زمینه هایی مانند هوافضا و هواپیمایی بیشتر شناخته شود.

به دلیل دقت و پیچیدگی جوش ها، می تواند در دست یک جوشکار ماهر تولید شود. همچنین جوشکاری TIG ارتباط زیادی با هنر و صنعت دارد. به همین دلیل جوشکاری TIG روش انتخابی در بین کسانی است که با فلزات گرانبها از جمله طلا و نقره کار می کنند.

کاربرد جوشکاری طلا

قابل ملاحظه ترین کاربرد طلا برای تعمیر و ساخت جواهرات است، اما با تماس های الکتریکی و کاربردهای دندان پزشکی نیز استفاده می شود.

جوشکاری طلا1

نحوه جوشکاری طلا

در ابتدا، شما باید نوع صحیح تجهیزات جوشکاری TIG را داشته باشید، از دستگاه جوش اینورتر شروع می شود که می تواند تا 1 آمپر شروع شود. در مرحله بعدی، شما به یک مشعل 50 آمپر و یا الکترودهای 0.20 یا .040 (برای مواد نازک تر) نیاز خواهید داشت. و در آخر اینکه، شما به آرگون خالص به عنوان گاز محافظ خود احتیاج دارید. با نصب تجهیزات مناسب و آشنایی با فنون مناسب، شما به عنوان یک حرفه ای در حال جوشکاری طلا توسط جوش TIG خواهید بود.

تجهیزات برای جوشکاری طلا

طیف گسترده ای از تجهیزات جوشکاری TIG وجود دارد که بیشتر آنها برای کاربردهای تجاری و صنعتی مناسب ترند. از آنجا که جوشکاری TIG طلا فرآیند بسیار ظریف تری نسبت به جوشکاری TIG از فولاد ضد زنگ یا آلومینیوم است، تجهیزات خاصی که شما نیاز دارید نیز خاص می باشد.

دستگاه جوشکاری

دستگاه های جوشکاری امروزی از پیشرفت های بیشماری در فناوری برخوردارند که باعث قدرتمندتر شدن آنها از هر زمان دیگری می شود. در حالی که هنوز هم از نظر صرفه جویی در مصرف انرژی و کار با آنها راحت تر هستند. بسیاری از مدل ها را می توان به خروجی های استاندارد ولتاژ 120 ولت متصل کرد. وقتی صحبت از جوشکاری طلا توسط TIG می شود، ویژگی های مختلفی وجود دارد که شما باید در یک دستگاه جوشکاری جستجو کنید.

جوشکاری طلا2

توابع پالسر

یکی از ضروریات اساسی این است که دستگاه جوشکاری دارای ویژگی “پالسر” باشد که سه کار انجام می دهد:

1- پالس ها را در ثانیه تنظیم کنید

فرکانس چرخه های پالس عمق جوش را کنترل می کند و معمولاً با جوشکاری با کیفیت بالاتر مطابقت دارد زیرا افزایش تحریک باعث ایجاد ناخالصی های سطح می شود. در هنگام برخورد با مواد نازک تر، جوشکار باید مراقب باشد که تعداد پالس ها را در ثانیه بیش از حد زیاد قرار ندهد و در معرض خطر مشت زدن به مواد نباشد.

2-آمپراژ را تنظیم کنید

معمولاً از طریق پدال پا کنترل می شود، در حالیکه حداکثر دمای تنظیم شده از 1 تا 200 است. به عنوان یک قاعده کلی، هرچه آمپراژ بالاتر باشد، دما در نقطه جوش بالاتر خواهد بود. برای کارهای ظریف شامل قطعات نازک یا کوچک، تنظیمات پایین آمپراژ اطمینان می دهد که اجزای فلزی هنگام جوشکاری TIG آسیب نمی بینند.

3- درصد آمپراژ پس زمینه را تنظیم کنید

این معمولاً درصدی از اوج آمپراژ است و معمولاً بین 30-60٪ تنظیم می شود. بنابراین اگر اوج آمپراژ روی 100 آمپر و آمپراژ پس زمینه روی 45٪ تنظیم شود، در این صورت هر چرخه پالس از اوج 100 آمپر به آمپراژ زمینه 45 تغییر می یابد.

برخی از پروژه های جوشکاری TIG شامل جواهرات طلا یا نقره به فرکانس پالس پایین (یک پالس در ثانیه یا پایین) و آمپراژ کم با جوش های میلی متر یا کوچکتر (در اصل، جوشکاری نقطه ای) نیاز دارند، در حالی که برای برخی دیگر به آمپر بالاتر از 100 آمپر یا بیشتر نیاز دارید نفوذ به قطعات فلزی ضخیم تر و یا ترکیب عناصر بزرگ با هم.

دستگاه جوش نوع اینورتر

استفاده از دستگاه جوشکاری نوع اینورتر برای جوشکاری طلا TIG به شما امکان می دهد تا به یک پریز دیواری معمولی 120 ولت متصل شوید و AC خانگی را به برق DC تبدیل کنید تا مشعل جوشکاری را تأمین کند.

مشعل جوشکاری

در بیشتر موارد، هنگام کار با فلزات گرانبها مانند طلا  مواد شما نسبتاً کوچک، نازک یا هر دو خواهد بود. بنابراین مهم است که شما مشعل جوشکاری را با توجه به قطعات جوشکاری TIG به درستی اندازه کنید. در غیر این صورت، خطر سوزاندن از طریق قطعات نازک یا بدتر از آن، کاهش طلا یا نقره به یک ظرف ذوب شده وجود دارد.

الکترود

برای جوشکاری پیچیده TIG از طلا ، میکرو مشعل باید دارای الکترود 0.20 “(0.5 میلی متر) یا 0.040” (1.0 میلی متر) الکترود باشد. این مشعل تنظیم شده بیشترین قدرت مانور را در اطراف ماده فراهم می کند و امکان انجام جوشکاری پیچیده تر TIG را فراهم می کند.  برای مواد طلا یا نقره ضخیم تر، ممکن است دریابید که الکترودهای قطر کوچکتر به اندازه کافی عمیق نفوذ نمی کنند و یا اینکه استخر جوش بسیار کوچکی تولید می کنند. در چنین مواردی، ممکن است لازم باشد که به یک مشعل جوشکاری با آمپر بالاتر بپردازید، که می تواند الکترود تنگستن با قطر بزرگتر را بپذیرد.

گاز محافظ

برای گاز محافظ، توصیه می شود که از آرگون خالص در مقابل یک مخلوط آرگون استفاده کنید. تنظیم دقیق گاز آرگون به دلیل مشعل و الکترود کوچکتر که استفاده خواهد شد، برای جوشکاری طلا توسط TIG مهم است..

مشاغل رایج

بیشتر پروژه های جوشکاری TIG شامل طلا و نقره مشاغل تعمیر یا ساخت جواهرات خواهد بود. اگرچه کاربردهای دیگری نیز در این دو فلز وجود دارد، اما تکنیک ها و رویکردها مشابه خواهند بود.

جوشکاری طلا3

Group Of Mature Students Studying In Library

نمونه هایی از تعمیرات جواهرات

جوشکاری TIG جوشکار را قادر می سازد تا به سرعت تعمیرات جواهراتی را انجام دهند که یکپارچه بوده و تشخیص آنها سخت باشد.

 نمونه هایی از تعمیرات نسبتاً ساده عبارتند از:

  • اندازه گیری مجدد – قطعه (به عنوان مثال انگشتر یا دستبند)
  • ترمیم ترک ها
  • رفع نقص ریخته گری
  • بازسازی شیارها

ساخت با استفاده از طلا و نقره

با طیف گسترده ای از اتصالات جوش و انواع جوش در اختیار آنها، جوشکاری TIG روش انتخابی برای سازندگان فلز است که با طلا و نقره کار می کنند، از جمله سازندگان جواهرات. هیچ فرآیندی با دقت و پیچیدگی جوشکاری TIG جوش های تمیزتری تولید نمی کند و اتصالات حاصل نه تنها قابل شناسایی نیستند، بلکه مقاومت آنها غیر قابل عبور است.

جوشکاری یک قطعه جواهر توسط TIG در مقایسه با سایر روشهای ساخت مانند ریخته گری، مزایای مختلفی دارد.

مزایای جوشکاری طلا توسط TIG

 

  • برای قطعات پیچیده، عناصر منفرد را می توان قبل از مونتاژ از قبل به پایان رسانده و قبل از جلا دادن، اجازه داد تا مناطقی که دسترسی به آنها دشوار یا غیرممکن است، تحت درمان قرار گیرند.
  • ریخته گری غالباً یک فرآیند ناقص است، و حفره های سوراخ دار و سایر انواع خالی مواد، اتفاقات کاملاً رایجی است.
  • جزئیات و ویژگی های خاصی وجود دارد که ریخته گری و سایر روش های ساخت نمی توانند به آنها برسند.
  • قطعات می توانند با تقویت مناطق خاص با تکیه گاه ها، مهاربندها و جوش فیله، از نظر ساختاری قوی تر شوند.

همراه با ریخته گری، می توان از جوشکاری طلا در فرآیند مونتاژ اجزای پیش ساخته استفاده کرد تا ساخت مقیاس گسترده تری از قطعات. به عنوان مثال، مجموعه ای از موارد با انتشار محدود یا کارهای ویژه سفارش داده شده را امکان پذیر کند. همانطور که تجهیزات جوشکاری TIG همچنان از نظر فنی پیشرفته تر و در فرآیند یادگیری و کار با آن ساده تر می شوند، کاربردهای شکل جوشکاری TIG به طور تصاعدی گسترش می یابد.

 

ملاحظات ایمنی هنگام جوشکاری TIG فلزات گرانبها

همانند جوشکاری TIG به طور کلی، هرگاه TIG طلا و سایر فلزات گرانبها را جوش می دهد، باید چندین نکته ایمنی را در نظر داشته باشید. این اقدامات احتیاطی به ویژه به دلیل فضای کوچک و محصور در مقایسه با امکانات تجاری و صنعتی گسترده تر، به ویژه در صحنه جواهرات بسیار مهم است.

  • تهویه مناسب
  • محافظت از چشم
  • محافظت از دست و انگشت

 

منابع: weldingmastermind

 

 

 

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها