مقالات

جوشکاری برق چیست | Electric welding

جوشکاری برق چیست | Electric welding

جوشکاری برق فرایند جوشکاری است که فلزات توسط ذوب شدن به یکدیگر متصل می شوند . در فرایند جوشکاری برق ، دو فلز توسط حرارت یا فشار یا هر دوی آن ها همچنین با استفاده از مواد فیلر یا بدون آن ها به یکدیگر متصل می شوند . جوشکاری برق به فرایند جوش دادن فلزات به یکدیگر با استفاده از حرارت می گویند . این حرارت توسط جریان برق بوجود می آید . این جوشکاری توسط پروفسور تامسون ابداع شد . انجام این نوع جوشکاری به وسیله ای به نام دینام نیاز دارد . دینام وظیفه آزادسازی جریان مورد نیاز برای جوشکاری را بر عهده دارد .

دسته بندی جوشکاری برق

جوشکاری برق به گروه های زیر تقسیم می شود .

نحوه انجام جوشکاری برق

بر خلاف بسیاری از جوشکاری های سنتی ، جوشکاری برق به مهارت زیادی نیاز ندارد . تنها چیزی که نیاز است این است که اجزا دینام را بشناسید . مورد بعدی که باید بدانید میزان حرارتی است که فلزی که قرار است جوش داده شود را ذوب می کند . دینام مورد استفاده در جوشکاری برق خود تنظیم است ، فقط گاهی باید آن را برای انجام جوشکاری روان ، روغن کاری کنید . روغن کاری سبب می شود افراد تازه کار بتوانند به راحتی عمل جوشکاری را انجام دهند .

آلیاژها و قطعات مشابه هم می توانند از طریق جوشکاری برق به یکدیگر متصل شوند . البته قطعاتی که با یکدیگر مشابه نیستند نیز می توانند از این طریق به یکدیگر متصل شوند بشرطی که نقطه ذوب آن ها با یکدیگر تفاوت نداشته باشد و از یکدیگر بالاتر نباشد .

در جریان جوشکاری برق ، قطعات فلزی توسط گیره های مسی به یکدیگر متصل می شوند . الکتریسیته از درون قطعات عبور می کند ، آن ها را گرم می کند ، و در نقطه ای که دو قطعه به یکدیگر برخورد کرده اند آن ها را به هم وصل یا جوش می کند . اینطور به نظر می رسد که گرمای نقطه ای که دو فلز با یکدیگر برخورد کرده اند بسیار بیشتر است . قسمتی از محیط که فلزات به یکدیگر برخورد ندارند در ابتدا داغ می شود و سپس گرما را برای تکمیل جوشکاری به بیرون می تاباند .

توزیع گرما ، توسط یک اهرم تنظیم کننده با حرکت مداوم تنظیم می شود . این امر تضمین می کند که هر دو فلز نرم شوند و بطور همزمان به یکدیگر متصل شوند . زمانی که فرایند جوشکاری برقی کامل شود ، یک مفصل یکپارچه تشکیل می شود .

از مزایای جوشکاری برقی می توان به این واقعیت اشاره کرد که در این روش سوخت اضافی هدر نمی رود و جوشکاری دقیقی انجام می شود . گرمای تولیدی در این روش از نقطه ذوب بالاتر نمی رود . این ویژگی آن را برای سیم های عایق ایده آل می کند . انتهای هر سیم جوش داده می شود در حالی که عایق روی سیم دست نخورده باقی می ماند .

اگر چه جوشکاری برق می تواند تا حدود 50000 آمپر برق مصرف کند ، اما تنها از نیروی الکتروموتیو استفاده می کند که تنها نیمی از ولتاژ الکتریسیته را مصرف می کند . این امر سبب می شود که دینام سبب برق گرفتی فردی که با آن کار می کند نشود . جوشکاری با برق می تواند از چند ثانیه تا چندین دقیقه طول بکشد . میزان زمان صرف شده به بزرگی یا کوچکی پروژه ای که روی آن کار می کنید بستگی دارد .

انواع جوشکاری برق

جوشکاری MIG، جوشکاری TIG و جوشکاری استیک انواع جوشکاری برق قوسی هستند . جوشکاری ARC ، به فرایندی گفته می شود که در آن یک قوس الکتریکی بین الکترود و قطعه کاری ایجاد می شود . بسیاری از متدهای جوشکاری از گاز محافظ برای یکنواختی نقطه جوش ، جلوگیری از آلودگی نقطه جوش ، بالا بردن کیفیت جوش و تثبیت کردن طول عمر قوس الکتریکی بین الکترود و قطعه کاری استفاده می کنند .

جوشکاری MIG

جوشکاری قوسی گاز فلزی به نام جوشکاری MIG شناخته می شود . از این متد جوشکاری برای جوش فولاد استفاده می شود . در این فرایند از ذوب کردن فیلر برای انجام فرایند استفاده می شود . جوشکاری میگ نسبتا فرایند تمیزی است . مقدار پاشش حاصل از این فرایند خیلی کم است . افراد جوشکار می توانند جوش های طولانی و بدون وقفه با استفاده از این متد جوشکاری انجام دهند . دلیل این امر تعداد دفعات شروع و پایان کم است . گاز محافظ مورد استفاده در این فرایند جوشکاری آرگون و ترکیبی از آرگون اکسیژن و کربن دی اکسید است . شاید تنها عیب این فرایند سختی ایجاد قوس در طول کل فرایند باشد .

جوشکاری TIG

جوشکاری قوسی گاز تنگستن به نام جوشکاری TIG نیز شناخته می شود . این فرایند یک متد جوشکاری است که هنگام کار با منیزیوم ، آلومینیوم ، تیتانیوم ، نیکل و آلیاژهای مس استفاده می شود . جوشکاری تیگ می تواند با استفاده یا بدون استفاده از مواد فیلر انجام شود . جوش های TIG بسیار کوچکتر از جوش های MIG هستند . دلیل این امر تمرکز بهتر گرما در نقطه جوش است . یکی از معایب جوشکاری TIG در مقایسه با جوشکاری MIG ، زمان انجام آن است که طولانی تر است . این نوع جوشکاری یکی از انواع فرایندهای بسیار تمیز جوشکاری است که پاشش جوش آن کم است . گازهای محافظ مورد استفاده در این فرایند عبارتند از هلیوم ، هیدروژن و ترکیب آن ها با گاز آرگون .

جوشکاری استیک

یکی از اولین متدهای جوشکاری موجود ، جوشکاری قوسی فلزی محافظت شده است .  به این نوع جوشکاری برق در اصطلاح جوشکاری استیک می گویند . از این نوع فرایند جوشکاری در ساخت پل ها ، سازه های فلزی هنری ، لوله کشی ، تراکتور سازی و سایر پروژه های جوشکاری که در فضای باز انجام می شود استفاده می کنند . جوشکاری در فضای باز با جوشکاری در محیط بسته فرق می کند . جوش هایی که در فضای باز انجام می شود باید بتوانند زیر باد و باران و هوای بادی انجام شوند . به همین دلیل باید از فرایندهای خاص برای انجام این نوع جوشکاری ها استفاده کرد . جوشکاری استیک فرایند سختی است به همین منظور توصیه می شود که فقط افراد حرفه ای آن را انجام دهند .

تجهیزات مورد نیاز جوشکاری برق

تجهیزات مختلف مورد نیاز برای جوشکاری برقی عبارتند از:

دستگاه جوشکاری

دستگاه های جوشی مورد استفاده در این نوع فرایند ها می توانند دستگاه های جوش A.C یا D.C باشند . ماشین های جوشکاری A.C ، دارای یک ترانسفورمر ، یک گام به پایین هستند که ولتاژ ورودی را از 220 – 440 ولت به 80 – 100 ولت تغییر می دهد . ماشین های جوشکاری D.C ، دارای ژنراتور موتور A.C ، یا موتور ژنراتور دیزلی / بنزینی یا مجموعه جوشکاری ترانسفورماتور – رکتیفایر هستند .

دستگاه های جوش A.C ، غالبا با منبع برق 50 هرتز یا 60 هرتز کار می کنند . کارایی ترانسفورماتور های جوش A.C ، از 80 تا 85 درصد متغیر است .

جوشکاری برق

انبر جوشکاری

وظیفه انبر جوشکاری ، نگهداری الکترود در یک زاویه دلخواه است . آن ها سایز های متفاوت دارند . سایز آن ها به درجه آمپر آن ها که از 50 تا 500 متغیر است ، بستگی دارد .

جوشکاری برق

کابل جوش

وظیفه کابل جوش انتقال جریان از ماشین جوشکاری به سمت محل کار است . آن ها بسیار انعطاف پذیر هستند و جنس آن ها از مس یا آلومینیوم است . کابل های جوشکاری از 900 تا 2000 سیم به هم پیچیده شده ساخته شده است . ان امر سبب انعطاف پذیری و مقاومت بالای آن ها می شود . سیم ها توسط یک پوشش پلاستیکی عایق بندی شده اند .

فیش دستگاه جوش

وظیفه فیش دستگاه جوش ایجاد ارتباط بین دستگاه جوشکاری و نگهدارنده الکترود جوشکاری است . کانکتورهای جوشکاری از آنجایی مورد استفاده قرار می گیرند که می توانند به راحتی نصب و حذف شوند . فیش دستگاه جوش بر اساس ظرفیت کابل طراحی می شوند .

جوشکاری برق

چکش

وظیفه این چکش این است که بعد از انجام شدن جوش ، اضافی جوش را از محل پاک کند . یک طرف این چکش دارای نوک تیز است .

جوشکاری برق

برس سیم، چرخ سیم برق

وظیفه این برس تمیز کردن نهایی سطوح بعد از استفاده از چکش خرد کننده است . در برخی از مواقع به جای استفاده از برس سیم از چرخ سیم برقی استفاده می کنند .

لباس محافظ

وظیفه لباس محافظ ، محافظت از دست ها و بدن و لباس فرد جوشکار از گرما ، پاشش ها ، اشعه های مادون قرمز و … است . لباس های محافظ فرد عبارتند از پیشبند چرم ، کلاه ، دستکش چرم ، آستین های چرم و … . همچنین فرد جوشکار باید از کفش های چرمی نیز استفاده کند .

جوشکاری برق

ماسک جوشکاری یا شیلد صورت جوشکاری

وظیفه ماسک جوشکاری و شیلد محافظ صورت ، محافظت از چشم ها و صورت جوشکار از اشعه های خطرناک و مضر مادون قرمز تولید شده در طول فرایند جوشکاری است . ماسک های جوشکاری می توانند اتوماتیک یا دستی باشند .

جوشکاری برق

برای مشاهده دستگاه جوش برق وینر بر روی لینک زیر کلیلک کنید:

از اینکه در این مقاله با ما همراه بودید متشکریم . منتظر نظرات و پیشنهادات شما هستیم.

منابع : wisegeeksciencingyourarticlelibrary

1 دیدگاه در “جوشکاری برق چیست | Electric welding

  1. علی گفت:

    ممنون

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *