مقالات

انواع مختلف دستکش جوشکاری

انواع مختلف دستکش جوشکاری

دستکش های جوشکاری تجهیزات محافظ شخصی (PPE) هستند که از دست جوشکارها در برابر خطرات جوش محافظت می کنند. این دستکش ها  از دست و خود فرد جوشکار در برابر شوک الکتریکی ، گرمای شدید و اشعه ماوراء بنفش و مادون قرمز محافظت می کنند،  همچنین مقاومت دست را در برابر ساییدگی افزایش می دهند و قدرت بیشتری به فرد در گرفتن قطعات کاری می دهند .

دستکش جوشکاری

دستکش های جوشکاری به طور معمول بخشی از تجهیزات جوشکاری (کلاه ایمنی ، روپوش و غیره) هستند ، اما با توجه به نزدیکی دستکش ها به فرایند جوشکاری ، در طراحی آنها توجه خاصی صورت گرفته است. هر انگشت و انگشت شست دستکش با دستمال مخصوصی پوشانده می شود. در حال حاضر لازم به ذکر است که دستکش های جوشکاری دو انگشتی وجود دارند ، اما به طور کلی مورد استفاده قرار نمی گیرند. اصل کارکرد هر دو دستکش یکسان است . این دستکش ها از موادی تشکیل شده اند که بادوام و ضد الکتریسیته بوده و گرما را به خوبی دفع می کنند. مواد و متریال اضافی برای تقویت محافظت و کیفیت دستکش به آن اضافه می شود. بسیاری از دستکش ها دارای ساق دست های بلند هستند تا از ساق دست  در برابر پاشیدن ، پاشش های مواد مذاب جلوگیری کنند .

انواع دستکش های جوشکاری

ماده اصلی دستکش های جوشکاری شکاف یا چرمی بالای آن است که از چرم های دام های مختلف بدست می آید. چرم گاو ، بوفالو ، گوزن ، بز و خوک درجات مختلفی از راحتی را ارائه می دهد که معمولاً با دوام دستکش در تضاد است. این برنامه و پروژه جوشکاری است که تا حد زیادی ماده مورد نظر را تعیین می کند و دستکش های جوش معمولاً به سه سطح راحتی / دوام طبقه بندی می شوند. این دستکش ها در حالیکه از سبک های جوشکاری جداگانه استفاده می شوند ، در طیف گسترده ای از مراحل جوشکاری قابل استفاده هستند.

  • دستکش های جوشکاری تیگ به طور معمول از پوست بز ، خوک ، گاو یا گاو میش ساخته می شوند . آنها به گونه ای طراحی شده اند که از انگشت دست که دارای حساسیت زیاد است محافظت کافی می کنند .
  • دستکش های جوشکاری MIG به منظور محافظت حداکثری ساخته شده اند . مواد مورد استفاده در ساخت آن ها معمولاً از جنس چرم خوکی ، گاو یا گوزن هستند.
  • دستکش های جوشکاری استیک به طور معمول مقاوم ترین نوع دستکش_جوشکاری هستند و به همین دلیل از چرم گاو یا  گوزن تشکیل شده اند.

سه فاکتور مهم برای انتخاب دستکش جوشکاری مناسب

همانطور که تمام فرایندهای جوشکاری یکسان و شبیه به هم نیستند ، دستکش های جوشکاری استفاده شده در این کار نیز با هم متفاوتند . در این بخش فاکتور های پایه ای انتخاب دستکش_جوش مناسب را فرا می گیرید .

1 نوع جوشکاری

جوشکاری فلزی گاز بی اثر MIG

جوشکاری MIG از جریان برق و الکتریسیته برای اتصال فلز استفاده می کند . در این فرایند از قوس الکتریکی بوجود آمده بین الکترود و فلز برای اتصال استفاده می شود . در مقایسه با جوشکاری TIG ، فرایند جوشکاری میگ از دقت کم تری برخوردار است . این نوع جوشکاری برای فرایندهای طولانی مناسب است . همچنین بعد از انجام جوش MIG ، پاشش های زیادی در اطراف محل جوش بوجود می آید و در نتیجه تمیز کردن قطعه کار و محل کار بسیار زمان بر است .

جوشکاری استیک

جوشکاری استیک یکی از فرایندهای مشهور در ساخت قطعات فولادی سنگین است . مانند جوشکاری MIG ، جوشکاری stick نیز از الکتریسیته برای ذوب کردن فلز و اتصال آن ها به هم استفاده می کند .

جوشکاری تنگستن گاز بی اثر ( TIG )

جوشکاری TIG ، یکی از تکنیکی ترین استایل های جوشکاری موجود است .

2 مواد مورد استفاده در ساخت دستکش

چرم از قابل قبول ترین مواد مورد استفاده برای ساخت دستکش است . علت آن دوام زیاد و مقاومت بالا در برابر حرارت است . اما از آنجا که نوع جوشکاری ها با هم متفاوت است هر نوعی از مواد یک قابلیت را بوجود می آورد .

دستکش جوش با پوست بز

دستکش جوشکاری

سخت و بادوام اما در عین حال راحت . این نوع ماده به  ندرت در جوشکاری بکار می رود و برای جوشکاری TIG مناسب است .

دستکش با پوست اسب

دستکش جوشکاری

دارای انعطاف و دوام بالا و همچنین کیفیت مناسب . این نوع چرم برای ساخت دستکش متداول نیست و برای جوشکاری TIG مورد استفاده قرار می گیرد .

دستکش با پوست خوک

دستکش جوشکاری

نوع مناسبی از مواد سازنده برای کار در محیط خیس و مرطوب و روغنی . پوست خوک برای ساخت دستکش در جوشکاری های MIG، stick و TIG بسیار مناسب است .

دستکش جوش با پوست یا چرم گاوی

دستکش جوشکاری

دستکش ساخته شده با پوست گاو به دلیل رنج وسیع کاربرد و کیفیت بسیار مشهور است . این نوع چرم بسیار با دوام است اما سایز آن مقداری بزرگ است . از این جنس چرم برای ساخت دستکش_جوشکاری stick و MIG استفاده می شود .

دستکش با پوست گوزن

دستکش جوشکاری

پوست گوزن بسیار نرم و لطیف است . استفاده از این نوع دستکش برای جوشکاری TIG بسیار مناسب است.

3 میزان توانایی حرکت دست

نوع راحتی استفاده از دستکش_جوش برای حرکت دست به نوع جوشکاری وابسته است . در هنگام جوشکاری توانایی حرکت دست بسیار با اهمیت است . در جوشکاری های stick و MIG ، باید نوعی از دستکش انتخاب شود که محافظت بیشتری برای فرد بوجود آورد .

مشخصات فنی دستکش های جوشکاری

یک تست خوب برای کیفیت دستکش های_جوشکاری برداشتن سکه است. با گذشت زمان ، دستکش ممکن است در معرض گرمای زیاد خشک شود . شایع ترین نقطه خراب شدن دستکش ، در امتداد استخوان شست دست است که جوشکارها از این نقطه به اسلحه جوش ، فشار اعمال می کنند . برای مقابله با چنین میزان بالایی از نقطه شکست ، دستکش های جوشکاری شده با طراحی مناسب ، چرم دیگری را در انگشت شست و در سراسر ناحیه متاکارپس دست اضافه می کنند . علاوه بر این ، درزهای دوتایی Kevlar® نیز باعث افزایش طول عمر دستکش می شوند. این بخیه ها معمولاً از مشخصات طبیعی دست برای افزایش انعطاف پذیری پیروی می کنند.

اسپری ضد اسپلیت به جلوگیری از سوختن چرم در قسمت عایق کمک خواهد کرد. برای محافظت بهتر از دست ، عایق معمولاً از پشم گوسفند ، فوم یا آستر آلومینیومی ساخته می شود ، اما این آستر نیز بسیار قابل اشتعال است . این آستر ممکن است دارای خواصی برای عبور هوا و جلوگیری از ورود باکتری به داخل دستکش باشد .

در این نمونه از تجهیزات محافظ شخصی ، ایمنی و راحتی چندان متعارف نیست . در حالی که ممکن است برخی از دستکش های جوشکاری اندازه یکسان و جهانی یا یک اندازه مناسب دست داشته باشند ، این موارد به ندرت بهترین گزینه در هنگام انتخاب پوشاک جوشکاری هستند. دستکش های راحت و مناسب ، بهترین کنترل ابزار را در اختیار فرد پوشنده قرار می دهند. بسیاری از دستکش های جوشکاری در اندازه های مختلف از کوچک تا فوق العاده بزرگ وجود دارند.

سرانجام ، برخی از تولید کنندگان دستکش مدل هایی را تولید می کنند که از نظر رطوبت ، ضد گرد و غبار یا از دید رنگی با قابلیت دید بسیار بالا برخوردار هستند . این دستکش ها مخصوصاً برای محیط کار سخت یا غیرعادی تولید می شوند . جوشکارهای زیر آب از تجهیزات غواصی استاندارد و همچنین دستکش خطی برای جوشکاری در زیر آب استفاده می کنند ، البته مواد سازنده برای آن ها به طور عمده برای جلوگیری از برق گرفتگی هستند .

از اینکه در این مقاله با ما همراه بودید متشکریم. منتظر نظرات شما هستیم.

منابع : globalspecsuperiorglove

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها