مقالات

مراحل تعمیر جوش به چه صورت است | Weld Repair

مراحل تعمیر جوش | weld repair

در این مقاله اقدامات و روش های مربوط به تعمیر جوش مورد بررسی قرار می گیرد

سه عملیات مهم برای جوشکاری تعمیر وجود دارد:

  • آماده سازی برای جوشکاری
  • تعمیر جوشکاری
  • عملیات بعد از جوشکاری

تعمیر جوش

آماده سازی برای جوشکاری

بمنظور انجام جوشکاری تعداد زیادی از عوامل باید در نظر گرفته شود و تصمیماتی قبل از شروع جوشکاری گرفته شود .

ایمن سازی

ایمنی محل یا منطقه تعمیر جوشکاری تعمیر باید ابتدا بررسی شود و تمام ملاحظات ایمنی در آن  برآورده شود . این امر می تواند شامل حذف کلیه مواد قابل احتراق از منطقه ، تخلیه مخازن سوخت تجهیزات ساختمانی ، تجهیزات سوختی هواپیما ، قایق ، کامیون و غیره باشد. از دیگر اقدامات احتیاطی می توان به از بین بردن مواد سمی مانند پوشش های سرب ، پوشش های پلاستیکی، فلزات و غیره اشاره کرد .

تمیز کردن

محل کار باید از تمام آلودگی ها تمیز باشد و این آلودگی ها شامل از بین بردن کثیفی ، گریس ، روغن ، زنگ زدگی ، رنگ ، پوشش های پلاستیکی و غیره از سطح قطعات جوش داده شده است . روش تمیز کردن بستگی به ماده ای که باید برداشته شود و محل قطعه بستگی دارد . برای بیشتر تجهیزات ساخت و ساز و تمیز کردن استفاده از بخار توصیه می شود. در صورت عدم امکان تمیز شدن با بخار استفاده از حلال ها توصیه می شود . همچنین از تمیز کردن قطعه کار با ساینده ها نیز می توان استفاده کرد . در نهایت تمیز کننده های برقی و با استفاده از برس ، چرخ های سنگ تراشی و غیره را نیز می توان به کار برد . مدت زمان تمیز کردن محل تعمیر جوش در طولانی مدت افزایش پیدا خواهد کرد .

جداسازی

به جز ساده ترین کارهای تعمیراتی ،  ممکن است نیاز به جداسازی قطعات باشد . موارد جداسازی می تواند در مورد خطوط انتقال روغن ، لوله ابزار ، سیم کشی و غیره نیز کاربرد داشته باشد . بعضی اوقات لازم است جداسازی قطعات اصلی مانند ماشین آلات از قاب ماشین و غیره انجام شود .

محافظت از ماشین آلات مجاور قطعاتی که باید تعمیر شوند

در هنگام انجام تعمیر جوش در ماشین آلات ، بسیاری از قسمت هایی که جدا نمی شوند باید از پاشیدگی جوش ، جرقه های برش شعله و سایر مواد خارجی حاصل از فرآیند تعمیر محافظت شوند . از محافظ فلزی می توان برای محافظت از ماشین آلات مجاور استفاده کرد  . برای سایر سطوح می توان از پارچه های نسوز نیز استفاده کرد .

بستن و سفت کردن قطعه

در کارهای تعمیراتی پیچیده ممکن است بستن قطعه مورد نیاز باشد. این امر به دلیل سنگین بودن قطعات و یا این واقعیت است که در قسمتی که جوشکاری می شود ممکن است فشار های زیادی اعمال شود . در این صورت بار باید توسط بندهای موقتی بسته شود .

پیش گرم کردن

پیش گرم کردن و برش شعله یا جوش دادن ، قسمت هایی از آماده سازی برای جوشکاری هستند اما می توانند بخشی از عملیات جوش در نظر گرفته شوند . در صورت نیاز به برش شعله ، قبل از جوشکاری پیش گرم کردن باید وجود داشته باشد . البته ممکن است پیش گرم کردن از اهمیت زیادی برخوردار نباشد زیرا میزان استرس ها بسیار کوچک هستند . با این حال ، شوک حرارتی روی فلز می تواند در روال جوش رخ دهد.

برش دادن

مشعل برش برقی سوخت اکسیژن اکثر اوقات برای این کار استفاده می شود . نکات مخصوصی در طی این فرایند وجود دارد که باید آن ها را بر اساس نحوه اتصال جوش انتخاب کرد . با مشاهده دقیق سطح برش یافته می توان در حین انجام عملیات شعله ور شدن ، ترک جوش ها را پیدا و دنبال کرد . لبه های ترک از آنجا که کمی داغ تر می شوند بهتر خود را نشان می دهند . فرآیند برش قوس کربن هوا به طور گسترده ای برای آماده سازی تعمیر جوش مورد استفاده قرار می گیرد . منبع مناسبی از کربن باید برای حجم فلزی که باید تمیز شود انتخاب شود .  این روش برای جلوگیری از رسوب کربن روی سطح فلز باید انتخاب شود. برای بعضی از فلزات ممکن است مشعل یا قوس کربن مناسب نباشد و در این موارد ممکن است از تراش مکانیکی و دستگاه سنگ تراشی استفاده شود.

سنگ تراشی و تمیز کردن

سطوح حاصل ممکن است به اندازه دلخواه صاف نباشد و ممکن است شامل مناطق سوخته ، اکسید و غیره باشد . برای کار حساس و یا در جایی که مشکوک هستید که ترک های اضافی وجود داشته باشد ، می توان سطوح را با بصورت مغناطیسی بررسی کرد تا مطمئن شوید که تمام ترک ها و نقص ها برداشته شده است .

مراحل فوق لیستی از مراحل آماده سازی جوش را تشکیل می دهد. برخی از این موارد ممکن است مورد استفاده قرار نگیرند اما همه باید در نظر گرفته شوند که نقطه اتصال را برای جوشکاری به درستی آماده کنند .

تعمیر جوشکاری

تعمیر جوشکاری موفقیت آمیز نیز شامل دنباله ای منطقی است تا اطمینان حاصل شود که همه عوامل در نظر گرفته شده و به اندازه کافی مورد بررسی قرار گرفته اند .

روش جوشکاری

نوع فرایند جوشکاری باید برای جوشکارها مشخص باشد. این موارد عبارتند از نوع فرایندی که باید مورد استفاده قرار گیرد ، فلزات پرکننده خاص ، پیش گرم مورد نیاز و سایر اطلاعات خاص در مورد تکنیک اتصال جوش .

تجهیزات جوشکاری

تجهیزات جوش کافی باید در دسترس باشد تا تأخیر در کار ایجاد نشود . تجهیزات آماده به کار و پشتیبان نیز ممکن است مورد نیاز باشد تا در مواقع ضروری مورد استفاده قرار گیرد . این موارد نه تنها شامل تجهیزات جوشکاری هستند بلکه شامل تعداد کافی از نگهدارنده های الکترود ،  فیدر سیم در صورت لزوم ، کابل ها و غیره ، می باشد.

مواد

مواد کافی نیز باید برای کل کار موجود باشد. این مواد شامل فلزات پرکننده است که به درستی برای استفاده در تعمیرات ذخیره می شوند. این مواد همچنین شامل موادی مانند قطعات درج ، قطعات تقویت کننده و غیره می باشند. مواد همچنین شامل سوخت برای حفظ دمای پیش گرم و دمای گذرا ، گاز محافظ در صورت استفاده و سوخت برای دستگاه های جوشکاری می باشند.

نشانگرهای تراز

از تراز جوش گاهی اوقات استفاده می شود . این موارد می تواند چیزی بیش از علائم پانچ مرکزی که در محل اتصال در نقاط مختلف ایجاد شده باشند .

توالی جوشکاری

توالی جوشکاری باید در روش جوشکاری به خوبی شرح داده شود و می تواند شامل جوشکاری بلوک ، جوش توالی مرحله به مرحله ، جوش توالی سرگردان و لایه برداری باشد. سرانجام ، باید تعداد جوش های کافی به کار اختصاص داده شود تا کار به سرعت انجام شود.

ایمنی

در آخر ، ایمنی را نمی توان در طول عملیات جوش نادیده گرفت. به عنوان مثال ، هنگام استفاده از گازهای سوخت برای پیش گرم شدن و غیره باید تهویه مناسب فراهم شود.

کیفیت جوش

کیفیت جوش باید به طور مداوم بررسی شود. جوش نهایی باید صاف باشد ، هیچ شکافی وجود نداشته باشد . در صورت لزوم ، از تراش دادن برای حفظ خطوط صاف و روان در طول جوش انجام شود .

نحوه تعمیر جوش

انتخاب صحیح مواد فیلر امری بسیار مهم است . تمام مواد باید با موادی که قدرت جوش را تحت تاثیر قرار می دهند ، جایگزین شوند . هر نوع پروژه ای دارای خصوصیات مکانیکی متفاوت است . این ویژگی ها عبارتند از شکل پذیری ، مقاومت در برابر سایش ، مقاومت در برابر ضربه و مقاومت کششی . مطابقت دقیق مواد پر کننده با نوع فلز ، کیفیت جوش و ماندگاری آن را تضمین می کند و از نارسایی زود رس  و خرابی ناخواسته جلوگیری می کند .

تعمیر خرابی ها همچنین فرصتی عالی برای تقویت نقاط مشکل دار است . بخشی که بیش از یک بار در همان محل می شکند ممکن است نیاز به فولاد اضافی داشته باشد. پس از انتخاب آلیاژ مناسب ، فولاد را به اندازه مورد نیاز آن برش داده و لبه ها را با زاویه 30 درجه خم کنید تا باعث نفوذ بهتر جوش شود.

تعمیر جوش

تمیز کردن مفاصل جوش بسیار مهم است. همه زنگ زدگی ها ، روغن ها و رنگ ها باید قبل از جوشکاری پاک شوند یا از بین بروند. عدم انجام این کار منجر به ضعیف شدن جوش می شود .

پس از نصب قطعه ، ممکن است لازم باشد عملیات پیش گرم انجام دهید . پیش گرم کردن برای از بین بردن هیدروژن و سایر گازها ، کاهش حداکثر سختی ، به حداقل رساندن فشارهای انقباض ، و به حداقل رساندن اعوجاج انجام می شود ، همه این موارد ممکن است باعث ایجاد ترک خوردگی در هنگام استفاده از قوس جوشکاری بسیار داغ روی فولاد سرد شود . پیش گرمایش معمولاً در کلیه ضخامت های مواد لازم است .

برای پیش گرم کردن ، از یک مشعل سوخت اکسی استفاده کنید . درجه حرارت پیش گرم کردن بسته به مواد جوش داده شده متفاوت است .

عملیات پس از جوش

پس از اتمام جوش ، باید اجازه دهید تا کار انجام شده خنک شود. کار نباید در معرض باد باشد . همچنین قطعات ماشین آلات را نباید در قسمت تعمیر شده قرار دهید تا اینکه درجه حرارت قطعه به دمای عادی محیط برگردد .

بازرسی

پس از اینکه جوش به پایان رسید باید برای میزان صافی و کیفیت مورد بازرسی قرار گیرد. این بازرسی می تواند شامل آزمایش غیر مخرب مانند ذرات مغناطیسی ، مافوق صوت یا اشعه X باشد . جوش تعمیر شده باید از کیفیت بالایی برخوردار باشد زیرا این جوش جایگزین فلز اصلی که دارای کیفیت بالایی است می شود .

عملیات تمیز کردن

این مرحله شامل حذف کردن و پاک کردن قطعه از نقاط بیرون زده و بهم چسبانده شده است . همچنین شامل از بین بردن و تمیز کردن پوشش های محافظ می باشد. علاوه بر این ، کلیه مواد خردکننده جوش ، پاشش های جوش ، سرباره جوش و سایر مواد باقی مانده باید از قسمت تعمیر خارج شوند تا تمیزتر شود. پاک کردن گرد و غبار به خصوص خیلی مشکل ساز است و باید تلاش زیادی شود تا آن را به طور کامل از بین ببریم زیرا گرد و غبار ساینده است و می تواند به اتصالات ، یاتاقان ها و سایر محل ها وارد شود و مشکلاتی در آینده ایجاد کند.

رنگ کردن دوباره

پس از تمیز کردن جوش و محل تعمیر ، مجدداً باید رنگ آمیزی انجام شود و برای شروع به کار شدن روغن و گریس مالی شود .

نصب مجدد

پس از تمیز کردن و رنگ آمیزی و غیره ، قطعات ماشین آلات که برداشته شده سر جای خود بازگردانده می شوند . این مرحله  شامل نصب مجدد قطعات ماشین آلات است.

انتخاب فرایند جوشکاری

انتخاب فرآیند جوشکاری و روش جوشکاری به همان اندازه انتخاب آلیاژ مهم است. تقریباً تمام فرآیندهای جوش قوس الکتریکی و چندین مورد دیگر برای این مرحله قابل انتخاب است .

فرآیند جوشکاری قوس فلزی با گاز محافظ ( SMAW ) ، معمولا متداول ترین نوع فرآیند جوشکاری برای روکش های سخت است . می توان از این فرایند در مزرعه و مغازه استفاده کرد و در هر موقعیت جوشی می توانید بر روی قطعات کوچک و بزرگ استفاده کنید .

جوش قوس زیر آب نیز برای بسیاری از کاربردها مورد استفاده قرار می گیرد اما در جوشکاری در موقعیت مسطح بصورت محدود مورد استفاده قرار می گیرد .

جوش قوس الکتریکی تو پودری و بدون گاز محافظ یک فرآیند محبوب جوشکاری نیمه اتوماتیک است . می توان از آن در مزرعه یا مغازه استفاده کرد و محدود به موقعیت تخت نیست.

فرآیند جوشکاری قوس تنگستن گازی ( FCAW ) برای بسیاری از کاربردهای کوچکتر ، معمولاً برای کارهای فروشگاهی و زمانی که نیاز به جابجایی است ، استفاده می شود . قوس تنگستن گازی را می توان به صورت جوشکاری دستی یا در حالت اتوماتیک با دستگاه های تغذیه سیم خودکار ، نوسان ساز و غیره استفاده کرد.

جوش قوس پلاسما نیز به همان روش قوس تنگستن گازی بسیار مورد استفاده قرار می گیرد. درجه حرارت بالاتری دارد و به همین دلیل می تواند در موارد خاصی که جوش قوس تنگستن گازی کاربرد ندارد استفاده شود. مجدداً این فرایند نیز در انواع مشاغل که نسبتا کوچک هستند ، محدود شده است.

فرآیند جوشکاری الکترولاگ نیز برای برخی از برنامه های خاص استفاده می شود. از آن برای بازسازی چکش های سنگ شکن استفاده شده است. اینها را می توان با فیکسچر مخصوص بازسازی کرد و کاملاً سریع با فرآیند الکترولگ انجام شد.

جوشکاری اکسی استیلن همچنین برای کاربردهای خاص استفاده می شود. این ماده برای کاربرد آلیاژهای کبالت تخصصی در لبه های نسبتاً نازک مورد استفاده قرار می گیرد.

از اینکه در این مقاله با ما همراه بودید متشکریم . منتظر نظرات شما هستیم .

منابع : totalmateriathefabricator

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *