مقالات

هنگام خرید دستگاه برش پلاسما به چه مواردی باید دقت کرد؟

خرید دستگاه برش پلاسما

دستگاه های برش پلاسما مواد و فلزات را با استفاده از جریانی از گاز یونیزه شده با سرعت بالا، معروف به پلاسما، به عنوان منبع گرما برش می دهند. این دستگاه ها به یک منبع هوا یا گاز فشرده با دبی و فشار کافی نیاز دارند. آنها جریان باریکی از پلاسما را روی بخش کوچکی از سطح کار متمرکز می کنند که باعث گرم شدن و ذوب شدن مواد می شود. گاز یونیزه شده هرگونه ماده مذاب را از طریق برش جدا می کند. دستگاه های پلاسما برای برش فولاد و سایر آلیاژهای رسانا مانند فولاد کربن، آلومینیوم، نیکل و تیتانیوم مناسب هستند. برش با سوخت اکسی، روشی مرسوم تر، فلز را با سوزاندن یا اکسید کردن آن جدا می کند. عملکرد آن محدود به فولاد و چندین فلز آهنی است که از فرآیند اکسید شدن پشتیبانی می کنند. برش پلاسما متکی به اکسیداسیون نیست و روی فلزات غیرآهنی که به روش اکسی-سوخت مقاوم هستند موثر است. در این مقاله نکاتی که باید برای خرید دستگاه برش پلاسما به آن دقت کنید آورده شده است.

بیشتر بخوانید:

محدودیت های برش پلاسما چیست؟ در چه مواردی هوا برش ترجیح داده می شود؟

مزیت خرید دستگاه برش پلاسما

دستگاه برش پلاسما

روش پلاسما به دلیل دقت و سرعت بالای برش و سوراخکاری که کیفیت برش استثنایی ایجاد می کند، نسبت به سایر روش های برش ارجحیت دارد. ماشین های پلاسما که به دلیل تطبیق پذیری، سرعت و کیفیت خود شناخته شده اند، راه حلی ایده آل برای برش موثر فلزات و آلیاژهای رسانا تا ضخامت 3 اینچ هستند.

انواع دستگاه های برش پلاسما که می توانید بخرید

 تجهیزات برش پلاسما از نظر هزینه، ویژگی ها و نوع موادی که می توانند برش دهند متفاوت است. این مواد عبارتند از:

  • فولاد نرم
  • فولاد ضد زنگ
  • آلومینیوم
  • برنج
  • مس
  • ورق فلز
  • نیکل
  • تیتانیوم
  • سایر فلزات رسانای الکتریکی

طرز کار ماشین آلات برش پلاسما

خرید دستگاه برش پلاسما

فرآیندهای برش پلاسما به یک جت گاز یونیزه شده متکی است که یک ماده را ذوب و جدا می کند. گاز تا دمای بیش از 20000 درجه سانتیگراد گرم می شود و قوس الکتریکی بین الکترود و قطعه کار تشکیل می شود. الکترود در یک نازل گازی قرار می گیرد که توسط آب یا هوا خنک می شود، که قوس را منقبض می کند و جریان باریک، سرعت بالا و دمای بالا از پلاسما را تشکیل می دهد.

هنگامی که جت پلاسما به قطعه کار برخورد می کند، گرمای شدیدی را به دلیل ترکیب مجدد یون منتقل می کند و باعث می شود که گاز به حالت عادی خود بازگردد. گرما مواد فلزی را ذوب می کند و جریان گاز مواد مذاب را از طریق برش دور می کند. در طی این فرآیند، سطح اطراف ناحیه برش خنک می ماند. گازهای استاندارد مورد استفاده در برش پلاسما شامل آرگون، نیتروژن، هیدروژن یا ترکیب آرگون/هیدروژن است. ادغام هوای فشرده، روش پلاسما را برای برش کربن-منگنز و فولادهای ضد زنگ با سوخت اکسی رقابتی تر می کند. در حالی که گازهای بی اثر برای برش با کیفیت بالا آلیاژهای راکتیو موثر هستند.

بیشتر بخوانید:

از دستگاه برش پلاسما چه استفاده ای می توان کرد؟

همانطور که دستگاه پلاسما در امتداد سطح حرکت می کند، یک برش تمیز و خطی با حداقل سرباره یا تفاله ایجاد می کند. عرض منطقه ذوب شده می تواند کمتر از 1/16 اینچ (1.6 میلی متر) باشد. دمای تولید شده در طول فرآیند تا 16600 درجه سانتیگراد می رسد. سوراخ کردن فلز در زاویه حاد تقریباً 60 درجه، بهترین نتایج را ایجاد می کند. آمپراژ بیش از حد یا جریان ناکافی گاز می تواند باعث تشکیل یک قوس دوگانه شود که منجر به کاهش قابل توجه عمر نازل می شود.

امکاناتی که دستگاه برش پلاسما برای کابران مهیا می کند

خرید دستگاه برش پلاسما

 دستگاه های برش پلاسما طیف گسترده ای از ویژگی ها را ارائه می دهند، از جمله:

  • عملیات دستی برش پلاسما
  • عملکرد خودکار برش پلاسما
  • دستگاه های برش پلاسما اغلب قابل حمل هستند.
  • کنترل خروجی مداوم در آن ها امکان پذیر است.
  • طراحی دستگاه برش چند محوره با آن ها قابل انجام است.
  • کنترل کننده برش در آن ها وجود دارد.
  • پشتیبانی از ویژگی های پیشرفته پلاسما در بسیاری از آن ها موجود است.
  • کنترل ارتفاع مشعل در ابزار برش پلاسما راحت است.
  • آن ها دارای پورت USB هستند.
  • کنترل ارتفاع ولتاژ قوس با ابزار برش پلاسما امکان پذیر است.
  • هم ترازی بدنه طولانی مدت (برای افزایش ظرفیت برش لوله فولادی) در آن ها امکان پذیر است.
  • می توان آن ها را بدون فرکانس بالا راه اندازی کرد.

برای انجام چه کارهایی می توان دستگاه برش پلاسما خرید؟

  • فناوری برش پلاسما برای طیف وسیعی از کاربردها مناسب است، از جمله:
  • ساخت کارخانه کشتی سازی
  • تعمیر و نگهداری
  • کارهای ساختمانی
  • فلزکاری

هنگام خرید دستگاه برش پلاسما چه عواملی مهم هستند؟

خرید دستگاه برش پلاسما

 هنگام انتخاب دستگاه برش پلاسما باید عوامل مختلفی در نظر گرفته شود. برای شروع، ضخامت برش مواد را به طور مکرر تعیین کنید. ماشین‌های با آمپر بالاتر برای مواد ضخیم‌تر مناسب‌تر هستند در حالی که ماشین‌های با آمپر پایین‌تر کنترل و برش‌های بهتری روی مواد نازک‌تر ارائه می‌دهند.

عوامل دیگری که باید در نظر گرفت، چرخه شروع و دید دستگاه است. ماشین‌های پلاسما که از راه‌اندازی فرکانس بالا استفاده می‌کنند با رایانه‌ها و سایر دستگاه‌های الکترونیکی مجاور تداخل دارند. ماشین‌هایی با روش‌های راه‌اندازی جایگزین برای رفع چنین مشکلاتی وجود دارند. استفاده از یک مشعل کوچکتر یا یک نازل گسترده، دید کار را تسهیل می کند، که در دستیابی به دقت برش بسیار مهم است. ماشین های پلاسما باید بتوانند در دماهای شدید کار کنند و از ولتاژ بالا استفاده کنند.

سایر مواردی که باید در هنگام خرید دستگاه برش پلاسما به آن دقت کنید به شرح زیر هستند:

کمپرسور هوا در خرید دستگاه برش پلاسما

برش های پلاسما برای ایجاد پلاسما به هوای فشرده نیاز دارند، این هوا می تواند توسط یک کمپرسور هوای داخلی یا یک منبع هوای فشرده خارجی تامین شود. هر دوی این انواع نتایج عالی دارند، اما هنگام انتخاب یک دستگاه برش پلاسما باید تصمیم بگیرید که کدام یک برای شما راحت‌تر است. کمپرسور هوای داخلی گران‌تر خواهد بود، اما به این معنی است که می‌توانید کارهای کوچک را سریع‌تر مدیریت کنید.

قابلیت اطمینان در خرید دستگاه برش پلاسما

هنگام انتخاب یک برش پلاسما، شما ماشینی می خواهید که کیفیت بالایی داشته باشد و در آزمون زمان مقاومت کند. دستگاه های برش‌های پلاسما ارزان نیستند، بنابراین می‌خواهید مطمئن شوید که خرید شما دوام می‌آورد و وقتی روی چیزی مهم کار می‌کنید خراب نمی‌شود. یک برند قابل اعتماد از یک خرده فروش مورد اعتماد انتخاب کنید.

بیشتر بخوانید:

تکنولوژی برش پلاسما

PILOT ARC در خرید دستگاه برش پلاسما

قوس پایلوت یک ویژگی برش است که قوس پایدارتری با عمر مصرفی طولانی‌تر فراهم می‌کند زیرا می‌توانید فلز را بدون برخورد نوک مشعل به فلز برش دهید. اگر در حال برش فلزات زنگ زده هستید، این کار مفید است زیرا نیازی به تمیز کردن فلز و ضربه زدن به آن ندارید. Pilot arc یک نوآوری نسبتا جدید است، با این حال، اکثر دستگاه های برش پلاسما به جز ارزان ترین مدل ها، این ویژگی را دارند.

ولتاژ در خرید دستگاه برش پلاسما

سه گزینه مختلف ولتاژ وجود دارد که دستگاه های برش پلاسما را می توان با آنها خریداری کرد. شما می توانید 115 ولت، 230 ولت یا برش ولتاژ دوگانه را با هر دو گزینه موجود خریداری کنید. دستگاه های برش پلاسما با ولتاژ 115 ولت برای مبتدیانی که به برق زیادی نیاز ندارند و در خانه برش می دهند مفید است. اینها را می توان به پریز برق خانگی استاندارد وصل کرد، اما اینقدر برق به شما نمی دهد. اگر یک ژنراتور با ورودی 230 ولت دارید، برای راه اندازی آن به یک ژنراتور نیاز دارید. اگر یکی با هر دو گزینه دارید، می توانید به راحتی دوشاخه را بسته به میزان برق مورد نیاز و محیط خود تغییر دهید.

ضخامت برش در خرید دستگاه برش پلاسما

یکی از مهم ترین مواردی که باید در نظر گرفت ضخامت فلزی است که یک ابزار برش پلاسما می تواند برش دهد. حداکثر ضخامت فلزی را که ممکن است برش دهید در نظر بگیرید و ماشینی را انتخاب کنید که قادر به آن باشد.

بیشتر بخوانید:

برش پلاسما چیست؟

چرخه وظیفه در خرید دستگاه برش پلاسما

خرید دستگاه برش پلاسما

چرخه وظیفه به میزان استفاده ای اشاره دارد که یک دستگاه برش پلاسما می تواند به طور مداوم تحمل کند. دستگاه های برش پلاسما با چرخه کاری بالاتر را می توان برای مدت زمان طولانی تری استفاده کرد و با افزایش ولتاژ، چرخه کار هر دستگاه کاهش می یابد. به دنبال بالاترین درصد در هر آمپر معین برای بهترین چرخه کار باشید.

وزن دستگاه در خرید دستگاه برش پلاسما

ابزارهای برش پلاسما می توانند از 20 پوند تا 100 پوند برای ماشین های سخت صنعتی وزن داشته باشند. اگر نیاز دارید کاتر پلاسما خود را از کاری به کار دیگر حمل کنید، چیزی می خواهید که قابلیت جابجایی داشته باشد. البته به خاطر داشته باشید که ماشین‌های سبک‌تر نمی‌توانند به اندازه یک برش پلاسما بزرگ‌تر و سنگین‌تر، فلز ضخیم‌تر را برش دهند.

بیشتر بخوانید:

دستگاه برشکاری پلاسما چه ویژگی هایی باید داشته باشد

کیفیت برش در خرید دستگاه برش پلاسما

کیفیت برش تمیز و صاف بودن برش اهمیت بسیاری دارد. بهترین دستگاه های برش پلاسما کیفیت برش بالایی دارند، بنابراین برش ها تیز و تمیز به نظر می رسند و برای داشتن ظاهری صاف نیازی به صرف زمان برای تمیز کردن آن ندارند.

میزان مواد مصرفی نکته ای دیگر در خرید دستگاه برش پلاسما

میزان مصرف کاتر پلاسما بین ماشین ها و مواد مصرفی مختلف بسیار متفاوت است. برای کمک به صرفه جویی در هزینه در طول زمان، در مورد میزان مصرف تجهیزات خود تحقیق کنید. برخی از دستگاه های برش پلاسما گران هستند، اما به دلیل مواد مصرفی عالی، هزینه عملیاتی کمتری دارند، بنابراین ممکن است در دراز مدت باعث صرفه جویی در هزینه شما شوند.

بیشتر بخوانید:

مقایسه برشکاری پلاسما و برشکاری اکسی سوخت (oxyfuel cutting)

طول مشعل برش در خرید دستگاه برش پلاسما اهمیت دارد

طول مشعل یک نکته مهم است. اگر در یک کارگاه بزرگ و با یک ماشین سنگین کار می کنید، به مشعل طولانی تری نیاز دارید تا بتوانید بدون نیاز به جابجایی دستگاه برش پلاسما سنگین در قسمت های مختلف محل کار خود کار کنید.

قیمت دستگاه برش پلاسما چقدر است؟

قیمت دستگاه برش پلاسما می تواند از 10 میلیون تومان تا 120 میلیون تومان متغیر باشد، با این حال، قیمت همیشه نشان دهنده کیفیت نیست. به همین دلیل است که درک 10 نکته بالا در خرید دستگاه برش پلاسما در بالا بسیار مهم است.

برای اطلاعات بیشتر راجع به دستگاه برش پلاسما وینر به لینک زیر مراجعه کنید:

  • دستگاه برش پلاسما وینر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *