مقالات

جوشکاری فولاد گالوانیزه به چه صورت انجام می شود و خطرات این جوشکاری چیست؟

جوشکاری فولاد گالوانیزه یک کار خطرناک است ، زیرا پوشش روی گالوانیزه هنگام گرم شدن بسیار سمی می شود. سعی کنید با استفاده از ماسک برای ایمنی دستگاه تنفس، پوشیدن دستکش و پیش بند اقدامات احتیاطی مناسب را انجام دهید. با استفاده از دستگاه استخراج کننده بخار یا مجموعه ای از فن های متعدد ، از سیستم تهویه مناسب استفاده کنید. همچنین لازم است از جوشکار قوس الکتریکی استفاده کنید ، زیرا یک جوشکار MIG به طور صحیح فولاد گالوانیزه را به هم پیوند نمی زند. در حین جوشکاری ، قسمت پشتی و درز  را دو بار بپوشانید تا به درستی 2 سطح را به هم جوش دهید.

مراحل مهم در تنظیم فضای کاری ایمن

1- از ماسک جوشکاری، دستگاه تنفس ، دستکش و پیش بند استفاده کنید. فولاد گالوانیزه هنگام جوشکاری آن بسیار سمی است. این فلز در یک پوشش روی قرار دارد که هنگام مصرف آن برای انسان بسیار خطرناک است. برای جلوگیری از دودزدگی باید چندین قدم بردارید. با گرفتن ماسک جوشکاری باکیفیت ، دستگاه تنفس و یک جفت دستکش جوشکاری شروع کنید. برای جلوگیری از خراب شدن و آسیب رساندن لباس خود ، از پیش بند استفاده کنید.

نکته

  • از دستگاه تنفسی مصنوعی که مخصوص جوشکاری فلز است استفاده کنید. یک ماسک جوشکاری گرد و غبار را دفع نخواهد کرد. برخی از جوشکارها قبل از جوشکاری فولاد گالوانیزه ، نوشیدن یک لیوان شیر یا مصرف یک مکمل کلسیم را توصیه می کنند. کلسیم می تواند به مقابله با دود که به طور تصادفی مصرف می کنید، کمک کند.

جوشکاری فولاد گالوانیزه1

2- از دستگاه استخراج بخار استفاده کنید یا یک فن را مستقیماً در کنار دستگاه جوش خود تنظیم کنید. اگر در یک کارگاه یا محل کار مشغول به کار هستید ، یک استخراج کننده دود به فاصله حدود 1 متر از محل دقیق مکانی که در آن جوشکاری می کنید ، مستقر کنید تا گازهای تولیدی آنها بلافاصله دفع شود.

نکته

  • در صورت امکان جوشکاری را در خارج و در فضای باز انجام دهید. اگر نمی توانید پنجره ها را باز کنید، راه دیگری برای تهویه اتاق پیدا کنید. شما نمی توانید هنگام جوشکاری فولاد گالوانیزه آن را در یک اتاق بسته جوش دهید.دستگاه استخراج دود نوعی خلاء سنگین است که هنگام انتشار ساطع می شود. در صورت نداشتن این امکان ، شما می توانید یکی از فروشگاه های لوازم ساختمانی  را اجاره کنید.

3- با قرار دادن دست یا  گیره جوشکاری روی سطح کار ، جوشکاری خود را محکم کنید. برای جلوگیری از ایجاد لرز در جریان برق ، بعضی از جوشکارها نیاز به زمین دارند. دستگیره ها را باز کرده و سپس آنها را در اطراف گیره های فلزی خود رها کنید. همچنین می توانید یک قطعه فلز را به طور مستقیم یا سطح کاری که استفاده می کنید بست کنید.

نکته

  • شما نباید برای شروع کار با جوشکاری، جوش خود را لمس کنید ، اما حتی اگر این کار را انجام می دهید، شانس برق گرفتگی بسیار کم است. این فقط یکی دیگر از موارد احتیاط ایمنی است که شما باید در هنگام کار ایمن باشید.

روش انجام جوشکاری فولاد گالوانیزه

1- پوشش روی را در محلی که در آن جوشکاری می کنید ، خرد کنید. ماسک جوشکاری و دستکش را بپوشید. برای از بین بردن روکش روی ، از ورق کاغذ سنباده 220 گرمی یا چرخ چرخ روی محیط کم استفاده کنید. این کار شانس عدم قرار گرفتن در معرض دودهای مضر را افزایش می دهد.

نکات

  • اگر می خواهید مواد کوچکتر مانند پیچ ​​و یا نوارهای گالوانیزه را جوش دهید ، می توانید آنها را یک شب در یک فنجان سرکه خیس کنید.
  • در حین جوشکاری فولاد گالوانیزه ، دفع سموم موجود در فلز ، سنگ زنی یا ریختن آن به وجود نمی آید.

2- دو  قطعه فولاد گالوانیزه را روی سطح کار خود قرار دهید و آنها را به روشی تنظیم کنید که می خواهید آن را تنظیم کنید. در هنگام جوش نیازی به نگه داشتن قطعات نیست. اگر مجبور هستید قطعات خود را روی زمین قرار دهید ، مطمئن شوید که در سطح غیر قابل احتراق مانند بتن جوشکاری می کنید.

3- در صورت امکان قطعات کوچکتر را با گیره جوش بگیرید. اگر در حال بستن دو ورق یا اتصالات در کنار هم هستید، از گیره جوشکاری استفاده کنید. گیره های جوشکاری گیره های آهنی یا فلزی هستند. برای استفاده از گیره جوشکاری ، دو قطعه را بین دو انتهای گیره خود قرار دهید تا دو لبه فلز روی هم و در کنار هم قرار گیرد.

جوشکاری فولاد گالوانیزه2

مراحل استفاده از دستگاه جوشکاری

1- برای جوشکاری فولاد گالوانیزه  از جوشکاری قوس استفاده کنید. جوشکاری قوس الکتریکی استاندارد بی شک بهترین روش برای جوشکاری فولاد گالوانیزه است. جوش قوس یک روش همه کاره است که از جریانهای متناوب برای ایجاد یک قوس با گرمای بالا استفاده می کند که شار را ذوب می کند.

نکات

2- میله جوشکاری خود را بر اساس اندازه فلز انتخاب کنید. تا زمانی که با جوشکار خود کار می کنید، می توانید از میله جوش به هر اندازه استفاده کنید. به خاطر داشته باشید که میله بزرگتر برای جوشاندن منطقه بزرگتر از یک میله کوچکتر در نظر گرفته شده است. هیچ ابزار یا متریال مورد نیاز برای جوشکاری فولاد گالوانیزه  وجود ندارد. از میله جوشکاری 6013 ، 7018 ، 6011 یا 6010 استفاده کنید. این رایج ترین میله ها برای شروع هستند ، بنابراین یافتن آنها دشوار نیست.

3- اگر دو قطعه را به هم جوش می دهید، از یک انتهای درز شروع کنید. بعد از شروع، میله جوش 1 تا 2 اینچ (2.5-5.1 سانتی متر) را از ابتدای درز دور کنید و دکمه را فشار داده یا ماشه را بکشید تا شار آزاد شود. هنگامی که شروع به جوشکاری کردید جرقه هایی به وجود می آیند. برای جلوگیری از آنها به عقب پرش نکنید – تمام تلاش خود را برای نگه داشتن میله جوشکاری انجام دهید.

نکته

به جلو و عقب کار کنید تا شار جوشکاری خود را اعمال کرده و آن را گرم کنید.

5-  میله جوشکاری خود را در یک زمان حرکت دهید. سپس ، به عقب برگردید و از منطقه ای که فقط جوش داده اید ، کمی آهسته تر، از حرکت رو به جلو  استفاده کنید.  این روند را برای کل طول شکاف تکرار کنید تا دو جسم با هم جوش داده شوند.

6-  پیش از آنکه میله جوشکاری خود را از سطح پوشش داده شده برگردانید، 2-3 اینچ (5.1-7.6 سانتی متر) جلو بروید. این روند را تا زمانی که تمام مراحل اطراف برش یا شکاف کار کرده اید ، تکرار کنید. سپس به سمت مرکز باز حرکت کرده و روند را تکرار کنید. این کار را انجام دهید تا کل سوراخ پوشانده شود. اگر شکاف در مرکز بزرگتر از 1 در (2.5 سانتی متر) باشد ، نمی توانید یک شکاف را جوش دهید. 15-20 دقیقه صبر کنید تا شار جوش حل شود تا در قسمت امن قرار بگیرد.

منبع:  wikihow

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *