مقالات

سیم ارت یا سیم اتصال به زمین در جوشکاری + کاربرد و مزایا

سیم ارت یا اتصال به زمین

سیم ارت یا سیم اتصال به زمین یکی از روش های پیشگیری از برق گرفتگی می باشد. از این روش در صنعت و ساختمان سازی استفاده می شود. هدف از به کار بردن سیم زمین این است که بار های الکتریکی اضافی، به مکانی امن فرستاده شود تا از برق گرفتگی جلوگیری شود.

زمینی که روی آن راه می روید دارای بار الکتریکی منفی است. بنابراین، می تواند جریان الکتریسیته با بار مثبت را جذب کند. سیم ارت اجازه می دهد تا الکتریسیته اضافی از طریق زمین تخلیه گردد. سیم اتصال به زمین، فرآیند ایجاد یک مسیر کارآمد برای تخلیه برق است. این کار زمین کردن نامیده می شود.

این فرآیند در صنعت کاربرد بسیار زیادی دارد. یکی از مواردی که از روش سیم ارت استفاده می شود، فرآیند جوشکاری است. اولین چیزی که هر جوشکار جدید باید بداند این است که حتماً از روش سیم ارت در حین کار استفاده کند. لازم به ذکر است که اگر اتصال به زمین، به درستی انجام نگیرد، موجب آسیب مواد مصرفی و تجهیزات شده و  کیفیت جوش پایین می آید.

در این مطلب از وینر می خواهیم به طور مفصل در مورد سیم ارت یا اتصال به زمین و کاربرد آن در جوشکاری صحبت کنیم.

سیم ارت یا سیم اتصال به زمین چیست؟

در ادامه می خوانید... پنهان

سیم ارت به طور خاص برای اتصال به زمین طراحی شده است. به دلیل خواص الکتریکی منفی زمین، می تواند الکتریسیته اضافی را تخلیه کند. هسته های داغ و خنثی در کابل برق برای تامین جریان برق استفاده می شود. سیم اتصال به زمین سیم سبز است.

سیستم های الکتریکی با برق کار می کنند. با این حال، همانطور که الکتریسیته از آنها عبور می کند، ممکن است موجب برق گرفتگی شوند. به همین دلیل است که اکثر سیستم های الکتریکی به زمین متصل هستند. اتصال زمین تضمین می کند که برق اضافی تخلیه می گردد.

در حالی که راه‌ های مختلفی برای زمین‌ کردن یک سیستم الکتریکی وجود دارد، اکثر آنها از طریق یک سیم اتصال به زمین که سیم سبز نیز نامیده می شود، به زمین متصل می گردند.

کیت ارت

اگر به دنبال راه حلی برای اتصال به زمین هستید، باید کیت اتصال زمین را انتخاب کنید. کیت های زمین، شامل همه مواردی است که برای زمین کردن یک سیستم الکتریکی نیاز دارید. یک کیت زمین معمولی، از یک سیم رسانای بافته شده با کیت نصب تشکیل شده است. می ‌توانید کیت اتصال به زمین را با استفاده از بست‌ های موجود نصب کنید، پس از آن می ‌توانید آن را روی شاسی یا زمین اجرا کنید.

نحوه کار سیم ارت

همان طور که در مطالب بالا هم گفته شد، این سیم یک جریان هادی محافظ است که برای جلوگیری از برق گرفتگی یا آتش سوزی مورد استفاده قرار می گیرد. سیم ارت یا ارتینگ، فرآیند نسبتاً ساده و در عین حال بسیار مؤثری است. سیم زمین یک سیستم الکتریکی را مستقیماً به زمین متصل می کند.  هنگامی که ولتاژ بالا یا جریان های الکتریکی نامنظم رخ می دهد، سیم ارت برق را به جای سیستم الکتریکی، به زمین منتقل می کند. این انتقال ایمن، انرژی است که هیچ آسیبی به محیط زیست وارد نمی کند.

سیم زمین برای اطمینان از ایمنی تقریباً در هر کاربرد ضروری است و به عنوان نوعی محافظت در برابر شوک الکتریکی عمل می کند. ایجاد سیم ارت در مدار الکتریکی، خطر این حوادث را به حداقل می رساند. خواه سیم زمین مسی لخت یا سیم عایق HMWPE باشد. کسانی که با مدار الکتریکی کار می کنند، می توانند با دانستن اینکه اتصال به زمین برقرار شده است، احساس امنیت کنند.

سیم ارت روشی است که بیشترین استفاده را برای بازگشت ایمن برق به پنل خدماتی دارد. سیم زمین یک مسیر اضافی برای جریان مدار الکتریکی به زمین ارائه می دهد تا در صورت اتصال کوتاه، برای شخصی که با کار می کند، خطری ایجاد نکند. بدون سیم زمین، بدن شما می تواند مسیر اتصال به زمین را کامل کرده و باعث شوک یا برق گرفتگی شود.

انواع سیم ارت

انواع سیم ارت

دو نوع سیم در سیستم ارتینگ مورد استفاده قرار می گیرد. سیم ارت مسی معمولاً در کاربرد های الکتریکی به ویژه به دلیل رسانایی و دوام آن استفاده می شود. انواع مختلفی از سیم های مسی برای این کار مورد استفاده قرار می گیرند. انواع اصلی سیم اتصال زمینی که بیشترین کاربرد رادارد شامل سیم مسی لخت و سیم مسی جامد (گیج شده) است.

سیم مسی لخت (Bare copper)

متداول ترین نوع سیم مورد استفاده در ارتینگ می باشد. سیم لخت هیچ نوع پوشش محافظی ندارد. با این حال، فقدان عایق به مس لخت اجازه می دهد تا بهترین خواص رسانایی را داشته باشد.

سیم مسی گِیج (Copper Wire Gauge)

یکی دیگر از انواع رایج سیم های اتصال به زمین، سیم مسی گیج است. این نوع سیم بسته به نیاز کاربری در اندازه های مختلفی ارائه می شود. اندازه های استاندارد ارائه شده شامل گیج های 1/0، 2، 4، 8، 10، 12، 14 و 16 می باشد. به طور کلی، هرچه عدد گیج بزرگتر باشد، سیم کوچکتر است.

سیم های بزرگ تر (یا گیج کوچک تر) برای جریان های بالاتر مورد نیاز است. به عنوان مثال، یک سیم گیج 16 معمولاً در مدار های منازل مسکونی استفاده می شود. زیرا 15 آمپر حداکثر جریان مجاز است. به طور متناوب از سیم های گیج 4، 2 و 1 برای تنظیمات صنعتی استفاده می شود که 150، 225 و 350 آمپر تولید می کنند.

معمولاً در سیستم برق کشی خانه های مسکونی و به عنوان پایه، تقریباً از هر نوع سیم یا کابل استفاده می شود. پیمانکاران برای انجام کارهایی که در فضای باز صورت می گیرد، این نوع سیم مسی را ترجیح می دهند، زیرا از عناصر محافظت می کند.

مزایا به کارگیری سیم ارت در جوشکاری

مزایای استفاده از سیم ارت

سیم ارت یا اتصال به زمین مزایای متعددی دارد. این سیم باعث کاهش تجمع الکتریسیته ساکن در وسایل الکتریکی می شود. از خطرات شوک ناشی از قرار گرفتن در معرض قطعات رسانا جلوگیری می کند. اگر در سیستم ایرادی پیش بیاید و سیم ارت وجود نداشته باشد، منبع تغذیه را خراب می کند.

دلیل به کارگیری سیم ارت

هنگام کار وسایل برقی یا سایر ماشین های الکتریکی، همیشه جریان برق دائمی وجود دارد. بنابراین احتمال اتصال برق یا خرابی نیز وجود دارد.

سیم ارت، الکتریسیته اضافی را، به جای رها کردن از طریق دستگاه، در مکانی امن مانند زمین تخلیه می کند. این امر شما و لوازم الکتریکیتان را ایمن نگه می دارد و تقریباً احتمال برق گرفتگی و عوارض خطرناک را از بین می برد.

 کاربرد سیم ارت

سیم ارت تقریباً در هر کاری که سیستم های الکتریکی وجود دارد، مورد استفاده قرار می گیرد. در کارهایی مانند ساخت خانه، مشاغل مختلف مانند جوشکاری، موسسات پزشکی مانند بیمارستان ها یا مراکز مراقبت از بیمار، استادیوم های ورزشی، مراکز خرید و فرودگاه ها از سیم اتصال به زمین استفاده می شود. سیم زمین همچنین در سایت های ساخت و ساز و در ارتباط با تجهیزات ساختمانی بزرگ مانند ژنراتور ها که برق را تامین می کند، استفاده می گردد.

روش صحیح کاربرد سیم ارت (صحیح زمین کردن) در جوشکاری

معمولاً جوشکار ها با استفاده از گیره ای که از برنج یا مس ساخته شده است، سیستم ارتینگ را به کار می برند. جوشکار ها به گونه‌ای از سیم ارت استفاده می کنند که مدار کامل شود و این به جوشکار اجازه می‌ دهد تا یک قوس ایجاد کند. وقتی سیم اتصال به زمین درست انجام نگیرد، جوشکاری نیز بی کیفیت خواهد بود.

زمین کردن یا اتصال به زمین مدارهای الکتریکی یک عمل ایمنی است که در کدها و استانداردهای مختلف مستند شده است. یک تنظیم معمولی جوش قوس الکتریکی ممکن است از چندین مدار الکتریکی تشکیل شده باشد. بکارگیری و حفظ روش های زمینی مناسب در ناحیه جوشکاری برای ارتقای ایمنی الکتریکی در محل کار مهم است.

سعی کنید سیم ارت تا حد امکان نزدیک به ناحیه جوشکاری باشد. گیره نیاز به تماس سطحی خوب و عاری از مواد زائد و چربی دارد. تماس باید فلز به فلز باشد. کابل و گیره باید در شرایط خوبی باشد.

دلیل استفاده از سیم ارت در جوشکاری

یکی از دلایل اصلی که شما هر مدار الکتریکی را زمین می‌ کنید ایمنی آن است. همچنین اتصال به زمین جوشکار نیز دقیقاً به همین علت است. بنابراین انجام صحیح روش سیم ارت یا اتصال به زمین، با تجهیزات جوشکاری قوس الکتریکی برای ایمنی در کارگاه یا خانه حیاتی است.

یکی دیگر از دلایل ضروری برای اتصال به زمین در جوشکاری، بهبود کیفیت جوش است. دلیلش این است که تمام جریان جوشکاری از طریق گیره سیم ارت عبور می کند. همان طور که در مطالب بالا هم به آن اشاره شد، اگر اتصال خوبی نداشته باشید، عملکرد جوشکاری مختل می شود و کیفیت کلی جوش پایین می آید.

تأثیر سیم ارت غلط بر کیفیت جوشکاری

اگر گیره سیم ارت یا گیره اتصال به زمین ضعیف نگهداری شود، یا به درستی وصل نشده باشد، به خصوص در آمپرهای بالا، موجب نشتی و محدودیت در جریان، حین جوشکاری می گردد. گیره اتصال ضعیف، منجر به مشکلات دیگری مانند داغ شدن بیش از حد گیره در حین جوشکاری می شود. اگر یک گیره اتصال با کیفیت انتخاب کنید، کیفیت جوشکاری بالا می رود.

انواع سیستم ارتینگ در جوشکاری

 انواع سیستم سیم ارت یا اتصال به زمین در جوشکاری

اتصال به زمین

بسیاری از دستگاه های جوش از سیم ارت استفاده می کنند که شامل وصل کردن یک کابل انعطاف پذیر به یک پریز خاص است. هنگامی که تجهیزات الکتریکی جوشکاری را به زمین متصل می کنید، باعث می شود که هر دو پتانسیل انرژی یکسانی داشته باشند. در صورت لمس هر دو پین جوشکاری، از شوک شدن و برق گرفتکی جوشکار جلوگیری می کند.

عایق دوبل

برخی از دستگاه های جوش با عایق دوبل طراحی شده اند. آنها به هادی اتصال به زمین نیاز ندارند زیرا عایق اضافه شده از جوشکار، در برابر شوک محافظت می کند.

پین های اتصال زمین در دوشاخه ها

بیشتر دستگاه های جوشکاری کوچک تر از دوشاخه ای استفاده می کنند که در انتهای سیم برق قرار دارد. هنگامی که دستگاه به برق وصل می شود، به طور خودکار به زمین متصل می گردد. به همین دلیل، هرگز نباید آن پین را بردارید یا از هر نوع آداپتور با این دستگاه های جوش استفاده کنید.

مدارهای تست

مدار های تست در سیستم سیم ارت، برای بررسی درستی و کیفیت ارتینگ مورد استفاده قرا می گیرند. آنها روشی مقرون به صرفه برای بررسی اینکه دستگاه شما به طور ایمن زمین شده است. مدار های تست در سیستم سیم ارت، برای بررسی درستی و کیفیت ارتینگ مورد استفاده قرا می گیرند. آنها روشی مقرون به صرفه برای بررسی اینکه دستگاه شما به طور ایمن زمین شده است. تستر های مدار گیرنده به راحتی تداوم هادی اتصال زمین را بررسی می کنند. تستر های مدار گیرنده برای مدار های 120 ولتی در فروشگاه های لوازم برق یا سخت افزار موجود است.

این دستگاه های تست ارزان قیمت به پریز برق متصل می شوند. چراغ های نشانگر موجود بودن مدار اتصال زمین در خروجی و همچنین سایر آزمایشات مدار را نشان می دهند. اگر دستگاه آزمایشی عدم وجود اتصال زمین یا سایر مشکلات مدار را نشان داد، با یک برقکار تماس بگیرید تا کمک کند. این یک آزمایش ساده است و باید به صورت دوره ای انجام شود. برای تست مدار های بیشتر از 120 ولت با یک برقکار ماهر مشورت کنید.

اتصال زمین قطعه کار

مدار جوش شما کاملاً از مواد رسانا تشکیل شده است. جریان جوشکاری پروژه شما از طریق این ماده رسانا جریان می یابد. آنها از کابل ها، پایانه ها، اتصال، تفنگ، مشعل و کاری که روی آن کار می کنید عبور می کنند. این نوع زمین مستقیماً به قطعه کار یا میز فلزی یا قاب های ساختمان فلزی که پروژه شما روی آن قرار دارد متصل می شود.

اتصال به زمین با فرکانس بالا

برخی از دستگاه های جوشکاری مانند TIG، جریان‌ های جوش را با ولتاژ فرکانس بالا شروع و تثبیت می‌کنند. با این حال، سیگنال های فرکانس بالا، از ناحیه جوش دور شده و می توانند با الکتریسیته موجود در اطراف تداخل ایجاد کنند.

ماشین ‌های جوشکاری قابل حمل و نصب شده روی خودرو

هنگام جوشکاری ماشین آلات سنگین مثل کامیون، با استفاده از ژنراتور و از راه دور، باید از سیستم سیم ارت اطمینان حاصل کرد. زمین کردن تمام قسمت ‌های جوشکاری، بسیار ضروری است. همه آنها باید طبق توصیه های سازنده به درستی زمین شوند.

روش اتصال به زمین جوشکار

زمین کردن جوشکار به سادگی با قرار دادن گیره زمین بر روی قطعه کار انجام می گیرد. بهتر است همیشه سیستم سیم ارت را روی فلز تمیز و نزدیک به محل جوشکاری انجام دهید. در داخل اکثر گیره ها، یک تسمه اتصال به زمین وجود دارد که به یک گیره متصل می شود. پس از سوختن صفحه تماس، گیره به اندازه کافی موثر نخواهد بود و باید گیره خود را تعویض کنید.

برخی از گیره های بزرگتر به طور کامل از مواد رسانا با یک فک فنری، برای کمک به اتصال ساخته شده اند. فقط مطمئن شوید که در حین جوشکاری به گیره تکیه ندهید، در غیر این صورت ممکن است دچار برق گرفتگی شوید.

 محل قرار گیری سیم ارت هنگام جوشکاری

نکته ای که هر جوشکاری باید بداند این است که هنگام جوشکاری گیره اتصال به زمین خود را کجا قرار دهد. گیره باید همیشه در صورت امکان به پروژه ای که در حال جوشکاری است، وصل شود. هرچه بتوانید آن را به محل جوش نزدیک تر کنید، برای کیفیت جوش شما بهتر است.

مهم است به یاد داشته باشید که گیره شما باید روی مواد تمیز قرار گیرد، نه مواد زنگ زده یا پوشیده از رنگ. اگر می توانید، قسمت کوچکی از فلز را قبل از شروع کار سنباده بزنید. تمیز کردن محل اتصال، قبل از قرار دادن گیره، ایده بسیار خوبی برای ایجاد یک اتصال خوب است.

اگر روی ماشین جوشکاری انجام می دهید، بهتر است قبل از کار، باتری را جدا کرده و همیشه از بستن مستقیم سیم ارت به چرخ ‌ها خودداری کنید. زیرا این کار می ‌تواند به بلبرینگ چرخ‌ ها آسیب برساند. جوشکاری MIG یکی از مطمئن ترین روش های جوشکاری روی ماشین است.

بهترین روش سیم ارت برای جوشکاری MIG

اکثر جوشکاران با تجربه توصیه می کنند که از گیره مسی برای اتصال به زمین استفاده کنید. این روش، یک راه امن و راحت برای به دست آوردن ارتینگ موثر است. همچنین مس یک فلز بسیار رسانا است و سطوح خوردگی پایینی نیز دارد.

ماشین جوشکاری اتصال به زمین

جوشکارانی که از چینش سیم و دوشاخه انعطاف‌پذیر استفاده می ‌کنند، یا آنهایی که به‌طور دائم به یک سیستم تغذیه الکتریکی متصل می‌شوند، دارای یک هادی اتصال به زمین هستند. هادی زمین محفظه فلزی دستگاه جوش را به زمین متصل می کند. اگر بتوانیم سیم اتصال به زمین را از طریق سیستم توزیع نیروی برق ردیابی کنیم، متوجه می‌شویم که از طریق یک میله فلزی که به زمین متصل است.

هدف از اتصال محفظه تجهیزات به زمین، اطمینان از یکسان بودن محفظه فلزی دستگاه جوش و زمین است. هنگامی که آنها در پتانسیل یکسان هستند، فرد در هنگام لمس دو نقطه دچار شوک الکتریکی نمی شود. در صورت خراب شدن عایق در داخل تجهیزات، اتصال به زمین محفظه نیز ولتاژ روی محفظه را محدود می کند.

قابلیت حمل جریان هادی زمین با دستگاه جریان اضافه سیستم تغذیه الکتریکی هماهنگ است. هماهنگی (ampacity) اجازه می دهد تا هادی زمین دست نخورده باقی بماند. حتی اگر یک خطای الکتریکی در دستگاه جوش وجود داشته باشد، سیم ارت آسیب نمی بیند.

برخی از دستگاه های جوش ممکن است دارای طراحی دو عایق باشند. در این مورد، اتصال هادی زمین مورد نیاز نیست. این نوع دستگاه جوش به عایق اضافی برای محافظت از کاربر در برابر ضربه متکی است. هنگامی که عایق دوگانه وجود دارد، با علامت جعبه در جعبه، روی پلاک مشخص می شود.

برای دستگاه های جوشکاری کوچک که از دو شاخه در انتهای سیم برق استفاده می کنند، اتصال هادی زمین به طور خودکار زمانی که دستگاه جوش به پریز وصل می شود، برقرار می گردد. پین سیم ارت، دوشاخه اتصالی را در پریز ایجاد می کند. استفاده از آداپتور هایی که به طور موثر اتصال پین زمین را در دوشاخه جدا می کنند، توصیه نمی شود. علاوه بر این، پین اتصال زمین را از دوشاخه جدا نکنید، زیرا تمام مزایای ایمنی هادی زمین، بدون اتصال از بین می رود.

خطرات شوک و برق گرفتگی مدار جوشکاری

استفاده از زمین مناسب در محیط جوشکاری بسیار خوب و موثر است، اما تمام احتمال شوک الکتریکی را از بین نمی برد. مدار جوش با ولتاژ جوش انرژی می گیرد. اگر فردی به مسیر الکتریکی در مدار جوش تبدیل شود، شوک دریافت می کند. برای عایق بندی جوشکار از مدار جوشکاری باید اقدامات احتیاطی انجام شود. جوشکار باید از دستکش های عایق خشک و سایر وسایل عایق، در حین جوشکاری استفاده کند.

همچنین عایق سیم ارت را روی کابل ‌های جوش، نگهدارنده‌ های الکترود، تفنگ‌ ها و مشعل ‌ها برای ایجاد حفاظت، متصل نکنید. شوک الکتریکی ناشی از سیستم تامین برق قابل پیشگیری است. تعمیر و نگهداری مناسب تجهیزات الکتریکی و سیم های اتصال، جوشکار را از منابع الکتریکی عایق می کند.

سخن پایانی

اتصال زمین الکتریکی فرآیند هدایت برق اضافی به زمین از طریق سیم است. این سیم که به عنوان سیم زمین یا سیم ارت شناخته می شود، یک جزء ایمنی ضروری در اکثر سیستم های الکتریکی می باشد. سیم اتصال برق اضافی را به طور ایمن به زمین تخلیه می کند تا باعث برق گرفتگی یا آتش سوزی نگردد. یک گیره زمین با کیفیت بالا، کیفیت جوش های شما را بهبود می بخشد و جوشکاری را بسیار لذت بخش تر می کند. هر چه کمتر اشتباه کنید، بیشتر می توانید روی درست کردن تنظیمات جوشکاری خود تمرکز کنید. نه تنها این، بلکه داشتن یک سیم ارت یا ارتینگ درست، جوشکاری را تتضمین کرده و موجب ایمنی بیشتر می گردد.

نکته مهم در مورد گیره های زمین این است که وقتی از نحوه کار مطلع شدید، استفاده از آنها بسیار آسان است. همیشه مطمئن شوید که یک قطعه مواد تمیز خوب برای اتصال سیم ارت دارید. اگر با مواد قدیمی یا مواد رنگ ‌شده کار می‌ کنید، باید قسمت کوچکی از پروژه را  تمیز کرده تا مطمئن شوید که بهترین اتصال به زمین ممکن را انجام دهید.

سوالات متداول

1-  نماد سیم ارت چیست؟

یک خط عمودی با سه خط افقی در زیر آن که متوالی عرض آن کاهش می یابد.

2-  آیا اتصال سیم زمین لازم است؟

ارتینگ یا سیم ارت وسایل فلزی، برای جلوگیری از برق گرفتگی شدید به کاربران، یک کار ضروری است. بدنه فلزی وسایل برقی به سیم ارت متصل می شود تا هرگونه نشتی جریان الکتریکی به زمین منتقل شود.

3-  اگر سیم ارت به نول وصل شود چه اتفاقی می افتد؟

سیم ارت حامل جریان، خطر برق گرفتگی دارد. زیرا شخصی که در مسیر اتصال به زمین قرار می گیرد، ممکن است یک جایگزین برای جریان بار باشد. در نتیجه خطر برق گرفتگی ایجاد می گردد.

4- سیم اتصال زمین به کجا متصل می شود؟

سم ارت ارتینگ، یک سیستم در نصب برای اتصال قطعات مربوطه با هادی ها یا الکترود های الکتریکی است. الکترود در نزدیکی خاک یا زیر سطح زمین قرار می گیرد که دارای رایزر آهنی صاف در زیر زمین است. قطعات بدون جریان با آهن مسطح متصل می شوند.

5- سیم ارت را چگونه می توان تشخیص داد؟

برای اینکه بفهمید خانه شما سیم زمین دارد، پریز های خود را بررسی کنید. اگر پریز های شما سه شاخه دارند، خانه شما دارای سیم اتصال زمین است. اگر فقط دو شاخ وجود باشد، ممکن است سیم زمین به کار نرفته باشد.

6- سیم ارت برای چه استفاده می شود؟

ارتینگ یا سیم ارت، برای محافظت از شما در برابر شوک الکتریکی استفاده می شود. این کار با ایجاد یک مسیر (یک هادی محافظ) برای جریان زمین انجام می گیرد. همچنین باعث می شود دستگاه محافظ (اعم از قطع کننده مدار یا فیوز) جریان الکتریکی را از مداری که دارای خطا است، قطع کند.

7- سیم ارت کدام سیم است؟

سیم سبز و زرد به عنوان سیم ارت نیز شناخته می شود و عملکرد ایمنی کلیدی دارد. انتقال الکتریسیته به اطراف هر ملک یا وسیله ای، همیشه مسیر کمترین مقاومت را به زمین خواهد داشت.

8- چگونه بفهمیم سیم اتصال زمین ما کار می کند؟

یک پروب مولتی متر را به سیم زمین و یک پروب را به تیر برق سیم زمین وصل کنید. از آنجایی که مولتی متر شما اکنون به عنوان یک آمپرمتر کار می کند، هر جریانی را که بین پست و سیم در جریان باشد را ثبت می کند. سیمی که به درستی به زمین متصل شده باشد، ولتاژ صفر را نشان می دهد.

9- چه نوع ارتینگ در منازل استفاده می شود؟

هادی سیم ارت نوعی رسانا است که نقطه اتصال ارت مصرف کننده را به سایر قسمت های تاسیسات که نیاز به ارت دارد، متصل می کند. جدا از روش های متعدد ارت که در بالا ذکر شد، این دو روش یعنی ارتینگ صفحه ای و ارتینگ لوله بیشتر در ارتینگ منازل استفاده می شود.

10- 3 نوع اتصال زمینی الکتریکی چیست؟

  • سیستم های غیر پایه
  • سیستم های زمینی مقاومتی
  • سیستم های زمین محکم

منابع:

lincolnelectric.com و performancewire.com

5 2 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها