مقالات

دستگاه جوش تفنگی | انواع، مزایا و معایب

دستگاه جوش تفنگی

با پیشرفت صنعت، تجهیزات مورد نیاز آن هم تغییر می کند و روز به روز بهتر می شود. جوشکاری نیز یکی از این صنایع در حال پیشرفت و بسیار مهم است. تجهیزات و روش های این حرفه پرکاربرد، دائماً در حال بهبود و تغییر می باشد. یکی از وسیله های مورد نیاز جوشکاری، دستگاه جوش تفنگی یا تفنگ جوشکاری است.

این وسیله انواع و اقسام مختلفی دارد و همه نوع آن، جزو پرکاربرد ترین و ضروری ترین وسایل مورد نیاز برای جوشکاری می باشد. در این مطلب از وینر تولز قصد داریم ضمن معرفی انواع مختلف دستگاه جوش تفنگی، مزایای استفاده از آن را نیز بیان کنیم. پس برای آشنایی بیشتر با این وسیله، با ما همراه باشید.

دستگاه جوش تفنگی چیست؟

در ادامه می خوانید... پنهان

دستگاه جوش تفنگی (Gun welding machine) یا تفنگ جوشکاری وسیله ای قابل حمل است که برای انجام جوش های نیمه اتوماتیک یا اتوماتیک، روی قطعات فلز استفاده می شود.

جوشکاران برای انجام کار خود به انواع مختلفی از تجهیزات نیاز دارند. ابتدایی ترین تجهیزات در اکثر فرآیندهای جوشکاری قوس الکتریکی نیمه اتوماتیک، معمولاً شامل دستگاه جوشکاری است که برق را انتقال می دهد یا تامین می کند. تفنگ جوشکاری نیز جزو وسیله های اصلی این کار است که الکترود را انتقال می دهد.

وظیفه تفنگ جوشکاری که گاهی به آن مشعل نیز می گویند، رساندن سیم جوش، جریان جوشکاری و گاز محافظ به قوس جوش است. دستگاه جوش تفنگی، برای عملیات نیمه اتوماتیک و برای عملیات اتوماتیک کاربرد دارند.

نحوه کار تفنگ جوشکاری

یک جوشکار می تواند از تفنگ جوشکاری در چندین نوع فرآیند از جمله جوشکاری نقطه ای، جوشکاری قوس الکتریکی و جوشکاری با پرتو الکترونی استفاده کند.

نحوه عملکرد دستگاه جوش تفنگی می تواند با فرآیند جوشکاری خاص متفاوت باشد. به عنوان مثال، تفنگ جوشکاری MIG با یک سیستم تغذیه سیم کار می کند که به طور مداوم سیم الکترود تفنگ جوش را از یک قرقره تامین می کند.

تفنگ جوش به یک منبع تغذیه، معمولاً یک دستگاه جوش متصل می شود و جریان را از طریق یک نوک تماسی به سیم می رساند. در عین حال گاز محافظ را برای محافظت از حوضچه جوش و قوس پخش می کند.

مزایای دستگاه جوش تفنگی

یکی از مزایای اصلی استفاده از تفنگ جوشکاری می تواند کارایی و بهره وری بهتر، به دلیل تعویض سریع تر نوک تماس است. همچنین جوش های انجام شده با این دستگاه، بسیار با کیفیت هستند. مزیت دیگر دستگاه جوش تفنگی، افزایش زمان روشن شدن قوس، به دلیل راحتی اپراتور می باشد.

ویژگی دیگر تفنگ جوشکاری این است که معمولاً دارای نازل ها و نوک هایی هستند که به راحتی تمیز و تعویض می شوند و برای عملیات جوشکاری با حجم بالا مناسب هستند. برخی از تفنگ‌ های جوشکاری دارای گردن ‌هایی هستند که می ‌توان آنها را چرخاند یا خم کرد، بنابراین جوشکار می‌تواند بدون ایجاد فشار به مچ دست، پروسه جوشکاری را انجام دهد.

معایب تفنگ جوشکاری

از معایب کار با دستگاه جوش تفنگی می توان به نداشتن دید کامل نسبت به قطعه کار و خسته شدن دست در اثر نگه داشتن آن، در جوشکاری های طولانی مدت اشاره کرد.

کاربرد دستگاه جوش تفنگی

تفنگ های جوشکاری در انواع مختلفی از جوشکاری مانند جوش نقطه ای و اشکال مختلف جوشکاری قوس الکتریکی مثل جوشکاری با هسته شار یا جوشکاری MIG استفاده می شود.

می‌توان از تفنگ ‌های جوشکاری در صنایعی که برای کارهای روزمره یا فرآیند های تولید به اتصالات فلزی متکی هستند، مانند خودروسازی، تجهیزات کشاورزی و ساخت واگن‌های راه‌آهن استفاده کرد.

شرکت های ساخت سازه برای بستن اتصالات سازه های فولادی به تفنگ های جوشکاری متکی هستند. دستگاه جوش تفنگی را می توان در جوشکاری با شرایط سخت مانند انجام جوش در فضاپیما های در حال گردش مورد استفاده قرار داد.

انواع دستگاه جوش تفنگی

انواع مختلفی از تفنگ های جوشکاری وجود دارد و طراحی هر کدام با توجه به فرآیند جوشکاری متفاوت است.

فرآیندهای جوشکاری ذوبی اولیه شامل SMAW ( جوشکاری قوس فلزی محافظ که به آن جوشکاری چوبی نیز گفته می شود)، MIG (گاز بی اثر فلز)، FCAW (جوشکاری با هسته شار) و TIG (گاز بی اثر تنگستن) می شوند.

هر فرآیند جوشکاری به ابزار خاصی متکی است و همه آنها از دستگاه جوش تفنگی استفاده نمی کنند. به عنوان مثال، جوشکاری TIG و جوشکاری با چوب، فرآیندهای دستی هستند که در آن جوشکار الکترودهای میله ای شکل را نگه می دارد.

1- تفنگ جوش نقطه ای (Spot Welding Guns)

تفنگ های جوشکاری که برای جوشکاری نقطه ای مقاومتی (RSW) استفاده می شوند، دارای یک محفظه اصلی هستند که شامل یک سیلندر پنوماتیکی نصب شده است که الکترودهای لازم را فشرده می کند.

جوشکاری RSW یک نوع جوشکاری حالت مایع نیست و از فشار و گرمای تولید شده از مقاومت در برابر جریان الکتریکی به وسیله این نوع از جوشکاری، برای ذوب دو قطعه فلز به یکدیگر استفاده می شود. بنابراین، دستگاه جوش تفنگی مورد استفاده برای RSW از نظر طراحی منحصر به فرد هستند.

2- تفنگ جوشکاری قوس الکتریکی (Arc Welding Guns)

دستگاه جوش تفنگی قوس الکتریکی باعث ایجاد تخلیه بین سیم الکترود و قطعه کار فلزی می شود. این تفنگ ها می توانند الکترود را به داخل قوس هدایت کنند و برخی از آنها دارای ویژگی های بی نظیر برای محافظت یا ایجاد قوس هستند.

تفنگ جوشکاری MIG

دستگاه جوش تفنگی MIG (گاز بی‌اثر فلزی) سیم الکترود مصرفی را نگه می‌دارند و به یک دستگاه جوش MIG متصل می‌شوند تا جریان را به سیم برساند و یک قوس بین سیم و قطعه کار فلزی ایجاد کند. گرمای حاصل از قوس، مواد قطعه کار و مواد سیم را ذوب می کند تا یک جوش ایجاد شود.

تفنگ جوشکاری MIG به اپراتور جوش اجازه می دهد موقعیت سیم را در حین انجام کارهای جوشکاری کنترل کند. این نوع از تفنگ ها که در پروسه MIG محافظ گاز استفاده می شوند، وظیفه تأمین گاز محافظ را نیز بر عهده دارند تا آلاینده ها، از حوضچه جوش دور نگه داشته شوند.

تفنگ های MIG با کاربرد عمومی، در حین انجام کارهای جوشکاری توسط هوای محیط و گاز محافظ خنک می شوند، بنابراین نیازی به سیستم خنک کننده خارجی رادیاتور و شیلنگ ندارند. تفنگ های فشاری در هنگام استفاده با سیم های آلومینیومی و سایر سیم های نرم، نسبت به سایر سبک های تفنگ های MIG مشکلات تغذیه سیم کمتری دارند.

دستگاه جوش تفنگی قرقره، سیم الکترود را از یک قرقره نصب شده روی تفنگ، تغذیه می کند و موجب می شود از مشکلات تغذیه سیم، هنگام استفاده از سیم آلومینیومی، جلوگیری شود.

مشخصات فنی تفنگ جوشکاری

ویژگی های دستگاه جوش تفنگی

4 مشخصه فنی تفنگ جوشکاری

1- نوع کاربری

دستگاه جوش تفنگی کاربرد بسیاری دارد و هم در صنعت و هم جوشکاری خانگی می توان از آن بهره گرفت. پس در نتیجه باید با توجه به کاری که می خواهیم انجام دهیم، مدل مناسب این دستگاه را تهیه کنیم.

2- آمپر

میزان آمپر این دستگاه، بین ۱۶۰- ۴۰۰ آمپر متغیر است و مناسب با کاری که باید انجام گیرد، دستگاه مورد نظر انتخاب می شود.

3- اندازه و قطر الکترود

قطر الکترود های دستگاه جوش تفنگی  ۲، ۳.۲، ۴ و ۵ می باشد و در مدل های مختلف آن به کار می رود.

4- نوع الکترود

الکترودهای اسیدی، قلیایی و رتیلی جزو انواع مختلف الکترود هایی هستند که در این دستگاه های جوش، به کار می روند.

قطعات تشکیل دهنده دستگاه جوش تفنگی MIG

  • گردنه قو مانند
  • واشر عایق
  • دیفیوزر
  • آداپتور نوک
  • نازل
  • نکته تماس
  • لاینر
  • پشتیبانی سوئیچ/دسته/کابل
  • مجموعه کابل
  • شیلنگ ورودی آب
  • شلنگ خروجی آب
  • نیپل شیلنگ آب
  • کیت اتصال یورو
  • حلقهO پلاگ تفنگ
  • مهره نگهدارنده

دستگاه جوش تفنگی لیزری

دستگاه جوش تفنگی لیزری، دستگاه هایی هستند که به آنها دستگاه های جوش لیزر قابل حمل نیز گفته می شود و جزو جدید ترین و مدرن ترین دستگاه ها در صنعت جوشکاری لیزری می باشند. این مدل از تفنگ جوشکاری، به دلیل مزایای متنوعی که دارند، در میان مشاغل صنعتی، بسیار پرکاربرد بوده و طرفداران زیادی دارند.

هستند که به علت مزایای بی شماری که دارند بسیار پرکاربرد و پرطرفدار در بین صنعتگران شاغل در این حوزه شده اند. از جمله مزایای این دستگاه ها میتوان به قیمت مناسب و مقرون به صرفه، امکان کار آسان، سبک، راحت و قابل حمل بودن آن در کنار کیفیت بالای خروجی کار اشاره کرد. این مدل از دستگاه ها نیز در نوین تاک لیزر جهت ارائه به مشتریان گرامی موجود می باشد.

3 مزیت دستگاه جوش تفنگی لیزری

1- یکی از مزایای کار با این مدل دستگاه، عدم نیاز به الکترود و مواد پر کننده است و در جوشکاری با انواع فلزات کاربرد داشته (به جز جوشکاری تیتانیوم) و نیاز به گاز محافظ مثل آرکون نیست.

2- جوشکاری با این نوع از دستگاه جوش تفنگی، سریع تر انجام می گیرد و جوش با کیفیتی ارائه می گردد.

3- با جوش لیزری می توان مواد و وسایل پلاستیکی را به هم جوش داد.

دستگاه جوش چند منظوره چیست؟

در ادامه معرفی دستگاه جوش تفنگی، به نوع دیگری از دستگاه های جوشکاری می رسیم که به آنها دستگاه جوش چند منظوره یا MP گفته می شود. این مدل از دستگاه جوش قادر است چندین نوع از انواع جوشکاری را انجام دهد.

این کار با تعویض قطبیت مثبت و منفی یا حتی تنظیم انتخابگر فرآیند، برای مثال از SMAW به GMAW  انجام می شود. دستگاه جوش چند منظوره می تواند فلزات مختلف را به وسیله انواع مختلف جوشکاری، به هم متصل کند.

تغییر روش و نوع کار در این دستگاه بسیار ساده است و جوشکار می تواند به راحتی تغییراتی در دستگاه به وجود آورده و جوشکاری های مختلفی را انجام دهد.

کاربرد دستگاه جوش چند منظوره

جوشکاری قوس الکتریکی با دستگاه چند منظوره، در صنعت، بسیار پر کاربرد است. در این نوع جوشکاری، از یک قوس الکتریکی برای ذوب فلزات و اتصال آنها به یکدیگر استاده می شود و دمای این فعالیت ها به 6500 درجه فارنهایت می رسد. دستگاه جوش MP برای جوش دادن انواع مختلفی از فلزات، با ضخامت های مختلف، مناسب است.

در کنار دستگاه جوش تفنگی و مزایای بی نظیر آن، دستگاه های جوش چند منظوره نیز مزایای زیادی دارند زیرا به وسیله آنها می توان چندین عمل جوشکاری را با یک دستگاه انجام داد و در بسیاری از هزینه ها صرفه جویی کرد. این مدل دستگاه نسبت به کدل های مشابه خود گران تر است ولی در طولانی مدت، ارزش آن آشکار می شود و به دلیل کاربرد های مختلف، جلوی خرید بسیاری از دستگاه های جوشکاری دیگری گرفته می شود.

قیمت دستگاه جوش تفنگی

قیمت این دستگاه با توجه به نوع و شرکت تولید کننده آن متفاوت است و فروشگاه ها و سایت های اینترنتی مختلفی نیز تفنگ جوشکاری را عرضه می کنند. اگر می خواهید یک دستگاه با کیفیت را با قیمت مناسب تهیه کنید، بهتر است آن را از وینر تولز بخرید، زیرا این فروشگاه در زمینه عرضه دستگاه و محصولات جوشکاری مختلف، حرف اول را می زند.

تفنگ جوشکاری ابزاری مناسب برای جوشکاری سیار

این مدل، همان طور که در مطالب بالا هم اشاره شد، به دلیل سبک بودن نسبت به دیگر دستگاه های جوشکاری، بهترین وسیله جهت جابه جابی و جوشکاری سیار است.

در کارهایی مثل جوشکاری حفاظ و نرده، در و پنجره فلزی، جوشکاری لولای در، نصب در ضد سرقت و کارهای خرده کاری و جزئی، دستگاه جوش تفنگی بسیار کاربرد دارد.

سخن پایانی

جوشکاری یکی از موثرترین روش های اتصال فلز ات است. به طور کلی، انواع جوشکاری می تواند جوش های بسیار قوی ایجاد کند. نوع جوش، تنها چیزی نیست که می تواند کیفیت جوش را تعیین کند. عواملی مانند مواد یا فلزات، طول و اندازه جوش، پرکننده مورد استفاده و حتی مهارت اپراتور یا جوشکار و نوع دستگاه جوش نقش بسیاری دارند. یکی از این دستگاه های مهم و پر کاربرد جوشکاری، دستگاه جوش تفنگی می باشد.

تفنگ جوشکاری می تواند ابزاری حیاتی در زمینه اتصال فلزات به ویژه برای فعالیت های جوشکاری با حجم بالای کار باشد. این دستگاه کارایی فرآیندهای جوشکاری را افزایش می دهد، به جوشکاران حرفه ای اجازه می دهد به راحتی کار کنند و جوشکاری تمیز تر انجام شود.

این مدل از دستگاه جوش به دلیل کم حجم بودن، کارایی بسیار زیادی دارد و جوشکاری با آن سریع تر انجام می گیرد. همچنین به وسیله آن می توان فولاد ضد زنگ، فولاد آلیاژی و فولاد سخت را جوش داد.

دستگاه جوش تفنگی مصرف برق کمتری دارد و با انواع الکترود ها مثل رتیلی، قلیایی و اسیدی می تواند کار کند. علاوه بر این، در ارتفاع و فضای آزاد، به راحتی می توان از آن استفاده کرد.

سوالات متداول

1- تفنگ جوشکاری قوس الکتریکی چیست؟

دستگاه جوش تفنگی قوس الکتریکی دستگاهی است که برای ذوب فلزات استفاده می شود. این دستگاه یک قوس الکتریکی از یک الکترود ساطع می کند که فلز را ذوب می کند یا پرکننده را به یک اتصال بین دو قطعه فلز می رساند.

2- جوشکاری چقدر حرارت دارد؟

در حالی که فلزات مختلف به دماهای متفاوتی نیاز دارند، جوشکاری قوس الکتریکی معمولاً با دمای قوس تقریباً 10000 درجه فارنهایت انجام می شود. البته این هنوز خنک ‌تر از جوشکاری با مشعل پلاسما است که می‌تواند تا 50000 درجه فارنهایت برسد، اما قوس الکتریکی به‌طور باورنکردنی داغ است.

3- اینورتر جوشکاری تفنگی باس مدل MMA-200ProGun چه ویژگی هایی دارد؟

این مدل از اینورتر جوشکاری تفنگی، از برق به عنوان منبع تغذیه استفاده می کند که ویژگی منحصر بفردی برای آن است.

4- دستگاه جوش تفنگی دیوالت مدل ARC _120 چقدر است؟

قیمت این نوع از دستگاه جوش، از  ۲٫۵۳۰٫۰۰۰ تومان تا ۵٫۹۰۰٫۰۰۰ تومان می باشد.

5- ویژگی دستگاه جوش تفنگی دیوالت مدل ARC _120 چیست؟

دستگاه جوش تفنگی دیوالت، جزو جدیدترین ها در این نوع از دستگاه ها بوده و وزن سبکی نسبت به مدل های مشابه خود دارد.  اندازه این مدل برابر 20*10*20 سانتی متر بوده و 4/6 کیلو وات برق مصرف می کند.

6- بهترین نوع دستگاه جوشکاری برای یک مبتدی کدام است؟

جوشکاری MIG از بهترین نوع دستگاه ها برای مبتدیان هستند، زیرا با یک الکترود جوش سیمی روی قرقره طراحی شده اند که با سرعت از پیش انتخاب شده از طریق تفنگ جوش تغذیه می شود. به عنوان یک فرآیند نیمه اتوماتیک یا اتوماتیک، جوشکاری قوس فلزی گازی (GMAW یا MIG)، ساده ترین روش یادگیری است.

7- 4 نوع اساسی اتصالات جوشکاری چیست؟

طبق AWS، 4 نوع اتصال جوشی اساسی جوش لب به لب، جوش مفصل سه راهی، جوش اتصال گوشه ای و جوش اتصال لبه می باشند.

8- سخت ترین فلز برای جوشکاری کدام است؟

برخی از فلزات سخت تر برای جوش آلومینیوم، نیکل و تیتانیوم هستند.

9- سریعترین فرآیند جوشکاری چیست؟

جوشکاری با هسته شار (FCAW)یا همان جوش قوس نیمه اتوماتیک به دلیل سرعت جوشکاری بالا و قابلیت حمل، اغلب در پروژه های ساختمانی استفاده می شود. این روش دارای متغیرهای زیادی است که در انواع پروژه های جوشکاری قابل استفاده است.

10- قوی ترین میله جوش چیست؟

از میان فلزات پرکننده آلومینیوم، 5356 قوی ترین جوش ها را ایجاد می کند. میله جوش 5356 دارای مقاومت برشی طولی 17 Ksi در مقابل 11.5 Ksi 4043 است.

11- 4 مورد از تجهیزات ایمنی جوشکاری کدام ها هستند؟

همیشه قبل از شروع باید تجهیزات ایمنی مناسب را داشته باشید. مهمترین تجهیزات مورد نیاز شامل عینک ایمنی، دستکش جوشکاری، کلاه ماسک جوشکاری (برای محافظت از چشمان شما در برابر فلاش) و یک ژاکت مقاوم در برابر آتش است.

12- از کدام گاز در جوشکاری استفاده می شود؟

استیلن تنها گاز سوختی مناسب برای جوشکاری گازی است، زیرا قابلیت انجام در دمای بالا و سرعت زیاد را دارد. سایر گازهای سوختی مانند پروپان، پروپیلن یا گاز طبیعی، حرارت ورودی کافی برای جوشکاری تولید نمی کنند اما برای برش و لحیم کاری با مشعل استفاده می شوند.

منابعی معتبری که برای نوشتن این مطلب از آن استفاده شده است: tws.edu

3.3 3 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
3 نظرات
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
محمد

سلام. خسته نباشین.
میشه بفرمایین ایا امکان استفاده از این دستگاه با ژنراتور در جاهایی که دسترسی به برق نداریم هم وجود داره ؟
خداقل چند KW باید باشه ژنراتور تا جواب بده؟

سعید صدیقی

آیا باژنراتور ۳کیلو وات ۱۳آمپر کار میکند؟

مدیر سایت

درود بر شما سعید عزیز
در خصوص دستگاه تفنگی اگر بین راه استابلایزر یا پایدار کننده یا نوسان‌گیر برق هست می‌تونید استفاده کنید در غیر این صورت پیشنهاد نمی‌شه.