مقالات

افزایش بهره‌وری دستگاه برش پلاسما

افزایش بهره‌وری دستگاه برش پلاسما

یادگیری و استفاده از برش پلاسما آسان است در واقع آنقدر آسان است که بسیاری از کاربران دستگاه را از بسته بندی آن خارج می کنند و مستقیماً با آن کار می کنند. با این حال، این رویکرد ممکن است قابلیت های برش پلاسما را بهینه نکند. در این مقاله چند نکته و تمرین به شما آموزش داده می شود که به وسیله آن ها می توانید بهره‌وری دستگاه برش پلاسما را بالا ببرید و این نکات کارایی و دقت شما را افزایش می دهد و عمر دستگاه برش پلاسما و مواد مصرفی شما را طولانی می کند.

بیشتر بخوانید:

برش پلاسما چیست؟

بهره وری دستگاه برش پلاسما

نکات اولیه برای داشتن بهترین بهره از ابزار برش قبل از شروع برشکاری

پس از خرید دستگاه برش پلاسما مناسب برای نیازهای خود، اولین و مهمترین گام خواندن دفترچه راهنمای مالک است. خواندن کتابچه راهنمای مالک گام مهمی است که بسیاری از کاربران در انجام آن کوتاهی می‌کنند. وقت گذاشتن برای خواندن کامل دفترچه راهنما و آشنایی با دستگاه برش پلاسما خاص شما، مفید است. این کتاب حاوی اطلاعات مهمی در مورد ایمنی و بهترین استفاده از برش پلاسما است.

بهره وری دستگاه برش پلاسما

اطلاعات زیر اطلاعات مهمی هستند که هنگام شروع کار با ابزار برش پلاسما باید به آن دقا کنید اما آنها جایگزین مطالعه کامل دفترچه راهنما نمی شود. دفترچه راهنما را بخوانید سپس آن را در دسترس داشته باشید تا شما و سایر اپراتورها بتوانید در صورت نیاز به آن مراجعه کنید.

  1. سیم برق را بررسی کنید تا مطمئن شوید که در شرایط خوبی است و به نوع صحیح به منبع تغذیه اولیه وصل شده است. برخی از واحدها، مانند آنهایی که از فناوری Auto-line™ استفاده می کنند، به شما امکان می دهند آنها را به هر منبع تغذیه از 208 تا 575 ولت وصل کنید. واحدهای دیگر نیاز به ولتاژ خاصی دارند و این به کاربر بستگی دارد که مطمئن شود به منبع تغذیه صحیح وصل شده اند و هر کلید انتخاب برق به درستی تنظیم شده است.
  2. منبع هوای خود را بررسی کنید تا مطمئن شوید که جریان هوا و فشار صحیح وارد دستگاه می شود. دفترچه راهنمای مالک شما باید حاوی الزامات هوا باشد.
  3. هوای خشک برای برش پلاسما مهم است و ظرفیت برش را به حداکثر می رساند. در صورتی که دستگاه مجهز به فیلتر هوا و/یا خشک کن نیست، آن را نصب کنید. فیلتر و یا خشک کن را مطابق با توصیه های سازنده بررسی، تمیز و تعویض کنید. داشتن نوعی درزگیر روی اتصال برای کاهش خطر نشت فشار هوا، مهم است.
  4. مشعل را وصل کنید، اگر قبلاً وصل نشده است.
  5. مطمئن شوید که همه مواد مصرفی شما در جای خود قرار دارند و برای کار مناسب هستند و از محکم و ایمن بودن آنها مطمئن شوید. تماس های زیادی از افراد دریافت می شود که برخی از اتصالات را به اندازه کافی سفت می کنند و در نتیجه برش متناوب را تجربه می کنند.
  6. در صورت وجود، فرآیند مناسب را انتخاب کنید. در برخی از ماشین‌های خروجی بالاتر، یک سوئیچ به کاربر این امکان را می‌دهد که بین برش و کوبیدن یکی را انتخاب کند.
  7. دستگاه را روشن کنید.
  8. تنظیمات هوا را بررسی کنید. تنظیمات PSI ممکن است تنظیمات مختلفی برای برش داشته باشد. در برخی از کاترهای پلاسما، اپراتور آمپر را به صفر می رساند که جریان هوا را روشن می کند و به اپراتور اجازه می دهد فشار صحیح را تنظیم کند.
  9. خروجی را روی تنظیمات صحیح قرار دهید.

بهره وری دستگاه برش پلاسما

نمودار زیر، نمودار سرعت برش است که سرعت برش اسمی منبع برق برای فولاد نرم، آلومینیوم و فولاد ضد زنگ با ضخامت های مختلف را نشان می دهد.

  1. اتصال زمین به قطعه کار را بررسی کنید. اگرچه پلاسما می تواند فلز رنگ شده را برش دهد، اما نیاز به اتصال محکم بر روی قسمت تمیز قطعه کار دارد.
  2. مطمئن شوید که تمام تجهیزات ایمنی را در جای خود قرار داده اید. دفترچه راهنمای ابزار برش پلاسمای شما دارای جزئیات بیشتری است، اما به طور کلی شما همان نوع تجهیزات محافظی را که هنگام جوشکاری می خواهید در این جا نیز به آن ها نیاز دارید. اگر میز خیس است و بازوی خود را برهنه روی آن می گذارید، ممکن است بخشی از مدار شوید و شوک برقی دریافت کنید، بنابراین مطمئن شوید که از چرم های جوشکاری همراه با دستکش مناسب و محافظ چشم استفاده می کنید. معمولاً محافظت از چشم با عینک با سایه شماره 5 حداقل محافظت از چشم را ارائه می دهد. سایه های دیگر بسته به آمپر مورد نیاز است. محافظ صورت نیز در طول کار با ابزار برش پلاسما، توصیه می شود.
  3. برای بررسی تنظیمات و سرعت حرکت خود، یک برش نمونه بر روی همان نوع موادی که قطعه کار شما از آن جنس است، انجام دهید.
  4. توقف تمیز و ادامه برش طولانی دشوار است. برش را از قبل تمرین کنید تا مطمئن شوید که آزادی حرکت کافی برای یک برش مداوم دارید.

بیشتر بخوانید:

تکنولوژی برش پلاسما

بهره وری دستگاه برش پلاسما

نکات مهم برای بالابردن بهره وری برش پلاسما

یک برش تمیز به عوامل مختلفی بستگی دارد: سرعت برش، تکنیک، فاصله از سطح کار و مواد مصرفی. جریان پلاسما را روی قطعه کار متمرکز کنید.

هنگام برش مواد ضخیم تر از نوک آمپر بالاتر استفاده کنید. از آنجایی که نوک آمپر پایین‌تر دهانه کوچک‌تری دارد، جریان پلاسما باریکی را در تنظیمات پایین‌تر برای استفاده در مواد نازک‌تر حفظ می‌کند. استفاده از نوک 40 آمپر در تنظیم 80 آمپر باعث انحراف دهانه نوک می شود و نیاز به تعویض دارد. استفاده از یک نوک 80 در تنظیمات پایین تر، جریان پلاسما را نیز متمرکز نمی کند و منجر به برش صفحه گسترده تر می شود. برای برش در گوشه ها، با استفاده از الگوها یا در مناطق تنگ، از نوک های توسعه یافته استفاده کنید. نوک‌های کوبنده جریان پلاسما را پخش می‌کنند و مواد زیادی را به یکباره حذف می‌کنند و قوس را قادر می‌سازد تا مقدار زیادی از مواد را در یک عبور حذف کند.

اگر از هوای تمیز و خشک استفاده می کنید و برش های طولانی تری انجام می دهید، می توانید انتظار داشته باشید که تقریباً دو ساعت بصورت پی در پی بتوانید برش را انجام دهید.

بهره وری دستگاه برش پلاسما

راه اندازی مجدد مداوم قوس پیلوت با فعال کردن مشعل، عمر مواد مصرفی شما را کاهش می دهد. زیرا لاستیک های جریان الکتریکی کوتاه ترین مسیر را به قطعه کار پیدا می کنند. این باعث کاهش عمر مواد مصرفی می شود. وقتی از محافظ درگ استفاده نمی‌کنید، از 1/16 تا 1/8 اینچ استفاده کنید. فاصله بین نوک و قطعه کار همانطور که اشاره شد، لمس نوک به سطح کار بر کیفیت برش و عمر مصرفی شما تأثیر می گذارد. با این حال، دورتر کردن نوک از قطعه کار به طور موثری ظرفیت برش دستگاه را کاهش می دهد.

بهره وری دستگاه برش پلاسما

هنگامی که از یک محافظ درگ استفاده نمی کنید فاصله 1/16 تا 1/8 اینچی نوک ابزار برش پلاسما را تا سطح کار حفظ کنید. حفظ این اصله طول عمر مواد مصرفی شما را افزایش می دهد، برش تمیزتری تشکیل می دهد و ظرفیت برش دستگاه شما را به حداکثر می رساند.

بیشتر بخوانید:

از دستگاه برش پلاسما چه استفاده ای می توان کرد؟

بهره وری دستگاه برش پلاسما

طریقه نگه داشتن دست در بالابردن بهره وری برش پلاسما

اگر از محافظ درگ استفاده نمی‌کنید، برای برش‌های دقیق‌تر، توصیه می‌کنیم که دست غیر برش‌تان را همانطور که در شکل بالا نشان داده شده است پایین بیاورید و از آن به عنوان راهنما برای دست دیگر استفاده کنید. این حالت دست، به شما آزادی حرکت در همه جهات می دهد و در عین حال به حفظ حالت ایستادگی و ثابت نگه داشتن دست کمک می کند. همانطور که اشاره شد، توصیه می کنیم قبل از انجام برش خود، آن را تمرین کنید تا مطمئن شوید که می توانید آن را در یک حرکت مداوم انجام دهید. شروع یک قوس در وسط یک برش و حفظ یک خط برش تمیز دشوار است. هنگام برش، مشعل را تا حد امکان عمود بر قطعه کار نگه دارید.

بهره وری دستگاه برش پلاسما

هنگام سوراخ کردن مواد نازک برای شروع یک برش، قوس ممکن است بتواند با پاشش کم یا بدون پاشش از داخل سوراخ کند. با این حال، در مواد ضخیم تر، با مشعل در زاویه 45 درجه شروع کنید تا اولین پاشش فلز جایی برای رفتن داشته باشد. در غیر این صورت، فلز به عقب پاشیده می شود و به سرعت مواد مصرفی شما را می پوشاند.

بیشتر بخوانید:

محدودیت های برش پلاسما چیست؟ در چه مواردی هوا برش ترجیح داده می شود؟

بالابردن بهره وری دستگاه برش پلاسما با مسیر حرکت برش

کشیدن مشعل، از فشار دادن آن راحت تر است. یک برش پلاسما شامل یک لبه اریب و یک لبه مستقیم است. اگر این برای پروژه شما مهم است، بر اساس آن برنامه ریزی کنید. پلاسما هنگام خروج از نوک مشعل می‌چرخد، یک طرف حرکت می کند و از طرف دیگر تمام می‌شود. یک راه آسان برای به خاطر سپردن آن این است که مشعل پلاسما را به عنوان یک ماشین بدون دنده عقب در نظر بگیریم. مشعل همیشه به سمت جلو حرکت می کند.

بیشتر بخوانید:

دستگاه برشکاری پلاسما چه ویژگی هایی باید داشته باشد

تنظیمان آمپر و سرعت حرکت در افزایش بهره وری دستگاه برش پلاسما

دفترچه راهنمای مالک شما باید شامل نموداری باشد که ضخامت مواد را با سرعت حرکت بر حسب اینچ در دقیقه مقایسه می‌کند. هرچه سریع‌تر حرکت کنید (مخصوصاً روی آلومینیوم)، برش شما تمیزتر خواهد بود. در مواد ضخیم تر، دستگاه را روی خروجی کامل تنظیم کنید و سرعت حرکت خود را تغییر دهید. در مواد نازک تر، باید آمپراژ را کم کنید و به نوک آمپر کمتر تغییر دهید تا سطح باریکی داشته باشید.

بیشتر بخوانید:

هنگام خرید دستگاه برش پلاسما به چه مواردی باید دقت کرد؟

بهره وری دستگاه برش پلاسما

برای تعیین اینکه آیا خیلی سریع یا خیلی آهسته پیش می روید، به صورت بصری قوسی را که از پایین برش می آید دنبال کنید. قوس باید با زاویه 15 تا 20 درجه بر خلاف جهت حرکت از ماده خارج شود. اگر مستقیم به سمت پایین می رود، به این معنی است که شما خیلی آهسته پیش می روید و با تجمع غیرضروری تفاله یا سرباره مواجه خواهید شد. اگر خیلی سریع بروید، شروع به پاشیدن می کند. از آنجایی که قوس به صورت زاویه‌ای دنبال می‌شود، در انتهای برش، سرعت برش خود را کم کنید و مشعل را به شکلی درآورید که از آخرین تکه فلز بریده شود.

بهره وری دستگاه برش پلاسما

اگر سرعت حرکت مناسب را حفظ کنید، جرقه ها با زاویه 15 تا 20 درجه از قطعه کار خارج می شوند. در پایان یک برش، مشعل را به سمت جلو زاویه دهید تا آخرین تکه فلز را برش دهید.

برای کسب اطلات بیشتر راجع به قیمت دستگاه‌های برش پلاسما وینر به لینک زیر مراجعه کنید:

5 2 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
4 نظرات
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
رضا

توضیحات عالی بود ممنون

مدیر سایت

خوشحالیم که براتون مفید بوده

احمد

ممنون بابت مقاله مفیدتون

مدیر سایت

خوشحالیم که براتون مفید بوده