مقالات

دستگاه جوش آرگون پالسی

دستگاه جوش آرگون پالسی

در حالی که جوشکاران استیک سنتی اطلاعات کمی در مورد گازها با جوشکاری خود داشتند، ظهور ماشین‌های جوش MIG و TIG در ۷۰ تا ۸۰ سال گذشته نیاز به گاز جوشکاری را به عنوان یک کالای رایج در اکثر کارگاه‌ها ایجاد کرده است. چرا انواع مختلفی از گازهای جوشکاری وجود دارد؟ و چه کاربردهایی دارند؟ همانطور که به گازها و مخلوط‌های پیشرو مورد استفاده در جهان جوشکاری می‌پردازیم، شگفت‌انگیز است که بدانیم در مدت زمان کوتاهی از زمان اجرای آنها چقدر پیشرفت کرده‌ایم. پیشرفت بسیار زیاد است و آنچه در انتظار گازهای جدید یا روش های جدید استفاده از این گازها است، هیجان انگیز است. در این مقاله به بررسی دستگاه جوشکاری آرگون پالسی می پردازیم.

هدف گاز در جوشکاری چیست؟

گاز جوشکاری به طرق مختلف استفاده می شود. اینها شامل محافظت از قوس در برابر ناخالصی هایی مانند هوا، گرد و غبار و سایر گازها می شود. تمیز نگه داشتن جوش ها در قسمت زیرین درز مقابل قوس (یا پاکسازی)؛ و حرارت دادن فلز از گازهای پوششی نیز برای محافظت از فلز پس از فرآیند جوشکاری استفاده می شود.

وقتی صحبت از جوشکاری با گاز می شود، گاز آرگون یکی از گزینه های پرکاربرد جوشکاران حرفه ای است. گازی است که در دسته گازهای نجیب طبقه بندی می شود و گازی است که از نظر محتوای هوایی که تنفس می کنیم در رتبه سوم قرار دارد.

چرا جوشکاران از آرگون استفاده می کنند؟

جوشکاران از آرگون استفاده می کنند زیرا معمولاً به عنوان یک عامل محافظ استفاده می شود. هنگامی که یک حرفه ای فرآیند جوشکاری را انجام می دهد، فلزات را در معرض دمای بالا قرار می دهد. اغلب، این دماها بیش از 5000 درجه است و می تواند بسیار گرم باشد.

گاز یکی از مهم ترین گازهایی است که جوشکاران اغلب به آن نیاز دارند و چیزی است که می تواند کار افراد این دسته حرفه ای را بهبود بخشد. گاز بی رنگ و بی بو است. این گاز همچنین قابل اشتعال نیست و کاملاً غیر سمی است، به همین دلیل است که می توان از آن در چنین مقیاس وسیعی استفاده کرد.

بیشتر بخوانید:

جوشکاری آرگون بر روی آلومینیوم | argon welding on aluminium

یکی از سوالات پرطرفدار مردم در مورد این گاز خاص این است که چرا از آنها استفاده می شود. این یک نوع گاز است که برای اهداف خاص خود فوق العاده مفید است، اما تعداد کمی با استدلال عملی پشت آن و اینکه چرا اکثر مردم از این گاز استفاده می کنند آشنا هستند. در این مقاله دلیل استفاده جوشکاران از آرگون و پیچیدگی های این گاز خاص را توضیح خواهیم داد.

همانطور که در بالا گفتم، آرگون اغلب به عنوان یک عامل محافظ برای محافظت از جوشکارها در برابر دمای بسیار بالا استفاده می شود. با این حال، این دماهای بالا برای تبدیل فلز به مایع ضروری است تا بتوان آن را به روش‌های مختلفی قالب‌گیری کرد. بیشتر فلزات نیز در این دماها ذوب می شوند و به همین دلیل می توان آنها را به راحتی جوش داد و به شکل مناسب درآورد.

نقشی که آرگون در این فرآیند ایفا می کند محافظت از فلزات در حال ذوب است. هنگامی که فلزات با دمای بالا مواجه می شوند، می توانند در برابر برخی از گازهای موجود در هوای اطراف خود واکنش نشان دهند. می تواند با چیزهایی مانند نیتروژن، اکسیژن و هیدروژن موجود در اطراف خود واکنش نشان دهد که می تواند منجر به پیامدهای نامطلوب شود. گاز آرگون به فلزات اعمال می شود، بنابراین آنها با بقیه اجزای موجود در هوا واکنش نشان نمی دهند.

در حالی که آرگون به طور گسترده به عنوان یکی از بهترین عوامل محافظ در هوا در نظر گرفته می شود، برای حفظ پایداری قوس نیز مفید هستند. هنگام کار با هر فلزی، داشتن نفوذ جوش خوب و ظاهر بهتر همیشه مورد توجه است. گاز آرگون این امکان را فراهم می کند، به همین دلیل است که آن را مفید می دانند.

از دستگاه‌های جوشکاری مناسب برای جوش آرگون شرکت وینر می توان به دستگاه جوشکاری POWER 9510 – 200WSM اشاره کرد. این دستگاه از تکنولوژی پیشرفته اینورتر استفاده شده است که بازدهی را تا 85% افزایش میدهد، ضمنا مصرف در حالت بی باری در این دستگاه بسیار پایین است. این دستگاه با بهره گیری از تکنولوژی کنترل شکل موج توسط راکتور الکترونیکی باعث ایجاد قوس نرم تر، افزایش حوضچه مذاب، پاشش کمتر و نمای جوشکاری زیباتر خواهد شد. این دستگاه مجهز به سیستم های حفاظتی اضافه ولتاژ، اضافه جریان و اضافه گرمایی نیز می باشد که باعث پایداری، طول عمر و فضای اعتماد سازی بیشتر میگردد. این دستگاه دارای تغذیه سیم بسیار خوب و شروع قوس بسیار عالی میباشد. همچنین صفحه کاملا دیجیتال دارد. دستگاه جوش آرگون پالسی Power 9510 – 200wsm با دارا بودن کنترلر مدولاتور پهن پالسی حالت جریان باعث میشود  که ماشین در حالت پایدار و لحظه ای کار کند.

برای دیدن دستگاه جوشکاری آرگون پالسی وینر بر روی لینک زیر کلیک کنید:

دستگاه جوش آرگون پالسی

گاز محافظ چیست؟

اصطلاح “گاز محافظ” در درجه اول هنگام اشاره به آرگون استفاده می شود و چیزی است که می تواند برای هر کسی که هر نوع کار جوشکاری را انجام می دهد بسیار مفید باشد. گازهای محافظ نوعی طبقه بندی هستند که به گازهای بی اثر یا نیمه بی اثر داده می شود.

بیشتر بخوانید:

گاز محافظ جوشکاری چیست | shielding gas

اینها فلزات را از هرگونه واکنشی که می تواند در جو رخ دهد محافظت می کند. دلیل مهم بودن گاز محافظ این است که به جوشکار کمک می کند تا از فلزی که با آن کار می کند محافظت کند. این از هرگونه اختلال در فلز جلوگیری می کند و جوشکار را قادر می سازد بدون هیچ گونه نگرانی کار کند.

حتی اگر آرگون به عنوان یک عامل محافظ در هنگام کار با فلزات ضروری است، این تنها جزئی نیست که می توان در هنگام انجام این کار وارد آن شد. هلیوم نیز چیزی است که جوشکاران تمایل به استفاده از آن دارند زیرا مشابه آرگون عمل می کند و می تواند نتایج بهتری ارائه دهد.

اکسیژن همچنین گاهی اوقات به عنوان یک افزودنی در هنگام کار با فلزات به دلیل پایداری آن استفاده می شود. همچنین مواردی وجود دارد که از آرگون همراه با اکسیژن برای ارائه نتایج بهتر استفاده می شود.

خطرات آرگون چیست؟

هنگام استفاده از هر گاز، فقط توجه داشته باشید که چه اقدامات احتیاطی باید انجام شود و چه اقداماتی برای اطمینان از ایمن ترین استفاده از آن باید انجام شود. عمدتاً گاز آرگون نسبتاً ایمن است. این گاز غیر قابل اشتعال است و همچنین هیچ چیز سمی از خود ساطع نمی کند، به همین دلیل است که جوشکاران می توانند به طور مرتب از آن استفاده کنند. این همچنین به این معنی است که گاز آرگون در صورت قرار گرفتن در معرض حرارت، شعله یا جرقه نمی سوزد.

با وجود این، هنگام استفاده از این گاز اقدامات ایمنی لازم را انجام دهید. گاز آرگون معمولاً در یک مخزن فشرده به جوشکاران داده می شود که فهرست اقدامات احتیاطی خاص خود را دارد. هنگام استفاده از این محصول باید به نکات ایمنی منظم مخزن فشرده سازی توجه کرد.

بیشتر بخوانید:

از صفر تا صد جوشکاری آرگون (تیگ – Tungsten Inert Gas)

یکی از بزرگترین خطراتی که در هنگام استفاده از گاز آرگون وجود دارد، حضور بیشتر آن در هوای اطراف شخصی است که از آن استفاده می کند. گاز آرگون سی و هشت درصد چگالی تر از هوا است. این بدان معنی است که هنگام استفاده از این گاز، جو اطراف ممکن است دارای مقدار بیشتری آرگون نسبت به هوایی باشد که فرد برای تنفس نیاز دارد.

به همین دلیل است که توصیه می شود از گاز در فضای باز یا در فضایی با تهویه کافی دارد استفاده کنید. محدودیت هایی وجود دارد که مقدار زیادی آرگون را می توان در یک مخزن فشرده قرار داد. به طور کلی، مقدار موجود در یک مخزن به اندازه کافی برای استفاده ایمن است و منجر به وجود مقدار اضافی در جو اطراف نمی شود.

دستگاه جوش آرگون پالسی

جوشکارها از چه نوع گاز آرگون استفاده می کنند؟

در حالی که گاز آرگون در هر فرآیند جوشکاری ضروری است، جوشکاران مختلف هنگام کار از چگالی و خلوص آرگون متفاوتی استفاده می کنند. به طور کلی، جوشکارانی که در یک زمان با فلزات و آلیاژهای مختلف کار می کنند از 99.996٪ آرگون استفاده می کنند. این یکی از رایج ترین استانداردهای مورد استفاده برای گاز است و همچنین یکی از کارآمدترین آرگون است که جوشکاران می توانند از آن استفاده کنند.

آرگون خالص نیز یکی از انواعی است که برخی از جوشکارها از آن استفاده می کنند. این گازی است که تعداد کمی از جوشکاران هنگام ورود به این گاز آن را انتخاب می کنند. آرگون خالص عاری از اجزای دیگر است و هیچ گاز یا عنصر دیگری در آن وجود ندارد. برخی از جوشکارها نیز به دنبال ترکیبی از CO2 و آرگون هستند.

بیشتر بخوانید:

جوشکاری گاز چیست | جوشکاری با استفاده از شعله (OFW)

این ترکیبی از عناصر است که در مقایسه با گازهای آرگون خالص کارایی بسیار کمتری را ارائه می دهد، اما یک گزینه ارزان قیمت خوب است که جوشکاران می توانند به آن مراجعه کنند. یک نوع دیگر از آرگون که وجود دارد، آرگون درجه پزشکی است.

این خالص ترین شکل آگون در نظر گرفته می شود و کاملاً هیچ اثری از هیچ ترکیب یا عنصر دیگری ندارد. این آرگون گران است و در مقایسه با سایر انواع ترکیبات آرگون تفاوت چندانی ندارد، به همین دلیل است که به ندرت توسط جوشکاران استفاده می شود.

مخازن آرگون چقدر عمر می کنند؟

آرگون برای جوشکاران حیاتی است و چیزی است که آنها به طور مرتب به آن نیاز دارند. مدت زمانی که یک مخزن آرگون می تواند دوام بیاورد بیشتر به مخزن آرگون مورد استفاده، ترکیب مخزن و استفاده کلی که یک نفر در حال انجام آن است بستگی دارد. یکی از اولین چیزهایی که بر مدت ماندگاری آرگون تاثیر می گذارد اندازه مخزن است.

مخازن آرگون می توانند در اندازه های مختلف باشند و آرگونی که فرد از مخزن استفاده می کند می تواند تعیین کند که چقدر طول می کشد تا مخزن تمام شود. تنظیمات فشار مخزن نیز می تواند بر مدت زمان ماندگاری آن تأثیر بگذارد. تنظیمات قبل و بعد از جریان مخزن می تواند در تعیین میزان دوام و مدت زمان آن نقش داشته باشد.

اندازه مخزنی که معمولاً دریافت می شود حدود 30 تا 40 SCF است. اینها برخی از رایج ترین اندازه هایی هستند که جوشکاران هنگام انجام وظایف خود از آنها استفاده می کنند. جوشکاری که به طور مرتب از این مخزن استفاده می کند می تواند انتظار داشته باشد که آرگون کافی برای حدود سه تا شش ماه داشته باشد.

چرا جوشکاران از تنظیم کننده های آرگون استفاده می کنند؟

هنگام کار با هر آرگون، جوشکارها از چیزی به نام تنظیم کننده آرگون استفاده می کنند. این برای کسانی که به طور منظم از آرگون در فرآیندهای جوشکاری خود استفاده می کنند ضروری است. هر جوشکار خوبی استفاده از آن را به دلیل کارایی که به همراه دارد و سهولت استفاده از آرگونی که دارد توصیه می کند.

یکی از بزرگترین دلایلی که رگولاتور آرگون ضروری تلقی می شود این است که به تنظیم جریان آرگون از مخزن کمک می کند. همچنین جوشکار را قادر می‌سازد تا منبع ثابت‌تری از آرگون را به‌جای یک‌باره دریافت کند.

تنظیم کننده ای را پیدا کنید که به خوبی کار کند و با مخزن مورد استفاده سازگار باشد. به مخزن مورد استفاده و تنظیم کننده ای که با آن کار می کند توجه کنید. این مهم است زیرا همه رگولاتورها با انواع مخازن موجود در بازار مناسب نیستند.

جوشکارها در چه فشاری از آرگون استفاده می کنند؟

یکی از مهمترین سوالاتی که افراد در مورد جوشکار دارند فشاری است که از آرگون خود در آن استفاده می کنند. اکثر مخازن آرگون زمانی که روی 10PSL تنظیم شده اند به خوبی کار می کنند.

این نیز یکی از استانداردهای رایج‌تر مورد استفاده در بین کسانی است که می‌خواهند با ماشین‌های خود به طور موثر کار کنند. جوشکاران به طور کلی فشار مخزن را با توجه به نیازهای فردی خود و فلزاتی که با آن کار می کنند تنظیم می کنند.

سهولت تنظیم یک نکته مثبت بزرگ است. همچنین آن‌ها را قادر می‌سازد تا تخلیه آرگون را مطابق با آنچه که برایشان مناسب است و آنچه در آن لحظه نیاز دارند تنظیم کنند. یکی از مواردی که بر فشاری که جوشکارها استفاده می کنند تأثیر می گذارد فاصله ای است که الکترودها در آن قرار دارند.

اگر یک الکترود بیشتر بیرون باشد، نیروی مورد نیاز جوشکار بیشتر خواهد بود. هر چه جوشکار از فشار آرگون بیشتری استفاده کند، احتمالاً هنگام کار به این روش پوشش بیشتری خواهد داشت.

بهترین گاز برای جوشکاری MIG فولاد نرم چیست؟

 برخی از مواردی که اغلب با گاز بی اثر برای جوشکاری MIG فولاد ملایم کار می شود، آرگون است. بدون شک آرگون گاز محافظ اولیه است که در جوشکاری TIG اکثر فلزات و MIG Welding Lightweight Alloy یا MIG Brazing استفاده می شود. معمولی ترین گازهای فعال صد در صد دی اکسید کربن و معجونی از آرگون و دی اکسید کربن هستند.

منابع:

https://weldingheadquarters.com/why-do-welders-use-argon/

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها