مقالات

دستگاه جوش ای سی دی سی پالسی

دستگاه جوش ای سی دی سی پالسی

اگر به دنبال فرآیند جوشکاری دقیق هستید، ممکن است بخواهید جوشکاری پالسی را در نظر بگیرید. این فرآیند نه تنها جوش های جذابی ایجاد می کند، بلکه می تواند به جلوگیری از ناپیوستگی ها و عیوب رایج جوشکاری کمک کند. جوشکاری پالسی تغییری در دو فرآیند اصلی است که معمولاً در یک برنامه آموزشی جوشکاری آموزش داده می شود: جوشکاری قوس فلزی با گاز (MIG) و جوشکاری قوسی تنگستن گاز (TIG). در این مقاله درباره جوشکاری ای سی دی سی پالسی و زمان استفاده از آن با فرآیندهای MIG یا TIG صحبت می کنیم.

بیشتر بخوانید:

جوشکاری TIG را با این روش انجام دهید.

جوشکاری پالسی قوسی چیست؟

فرآیندهای جوشکاری پالسی قوسی معمولاً بر یک جریان یا ولتاژ ثابت برای حفظ قوس و حرارت دادن فلزات متکی هستند. جریان جوشکاری با آمپر و ولتاژ بر حسب ولت اندازه گیری می شود. جوشکاری پالسی متفاوت است زیرا جریان به طور مداوم از کم به زیاد در نوسان است.

جوشکاری تیگ پالسی

با جوشکاری پالسی TIG، اپراتور همچنان خروجی آمپر را با پدال پا کنترل می کند، اما آمپر خروجی از مشعل TIG به جای جریان ثابت جریان الکتریکی، یک شکل موج پالسی است. اگر بخواهید تغییرات جریان الکتریکی را روی یک نمودار رسم کنید، تصویر حاصل به شکل امواج چندگانه خواهد بود.

بیشتر بخوانید:

با جوشکاری آلومینیوم و روش های جوشکاری آن آشنا شوید

جوشکاری پالسی میگ

در جوشکاری پالس MIG جریان نیز متغیر است. این تکنیک برای اولین بار برای بهبود کنترل انتقال فلز هنگام استفاده از جریان در سطوح متوسط پایین معرفی شد. این نوع جوشکاری متکی بر هدایت پالس های سریع و جریان بالا در محل جوش است. نتیجه فرآیندی است که در آن فلز پرکننده یا فیلر بدون تماس از الکترود به حوضچه جوش منتقل می‌شود. الکترود هرگز کار را لمس نمی کند. در هر پالس یک قطره فلز مذاب در انتهای الکترود تشکیل می شود. هنگامی که جریان به اوج می رسد، قطره از طریق قوس به داخل گودال فشار داده می شود. یک قطره در هر پالس تحویل داده می شود.

بیشتر بخوانید:

جوشکاری پالسی میگ بر روی آلومینیوم چیست

چه زمانی از جوشکاری پالسی استفاده کنیم

موارد متعددی وجود دارد که در آن جوشکاری پالسی می تواند دقت و ظاهر جوشکاری شما را بهبود بخشد و همچنین به شما در جلوگیری از اشتباهات یا نقص جوش کمک کند.

یکی از دستگاه های فوق العاده مناسب برای جوشکاری ای سی دی پالسی، دستگاه جوشکاری HI POWER 8850 – AC DC Pulse است. سیستم بکار رفته در این دستگاه جوشکاری IGBT است. تجهیزات داخلی این دستگاه بسیار با کیفیت هستند و از کارایی بالایی برخوردارند. سیستم خنک کننده قدرتمند دستگاه جوشکاری 8850 به خنک ماندن دستگاه در طول فرایندهای زمان بر کمک می کند. این دستگاه جوش به دلیل طراحی خاص و سبک و در عین محکم بودن بدنه فلزی، قابل حمل است. صفحه نمایشگر دیجیتال قابل تنظیم دارد که قبل از شروع جوشکاری می توانید همه تنظیمات را بصورت دلخواه آماده کنید.

دستگاه جوش 8850 دارای لوازم جانبی مانند کابل اتصال و تورچ آرگون است. می توان جوشکاری در حالت های مختلف mma و dc tig را با آن انجام داد. دستگاه قابلیت ذوب کردن الکترودهای با قطر 2.5 الی 4 میلیمتر را دارا می باشد.

دستگاه جوش ای سی دی سی پالسی

برای آشنایی بیشتر با دستگاه جوش 8850 وینر بر روی لینک زیر کلیک کنید:

جوشکاری خارج از موقعیت

هنگامی که اتصالات خارج از موقعیت قرار دارند و دسترسی به آنها دشوار است، جوشکاری پالسی می تواند جوش های تمیزتری ایجاد کند. فلز پایه می‌تواند در حین جریان در حفره جوش به حوضچه جوش بچسبد و از چکیدن آن از محل اتصال جلوگیری کند.

جوشکاری پالسی فلزات نازک

جوشکاری پالسی روی فلزات نازک خطر سوختگی را کاهش می دهد.

جوشکاری پالسی برای کارهای ظریف

تنظیم فرکانس پالس روی یک یا کمتر و تغذیه دستی الکترود جوشکاری پشت سر هم می تواند کار بصری جذابی ایجاد کند.

فلزات با رسانایی حرارتی بالا

برای پروژه هایی که آلومینیوم یا سایر فلزات غیر آهنی را جوش می دهند، جوشکاری پالسی می تواند گرمای کلی تولید شده در حین کار را کاهش دهد.

جوش های با نفوذ عمیق تر با گرمای کمتر

هنگامی که چرخه جریان در طول جوشکاری پالسی به بالا می‌رسد، اپراتور می‌تواند به جوش‌های نفوذ عمیق‌تری دست یابد. با این حال، به دلیل چرخه های کم، گرمای کلی تولید شده می تواند کمتر باشد.

مزایای جوشکاری پالسی TIG

علاوه بر مزایای فوق، جوشکاری پالسی TIG می تواند در شرایط زیر مفید باشد:

  • هنگام کار در فضاهای تنگ
  • جوشکاری در سرعت پالس بالاتر
  • بهبود کنترل و دقت بدون پر کردن سوراخ‌ها با فلز پرکننده هنگام کار در موقعیت‌های دشوار.

مزایای جوشکاری پالس MIG

جدای از مزایای کلی جوشکاری پالس، مزایای خاصی برای جوشکاری MIG وجود دارد:

  • کاهش اعوجاج به دلیل ورودی گرمای کمتر
  • پاشش کمتر و نیاز به دوباره کاری یا پاس های ثانویه
  • نرخ رسوب بالاتر هنگام جوشکاری خارج از موقعیت
  • جوش های قوی تر به دلیل همجوشی بهتر در مقایسه با سایر حالت های انتقال
  • سطح پایین‌تر دود در مقایسه با سایر روش‌های انتقال.

جوشکاری ای سی پالسی AC  | Pulsed AC welding

جوشکاری ای سی پالسی آلومینیوم (GMAW) ویژگی هایی را ارائه می دهد که با جوشکاری استاندارد دس سی پالسی MIG قابل تحقق نیستند. فرایند پالسی ای سی AC با متمرکز کردن انرژی از صفحه پایه و تغییر قطبیت قوس، گرمای ورودی را کاهش می دهد.

بهره وری با بهبود نرخ رسوب با استفاده از فناوری شکل موج ای سی پالسی آلومینیوم (GMAW) افزایش می یابد. این امر به این دلیل امکان پذیر است که  قوس قطبی منفی گرما را از ناحیه جوش تغییر دور می کند و احتمال سوختگی را کاهش می دهد.

جوشکاری ای سی پالسی به کاربر کنترل کامل بر گرمای ورودی، نفوذ و در عین حال بهبود عملکرد تمیز کردن، و امکان سرعت بیشتر جوش  روی مواد نازک را می دهد. با استفاده از این فناوری، جوشکاری آلومینیوم نازک و پر کردن شکاف ها آسان تر است.

بیشتر بخوانید:

جوشکاری پالسی میگ بر روی آلومینیوم چیست

جوشکاری دی سی پالسی |  Pulsed DC welding

جوشکاری دی سی پالس TIG (گاز بی‌اثر تنگستن) اغلب سخت‌ترین فرآیند جوشکاری است که معمولاً در صنعت استفاده می‌شود. از آنجایی که جوشکار باید طول قوس کوتاهی داشته باشد، برای جلوگیری از تماس بین الکترود و قطعه کار به دقت و مهارت زیادی نیاز است. جوشکاری دی سی پالس TIG بیشتر برای جوش دادن مقاطع نازک فولاد ضد زنگ، فلزات غیرآهنی مانند آلومینیوم، منیزیم و آلیاژهای مس استفاده می شود. این فرایند به طور قابل توجهی کندتر از سایر تکنیک های جوشکاری است و نسبتاً پیچیده تر و دشوارتر است زیرا به مهارت جوشکاری بیشتری نسبت به MIG یا جوشکاری استیک نیاز دارد. مشکلات مربوط به جوشکاری TIG دستی شامل برش خراب، آخال تنگستن، تخلخل، ترک های متاثر از حرارت و همچنین تأثیر نامطلوب بر سلامت اپراتور جوشکاری به دلیل میزان دود تنگستن تولید شده در طول فرآیند جوشکاری است. این امر ضرورت اتوماسیون را به همراه دارد.

بیشتر بخوانید:

جوشکاری دبل پالسی با میگ چیست

در یک دستگاه جوشکاری پالس چه کاری را برعهده دارد

جوشکاری تیگ با ویژگی پالس اغلب برای فلزات نازک مانند آلومینیوم انجام می شود و همچنین می تواند بر روی مس و انواع فولاد استفاده شود. پالس را می توان با یک پدال پا یا به عنوان یک تنظیم روی جوشکار TIG تنظیم کرد، اما چه زمانی باید از پالس استفاده کرد؟ کاربردهای بسیار خاصی برای پالس زدن با جوشکار TIG وجود دارد و در مواقعی این کار می تواند برای انجام بهتر کار مفید باشد. در اینجا نگاهی به برخی از جوشکاری TIG با کاربردهای پالس داریم:

دستگاه جوش ای سی دی سی پالسی

کنترل بیشتر بر گرما با جوشکاری ای سی دی سی پالسی

پالس در جوشکاری TIG به بهبود کنترل شما در زمانی که نمی خواهید قطعه کار فلزی خود را بسوزانید کمک می کند. استفاده از پدال یا تنظیم پالس باعث تعدیل گرما در حین جوش می شود و اطمینان حاصل می کند که گرمای کافی در محل اتصال وجود دارد بدون اینکه یک تن فلز پرکننده در محل اتصال قرار دهید یا از طریق فلز بسوزانید.

وجود فلز بیش از حد در محل جوش می تواند برای پروژه جوشکاری شما مشکل ایجاد کند، زیرا قبل از شروع مجدد جوشکاری باید متوقف شوید تا آن را خرد کنید و سپس فلز را تمیز کنید. تنظیم پالس به شما کنترل بسیار بیشتری بر فرآیند جوشکاری می دهد بدون اینکه استحکام و یکپارچگی جوش شما به خطر بیفتد.

هنگامی که به یک جوش منظم نیاز دارید جوشکاری پالسی استفاده کنید

ضربان دادن جوش یک راه آسان برای ایجاد یک جوش صاف و تمیز برای کاربرد جوشکاری TIG است. قرار دادن خود در یک ریتم ضربان ثابت یک راه ایده آل برای ادامه حرکت به جلو یا حرکت در امتداد اتصال جوش است.

بیشتر بخوانید:

جریان DC در دستگاه جوش و مقایسه آن با جریان AC

جوشکاری TIG اغلب زمانی استفاده می شود که حاشیه خطای کمی وجود داشته باشد و فلز به خصوص نازک باشد. با ضربه زدن در امتداد محل اتصال جوش می توانید مقدار فلز پرکننده ای را که اضافه می کنید تعدیل کنید تا به طور یکنواخت توزیع شود و یک جوش عالی ایجاد کنید.

حرکت حداقلی در جوشکاری ای سی دی سی پالسی

اگر در یک نقطه تنگ هستید و فضای زیادی برای مانور ندارید، ضربه زدن در جوشکاری TIG یکی از راه‌های سر خوردن در امتداد اتصال جوش است و در حین حرکت، فلز پرکننده را اضافه می‌کنید، بدون اینکه نگران وارد کردن گرما و حرارت زیاد باشید. نکته اصلی برای این برنامه یک دست ثابت روی مشعل و سرعت یکنواخت برای فلز پرکننده خواهد بود.

اگر این نقطه به خصوص، تنگ است، می توانید مشعل های کوتاه تری را بردارید که سر بسیار کوچکی دارند و می توانند در فضاهای مختلف قرار بگیرند. با جوشکاری TIG می توانید خیلی بهتر از جوشکاری استیک به نقطه تنگ برسید و می توانید ورودی فلز پرکننده را بهتر از MIG کنترل کنید، و در زمانی که جوشکاری چالش برانگیز است، آن را به گزینه ای عالی تبدیل می کند.

حرکت سریعتر با پالس با سرعت بالا

با توجه به برخی تمرین ها، بسیاری از جوشکاران می توانند به طور موثر با سرعت بالای 150 پالس در ثانیه جوشکاری کنند و در زمان بسیار کمتری جوش های منظمی ایجاد کنند. در حالی که اگر به آن عادت ندارید نمی خواهید سرعت پالس سریعتری را امتحان کنید، بسیاری از جوشکاران ترجیح می دهند برای ایجاد یک ریتم ثابت حرکت کنند یا واقعاً آهسته یا بسیار سریع حرکت کنند. ضربان در حدود 20 در ثانیه برخی از جوشکاران را وادار به ایجاد جوش های ناهموار و لکه دار کرده است.

این امر به ویژه در مغازه‌های تولیدی که در آن قطعات فلزی مشابه زیادی را بارها و بارها می‌بینید مفید خواهد بود. اگر می‌دانید که با چه سرعتی باید روی هر قطعه حرکت کنید، این احتمال وجود دارد که بتوانید سرعت ضربان را برای بهبود سرعت جوشکاری خود افزایش دهید.

جوشکاری در امتداد لبه یا سوراخ

اگر نیاز به یک جوش تمیز سریع بدون خراب کردن لبه یا پر کردن سوراخ با فلز پرکننده دارید، پالس راه عالی دیگری برای کنترل و دقت بیشتر در موقعیت جوشکاری دشوار است. اگر در حین جوشکاری TIG، پالس ثابت خوبی نداشته باشید، ممکن است گرما افزایش یابد و شروع به ذوب شدن فلز کند.

منابع:

https://www.tws.edu/blog/welding/introduction-to-pulsed-welding-what-it-is-and-when-to-use-the-process/

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها