مقالات

نکات خیلی مهم ایمنی در جوشکاری

حفظ سلامتی با ایمنی جوشکاری4

 ایمنی جوشکاری یکی از مهمترین و ابتدایی ترین مراحل انجام یک جوشکاری موفق است و در عین حال یکی از مشکلات اصلی جوشکاری نیز محسوب میگردد و وقوع حواث غیرمنتظره و ناگوار در صنعت جوشکاری را میتوان در مرحله ی اول عدم اشنایی درست با ایمنی در جوشکاری و در مرحله ی بعد عدم انجام ان دانست. فرایند جوشکاری خطرات زیادی را برای شرکت کنندگان و سایر افراد مجاورایجاد می کند. بنابراین ، مهم است که شما از خطرات و خطرات جوشکاری آگاه باشید ، و بدانید که چه اقدامات احتیاطی می توانید برای محافظت از خود انجام دهید.

چرا ایمنی جوشکاری اهمیت دارد؟

حفظ سلامتی با ایمنی جوشکاری5

جوشکاری یک فعالیت خطرناک در محل کار است که بیش از نیم میلیون کارگر را در معرض خطرات سلامتی و ایمنی هر ساله فقط در ایالات متحده قرار می دهد. اقدامات ایمنی جوشکاری برای محافظت کارکنان در برابر خطرات جوش طراحی شده است. ایمنی جوشکاری می تواند با انجام آموزش های مناسب ، بازرسی از تجهیزات جوشکاری و اطمینان از کارگران قبل از انجام فعالیت های جوشکاری در مورد اقدامات احتیاطی انجام شود تا خطر آسیب های سلامتی و ایمنی به حداقل برسد.

رایج ترین نکات ایمنی جوشکاری و جلوگیری و کنترل انها

1.قرار گرفتن در معرض دود و گازها

حفظ سلامتی با ایمنی جوشکاری

قرار گرفتن در معرض بخارات و گازهای ناشی از جوشاندن می تواند باعث بروز مشکلات سلامتی جدی مانند بیماری های تنفسی ، سرطان و اختلال در گفتار و حرکت شود. قرار گرفتن در معرض دود و گازها با رعایت این موارد احتیاط ایمنی جوشکاری قابل کنترل است:

  • تهویه کافی و اگزوز محلی را برای نگه داشتن دود و گازها از ناحیه تنفس و ناحیه عمومی فراهم کنید.جوشکار همیشه باید یک دستگاه تنفس مصوب را بپوشند مگر اینکه ارزیابی قرار گرفتن در معرض زیر حد مجاز قرار گرفتن در معرض باشد. نگرانی های خود را به یک سرپرست گزارش دهید تا میزان تماس شما با مواد دودکش جوش بررسی شود.

2.خطرات فیزیکی

خطرات جسمی که می تواند باعث سوختگی ، آسیب دیدگی چشم ، بریدگی و انگشتان پا و خرد شدگی در انگشتان در هنگام جوشکاری گردد. با استفاده از تجهیزات محافظ شخص( PPE  )  می توانید از کارگران خود در برابر خطرات جسمی محافظت کنید.

3.شوک الکتریکی

برق سریع ترین و جدی ترین خطر برای جوشکار است. دفع ناگهانی برق به بدن انسان می تواند باعث آسیب جدی و حتی مرگ شود. با رعایت این موارد احتیاط اساسی می توان خطر برق را از جوشکاری به حداقل رساند:

  • قبل از شروع کار ، تجهیزات جوشکاری و نگهدارنده الکترود را بررسی کنید.
  • هنگام انجام تعمیرات ، قفل را انجام داده و برچسب گذاری کنید. فقط تکنسین های واجد شرایط تعمیر باید تجهیزات جوشکاری را تعمیر کنند.
  • قسمت های فلزی نگهدارنده الکترود را با لباس های پوستی یا مرطوب لمس نکنید.

4.آتش و انفجار

مواد قابل اشتعال در اطراف محل کار دلیل شماره یک آتش سوزی هستند. این کار را می توان با حفظ یک محل کار تمیز قبل از شروع جوشکاری جلوگیری کرد. همچنین دانستن محل هشدارهای آتش نشانی ، خروج اضطراری و خاموش کننده آتش در صورت وقوع آتش سوزی نیز حائز اهمیت است. در حین جوشکاری یک کپسول آتش نشانی کلاس ABC مناسب در نزدیکی خود نگه دارید. اطمینان حاصل کنید که دستگاه جوش خاموش کننده کامل است. اگر دستگاه خاموش کننده موجود نیست ، حتماً به شیلنگهای آتش ، سطل شن و ماسه یا تجهیزات دیگری که آتش سوزی را ایجاد می کند ، دسترسی داشته باشید.

نکات ایمنی جوشکاری – لوازم حفاظتی مورد استفاده برای جوشکاران:

در زیر تصویری از جوشکار که دارای تجهیزات ایمنی است میبینید.

حفظ سلامتی با ایمنی جوشکاری2

تن پوش ها و ایمنی در جوشکاری

جوشکاری قوس الکتریکی باعث ایجاد جرقه و ساطع اشعه می شود که در صورت عدم محافظت صحیح از پوست و چشم شما آسیب می بیند. اگر پوستتان در معرض جرقه و اشعه قرار گیردبه راحتی می تواند منجر به سوختگی شود. در زیر چند راهنمایی برای پوشیدن لباس هنگام جوشکاری آورده شده است:

1.دستکش جوش

همیشه هنگام جوشکاری از دستکش در برابر حرارت مناسب استفاده کنید. اامروزه دستکش های مختلفی برای مراحل خاص ایمنی جوشکاری در دسترس است. همچنین می توانید برای راحتی بیشتر ، آنها را در طیف وسیعی از مواد مختلف ، مانند پوست خوک ، پوست گوزن ، پوست بز و کله دار به همراه گزینه هایی از پشم گوسفند و یا پارچه پشمی خریداری کنید. اگر در حرارت خیلی بالا جوشکاری میکنید ، به دستکش های سنگین تری نیاز دارید که دمای آن را تحمل می کند. اگر جوشکاری MIG دارید می توانید از دستکش های متوسط استفاده کنید ، و اگر جوشکاری TIG دارید بهتر است با چرم نازک تر باشید تا حداکثر چسبندگی را فراهم کنید.

2.چکمه و محافظ پا

پوشیدن چکمه های بلند یا کفش های چرمی سطح مناسبی از محافظت از پاهای شما خواهند کرد. اطمینان حاصل کنید که کفش شما از چرم یا لاستیک ساخته شده است. پاچه  شلوار خود را در بالای چکمه های خود نگه دارید تا بهترین امنیت را داشته باشید. چکمه های تاپ دار استیل ایمن ترین گزینه برای محافظت از انگشتان پا است ، و اگر دوست دارید چکمه های توری داشته باشید ، حتما یک جفت با محافظ متاتارس تهیه کنید.

3.پیراهن و شلوار

پیراهن ها و شلوارهای آستین کوتاه هنگامفرایند جوشکاری زیاد مناسب نیست زیرا باید همیشه پوست خود را از قوس محافظت کنید. هر لباسی که می پوشید نیز باید مقاوم در برابر شعله باشد. شلوار جین انتخاب قابل قبولی است و شما همچنین باید جلیقه یا پیش بند جوش بپوشید. به راحتی می توانید کاپشن های مقاوم در برابر شعله را پیدا کنید که سبک هستند و حرکت شما را محدود نمی کند.

4.کلاه های جوشکاری

حفظ سلامتی با ایمنی جوشکاری1

به سادگی  یک لحظه تماس در معرض اشعه قوس می تواند به چشم شما آسیب جدی برساند. این بسیار مهم است که هنگام انجام فرایند جوشکاری  یا در نزدیکی قوس جوش ، از محافظ چشم حرفه ای و موثر استفاده کنید. کلاه ایمنی جوش در دو نوع مختلف وجود دارند: سایه ثابت و تیره شدن خودکار.

5.کلاه های سایه ثابت

اگر در حال خرید کلاه ایمنی جوش سایه ثابت هستید، باید اطمینان حاصل کنید که سایه صحیح را برای جوشکاری که انجام می دهید انتخاب کنید. این امر به این دلیل است که آنها صرف نظر از میزان تابش نور از قوس ، فقط همان سطح محافظت را ارائه می دهند. انواع مختلفی از کلاه ایمنی سایه ثابت وجود دارد که به بهترین وجهی با آمپراژهای مختلف مناسب هستند.

برای جلوگیری از برق گرفتگی چه اقدامات احتیاطی باید انجام دهم؟

حفظ سلامتی با ایمنی جوشکاری3

1.کابل ها را از ترافیک وسایل نقلیه و یا خطرات دیگر محافظت کنید تا کابل ها آسیب نبینند، چون برش خورده و یا مینشینند. حتماً نگهدارنده میله جوشکاری را عایق بندی کنید.

2.الکترود جوشکاری را با دست لخت یا دستکش  مرطوب جایگزین نکنید..همیشه دستها و بدن را در حین انجام عمل جوش خشک نگه دارید.

3.از ایستادن در آب ، روی سطوح مرطوب یا کار کردن با دستان مرطوب یا پوشیدن لباسهای عرق خودداری کنید..نگهدارنده الکترود انرژی (داغ) را در آب فرو نکنید..از تماس مستقیم با قسمتهای زنده تجهیزات جوشکاری و قطعه کار خودداری کنید.

منابع: safetyculturekingsofweldingccohs

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها