مقالات

کابل جوش مناسب را اینگونه انتخاب و خریداری کنید

کابل جوش مناسب را اینگونه انتخاب و خریداری کنید

کابل جوش، رسانای الکتریکی جریان جوشکاری است. این کابل شامل یک سری رشته های مس خوب است که درون یک ژاکت با دوام پیچیده شده است. کابل های جوش همگی ترموست یا ترموپلاستیک هستند و در مقابل پاشیدگی های جوش تحمل بسیار خوبی دارند.

به دلیل اینکه کابل جوش در بسیاری از جوشکاری های دستی و اتوماتیک به صورت مداوم بر سطوح ناصاف کشیده می شود باید انعطاف پذیری و استحکام بالایی داشته باشند. قدرت کابل جوش، به عنوان ظرفیت فعلی یا رتبه آمپر شناخته می شود و به حداکثر مقدار جریان الکتریکی که یک کابل با اطمینان می تواند انجام دهد اشاره دارد. تولید کابل جوش در کلاس ها و رده های مختلفی انجام می شود و کاربردهای مختلفی دارد. این کابل که یکی از زیر مجموعه های کابل برق به شمار می رود برای اتصال دائم تجهیزات جوشکاری مانند فلز، سرامیک، پلیمر، کامپوزیت و … به کار می رود.

کابل جوش مناسب را اینگونه انتخاب و خریداری کنید1

فاکتورهای تأثیرگذار بر قدرت کابل جوش

علاوه بر سطح مقطع، سایر فاکتورهای تأثیرگذار بر قدرت کابل جوشکاری، طول آن، درجه بندی اهم (یعنی درجه مقاومت)، درجه بندی درجه حرارت مواد عایق و دمای محیط می باشد. کابل های کوتاه تر می توانند جریان جوشکاری بیشتری نسبت به کابل های طولانی تر با همان قطر داشته باشند.

درجه حرارت کابل های جوش

کابل جوش اغلب با درجه حرارت رسانای 75 درجه سانتیگراد (167 درجه فارنهایت) ، 90 درجه سانتیگراد (194 درجه فارنهایت) یا 105 درجه سانتیگراد (221 درجه فارنهایت) درجه بندی می شود. کابل های جوشکاری اغلب برای دمای محیط 30 درجه سانتیگراد (86 درجه فارنهایت) درجه بندی می شوند. درجه حرارت بالاتر محیط می تواند توانایی آنها در اتلاف گرما در محیط اطراف را کاهش داده و در نتیجه باعث کاهش قدرت آنها شود. علاوه بر این، چندین کابل بسته بندی شده محکم در کنار هم می تواند باعث کاهش توانایی آنها در گرمازدگی شود.

اطلاعات مهم در زمان انتخاب کابل جوش مناسب

کابل برق جوشکاری معمولاً با اندازه AWG طبقه بندی می شود، جایی که کابل با قطر کوچکتر تعداد بیشتری دارد. شکل زیر اندازه های AWG را نشان می دهد. اندازه کابل بین شماره  #4 و  #4/0 معمولاً برای کابل جوش استفاده می شود.

کابل جوش مناسب را اینگونه انتخاب و خریداری کنید2

در سیستم متریک، اندازه کابل های جوش به طور معمول در میلی متر مربع (mm2) بیان می شود که نشان دهنده سطح مقطع کابل است. شکل زیر مقایسه ای بین کابل های جوشکاری در اندازه AWG و اندازه متریک را نشان می دهد.

کابل جوش مناسب را اینگونه انتخاب و خریداری کنید3

عوامل مهم در انتخاب سایز مناسب کابلهای جوش

هنگام انتخاب اندازه مناسب کابل برای تجهیزات جوشکاری خود، بهتر است کابلی را انتخاب کنید که بتواند حداکثر خروجی را داشته باشد. برای این کار باید سه عامل را تعیین کنید. این شامل:

نحوه تعیین اندازه مناسب کابل های جوش

مدار جوش، مسیری است که در آن برق طی می شود و شامل منبع تغذیه، کابل الکترود، نگهدارنده الکترود یا مشعل TIG، قوس الکتریکی و انبر جوش است. شکل زیر مدار جوش را نشان می دهد. برای تعیین اندازه مناسب کابل جوش، لازم است طول کل کابل الکترود و کابل کار را هم اضافه کنید. کابل الکترود به یک نگهدارنده الکترود، مشعل TIG وصل می شود. کابل به یک گیره یا انبر وصل می شود.

کابل جوش مناسب را اینگونه انتخاب و خریداری کنید4

نحوه تعیین ظرفیت منبع تغذیه

میزان توان خروجی منبع انرژی صرفاً حداکثر سطح جریان یا آمپراژ است که در آن دستگاه برای استفاده از آن سوئیچ شده است. توجه داشته باشید که برخی از منابع انرژی می توانند در دوره های کوتاه مدت جریان بالاتر از خروجی دارای امتیاز خود را تولید کنند. ظرفیت منبع برق جوشکاری به صورت درصد (٪) بیان می شود. این درصد از یک دوره ده دقیقه ای است که منبع تغذیه می تواند قبل از داغ نشدن زیاد سیم پیچ ها، در سطح جریان جوشکاری معین عمل کند و در صورت محافظت از فشار بیش از حد حرارتی خاموش می شوند. به طور کلی با کاهش سطح خروجی، چرخه وظیفه افزایش می یابد. در مقابل، با افزایش سطح خروجی تا حداکثر ظرفیت خروجی، چرخه وظیفه کاهش می یابد. شکل زیر برخی اختلافات معمولی بین منبع تغذیه تک و سه فاز چرخه های وظیفه معمولی را نشان می دهد.

کابل جوش مناسب را اینگونه انتخاب و خریداری کنید5

به شکل های زیر توجه کنید

شکل زیر نمونه ای از نمودار برای انتخاب اندازه مناسب کابل جوش است. به عنوان مثال ، فرض کنید شما یک منبع انرژی 400 آمپر در چرخه وظیفه 60٪ دارید و به ترکیبی از الکترود به علاوه کابل های 100 فوت نیاز دارید. از نمودار، اندازه مناسب کابل برای انتخاب کابل #2/0 خواهد بود. برای سطح بالاتر جریان جوشکاری، اغلب یا دو کابل توصیه می شود.

کابل جوش مناسب را اینگونه انتخاب و خریداری کنید6

همچنین لازم به ذکر است که علاوه بر انتخاب مناسب اندازه کابل جوش، تولید کابل جوش و اتصالات کابل در شرایط مناسب بسیار حائز اهمیت است. هرگونه ترک، بریدگی، لکه های فرسوده و غیره در کابل های جوش می تواند قابلیت حمل فعلی آن را کاهش داده و نقاط داغ ایجاد کند. علاوه بر این، اتصالات کابل فرسوده یا اتصالات قفل پیچ نیز می توانند توانایی حمل جریان جوشکاری و ایجاد نقاط داغ را کاهش دهند (نمونه های شکل زیر را ببینید). کلیه بخش های فرسوده ، فرسوده و آسیب دیده باید بلافاصله برای عملکرد مناسب تعمیر شوند و خطرات احتمالی ایمنی را به حداقل برسانند.

کابل جوش مناسب را اینگونه انتخاب و خریداری کنید7

سخن پایانی

در پایان باید بگوییم که علاوه بر موارد مطرح شده در این مطلب، برای انتخاب بهترین کابل جوش می توانید از فردی که در این زمینه تجربه خوبی دارد، راهنمایی بگیرید، زیرا در هر کار و فرآیند جوشی نوع کابل مورد استفاده متفاوت خواهد بود.

منبع:  lincolnelectric

5 1 رای
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها