مقالات

چرا دستگاه جوش اینورتر ارزان و بدون گارانتی نخریم

چرا دستگاه جوش اینورتر ارزان و بدون گارانتی نخریم

دستگاه جوش اینورتر ارزان به طور واضح انتخاب افراد زیادی خواهد بود . فرقی نمی کند حرفه ای باشید یا تازه کار ، هنگام خرید دستگاه جوش اینورتر مطمئنا به قیمت آن فکر می کنید . انتخاب دستگاه جوش اینورتر کار راحتی نیست . مخصوصا برای افراد تازه کار ، زیرا آن ها دارای انواع متفاوتی هستند و هر کدام از آن ها نیز دارای فاکتور های متفاوتی هستند که باید در نظر گرفته شوند .

برای مثال بعد از انتخاب نوع دستگاه جوشکاری ، باید در انتخاب خود مواردی از قبیل ، توان ، چرخه وظیفه و قابلیت های امنیتی آن را مدنظر قرار دهید . بنابراین باید دستگاه جوشی را انتخاب کنید که بتواند تمام نیازهای شما را مرتفع کند .

دستگاه جوش اینورتر ارزان بیشتر برای یادگیری جوشکاری به کار می آید . اگر شما فقط برای تمرین کردن و یادگیری جوشکاری ، به سراغ دستگاه جوش می روید ، قیمت پایین از اولویت های شما خواهد بود ، اما اگر مایل هستید که این حرفه را به صورت جدی ادامه دهید ، دستگاه جوش اینورتر ارزان برای شما مناسب نخواهد بود و باید دستگاهی را انتخاب کنید که مناسب برای کارهای حرفه ای و طولانی مدت باشد .

با خرید دستگاه جوش اینورتر ارزان با چالش های مختلفی مواجه خواهید شد . خروجی جوش حاصل از دستگاه ارزان ناپایدار و غیر قابل اعتماد است . شما با خطاهای متفاوتی در حین کار با چنین دستگاه جوشی مواجه خواهید شد . آپشن هایی همچون قابلیت حمل و نقل آسان اغلب در دستگاه های جوش ارزان دیده نمی شود . شما قادر نخواهید بود هر فلزی که بخواهید را جوش دهید ، چون محدودیت نوع فلزات قابل جوش با دستگاه جوش ارزان اینورتر وجود دارد .

فاکتورهایی که در دستگاه جوش اینورتر ارزان وجود ندارد

در دستگاه های جوش ارزان ، شما نمی توانید دستگاهی را پیدا کنید که دارای سایز مناسب باشد و بتواند همه توانایی ها را داشته باشد . برای همین منظور است که دستگاه های جوش متعدد با قابلیت های متفاوت وجود دارد . هر یک از آن ها دارای مزایا و معایب خاص خود هستند که باید همه آن ها را در نظر گرفت .

در کنار تمام این مزایا و معایب باید دستگاهی که از همه بهتر است را انتخاب کنید . اینکه هر دستگاه چه قابلیت هایی داشته باشد کاملا به نیاز شما بستگی دارد . زمانی که صحبت از دستگاه جوش ارزان می شود ، شما با محدودیت نوع فلزاتی که برای جوش انتخاب می کنید ، مواجه می شوید . زیرا سازندگان این دستگاه ها برای اینکه بتوانند قیمت را پایین نگه دارند ، قابلیت جوش فلزات متفاوت را کاهش می دهند . پس در انتخاب دستگاه جوش ، اولویت خود را انتخاب دستگاه جوش اینورتری بگذارید که بتواند تمام فلزات را جوش دهد . این قابلیت در دستگاه جوش اینورتر ارزان دیده نمی شود . اما اگر بخواهید تنها یک نوع فلز خاص را جوش دهید می توانید به این فاکتور اهمیت ندهید . دستگاه جوش اینورتر ارزان با توجه به این ویژگی از عهده انجام هر نوع پروژه ای بر نمی آید .

منبع برق و توان دستگاه جوش اینورتر از دیگر فاکتورهای حائز اهمیت است . دستگاه جوش اینورتر ارزان اکثرا دارای توان پایینی هستند و درنتیجه انعطاف پذیری کمی دارند . بمنظور انجام پروژه های بزرگتر باید دستگاه جوشی را انتخاب کنید که دارای توان خروجی 240 ولت باشد . با این توان جوشکاری انعطاف پذیری لذت بخشی را در دستگاه جوش تجربه خواهید کرد و در مخارج آینده شما نیر صرفه جویی خواهد شد .

آمپراژ دستگاه

دستگاه جوش اینورتر ارزان

دستگاه جوشی را انتخاب کنید که دارای آمپراژ کافی باشد . با داشتن چنین دستگاهی ، ریشه های جوش تمیز و یکنواخت تضمین خواهد شد . دستگاه جوش اینورتر ارزان اکثرا این ویژگی را ندارند و به دلیل آمپراژ ناکافی ، بریدگی جوش در آن ها بوجود خواهد آمد . انتخاب دستگاهی که دارای نرخ متفاوت آمپراژ است برای کارهای جوشکاری بهتر خواهد بود زیرا هم می تواند فلزات ضخیم و هم فلزات نازک را با آن جوش داد . در فلزات با ضخامت بالا آمپراژ بالا نیاز است اما در فلزات نازک این مقدار باید کم باشد زیرا آمپراژ های بالا باعث ذوب شدن بیش از حد فلز وجود می شود و عمل جوش انجام نمی شود .

ولتاژ ورودی

دستگاه های جوشکاری اغلب با ولتاژ های 110 یا 220 ولت کار می کنند . دستگاه جوش اینورتر ارزان تنها یکی از این دو نوع ولتاژ را ساپورت می کنند . دستگاه های جوش با کیفیت بالا از هر دو ولتاژ جوشکاری حمایت می کنند . این امر باعث می شود تنها از مدارهایی که دارای ولتاژ 220 ولت هستند استفاده نشود . برای انجام کارهای جوشکاری در منزل ، استفاده از دستگاه جوش با ولتاژ 110 ولت مناسب است . برای جوش فلزات ضخیم تر ولتاژ 220 ولت با آمپراژ بالا مورد نیاز است . البته باید این نکته را خاطر نشان کرد که ولتاژ بالا به معنی توان بالا نیست . بهتر است ماشین جوشی را انتخاب کنید که هم با برق و هم با گاز کار کند . دستگاه جوش اینورتر ارزان این خاصیت را ندارد . در نتیجه هنگام قطع برق پروژه جوشکاری ناتمام باقی خواهد ماند . در دستگاه جوش های اینورتر با کیفیت ، در صورت قطع برق ، دستگاه با استفاده از گاز به کار خود ادامه می دهد .

قابلیت حمل و نقل

یک دستگاه جوشکاری ممکن است تمام ویژگی های مورد نیاز را داشته باشد ، اما نتوانید به راحتی آن را جابجا کنید . دستگاه جوش اینورتر ارزان که ویژگی های متفاوتی دارد اغلب بسیار سنگین است . قابلیت حمل و نقل آیتمی است که باید آن را مدنظر قرار داد . البته بسیاری از دستگاه های جوش ارزان بدلیل کم بودن تعداد قابلیت ها وزن سبکی دارند که باید به این تفاوت ها دقت شود .

چرخه وظیفه دستگاه جوشکاری

دستگاه جوش اینورتر ارزان

چرخه کاری دستگاه جوشکاری ، مدت زمانی است که دستگاه می تواند به صورت یکنواخت و امن به کار خود ادامه دهد . میزان این زمان بر حسب دقیقه است . به عبارت دیگر چرخه وظیفه ، مدت زمانی است که ماشین در بازه ده دقیقه جریان الکتریکی تولید می کند . دستگاه جوشی با چرخه وظیفه 20% ، یعنی این دستگاه جوش در هر ده دقیقه باید هشت دقیقه ، استراحت کند و فقط دو دقیقه پشت سر هم می تواند کار کند . دستگاه جوش اینورتر ارزان دارای چرخه وظیفه پایینی است . این امر سبب می شود کارها به کندی انجام شود . با داشتن یک دستگاه جوش با کیفیت در مدت زمان جوشکاری صرفه جویی می شود . البته این نکته قابل ذکر است که فلزات نازک نیازی به چرخه وظیفه بالا ندارند . اما اگر می خواهید فلزات با ضخامت متنوع را جوش دهید حتما مقدار چرخه جوش را مدنظر قرار دهید . انتخاب دستگاهی با چرخه جوش 35% برای فلزات نازک مناسب است .

محافظت در مقابل دمای بالا

یکی از ویژگی هایی که باید در انتخاب دستگاه جوش حتما به آن توجه شود ، محافظت از دستگاه در دماهای بالا است . دستگاه جوش اینورتر ارزان اغلب این ویژگی را ندارند و در نتیجه دستگاه جوشکاری می سوزد و دیگر قابل استفاده نیست . این قابلیت به این معناست که در دماهای بالا دستگاه جوش از کار می ایستد و خاموش می شود . این قابلیت نه تنها از دستگاه جوش محافظت می کند ، بلکه از فرد جوشکار و مکان جوشکاری نیز محافظت می کند .

فرایندهای جوشکاری متفاوت

دستگاه جوش اینورتر ارزان اغلب قادر به انجام تنها یک نوع فرایند جوشکاری است . دستگاه جوش های با کیفیت می توانند چندین فرایند جوشکاری را انجام دهند . برای مثال می توان دستگاهی داشت که هم جوشکاری MIG و هم جوشکاری قوسی تو پودری را انجام دهد . دستگاه جوش های با کیفیت قابل تنظیم هستند .

فن های خنک کننده دستگاه

دستگاه جوش اینورتر ارزان

در انتخاب دستگاه جوشکاری باید نوعی را انتخاب کنید که دارای موتور فن قوی باشد . زیرا دستگاه ساعات زیادی مورد استفاده قرار خواهد گرفت . دستگاه جوش اینورتر ارزان ، اغلب به این مساله توجه نمی کند . دقت کنید که موتور فن به درستی کار کند و صدای عجیبی از آن شنیده نشود . به صدای فن و حرکت آن هنگام روشن و خاموش شدن دستگاه دقت کنید . همانطور که در بخش قبلی گفته شد ، گرم شدن بیش از حد موتور دستگاه ، حوادث ناخوشایندی به دنبال خواهد داشت . یک فن با موتور قوی در ماشین جوشکاری می تواند این بار حرارتی را کاهش دهد .

سایر قابلیت هایی که دستگاه جوش اینورتر باید داشته باشد

دستگاه جوشکاری باید متناسب با کار در بیرون از مغازه یا در محیط هایی باشد که وزش باد وجود دارد . همچنین دستگاه جوشی که انتخاب می کنید باید بتواند سطوحی که کثیف و تمیز نیست را نیز جوش بدهد و همه ضخامت های مواد را جوشکاری کند . جریان AC  ، یکی دیگر از نکاتی است که باید در دستگاه جوش وجود داشته باشد تا بتواند جوشکاری آلومینیوم را بصورت با کیفیت انجام دهد . دیگر نکته حائز اهمیت که در دستگاه جوش اینورتر ارزان وجود ندارد ، گارانتی دستگاه است . 2 تا 3 سال گارانتی برای دستگاه عدد معقولی است . با وجود گارانتی ، شما می توانید امنیت خاطر داشته باشید که اگر مشکلی برای دستگاه بوجود آمد ، شرکتی وجود دارد که آن را برطرف کند . همچنین دستگاه جوش اینورتر ارزان اغلب قطعات تعویضی ندارند و در صورت خرابی یک قطعه کل دستگاه بلامصرف خواهد بود . بهتر است دستگاه جوشی را انتخاب کنید که در صورت خرابی قطعات به راحتی بتوانید آن ها از بازار پیدا کنید . همچنین سایر نکاتی که در دستگاه جوش اینورتر ارزان ممکن است وجود نداشته باشد عبارتند از :

  • کنترل اتوماتیک قوس الکتریکی
  • مصرف انرژی بهینه
  • نمایشگر دیجیتال بمنظور ایجاد برش های دقیق
  • دستگیره نگه دارنده الکترود
  • هزینه نگهداری بالا

از اینکه در این مقاله با ما همراه بودید سپاسگزاریم . منتظر نظرات شما هستیم.

منابع : beginnerweldingguide  – premierweldingmig-welding

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها