مقالات

جوشکاری درزی مقاومتی چیست و چگونه انجام می شود

جوشکاری درزی مقاومتی

جوشکاری درزی یا نواری به فرایند اتصال مواد هم سان یا غیر هم سان در طول یک نوار یا درز گفته می شود .این نوع جوشکاری از زیر مجموعه جوشکاری مقاومتی است . در جوشکاری مقاومتی درزی مانند فرایند جوشکاری نقطه ای است با این تفاوت که الکترود های این کار غلطک شکل هستند .  جوشکاری درزی به دو تکنیک اصلی قابل تقسیم است . جوشکاری درزی مقاومتی و جوشکاری درزی اصطحکاکی .

الکترودهای جوشکاری RSEW

مانند جوشکاری نقطه ای ، جوشکاری درزی نیز از دو الکترود استفاده می کند . جنس این الکترود ها عمدتا از مس است . این الکترودها برای اعمال فشار و انتقال جریان الکتریکی به کار می روند . شکل آن ها بصورت دیسک است و با حرکت مواد از زیر آن ها می چرخند .

خروجی جوشکاری مقاومتی درزی به چه شکل است

خروجی این فرایند یک اتصال جوش پی در پی در طول یک اتصال است . این نوع جوش غالبا در مسیر صاف قابل انجام است . بیشتر موارد برای جوشکاری لوله و تیوب ها مورد استفاده قرار می گیرد . جوشکاری ( welding ) درزی بسیار مقاوم است . طول عمر آن بالا است زیرا محدوده بیشتری را در حین جوشکاری در بر می گیرد .

تشریح جوشکاری مقاومتی درزی

جوشکاری مقاومتی درزی یک نمونه از جوشکاری مقاومتی نقطه ای است . با این تفاوت عمده که الکترودهای بکار رفته در این جوشکاری ، بر خلاف میله های ایستاده ، چرخ هایی هستند که حرکت می کنند . این نوع الکترود برای اتصالات ورقه های فلزی بسیار مناسب هستند . این نوع متد جوشکاری جریان الکتریکی را از داخل ورقه های فلزی که قرار است یه یکدیگر جوش شوند ( درز جوش ) عبور می دهد . این ورقه ها توسط یک نیروی مکانیکی به سمت یکدیگر هل داده می شوند و در کنار هم نگه داشته می شوند .

جوشکاری درزی

لبه های قرار گرفته ورقه ها در کنار هم از زیر غلطک های مسی به نام الکترود عبور داده می شود . مانند سایر انواع جوشکاری مقاومتی ، با عبور ورقه ها و تماس آن ها با الکترود ها آن ها ذوب می شوند . علت ذوب شدن آن ها ، عبور جریان الکتریکی بسیار بالا و مقاومت زیاد در برابر آن است . در اثر این مقاومت فلز داغ و ذوب می شود .

گرمای حاصل از الکترود های دیسک شکل، باعث تولید مداوم جوش در قطعه های گذرنده از زیر آن ها می شود . نتیجه این فرایند جوشکاری نواری مقاومتی یا جوشکاری مقاومتی درزی است .

جوشکاری مقاومتی غلطکی یا درزی به روش چرخش دوره ای چرخ ها ، از چرخش متناوب غلطک ها برای جوشکاری استفاده می کند ، سرعت حرکت چرخ ها در این روش از قبل مشخص نیست .جوشکاری مقاومتی درزی به روش چرخش مداوم و پیوسته غلطک ها به این صورت است که چرخ ها بصورت پیوسته و بدون توقف حرکت می کنند . در این روش سرعت چرخش الکترودهای غلطکی قبل از اینکه جریان به آن ها وارد شود مشخص می شود.

جوشکاری مقاومتی درزی با سیم مصرفی

یک جایگزین برای جوشکاری درزی مقاومتی استاندارد ، جوشکاری درزی مقاومتی با سیم مصرفی است . در این روش غلطک های الکترود دارای شیاری هستند که سیم مسی می تواند بین چرخ ها و موادی که قرار است به یکدیگر جوش شوند قرار گیرد . این سیم مسی از یک منبع قرقره ای می آید و به دور چرخ الکترود می پیچد . سرعت عبور آن از چرخ توسط سرعت جوشکاری مشخص می شود .

جوشکاری RSEW برای جوش دادن فولادهای ضدزنگ و روکش شده مناسب است . این فرایند بسیار قابل اعتماد است و قادر است جوشکاری را با سرعتی برابر با 70 متر در دقیقه انجام دهد . هزینه این نوع جوشکاری به دلیل سیم مصرفی آن بالا است اما ، چون جنس آن از مس است این هزینه کاهش می یابد .

اقدامات ایمنی در جوشکاری درزی مقاومتی

مانند همه فرایند ها که از جریان الکتریکی استفاده می کند ، باید حواستان به میزان جریان مصرفی در تجهیزات جوشکاری باشد . اگر میزان جریان خیلی بالا باشد ، سطح واسط بین غلطک و موادی که باید جوش شوند بسیار گرم می شود . میزان گرمای تولید شده بوسیله الکترود ها توسط شستشوی محیط جوش شده با آب کاهش می یابد . بدین ترتیب غلطک ها در طی فرایند اتصال خنک می مانند . در این نوع جوشکاری باید سرعت جوشکاری را نیز مد نظر قرار داد . دقت به سرعت جوشکاری در طول درز و شکاف در کیفیت آن بسیار تاثیر دارد .

جوشکاری درزی

مزایای جوشکاری درزی مقاومتی

مزیت جوشکاری RSEW مقاومتی جوشکاری تمیز آن است. یعنی پاشش جوش در آن وجود ندارد . در این جوشکاری از هیچ نوع گاز محافظ استفاده نمی شود و دود حاصل از جوشکاری در آن تولید نمی شود . در جوشکاری RSEW ، از هیچ نوع ماده فیلری برای اتصال استفاده نمی شود . در نتیجه از این نوع جوشکاری در بسیاری از پروژه ها می توان استفاده کرد .

این فرایند می تواند بصورت کاملا اتوماتیک انجام شود . در نتیجه اتوماتیک بودن باعث می شود به کرات بتوان  از آن استفاده کرد . بعلاوه جوشکاری مقاومتی درزی می تواند بصورت تکی یا موازی یعنی چند جوشکاری در کنار هم انجام شود .

معایب جوشکاری RSEW

با اینکه جوشکاری مقاومتی نواری یا درزی برای جوشکاری در خطوط مستقیم بسیار پر استفاده است اما از rsew نمی توان برای جوشکاری خطوط پیچیده و منحنی استفاده کرد . همچنین جوشکاری RSEW در گوشه های داخلی کار نیز قابل استفاده نیست . بطور کلی از این جوشکاری در مکان هایی که غلطک قادر به حرکت نیست نمی توان استفاده کرد .

از طرفی این فرایند برای اتصال ورقه های فلزی با ضخامت بیش از 3 میلی متر نیز قابل استفاده نیست . با توجه به سرعت انجام جوشکاری برای عمل جوشکاری نیاز به آموزش جوشکاری است . همچنین نیاز به یک فرد با مهارت است که بتواند جوش با کیفیتی تولید کند . دستگاه های جوشکاری استفاده شده در این فرایند نیز بسیار گران هستند .

کاربردهای جوشکاری rsew

از این نوع فرایند در جوشکاری تانک های سوخت ماشین ها استفاده می شود . همچنین برای جوشکاری قوطی های با جنس قلع ، رادیاتور و طبل های استیل نیز از آن استفاده می شود . جوشکاری مقاومتی درزی در جوشکاری اگزوز و بشکه نیز مورد استفاده قرار می گیرد .

مورد استفاده دیگر آن اتصال تانک های هواپیما ، ترانسفورماتورهای یخچال و روغن است . از این فرایند برای جوشکاری فولادهای ضد زنگ ، آلیاژهای نیکل و آلیاژهای منیزیوم نیز استفاده می شود .

جوشکاری درزی

جوشکاری درزی اصطحکاکی

این فرایند جوشکاری از اصطحکاک برای تولید گرما در نقاط اتصال به جای الکترود استفاده می کند . مانند سایر فرایندهای جوشکاری اصطحکاکی ، قطعات در حالت جامد و بدون ذوب کردن مواد به یکدیگر متصل می شوند .

اتصال فلزاتی که جوشکاری آن ها به روش جوشکاری قوس الکتریکی و جوشکاری های سنتی است ، سخت است ، جوشکاری RSEW اصطحکاکی از طریق چرخش میله مصرفی که بصورت V شکل یا U شکل فشار داده می شود و حرکت می کند گرما تولید می کند .

از اینکه در این مقاله با ما همراه بودید متشکریم . منتظر نظرات و پیشنهادات شما هستیم .

منابع : twi-globalwikipedia

4 1 رای
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
2 نظرات
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
abo hor

درود بر شما لطفا در مورد درز دستگاه جوشکاری با مقاومت الکتریکی با من همکاری کنید . من صاحب کارخانه تولید مخزن آب در شهر بغداد در کشور عراق هستم می خواهم قیمت دستگاه را به دلار و مشخصات آن بدانم لطفا با من همکاری کنید و در اسرع وقت با تشکر و قدردانی بسیار پاسخ دهید

Admin

با سبام و احترام

شما لطفا سوال بپرسید بنده جواب بدهم

با تشکر