مقالات

راهنمای عملی خرید انواع دستگاه جوش و اینورتر جوشکاری

خرید انواع دستگاه جوش

 خرید دستگاه جوش همیشه برای اهل فن چالش هایی به همراه داشته و دارد. اینکه چطور دستگاه جوش مناسب با کاربرد و بودجه خود انتخاب کنیم تا از هزینه های اضافی جلوگیری شود، خود داستان پیچیده ای دارد. در این مقاله راهنمای عملی برای خرید دستگاه جوش و اینورتر جوشکاری را بشما ارائه میکنیم. پس تا انتهای این مطلب با ما همراه ابزار وینر همراه باشید.

فرآیندهای جوشکاری زیادی برای انتخاب وجود دارد اما هیچ فرآیند جوشکاری واحدی برای همه کاربردها مناسب نیست. برای تعیین اینکه خرید دستگاه جوش کدام فرآیند برای نیازها و کاربردهای شما بهترین است، باید مهارت های جوشکاری، فرآیندهای اساسی موجود، و قابلیت ها و مزایای هر کدام را در نظر بگیرید. با جمع بندی تمام این موارد میتوانید تصمیم بگیرید که خرید دستگاه جوش از چه نوعی برای شما منطقی تر و به صرفه است.

جوشکاری مانند هر صنعت دیگری یک مهارت است و سالها طول می کشد تا در آن به مهارت بالایی برسید. با این حال تا زمانی که برای یادگیری آن تلاش میکنید میتوانید آن را یاد بگیرید. مهم نیست که بخواهید فلزات را تعمیر و یا از فلزات به عنوان بخشی از کار خود استفاده کنید. در هر دو مورد، دستگاه جوشکاری، انعطاف پذیرترین روشی است که برای اتصال قطعات فلزی استفاده می شود.

همیشه خرید یک دستگاه جوش ایده ال برای انجام فعالیت های صنعتی و ساخت و ساز به سهولت امکان پذیر نیست زیرا بازار این دستگاه ها بسیار گسترده و متنوع است.  امروزه اکثر صنعتگران و مجریان پروژه های ساختمانی و تأسیساتی و حتی هنرمندان با دستگاه های جوشکاری سر و کار دارند. مضاف بر این، رونق سازندگی را نیز در اقصی نقاط کشور شاهد هستیم. بنابراین تشریح مشخصات و بیان ویژگیهای این تجهیزات کاربردی میتواند در استفاده بهینه از آنها مفید باشد.

وینر تولز در این راهنما قصد دارد تا انواع اطلاعات آموزنده و کاربردی مرتبط با خرید دستگاه جوشکاری را در اختیار شما قرار دهد تا به شما در خرید دستگاه جوش مناسب که می تواند به بهترین وجه نیازهای شما را برآورده کند، کمک کند. در این مقاله نکات و ویژگی های اصلی دستگاه های جوش، نوع کاربردها و فلزاتی که برای آنها مناسب هستند و همچنین مشکلات خاصی که ممکن است بخواهید از آنها دوری کنید را بررسی خواهیم کرد.

اولویت های قبل از فرآیند جوشکاری

در ادامه می خوانید... پنهان
2 مروری اجمالی بر انواع مختلف ماشین آلات و فرآیندهای جوشکاری

ما در این مقاله به مهمترین نکات و حقایقی در مورد جوشکاری خواهیم پرداخت که 90 درصد ازمبتدیان نمی دانند. ما در درجه اول بر روی اطلاعات خرید دستگاه جوش تمرکز خواهیم کرد تا با استفاده از این راهنما به عنوان یک جوشکار مبتدی و تازه کار، بتوانید خرید هوشمندانه تری را انجام دهید. تا انتهای مطلب ما را همراهی بفرمایید.

  • تقریباً هر فناوری جدیدی در زمینه جوشکاری، آن را ایمن تر از قبل کرده است. دستگاه های جوش اینورتر بازده انرژی بیشتری دارند و خطر آتش سوزی یا برق گرفتگی را تا حد زیادی کاهش می دهند.
  • کلاه ایمنی عملاً خطر Arc Eyes یا همان سوختگی چشم ها و سایر آسیب های ناحیه صورت را از بین می برد.
  • همیشه از دستکش و کلاه ایمنی استفاده کرده و از استفاده از سیم های بلند و نازک خودداری کنید.
  • از خرید کلاه ایمنی معمولی جوشکاری اجتناب کنید، کلاه ایمنی خود تاریک کننده خودکار واقعا مقرون به صرفه است و واقعاً مؤثر و کاربردی خواهد بود. مطمئن شوید که از کلاه هایی استفاده می کنید که حداقل قسمت زیادی از سر را پوشش می دهند. اکثر کلاه های ایمنی خوب این کار را انجام می دهند.
  • استفاده از دستکش، کاور کل بدن و پوست باعث جلوگیری از تابش گرمای حاصل از جوشکاری می شود. این تابش ها می توانند باعث شوند پوست شما به طور ناخوشایندی برنزه شود.
  • برای محافظت از موهای صورت و بالای سرتان از یک کلاه اضافی استفاده کنید.
  • برای محافظت از ناحیه پاها، استفاده از پیش بند جوشکاری را فراموش نکنید.
  • برای جلوگیری از رسانایی در موارد نادر مدار و اتصال کوتاه، از کفش ایمنی یا حداقل کفش چرمی استفاده کنید.

مروری اجمالی بر انواع مختلف ماشین آلات و فرآیندهای جوشکاری

انواع مختلفی از دستگاه جوشکاری وجود دارد با فرآیندهای مختلفی کار میکنند، چهار نوع اصلی آن در این بخش توضیح داده شده است. هر کدام مزایا و محدودیت هایی برای کاربردهای خاص دارند و هیچ رویکردی برای همه وجود ندارد. وقتی تصمیم می گیرید وقتی تصمیم میگیرید که خرید کدام دستگاه جوش نیازهای عمومی شما را پوشش میدهد، موارد زیر را نظر بگیرید. رایج ترین فرآیندهای جوشکاری عبارتند از:

جوشکاری با گاز محافظ یا GMAW یا MIG/MAG

جوشکاری MIG ساده ترین نوع جوشکاری بوده و یادگیری فرآیند جوشکاری میگ مگ آسان است. حتی یک فرد عادی هم می تواند با خرید یک دستگاه جوش MIG و ظرف چند ساعت تمرین، جوش های مناسبی انجام دهد.

جوشکاری میگ

جوشکاری میگ مگ (MIG/MAG) چیست؟

مزیت خرید دستگاه جوش MIG

این نوع جوشکاری می تواند جوش های بسیار تمیزی را روی فولاد، آلومینیوم و فولاد ضد زنگ ایجاد کند. جوشکاری میگ مگ تمیز بوده، کار با آن آسان میباشد و می توان از آن برای جوشکاری روی فلزات نازک یا ضخیم استفاده کرد.

دستگاه های جوش میگ می توانند مواد مختلفی مانند فولاد ضد زنگ، آلیاژهای نیکل، آلومینیوم، فولاد، مس و بسیاری دیگر را با افزایش انعطاف پذیری، نرخ رسوب بالاتر و عملا بدون پاشش جوش جوش دهند. این دستگاه های جوش از الکترود جوش سیمی روی قرقره ای استفاده می کنند که به طور خودکار با سرعت از پیش انتخاب شده ثابت تغذیه می شود. قوسی که در اثر جریان الکتریکی بین فلز پایه و سیم ایجاد می شود، سیم را ذوب کرده و به پایه متصل می کند و جوشی با مقاومت بالا با ظاهری عالی ایجاد می کند که نیاز کمی به تمیز کردن دارد. به طور خلاصه اینکه  این نوع جوشکاری:

  • ساده ترین فرآیند جوشکاری برای یادگیری است
  • سرعت جوشکاری بالا در آن امکان پذیر است
  • بر روی فلزات نازک تر کنترل بهتری انجام می شود.
  • جوش های تمیز بدون هیچ سرباره ای برای تمیز کردن امکان پذیر است
  • از همین تجهیزات می توان برای جوشکاری قوسی بامفتول تو پودری استفاده کرد

جوشکاری با گاز محافظ و الکترود تنگستنی یا GTAW یا TIG

این فرآیند جوش قوس الکتریکی از یک الکترود تنگستن غیر قابل مصرف برای تولید جوش استفاده می کند. ناحیه جوش بوسیله گاز محافظ (معمولاً آرگون) و فلز پرکننده یا فیلتر از آلودگی جوی محافظت می شود. اگرچه برخی از جوشکاری ها به این نوع محافظت ها نیاز ندارند. منبع تغذیه جوشکاری با جریان ثابت، انرژی ای تولید می کند که از طریق ستونی از گازهای بسیار یونیزه شده و بخارات فلزی به نام پلاسما در سراسر قوس هدایت می شود.

جوشکاری آرگون یا TIG بیشتر برای جوش دادن مقاطع نازک فولاد آلیاژی، فولاد ضد زنگ و فلزات غیرآهنی مانند آلومینیوم، منیزیم و آلیاژهای مس استفاده می شود. این فرآیند به اپراتور کنترل بیشتری بر روی جوشکاری می دهد و امکان جوشکاری های قوی و با کیفیت بالا را فراهم می کند. تسلط بر جوشکاری TIG نسبتاً پیچیده تر و دشوارتر از سایر فرآیندها است و به طور قابل توجهی کندتر است.

سیستم های TIG از یک الکترود در یک گاز بی اثر برای ایجاد یک جوش عالی استفاده می کنند. جوش های TIG تمیزتر و محکم تر از جوش های سایر فرآیندهای جوشکاری هستند. جوشکاری TIG عمدتاً برای جوش دادن مقاطع نازک فولاد آلیاژی، فولاد ضد زنگ و فلزاتی مانند آلومینیوم، منیزیم و غیره استفاده می شود. جوشکاری TIG نسبتاً پیچیده تر و سخت تر از سایر انواع جوشکاری است و نسبتاً کندتر است.

این نوع جوشکاری با اینکه به کار عملی کمتری نیاز دارد، می توان گفت که پیشرفته ترین و دقیق ترین فرآیند جوشکاری است و به دلیل نفوذ کم عمق و کنترل بهتر بر جریان و قوس جوش یک انتخاب بسیار محبوب برای فلزات غیر آهنی در نظر گرفته می شود. به جای استفاده از میله یا سیم، کاربر به صورت دستی فلز را با دست وارد دستگاه جوش آرگون می کند تا کنترل کاملی بر تمام جنبه های فرآیند داشته باشد. نتیجه کنترل بسیار دقیق تری هنگام کار با مواد حساسی مانند آلومینیوم یا منیزیم است، اما سرعت فرآیند جوشکاری بسیار کندتر است. در کل روش جوشکاری TIG روشی منحصر به فرد است و با سایر روش ها تفاوت های خاصی دارد.

واقعیت دیگر این است که دسته مشعل به مرور زمان گرم می شود و در صورت عدم رعایت اقدامات احتیاطی حتی می تواند ذوب شود یا باعث آسیب جوشکار شود. گاز آرگون معمولاً بهترین انتخاب برای این نوع جوشکاری است زیرا فلزات غیر آهنی در بیشتر موارد با جوشکاری TIG جوش داده می شوند. در ضمن باید متذکر شویم که جوشکاری تیگ بدون گاز اصلا امکان پذیر نیست. پس این نوع جوشکاری:

مزایای خرید دستگاه جوش TIG

  • بالاترین کیفیت و جوش های بسیار دقیق را ارائه می دهد
  • امکان تنظیم گرمای ورودی در حین جوشکاری با استفاده از کنترل پا وجود داردو
  • انتخابی مناسب برای آلومینیوم نازک و سایر فلزات غیر آهنی است.
  • دستگاه های جوش حرفه‌ای تر به جوشکار امکان کنترل تقریباً بر هر جنبه از جوش را می دهند.
  • یادگیری و تسلط بر آن به زمان و صبر بیشتری نیاز دارد.
  • نسبت سرعت به فلز جوش داده شده کم است (کند است).
  • مواد مصرفی شامل نوک تنگستن، پوشاننده، گاز و میله های فلزی است.
  • نوک تنگستن با توجه به مواد جوش داده شده تیز می شود.

خرید دستگاه جوش TIG با کیفیت

برندهای زیادی در بازار وجود دارند که انواع دستگاه جوش TIG را تولید میکنند که هرکدام مزیت ها و معایب خود را داراست. برای اینکه اطلاعات کافی در مورد خرید بهترین دستگاه جوش تیگ کسب کنید به مقاله راهنمای خرید بهترین دستگاه جوش آرگون (TIG) را مطالعه کنید.

جوشکاری با الکترود دستی پوشش دار یا SMAW

سال هاست که جوشکاری با الکترود دستی پوشش دار یا جوشکاری استیک / قوس الکتریکی رایج ترین روش برای اکثر جوشکاری های خانگی بوده است. این فرآیند از جریان الکتریکی استفاده می کند که از شکاف بین فلز و الکترود جوش قوس الکتریکی جاری می شود. استیک برای جوشکاری بیشتر آلیاژها یا اتصالات موثر است و می تواند در داخل و خارج از منزل یا در مناطقی که آب کشی دارند، استفاده شود. همچنین مقرون به صرفه ترین روش جوشکاری است و توانایی ایجاد چسبندگی خوب روی فلزات زنگ زده یا کثیف را فراهم می کند.

در این نوع جوشکاری، الکتریسیته از طریق یک الکترود چوبی جریان می یابد که با موادی که باید جوش داده شود، قوس ایجاد می کند. جوشکاری قوس الکتریکی یکی از سخت ترین انواع جوشکاری است اما به دلیل هزینه کم و همچنین توانایی ایجاد اتصالات قوی تا حد زیادی محبوبیت دارد. جوشکاری استیک یک روش عالی برای جوشکاری آلیاژها یا اتصالات خاص است و می تواند به طور مؤثر در داخل و خارج از خانه استفاده شود.

یادگیری و استفاده از دستگاه های جوش استیک نیز دشوارتر است. دستگاه جوش قوس الکتریکی در AC، DC یا AC/DC موجود است که AC مقرون به صرفه ترین است. جوشکاری قوس الکتریکی نیاز به تعویض مکرر میله دارد، مقدار قابل توجهی پاشش ساطع می کند و جوش ها باید در زمان اتمام تمیز شوند. اما هنوز هم در میان کشاورزان، علاقمندان به سرگرمی و افرادی که درگیر کارهای تعمیر و نگهداری خانه هستند، انتخابی برتر هستند.

  • برای شرایط بادی و در فضای باز مناسب تر است.
  • جوشکاری روی فلز کثیف یا زنگ زده امکان پذیر است.
  • روی مواد ضخیم تر به خوبی کار می کند

جوشکاری قوسی بامفتول تو پودری یا FCAW

شبیه به جوشکاری MIG، جوشکاری قوسی بامفتول تو پودری یا جوشکاری قوس الکتریکی توپودری  یک فرآیند تغذیه سیمی است اما با این تفاوت که FCAW خود محافظ، نیازی به گاز محافظ ندارد. در عوض، سیم های بامفتول از قوس در برابر آلودگی محافظت می کنند. این نوع جوشکاری یک روش ساده و کارآمد به ویژه هنگام جوشکاری در فضای باز، در شرایط باد یا مواد کثیف است.

جوشکاری قوسی بامفتول تو پودری به دلیل سرعت جوشکاری بالا و قابلیت حمل آن به طور گسترده در ساخت و ساز استفاده می شود. این یک فرآیند جوش بدون گاز، ساده، کارآمد و موثر است که از سیم Flux Cored برای محافظت از قوس در زمان جوشکاری در فضای باز، در شرایط باد یا روی مواد کثیف استفاده می شود. این فرآیند به دلیل سرعت جوشکاری بالا و قابلیت حمل آن به طور گسترده مورد استفاده قرار می گیرد. خلاصه اینکه:

  • روی مواد کثیف یا زنگ زده کار می کند.
  • جوشکاری در فضای باز را امکان پذیر می سازد.
  • در جوشکاری های ضخیم، عمیقاً نفوذ می کند و آنها را به هم جوش می دهدو
  • نرخ رسوب فلز را افزایش می دهد

 دستگاه های جوش الکترود

قبل از اینکه تفاوت دستگاه های جوش الکترود دستی را دانسته و در مورد خرید دستگاه جوش از این نوع تصمیم گیری کنیم باید اطلاعاتی راجع به روند تولید دستگاه های جوش داشته باشیم.

4 دسته بندی کلی دستگاه های جوش الکترود

نوع اول: ترانس های قدیمی که به دلیل حجم بالا، کیفیت پایین خروجی A.C، وزن سنگین و مصرف برق بسیار بالا عموماً از چرخه استفاده کنار گذاشته شده اند.

نوع دوم: در این مدل دستگاه ها از مولدهایی به نام دینام جوشکاری استفاده میشد که از کیفیت جوش بهتری برخوردار  و خروجی D.C داشته اند ولی به دلیل حجم بالا و سنگین و هزینه های بالای تعمیرات و اینکه عموماً در سال های جاری هیچ گونه خدماتی از سوی شرکت های فروشنده ارائه نشده است، به فراموش کامل سپرده شده اند.

نوع سوم: دستگاه ها رکتیفایر، سومین مدل دستگاه های جوش الکنرود هستند. کیفیت بالای جوشکاری، خدمات دهی بسیار زیاد و کار آیی این دستگاه ها در وضعیت های خیلی سخت و شرایطی که به برق شهری دسترسی نباشد در بازار ایران بسیار رواج دارند. خدا را شکر نقش تولیدکنندگان داخلی در این صنعت بسیار پررنگ است و عموماً دستگاه های وارداتی در مدل دستگاه های رکتیفایر جایی برای عرضه ندارند. اما برعکس در پروژه های بسیار سنگین خارج از کشور در حوزه خلیج فارس بسیاری از دستگاه های رکتیفایر تولید ایران در حال کار کردن هستند و این به دلیل تجربه بسیار ارزنده صنعتگران عرصه جوش در پارس جنوبی است.

نوع چهارم: دستگاه جوش اینورتر چهارمین مدل دستگاه های جوش در رده بندی الکترود دستی به شمار میروند. این دستگاه ها مزایای فراوانی دارند و به همین دلیل طی پنج سال گذشته با سرعت بسیار بالایی جایگزین تمامی دستگاه های جوشکاری شده اند. برخی از مدل های دستگاه جوش اینورتر بدلیل قیمت پایین و ابعاد کوچکی که دارند حتی برای کاربرد خانگی تولید و به بازار عرضه شده اند.

چه نوع اینورتر جوشکاری بخریم؟

چرا اینورتر جوشکاری بخریم؟

 9 علت اصلی تمایل مشتریان به دستگاه جوش اینورتر

  1. وزن بسیار کم
  2. ابعاد کوچک
  3. مصرف برق کم
  4. عدم ایجاد نوسانات برق
  5. کیفیت بسیار بالای جوشکاری
  6. قابلیت استفاده با انواع الکترود معمولی و آلیاژی
  7. عدم چسبندگی الکترود
  8. خروجی D.C
  9. قیمت مناسب به دلیل استفاده از قطعات الکتریکی به جای مواد اولیه مانند سیم پیچی مسی

نکات قابل توجه در خرید دستگاه جوش اینورتر

با توجه به تنوع بیش از حد دستگاه جوش اینورتر در بازار، سردرگمی خریداران بسیار زیاد است. بیشتر خریداران دستگاه های رکتیفایر برای خرید به شرکت های تولید کننده یا نمایندگان فروش این دستگاه ها مراجعه نموده و در صورت خرابی یا بروز مشکل در دستگاه نیز به همان شرکت یا تعمیرکاران متفرقه مراجعه می کردند. از آنجا که ذاتاً این دستگاه ها از تکنولوژی خیلی بالایی برخوردار نیستند. این مشکلات در تمام ایران،حتی شهرستان های کوچک قابل رفع است ولی بحث اینورترها به گونه ای دیگر است.

دستگاه های اینورتر همراه با تمام مشخصات مطلوبی که دارد، معضلاتی در کنار خود دارد که اگر خریدار، موقع خرید به آن توجه نکند با مشکلات عدیده ای دچار میشود. استفاده از تکنولوژی های جدید و قطعات الکترونیکی مانند Mosfet و یا IGBT در این گونه دستگاه ها، خدمات و تعمیرات را بسیار تخصصی کرده است.

در دستگاه های رکتیفایر عموماً از یک برد استفاده می شود که تقریباً در بین تمام تولید کنندگان مشترک بوده و قابلیت جایگزینی دارد. ولی در اینورترها مشخصات فنی بردهای هر کارخانه با سایر کارخانجات فرق می کند و عموماً در پایتخت هم دسترسی به قطعات الکترونیکی سالم جهت تعمیرات بسیار سخت است. بنابریان خریدار باید این دستگاه ها را از مکان های معتبر خریداری کند و اطمینان حاصل نمایند که شرکت عرضه کننده اینورتر، خدمات پس از فروش مناسبی دارد. ضمناً توجه به پلاکی دستگاه که Doty cycle (چرخه زمانی استفاده) دستگاه را نشان می دهد، کمک خوبی خواهد بود.

انواع کاربرد هاى دستگاه هاى جوش اینورتر

کاربرد هاى دستگاه هاى جوش اینورتر به طور کلى از دید مجموعه دستگاه جوش به ۴ دسته تقسیم میشوند که این دسته بندى به معیار هایى همچون duty cycle، سیستم تهویه، قدرت خروجى، سایز کیس، تعداد و ظرفیت قطعات وابسته است. این معیارها موجب شده هر دستگاه جوشکاری مختص کار خاص بوده و تواناىی انجام کار بیشتر را نداشته باشد (یا بلعکس قوى بودن آن موجب شود مقرون به صرفه نباشد و یا حجم بزرگ آن موجب ناکارآمد بودن آن شود).

در واقع دسته بندى دستگاه هاى جوش عبارتند از:

دستگاه جوش اینورتر با کاربرد هاى خانگى

برای کارهای سبک و جزئی جوشکاری از دستگاه های کوچکتر، تک برد و وزن کمتر از ۵ کیلو گرم کافی است که بازار نام دستگاه جوش خانگی را بر آن نهاده است؛ در بخش کاربرد هاى خانگى دستگاه هاى جوش اینورتر معمولا حجم هاى کوچکى دارند که موجب سبک بودن و کم جا بودن دستگاه میشود برد هاى این دستگاه ها تکبرد است که موجب راندمان پایین انها میشود همچنین خروجى ان ها تا الکترود ٢.۵ را به راحتى پاسخگو نیز هست اما ظرفیت تایم کارى طولانى را به دلیل فشار حرارتى زودرس نخواهد داشت وتنها براى راه اندازى کار در منازل و کار هاى عام پسند و جزئى کارامد است و خروجى حقیقى امپر این دستگاه ها در  محدوده ١٢٠ – ١۴٠ امپر میباشد.

دستگاه جوش اینورتر با کاربرد هاى سبک

برای جوشکار های سیار دستگاه های که حجم کاری بیشتری به نسبت کارهای خانگی دارند و حتی گاهی کار سنگین هم انجام میدهند دستگاهای متوسط رو به کوچک است وزن ٧ کیلوگرم دارد و باید سه برد باشد. در بخش کاربرد هاى سَبک، دستگاه هاى جوش اینورتر معمولا حجم هاى کوچک و متوسط دارند و برد هاى این دستگاه ها تک برد است که موجب راندمان پایین آنها میشود همچنین خروجی آنها تا الکترود ٣ را به صورت دائم پاسخگو نیز هست .توانایى انجام کار هاى تخصصى تر همچون نسب تابلو ها ، مکانیک هاى خودرو نصاب هاى کولر و حتى کارهاى سبک ساختمانى را دارد و خروجى حقیقى آمپر این دستگاه ها در محدوده ١۴٠-١٧٠ آمپر می باشد. برای پاسخگویی به نیازهای خانگی خرید یکی از سه مدل دستگاه جوش اینورتر 1011، 2011 و 3011 به دلیل قیمت مناسب و خدمات گارانتی عالی شرکت وینر به شدت توصیه میشود.

دستگاه جوش با کاربردهای نیمه سنگین

سایز سوم دستگاه های ٢۵٠ کیس کوچک است که وزن ٨-٩ کیلو دارد و سایز ان به دستگاه قبلی نزدیک است اما قدرت بیشتری دارد و معمولا مورد استفاده رابیز کارها قرار میگیرد.

دستگاه جوش با کاربردهای سنگین

سایز چهارم و بزرگترین سایز دستگاه های جعبه بزرگ ٢۵٠-٣١۵ امپر هستند که معمولا برای اسکلت کارها مناسب هستند. زیرا تهویه خوب و کیس حجیم دارند که این مشخصات باعث می شود در شرایط اب و هوایی گرم هم به بهترین نحو کابری داشته باشند.

معیارهاى تأثیر گذار بر کاربرد دستگاه جوش اینورتر

در خرید دستگاه جوش اینورتر معمولا معیارهایی وجود دارد که افراد حرفه ای براساس آن ها تصمیم گیری میکنند. در ادامه این معیارها را با یکدیگر مقایسه میکنیم.

‏ duty cycle یا نسبت کار در زمان 

این مشخصه مرتبط با ساختار کلى دستگاه جوش شماست که دماى داخلی ارتباط مستقیم با این مشخصه دارد. اولین مسأله میزان دمای تولید شده توسط قطعات است که به کیفیت قطعات، هماهنگی ظرفیت قطعات با خروجى، سیم کشى هاى داخلى و… است.

سیستم تهویه

دومین معیار قدرت سیستم خنک کنندگى دستگاه جوشکاری، شامل قدرت فن، هیتسینک ها و حجم کیس دستگاه جوش شما است.

قدرت خروجی دستگاه جوش

معمولاً مشخصه خروجی دستگاه جوشکاری را از روی اعداد درج شده نمی توان تشخیص داد و در بازار اعداد گویای قدرت خروجی نیستند.
این مسئله با ارزیابی قطعات داخلی و اندازه گیری خروجی دستگاه جوش با آمپر متر است. حتی در برخی موارد خروجی دستگاه فقط به طور مقطعی آمپر را نشان می دهد وبه دلیل عدم هماهنگی قطعات و قدرت خروجی در مدت کوتاهی دچار خرابی شده و حتی گاهی اوقات دستگاه دیگر قابل تعمیر نخواهد بود زیرا موجب آسیب pcb می شود.

سایز کیس دستگاه جوش تکفاز

برای تهیه یک دستگاه جوشکاری مناسب سنجش حجم دستگاه و وزن آن به نسبت جابجایی در کار و تایم کاری مفید الزامی است. برای کسب اطلاعات بیشتر در این زمینه به بخش دسته بندى های دستگاه هاى جوش رجوع نمایید.

مزایا و معایب دستگاه جوش اینورتر

مزایا و معایب اینورتر جوشکاری

مزایا و معایب دستگاه جوش اینورتر

در ادامه به بررسی مزایا و معایب دستگاه جوش اینورتر میپردازیم

مزایای دستگاه جوش اینورتر

دستگاه جوش اینورتر مزایای بسیاری دارد از جمله :

  • راندمان بالا – تا 95٪.
  • هزینه های اقتصادی از جمله کمبود آن.
  • طیف گسترده ای از شاخص های حالت عملیات و امکان انتخاب مناسب، که بسیار مهم است که الکترود های نازک در طی جوشکاری استفاده می شود.
  • استفاده همزمان از منابع چندگانه عرضه فعلی مورد استفاده قرار می گیرد.
  • حالت جوشکاری به تدریج تنظیم می شود، دارای طیف گسترده ای از جریان و ولتاژ است.
  • منبع قدرت را می توان از راه دور کنترل کرد.
  • برق با کم هزینه مصرف می شود.
  • ترانسفورماتور اینورتر دارای اندازه کوچک و وزن است، که تا حد زیادی حمل را تسهیل می کند.
  • حضور عایق دوگانه و فیوز قدرتمند، سطح بالای ایمنی جوشکاری را فراهم می کند.
  • هر نوع الکترودهای پوشش داده شده برای جوشکاری مورد استفاده قرار می گیرد و فرآیند خود را هم در جریان متغیر و هم در جریان ثابت انجام می دهد.
  • احتراق آسان از قوس، احتراق پایدار زمانی که حداکثر جریان اعمال می شود توسط تابع Hot-Start ارائه شده است. یک ترانسفورماتور معمولی قادر به اطمینان از ثبات قوس و ثبات حالت عمل نیست.
  • ویژگی Arc-Force به شما امکان می دهد تا در مدت کوتاهی منبع تغذیه را حداقل کاهش دهید. این چسبیدن الکترودها را از بین می برد.
  • هیچ و یا مقدار کمی از پاشش جوشکاری. در طول کار استفاده از انفجار مغناطیسی لازم نیست.
  • جوشکاری اینورتر تحت قدرت حتی آلیاژهای است که با روش معمول و همچنین فولاد پیوند ندارند.
  • این روش جوشکاری حتی برای مبتدیان نیز موجود است.

معایب دستگاه جوش اینورتر

  • هزینه ثابت است چند بار بیشتر از ترانسفورماتور متعارف اگر شما به کار با کیفیت بالا نیازی ندارید، بهتر است یک واحد ارزان قیمت را خریداری کنید، اگر جوشکار سطح آمادگی کافی داشته باشد.
  • تعمیر ترانسفورماتور گران نیست تعمیر یک ماشین نیمه اتوماتیک گران خواهد بود. این به این معنی است که “مغز” دستگاه ماژول IGBT است. دلایل شکست در کار او شایع ترین است: بارگذاری در هنگام برش یک ورق فولاد ضخیم یا افزایش ناگهانی ولتاژ زمانی که او به زمان واکنش نشان نمی دهد.
  • دستگاه اینورتر حساس به گرد و غبار است. با تعداد زیادی از آن، دستگاه ممکن است خراب شود. اگر در محل ساخت و ساز مشغول به کار هستید، توصیه می شود برای نظارت بر پاکیزگی دستگاه و انجام کارهای تعمیر و نگهداری به طور منظم در تمیز کردن و تمیز کردن.
  • اجزای الکترونیکی دستگاه نیمه اتوماتیک در دمای کمتر از 0 درجه سانتیگراد کار نمی کند.
  • همچنین برای حفظ دستگاه در معرض خطر مضر است. درجه حرارت پایین موجب شکل گیری مایع در پر شدن

چگونه بهترین دستگاه جوش را برای نیازهای خود انتخاب کنید؟

برای خرید دستگاه جوش ایده آل متناسب با کارربرد و بودجه خود به این موارد دقت زیادی به خرج دهید:

چه نوع مواد (نوع آلیاژ، ضخامت و…) را می خواهید جوش دهید؟ انواع پروژه های جوشکاری و موادی که بیشتر اوقات جوش می دهید را شناسایی کنید. آیا مجسمه های فلزی می سازید؟ آیا قصد دارید یک ماشین قدیمی را در گاراژ خود بازسازی کنید؟ شاید شما نیاز به تعمیر اساسی تجهیزات مزرعه داشته باشید.

توصیه می شود دستگاهی را انتخاب کنید که انواع فلزاتی را که بیشتر استفاده می کنید، بتواند پوشش دهد. وقت گذاشتن برای شناسایی پروژه هایی که بیشترین درصد از فعالیت جوشکاری شما را اشغال می کنند به شما کمک می کند ضخامت فلز خاصی را که احتمالاً اغلب جوش می دهید، تعیین کنید که در نهایت به شما کمک می کند تا مناسب ترین دستگاه جوش را انتخاب کنید.

آیا در یک مکان مستقر جوشکاری خواهید کرد یا به صورت سیار هم کار جوشکاری خواهید کرد؟ چه نوع سیم کشی در محل های جوش دارید؟ دستگاه جوش که از برق 3 فاز 230 ولت استفاده می کند را نمی توان به راحتی جابجا کرد.

چقدر تجربه قبلی در جوشکاری دارید؟ برای یادگیری جوشکاری چقدر زمان نیاز دارید؟ ظاهر جوش چقدر برای شما مهم است؟ جوشکاری MIG ساده ترین روش یادگیری است در حالی که جوشکاری TIG به احتمال زیاد بهترین جوش ها را ایجاد می کند.

فاکتورهای تاثیرگذار بر انتخاب اینورتر

چه عواملی در انتخاب دستگاه جوش موثر است؟

فاکتورهای مهمی که هنگام خرید دستگاه جوش مناسب باید در نظر گرفته شود

فاکتورهایی هستند که برای خرید دستگاه جوش بسیار باید مورد توجه قرار گیرند. در ادامه این فاکتورها را با هم بررسی میکنیم.

ماهیت فلز جوش (Nature of the metal)

به طور کلی جوشکاری فقط بر روی فولاد کربنی انجام می‌شود، زیرا با اکثر دستگاه های جوش سازگار است و همچنین توانایی تحمل گرمای اضافی را که ممکن است روی فلز اعمال شود را دارد. فولاد ضد زنگ با دستگاه جوش TIG یا MIG سازگار است و برای کار به عنوان فولاد کربنی به استحکام زیادی نیاز ندارد.

جوشکاری آلومینیوم به دستگاه های جوش پیچیده تری مانند دستگاه MIG نیاز دارد. همچنین می توان از دستگاه TIG سطح بالا برای جوش آلومینیوم استفاده کرد. مهم است که قبل از انتخاب دستگاه جوشکاری، فلزی را که باید جوش دهید در نظر بگیرید.

محل جوشکاری پرفکت و کاملی را انتخاب کنید (Select the perfect welding location)

محل جوشکاری نیز به تصمیم گیری برای خرید نوع دستگاه جوش مناسب، کمک می کند. در هنگام جوشکاری در داخل خانه می توانید دستگاه خود را به منبع برق 115 ولتی متناوب یا منبع AC دویست و بیست تا 240 ولتی کار وصل کنید. منبع تغذیه 115 ولت منبع تغذیه معمولی است که هر مکان تجاری یا خانگی دریافت می کند و به طور کلی دستگاه های جوشکاری با این ولتاژ کار می کنند.

محدوده ایده آل آمپر را انتخاب کنید (Choose the ideal ampere range)

توجه به آمپراژ و توان مورد نیاز و همچنین چرخه کاری لازم برای دستیابی به موثرترین و اقتصادی ترین نتایج عملیاتی برای پروژه هایی که می خواهید تکمیل کنید، مهم است. علاوه بر هزینه خود دستگاه جوش، فراموش نکنید که هزینه های لوازم جانبی و لوازم مورد نیاز برای کار با دستگاه جوشکاری جدید خود مثل حفاظت از جوش (کلاه، دستکش، ژاکت و غیره) و همچنین گاز و مواد مصرفی را نیز لحاظ کنید.

هزینه و قیمت یک دستگاه جوشکاری نیز به ظرفیت تولید فعلی بستگی دارد. فلزات ضخیم تر به جریان بیشتری نیاز دارند تا بتوانند به درستی جوش داده شوند، بر خلاف فلزات نازک که به دستگاه های جوشی نیاز دارند که گرمای مناسب را برای جوش فراهم کنند. مهم است که به ضخامت وسایل و فلزاتی که با آنها کار می کنید توجه کنید.

الزامات و نیازهای گاز فشرده را برآورده کنید (Cater to the compressed gas requirements)

نوع دستگاه جوشکاری که خریداری می کنید باید برای عملکردهای خاصی که نیاز دارید و همچنین پروژه هایی که بیشتر روی آنها کار خواهید کرد، مناسب باشد. به هدف نهایی خود فکر کنید و فرصت هایی را برای گسترش سودمندی دستگاه جوش خود در نظر بگیرید. آیا در آینده قدرت یا آمپر بیشتری می خواهید؟ آیا می خواهید فرآیندهای جوشکاری اضافی را یاد بگیرید یا از آنها استفاده کنید؟

در فرآیندهای جوشکاری مختلف از گازهای فشرده متفاوت استفاده می شود. اکسیژن، آرگون و دی اکسید کربن برخی از محبوب ترین گازهای فشرده هستند که در چندین روش جوشکاری مورد استفاده قرار می گیرند. مهم است که توجه داشته باشید که آیا دستگاه جوشکاری شما به منبع گاز فشرده نیاز دارد یا خیر.

دستگاه های جوش با کیفیت بالا را در وینر تولز پیدا کنید (Find high quality welding machines at Winnertoolsco)

در تصمیم گیری برای خرید دستگاه جوش عجله نکنید. برای تعیین نیازهای خود کمی وقت بگذارید. اگر سؤالی دارید یا چیزی برای تان مبهم است، کارشناسان وینر تولز می توانند به هر سؤالی درباره فرآیندهای جوشکاری، مزایا، محدودیت ها و عملکرد دستگاه پاسخ دهند. وقتی آماده هستید که یک مدل خاص را با کار، سرگرمی یا تجارت مطابقت دهید، وینر می تواند مدل یا محصولی را که برای شما بهترین است پیشنهاد دهد. برای دیدن محصولات وینر، کلیک کنید.

winnertoolsco.com فروشگاهی برای خرید تمام نیازهای شما برای دستگاه جوش یا هر ابزار یا تجهیزات جوشکاری دیگر است. طیف گسترده ای از برندهای برتر که به صورت آنلاین در زمینه ماشین های جوشکاری فعالیت دارند، در این سایت عرضه می شوند. خرید از این فروشگاه اینترنتی تضمین می کند که مشتریان، بهترین و باکیفیت ترین محصولات را دریافت کنند و تجربه خرید آنلاین باورنکردنی داشته باشند

در صنعت ساختمان عموماً چه نوع دستگاه های جوش کاربرد دارند؟

عموماً سه نوع دستگاه جوش در ساختمان ها کاربرد دارد:

  • روش الکترود دستی (SMAW)
  • روش جوشکاری با سیم MIG / MAG که در اصطلاح عامیانه Co2 گفته میشود.
  • جوش زیر پودر ( A.W)

روش دوم عموماً در کارگاه های تولیدات اسکلت فلزی به کار میرود ولی در روش اول در تمامی مراحل ساخت وساز،از گودبرداری و محصور کردن زمین تا آخرین روز تحویل کاربرد دارد.

منابع معتبری که در نوشتن این مقاله از آنها استفاده کرده ایم: millerwelds.com و adendorff.co.za

3.2 5 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
21 نظرات
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
Admin

با سلام و احترام

ممنون از انتقاد شما ولی دوست عزیز میشه لطفا بفرمایید کجای کار مشکل دارد؟با ذکر جزییات لطفا

با تشکر

جونجل

خیلی طولانی بود ولی اگه بخوای یه چیز مناسب بگیری بای ی کم وقت بزاری واسه تحقیق
ممنون

سیاوش روستایی

با سلام خیلی خوب بود ولی می بایست هم قیمت وهم نمایندگی های که وجود دارد معرفی بفرمایید با تشکر

Admin

سلام خدمت شما
با شماره تماس های شرکت تماس بگیرید همکاران ما بابت نمایندگی ها و قیمت ها راهنماییتون میکنن

Admin

با سلام

ممنون از لطف شما

حمید

سلام کدوم دستگاه خوبه ومارکش رولطف کنید بگید بهترین مارک توبازار وارزان برای کار درخونه وجای دیگه وقیمتشو بگید

مدیر سایت

سلام و احترام
با شرکت تماس بگیرید کارشناسان ما راهنماییتون میکنن

مهدی

الان مثلا کلاس میزارین تو سایت خودتون نمیفروشین میدین یکی دیگه بفروشه

Admin

سلام خدمت مهدی عزیز
کلاس گذاشتن نیست ما شرکت تولید کننده هستیم شما باید از نماینده های ما خرید کنید

ermia

سلام توضیحاتتون عالی بود و اینکه کاملا نکته هارو تفکیک کرده بود دوستان عزیز به جای انتقاد کردن اگه اطلاعات بیشتری دارید کامنت بزارید دیگر دوستان استفاده کنن چراا انتظاراتمون اینقدر زیاده همه چی رو یهویی آماده میخوایم بدون هیچ تلاشی

مدیر سایت

ممنون بابت توجهتون

حسن داداشی

سلام متن طولانی وغیرمفید. میدونید چرا؟ مثلا میخواستم بدونم که چه اینورتری برای کارمن میتونه خوب باشه. آخرش نفهمیدیم آمپرمهمه یاوزن؟ توکارتاسیسات.

Admin

سلام خدا قوت
دوست عزیز برای شما این مهم هست که کدام دستگاه جوش قابلیت جوشکاری سلولزی را دارد .

دستگاه مدل 3510 وینر برای کار شما بسیار مناسب میباشد.

با تشکر

امین انصاری

سلام .برای کارگاه جوشکاری در و پنجره چه دستگاهی پیشنهاد میکنید ممنون

مدیر سایت

سلام و احترام
با شرکت تماس بگیرید کارشناسان ما راهنماییتون میکنن

رضا

سلام و ارادت،… دستگاههایی که قابلیت جوشکاری اسکلت ساختمانی رو دارا هستند لطف میکنید،…چند نمونه نام ببرید، ممنون از عزیزان.

مدیر سایت

سلام وقت بخیر
با شرکت تماس بگیرید تا کارشناس های ما راهنماییتون کنن

احمد

بسیار ممنون بابت اطلاعات دوستان گرامی هم که انتقادی کردن ،میتونن اطلاعات بیشتر بگذارید همه استفاده کنیم مچکر

مدیر سایت

خوشحالیم که براتون مفید بوده

ShahraM

سلام ممنون از مطالبی که در اختیار ما گذاشتید من موقع خرید ب مشکل خوردم دستگاه جوش چجوری میشه از روی اطلاعات روی محصول بفهمی ک این آمپر درج شده روی ولوم واقعی هستش یا فیک هستش بدون اینکه بخوای روشن کنی و تست کنی چون اگه روشن کنم تست کنم خودم بهتر از همه متوجه همچی میشم

مدیر سایت

ممنون شهرام عزیز